آموزش مکانیک خودرو از صفر تا صد با 20 درس رایگان

توصیههای این نوشته بر اساس تجربههای فراوان تعمیرکاران متخصص و بهروز در زمینه فناوری خودرو گردآوری شده است. این راهنماییهای کاربردی و رایگان به شما کمک میکنند تا تجربه رانندگی بهتری داشته باشید.
نکات و جزئیات مکانیک خودرو
هنگام تعویض روغن یا سرویس خودرو چه مایعاتی را باید تعویض کرد؟
در سرویسهای معمولی خودرو، تعویض روغن موتور یک کار ضروری است. اما باید بدانید که در ماشین شما روغنهای دیگری هم وجود دارند که اگر به موقع عوض نشوند، ممکن است باعث خرابی زودهنگام قطعات شوند. در ادامه با این موارد بیشتر آشنا میشویم.
تعویض سیستم خنک کننده و شیلنگ های رادیاتور
اگر شیلنگ رادیاتور خودرویتان فرسوده شده و عمر مفیدش در حال پایان است، بهتر است قبل از اینکه دچار مشکل شود، آن را عوض کنید. اگر این کار را به موقع انجام ندهید، ممکن است شیلنگ ترک بخورد و باعث داغ کردن بیش از حد موتور ماشین شود. این اتفاق میتواند به رادیاتور یا دیگر قسمتهای سیستم خنککننده نیز آسیب برساند.
خرید ماشین دست دوم
اگر قصد دارید یک ماشین دست دوم بخرید، باید قبل از خرید آن را با دقت بررسی کنید تا بعداً بتوانید با قیمت خوبی بفروشید. بخشهای مختلفی از ماشین هستند که باید چک شوند تا مطمئن شوید وضعیت واقعی خودرو درست همان چیزی است که میبینید. گرفتن یک گزارش کتبی از یک مکانیک باتجربه هم میتواند به شما کمک کند.
وقتی میخواهید یک خودرو ــ چه نو باشد و چه کارکرده ــ از یک فروشنده بخرید، باید مطمئن شوید که کیفیت قابل قبولی دارد؛ یعنی ایمن باشد، مشکل پنهانی نداشته باشد و در طول زمان بتواند به خوبی کار کند.
سرویس منظم خودرو و تعویض روغن موتور
خیلی از شرکتهای خودروسازی پیشنهاد میدهند که هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر یا بیشتر، خودروتان را سرویس کنید. اما اگر به دفترچه راهنمای خودرو نگاه کنید، معمولاً فواصل کوتاهتری برای سرویس نوشته شده است. یکی از دلایل مهم این است که در بعضی شرایط رانندگی، باید زودتر روغن موتور را عوض کنید.
تعویض تسمه تایم یا تسمه میل بادامک
تسمه تایم که به آن تسمه میل بادامک هم میگویند، فشار و بار زیادی را در موتور تحمل میکند. این قطعه هم مانند دیگر بخشهای لاستیکی خودرو، به مرور زمان و با استفاده مستهلک و فرسوده میشود. اگر در زمان سرویس دورهای خودرو، این تسمه به موقع تعویض نشود، ممکن است پاره شود یا دندانههای آن خراب گردد که در این صورت، خسارت جدی و سنگینی به موتور وارد خواهد شد.

با این برنامه ساده، فقط با روزی ۵ دقیقه گوش دادن، میتوانید در ۸۰ روز به راحتی و روانی به هر زبانی صحبت کنید! از پیشرفتهترین روشهای آموزشی استفاده شده که حافظه شما را تقویت میکند و یادگیری را با کمک تصاویر آسان میسازد؛ همه اینها با کمترین هزینه ممکن!
مایع ترمز و تاثیر آن بر عملکرد ترمز
روغن ترمز نقش یک رابط حیاتی را در سیستم ترمز خودروی شما بازی میکند. وقتی شما پدال ترمز را فشار میدهید، این روغن است که آن نیرو را گرفته و به بخشهای اصلی ترمز و سپس به لنتهای چرخها میرساند. با تعویض به موقع این روغن، شما کمک میکنید تا سیستم ترمز خودرویتان همیشه به بهترین شکل و با ایمنی بالا کار خود را انجام دهد.
فرمان برقی یا هیدرولیک
متداولترین روش برای تعمیر سیستمهای فرمان برقی، تعویض قطعهای به نام جعبه فرمان یا میله دنده فرمان است. اما نکتهای که معمولاً حتی تعمیرکاران هم به آن توجه نمیکنند، این است که اصلیترین دلیل خرابی در این سیستمها، فرسوده شدن پمپ برق فرمان است.
