آموزش موتورسواری از صفر تا صد (12 درس رایگان و 8 نکته)

چند نکته مهم در موتورسواری هست که معمولاً بعد از خرید موتورسیکلت و چند ماه رانندگی منظم، کمکم یاد میگیرید.
اگر خوششانس باشید، یک مربی باتجربه در کنارتان است و برخی از این موارد را به شما یادآوری میکند؛ اما اگر مربی ندارید، میتوانید با خواندن این راهنما، خودتان این نکات را فرابگیرید.
به خاطر سپردن تمام این موارد در ابتدا سخت است. برای همین، وقتی من تازه شروع به موتورسواری کرده بودم، فقط روی یک کار درست در هر بار سواری تمرکز میکردم. مثلاً تمام مدت در پیچهای جاده، چشمهایم را به مسیر حرکت نگه میداشتم.
کمکم این کار برایتان عادی میشود و بعد میتوانید روی شکلدادن عادتهای خوب بعدی تمرکز کنید.
نکات کاربردی یادگیری موتورسواری
1- پاشنه های پا را داخل نگه دارید
اگر از موتورسیکلت اسپرت استفاده کنید، دیدهاید که درست کنار جای پاها، صفحات فلزی به شکل لوزی نصب شده که پاهای شما را از بدنه اصلی موتور جدا میکند. این قطعات فقط برای زیبایی طراحی نشدهاند، بلکه کاربرد مهمی دارند و استفاده از آنها هم بسیار ساده است.
کافیست پای خود را جوری روی رکاب قرار دهید که پاشنهی پا به آن صفحه فلزی بچسبد و کمی فشار وارد کند. من متوجه شدهام که با این حرکت ساده، هنگام رانندگی احساس تعادل و تسلط بیشتری روی موتور دارم. این یک تغییر کوچک به نظر میرسد، اما تأثیر چشمگیری دارد. اگر باور ندارید، یک هفته این روش را امتحان کنید و هفته بعد پای خود را مثل سابق، بدون تماس با آن صفحه فلزی بگذارید. آن وقت متوجه میشوید که انگار پاهایتان در هوا معلق است و تکیهگاهی ندارد!

میدانم شاید بعضی از موتورسواران با خود بگویند که این نکته خیلی ساده و بدیهی است. اما باید بگویم که خودم یکی از کسانی بودم که این موضوع را نمیدانستم. در سه ماه اولی که موتورسواری میکردم، اصلاً به آن توجه نداشتم تا اینکه یک روز مربیام آن را به من یادآوری کرد.

با این برنامه ساده، فقط با روزی ۵ دقیقه گوش دادن، میتوانید در ۸۰ روز هر زبانی را به راحتی و روان صحبت کنید! از پیشرفتهترین روشهای آموزشی بهره ببرید که حافظه شما را تقویت میکند و با کمک تصاویر، یادگیری را سادهتر میکند. همه اینها با کمترین هزینه ممکن در اختیار شماست!
2- قسمت بالایی رها و قسمت پایینی محکم
بهترین حالت بدن شما در زمان موتورسواری این است که مطمئن شوید قسمت پایینی بدن در جایش محکم قرار گرفته و قسمت بالایی بدن رها است. معنایش چیست؟ معنایش این است که ران های خود را به اندازه ای به هم بفشارید که باک را سفت بچسبید و قسمت قوزک پا را نیز به موتور فشار دهید. اگر با سرعت بیشتر از 95 کیلومتر بر ساعت به دست انداز بزرگی برخورد کنید با این حالت بدن از موتور جدا نمی شوید و در وضعیتی بسیار پایدار قرار خواهید داشت.
درحالیکه استحکام و پایداری در نیمه پایینی بدن ایده آل است، واقعاً در قسمت بالایی بهتر است تا حد امکان آزاد و رها باشید. اگر بخواهم وضعیت بالای بدن را آزمایش کنم، باید بگوییم اگر نمی توانید مثل مرغ آرنج خود را هنگام موتورسواری تکان بدهید پس قسمت بالایی بدنتان به اندازه کافی آزاد نیست. بسیاری از تازه موتورسواران به این دلیل که به حالتی مرگبار محکم دسته موتور را چسبیده اند تا جایی که نتوانسته اند سر پیچ به خوبی آن را کنترل کنند دچار سانحه شده اند.
حتما بخوانید: 44 مهارت مهم که باید بلد باشید
اگر در قسمت پایینی استحکام و در قسمت بالایی رهایی داشته باشید تفاوت واقعی را در جاده های پیچ در پیچ احساس خواهید کرد.
3- سر پیچ ها به روش بیرون-درون-بیرون بپیچید
رانندگی با ماشین در پیچها، در مقایسه با موتورسیکلت، بسیار ساده و بیدردسر است. چون لازم نیست نگران میزان خم شدن موتور، سرعت اولیه یا این باشید که در وسط پیچ امکان ترمزگیری ندارید.
روش اصلی برای پیچیدن صحیح با موتورسیکلت این است: مسیر حرکت خود را طوری تنظیم کنید که از سمت بیرون پیچ وارد شوید، سپس به سمت داخل پیچ بروید و در نهایت دوباره از سمت بیرون از پیچ خارج شوید. این روش به شما کمک میکند تا خطرات احتمالی آن سوی پیچ را زودتر ببینید و همچنین باعث میشود کمتر مجبور به خم شدن شوید و در نتیجه بتوانید با سرعت بیشتری از پیچ عبور کنید.
من تقریباً در تمام پیچها این روش را به کار میبرم، حتی وقتی در جادههای صاف و معمولی در حال موتورسواری هستم.