فواصل خدمات خودرو (کتابچه سرویس)
زمان مناسب برای سرویس خودروی شما به چند چیز بستگی دارد: مدل خودرو، سن آن و شرایطی که معمولاً با آن رانندگی میکنید.
دفترچه راهنمای خودرو هم همین موضوع را تأیید میکند. اگر شک دارید که چه زمانی باید سرویس انجام شود، بهتر است با یک مکانیک باتجربه صحبت کنید و شرایط خودروی خود را با او در میان بگذارید.
فرمان و روکش لاستیکی اتصالCV
تعویض قطعاتی مانند پوستههای انتقال قدرت در خودرو، قبل از اینکه کاملاً فرسوده شوند، نمونه خوبی است از اینکه چطور هزینه کردن برای نگهداری منظم ماشین، هم ایمنی آن را بالا میبرد و هم در بلندمدت از پرداخت هزینههای سنگین تعمیرات جلوگیری میکند.

چرا باید خنک کننده رادیاتور را عوض کنید؟
تقریباً همه خودروهای تولید شده در استرالیا باید هر دو سال یکبار یا پس از طی ۴۰,۰۰۰ کیلومتر، مایع خنککننده (ضدیخ) خود را تعویض کنند. این کار برای محافظت از رادیاتور و سیستم خنککننده خودرو انجام میشود.
اگر سیستم خنککننده بهخوبی نگهداری شود، بهترین عملکرد را خواهد داشت و از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری میکند.
تعویض موتور
تعویض موتور ماشین، معمولاً انتخاب بهتری نسبت به خرید یک خودروی کارکرده است؛ مخصوصاً اگر خودروی شما از نظر بقیه قطعات سالم و قابل اعتماد باشد. اگر در فکر تعویض موتور خودروی خود هستید، بهتر است ابتدا به خوبی تحقیق کنید و مطمئن شوید که با آگاهی کامل تصمیم میگیرید تا پولتان بههدر نرود.
دفترچه سرویس
باورهای نادرست زیادی درباره سرویس خودروهایی که هنوز گارانتی دارند، وجود دارد. فروشندگان خودرو نمیتوانند انحصار انجام خدمات “دفترچه گزارش” را در دست بگیرند. همچنین آنها اجازه ندارند ادعا کنند که در صورت سرویس شدن خودرو در مکانی غیر از نمایندگیهای مجاز، گارانتی خودروی جدید باطل خواهد شد.
تعویض روغن های دیگر خودرو ( به غیر از روغن موتور )
چه روغن هایی را باید عوض کرد؟
هر بار که خودرویتان را برای سرویس میبرید، روغن موتور آن عوض میشود. اما باید بدانید که در خودرو، روغنهای دیگری هم وجود دارند که لازم است پس از مدت مشخصی تعویض شوند.
حالا سوال اینجاست: این روغنها کداماند؟
در بخشهایی مانند جعبه دنده اتوماتیک، جعبه دنده دستی، دیفرانسیل و فرمان هیدرولیک، از روغنها یا مایعات مخصوصی استفاده شده است. روغنی که در این قسمتها به کار رفته، روانکاری و غلظت آن مانند روغن موتور نیست و ویژگیهای متفاوتی دارد.
چرا باید این روغن ها را عوض کنیم؟
در حالت عادی، روغن باعث کم شدن اصطکاک بین قطعات خودرو میشود و در نتیجه از ساییده شدن آنها جلوگیری میکند. اگر روغن به موقع تخلیه نشود و با روغن تازه عوض نشود، قطعات خودرو زودتر از حد معمول فرسوده خواهند شد. با گذشت زمان، روغن ناخالصیها و ذرات ناشی از کارکرد قطعات را در خود جمع میکند. همچنین مواد افزودنی موجود در روغن که به بهتر کار کردن آن کمک میکنند، پس از مدتی از بین میروند و اثر خود را از دست میدهند. علاوه بر این، گرمای تولیدشده در خودرو، مخصوصاً در جعبه دندههای اتوماتیک، میتواند روی کیفیت روغن و عملکرد آن تأثیر منفی بگذارد.