4- سر پیچ ترمز نگیرید / با شتاب گرفتن از پیچ رد شوید
ترمز گرفتن سر پیچ به شدت ممنوع است. اگر سر پیچ خم شده باشید، اولین اتفاقی که می افتد این است که موتور بلافاصله شروع به صاف شدن می کند. اگر از رأس قوس عبور کرده باشید، شاید بتوانید در صورتی که جاده نسبتاً سریع مستقیم شده باشد خود را نجات دهید، اما اگر قبل از رسیدن به قوس ترمز بگیرید…. اتفاق بدی خواهد افتاد.
دقیقاً دو مورد را به یاد دارم که داشتم در بین تپه ها از پیچی می گذشتم و به این دلیل که بیش از حد سریع می راندم (بیش از حد سریع در آن زمان برای من در واقع کمتر از محدوده سرعت پست شده برای آن پیچ بود، به همین دلیل هیچ کدام از رکوردهای سرعت زمینی را نشکسته بودم) وحشت زده شدم و در حین پیچیدن ترمز را گرفتم. موتور صاف شد و سر از کثافت های کنار جاده درآوردم.
حتما بخوانید: برای یادگیری چه بخوریم؟ 9 خوراکی ثابت شده
خوشبختانه در هر دو مورد موفق شدم موتور را صاف نگه دارم و قبل از برخورد با حصار یا دیواره دره سرعتم را کم کنم. آن دو حادثه اهمیت هرگز ترمز نگرفتن به هنگام پیچیدن را تا ابد در ذهنم حک کرد. روش ایده آل پیچیدن این است که ترمز را قبل از اینکه به پیچ رسیده باشید بگیرید و سپس زمانی که خم شده اید گاز بگیرید و با شتاب پیچ را بگذرانید.
5- حین گذر از پیچ به آن نگاه کنید
یک نکته خیلی مهم دیگر این است که وقتی در پیچ جاده قرار میگیرید، به نقطهای که میخواهید به آن برسید نگاه کنید. در دورههای آموزش ایمنی موتورسواری، این موضوع را آنقدر تکرار میکنند که در ذهن شما حک میشود. آنها از شما میخواهند که هنگام ورود به پیچ، سرتان را به شکل اغراقآمیزی به سمتی که میخواهید بروید بچرخانید.
اگر شما هم عادت کردهاید که در پیچها فقط به قسمت جلوی چرخهای خود نگاه کنید یا تنها چند متر آنطرفتر را ببینید، کافی است امتحان کنید و تا جایی که میتوانید به انتهای پیچ نگاه کنید. با این کار، تغییر بزرگی را احساس خواهید کرد.
میبینید که جاده برایتان بازتر و گشادتر به نظر میرسد، دیگر آن حس ترس و نگرانی قبلی را ندارید و در نتیجه، با آرامش و اعتماد به نفس بیشتری میتوانید از پیچ عبور کنید.