روغن هر چند وقت یکبار باید تعویض شود؟
این موضوع به نوع روغنی که استفاده میکنید، کاری که آن روغن انجام میدهد و شیوه رانندگی شما بستگی دارد. برای اینکه بدانید هر چند وقت یکبار باید روغن را عوض کنید، میتوانید به کتابچه راهنمای خودروی خود نگاه کنید یا از یک تعمیرکار با تجربه راهنمایی بگیرید.
تعویض تمام شیلنگ های سیستم خنک کننده
اگر شیلنگ رادیاتور خودرویتان فرسوده شده و عمر مفید آن در حال پایان است، بهتر است قبل از اینکه ماشین داغ کند یا در جاده مشکل ایجاد کند، آن را عوض کنید. هرچه شیلنگها بیشتر استفاده شوند، نرم و بادکرده میشوند و احتمال ترک خوردنشان بالا میرود. گاهی هم لاستیک شیلنگ سفت و شکننده میشود و ممکن است ترک بخورد یا مایع رادیاتور نشت کند. اگر یکی از شیلنگها نیاز به تعویض دارد یا اخیراً تعویض شده، بهتر است بقیه شیلنگها را هم چک کنید، چون آنها هم تقریباً به یک اندازه در معرض فرسایش هستند.
به طور کلی، اگر همه شیلنگها را با هم عوض کنید، هم کار منطقیتری است و هم در بلندمدت هزینه کمتری خواهید داشت.

این روش برتری زیادی نسبت به تعویض تکی قطعات دارد. با این کار میتوانید تمام سیستم خنککننده را به طور کامل بشویید و فقط از یک بار مایع خنککننده جدید استفاده کنید. همچنین، از خراب شدن ناگهانی شلنگهای دیگر که بلافاصله بعد از تعویض یک شلنگ اتفاق میافتد، جلوگیری میشود.
درپوش رادیاتور و ترموستات هم از بخشهای بسیار مهم سیستم خنککننده خودرو محسوب میشوند و بهتر است برای تعویض آنها نیز برنامهریزی کنید.
هزینه این نوع نگهداری پیشگیرانه، بسیار کمتر از هزینهای است که برای تعمیر آسیبهای ناشی از داغ کردن بیش از حد موتور باید پرداخت کنید.
تعویض روغن موتور
تعویض روغن
خیلی از شرکتهای خودروسازی پیشنهاد میکنند که خودروی شما هر ۱۰۰۰۰ یا حتی ۲۰۰۰۰ کیلومتر یکبار سرویس شود. اما در همان دفترچه راهنمای خودرو اغلب تاکید شده که این فاصله در شرایط سخت کاری و رانندگی باید کمتر شود. یکی از دلایل اصلی این توصیه، تعویض به موقع روغن موتور است.
دلایل تعویض روغن موتور
روغن موتور بعد از مدتی کارکرد، دیگر قابل استفاده نیست و باید تعویض شود.
وقتی خودرو روشن میشود، به ویژه در حالت سرد، مقداری از مواد حاصل از سوخت وارد روغن میشوند و آن را کثیف میکنند. این آلودگیها به مرور زمان رسوباتی ایجاد میکنند که ممکن است مسیرهای عبور روغن در موتور را ببندند. در نتیجه، قطعات متحرک موتور به خوبی روغنکاری نمیشوند.
همچنین، ورود سوخت به داخل روغن، باعث رقیق و سبک شدن آن میشود. در این حالت، روغن نمیتواند به خوبی بین قطعات لغزندگی ایجاد کند و از سایش آنها جلوگیری کند.
علاوه بر این، ذرات ریز فلزی که در اثر ساییده شدن قطعات به وجود میآیند، در روغن شناور میشوند و خودشان باعث سایش بیشتر و سریعتر قطعات میگردند.
مواد شیمیایی مفیدی که به روغن اضافه شدهاند نیز پس از مدتی تاثیر خود را از دست میدهند.
در نهایت، تماس روغن با هوای داخل موتور باعث اکسیده شدن آن میشود. این مسئله هم میتواند به تشکیل رسوبات چسبنده و مواد اسیدی در موتور منجر شود.
مزایای تعویض منظم روغن چیست؟
تعویض به موقع روغن موتور، تأثیر مشکلات قبلی را کم میکند. این کار باعث میشود عمر موتور خودرویتان خیلی بیشتر شود. این موضوع بسیار اهمیت دارد، چون هزینه تعمیرات اساسی و بازکردن موتورهای چندسوپاپ جدید، روزبهروز در حال افزایش است.