6- نقاب کلاه کاسکت را بسته نگه دارید
فکر می کنم این مورد در کالیفرنیا قانون باشد (کسی قصد دارد این مورد را در اینترنت بررسی کند؟)، اما حتی اگر قانون هم نباشد، باید به هنگام موتورسواری محافظ چشم داشته باشید. حشرات، آشغال، سنگ، دفترچه تلفن، صندلی و غیره… همه آنها معمولاً وقتی در حال موتورسواری هستم مستقیم به سمت تخم چشم هایم پرواز می کنند. تنها زمانی که معمولاً نقاب کلاهم را بالا می برم پشت چراغ قرمز یا زمانی است که واقعاً به کمی جریان هوای بیشتر نیاز پیدا کنم که آن هم به هنگام موتورسواری شاید فقط به اندازه حدود سه سانتی متر و نه بیشتر آن را باز می کنم.
برایم پیش آمده است که حشراتی به ابعاد حشرات ماقبل تاریخ چندین بار به هنگام موتورسواری به حفاظ جلوی صورتم برخورد کرده اند، به قدری که مجبور می شدم با دستکش جایش را پاک کنم تا بتوانم درست جلویم را ببینم.
تمرکز مهم ترین عامل یادگیری موتورسواری: 9 روش افزایش تمرکز و تمرینات روزانه
واقعا از اینکه امتحان کنم ببینم اگر حفاظ روی صورتم بالا بود و زنبور سرخی با بی احتیاطی به سمت شبکیه چشم من حمله ور می شد چه بلایی به سرم می آمد، خوشم نمی آید!
7- فرض کنید نامرئی هستید
ممکن است این نکته را قبلاً شنیده باشید، اما برای اطمینان دوباره تکرار میکنم. وقتی با موتورسیکلت در حال حرکت هستید، همیشه فرض کنید که دیگران شما را نمیبینند. چندین بار برای من پیش آمده که افراد مستقیماً به چشمانم نگاه کردهاند، اما باز هم بدون توجه به وجود من، مستقیم به سمت من رانندگی کردهاند، انگار که من آنجا نیستم.
از سرعت و چابکی موتورسیکلتتان به نفع خود استفاده کنید و با سرعت گرفتن، خود را از چنین موقعیتهای خطرناکی دور کنید.
اما بهترین پیشنهاد این است: تصور کنید که شما و موتورسیکلتتان از همان جنسی ساخته شدهاید که شکارچیان در آن فیلم معروف میپوشیدند و نامرئی هستند. با این فکر سعی کنید تا جای ممکن از قرار گرفتن در چنین شرایطی خودداری کنید.
8- فرض کنید همه قصد جانتان را کرده اند / نقشه های فرار
پس از چند بار جان سالم به در بردن از دست افرادی که مشغول صحبت با تلفن همراه بودند و رانندگان حواس پرت، عادت کردم که همیشه به هنگام موتورسواری نقشه فرار داشته باشم.
اگر در حال موتورسواری در چپ ترین باند خیابان و سریع تر از باندی که درست سمت راستم قرار دارد باشم، همیشه فرض را بر این می گذارم که یک آدم عوضی منتظر است به کنارش برسم تا یکباره وارد باند من بشود و مرا به گاردریل بچسباند. بیشتر آدم ها کاری شبیه به این را از عمد انجام نمی دهند اما بهرحال این اتفاق به دلیل بی احتیاطی پیش می آید.
بهترین فعالیت ها برای تقویت یادگیری: برای تقویت مغز خود این 100 کار را انجام دهید
بهترین کار این است که وانمود کنید در حال فرار هستید و همه آدم های دنیا به دنبال گرفتن شما هستند. اگر همیشه یک نقشه فرار داشته باشید، کمتر احتمال تصادف کردن به وجود می آید.
آموزش موتورسواری در 7 جلسه ویدیویی
| جلسه اول | جلسه دوم |
| جلسه سوم | جلسه چهارم |
| جلسه پنجم | جلسه ششم |
| جلسه هفتم | جلسه هشتم (به زودی) |
آموزش پارک دوبل از صفر تا صد با 3 فیلم رایگان











