تسمه تایم
کم بلت یا تسمه تایم چیست؟
گاهی اوقات به این قطعه، تسمه تایم یا تسمه میل بادامک میگویند. این قطعه یک نوار لاستیکی محکم و دندانهدار است که در موتور بیشتر خودروهای امروزی — تقریباً در ۷۰ درصد آنها — به کار میرود.
کار این تسمه این است که حرکت را از میللنگ موتور بگیرد و به میل بادامک منتقل کند. در نتیجه، میل بادامک میچرخد و باعث باز و بسته شدن سوپاپهای موتور میشود.
کجای موتور قرار می گیرد؟
این تسمه معمولاً در بخش جلویی موتور و در زیر محافظهای پلاستیکی نصب شده تا در برابر صدمات احتمالی در امان بماند. جای آن پشت دیگر تسمههای اصلی مانند تسمه فن یا دینام است. چون بدون باز کردن پوششها و قطعات دیگر قابل مشاهده نیست، معمولاً مورد توجه قرار نمیگیرد.
چرا فرسوده می شود؟
تسمه تایم در خودرو وظیفه مهمی بر عهده دارد و فشار زیادی را در موتور تحمل میکند. این قطعه، مانند بسیاری از بخشهای لاستیکی ماشین، به مرور زمان و با کارکرد فرسوده شده و از بین میرود.
اگر به موقع تعویض نشود؛ چه اتفاقی می افتد؟
اگر تسمه تایم به موقع عوض نشود، ممکن است پاره شود یا دندانههای آن خراب شود. در این حالت، میل بادامک از حرکت میایستد و برخی از سوپاپها در حالت باز باقی میمانند و به داخل سیلندر برخورد میکنند. از طرفی، میل لنگ همچنان میچرخد و پیستونها را به سمت سوپاپها هل میدهد و باعث خم شدن آنها میشود. این مشکل، آسیب جدی به موتور وارد میکند و تعمیر آن هم هزینه زیادی دارد و هم زمان زیادی میبرد.
چه زمانی باید تعویض شود؟
اکثر شرکتهای خودروسازی پیشنهاد میکنند که تسمه تایم را بین هر ۶۰ هزار تا ۱۰۰ هزار کیلومتر عوض کنید. بهتر است به همین برنامهای که سازنده مشخص کرده پایبند باشید.
هزینه تعویض این تسمه در مقایسه با خسارتی که در صورت پاره شدن آن به موتور وارد میشود، بسیار ناچیز است. علاوه بر این، اگر تسمه بشکند، خودروی شما برای چند روز غیرقابل استفاده خواهد ماند.
بهتر است اگر دیگر تسمهها هم فرسوده شدهاند، همزمان با تسمه تایم، آنها را نیز تعویض کنید، چون برای دسترسی به تسمه تایم باید آن تسمهها را هم باز کنید.
تسمههای قدیمی را میتوانید به عنوان لوازم یدکی در صندوق عقب ماشین نگه دارید.
روغن ترمز
چرا تعویضش کنیم؟
تعویض به موقع روغن ترمز در خودروی شما، باعث میشود سیستم ترمز به خوبی کار کند و ایمنی شما در رانندگی بیشتر شود. همچنین این کار به صرفهجویی در هزینههای شما نیز کمک میکند.
روغن ترمز چیست؟
این روغن نقش بسیار مهمی در سیستم ترمز خودروی شما ایفا میکند. روغن ترمز، فشاری که شما با پا بر روی پدال ترمز وارد میکنید را گرفته و به طور مستقیم به لنتهای ترمز موجود در چرخهای ماشین منتقل میکند.
با بالا رفتن عمر روغن چه اتفاقی می افتد؟
روغن ترمز به شدت جاذب رطوبت است و به راحتی بخار آب موجود در هوا را به خود جذب میکند. این جذب رطوبت دو مشکل اصلی ایجاد میکند: اول اینکه باعث پایین آمدن نقطه جوش روغن میشود و دوم اینکه رطوبت را به داخل قطعات سیستم ترمز میبرد.
این روغن چه تاثیری بر ایمنی دارد؟
با جوشیدن در دمای پایینتر، گرمای ناشی از ترمزگیری معمولی ممکن است سبب شود مایع ترمز قدیمی به جوش بیاید. این اتفاق میتواند منجر به کاهش فشار در سیستم ترمز یا حتی خرابی کامل آن شود.

چگونه می تواند در هزینه ها صرفه جویی کند؟
رطوبتی که در روغن ترمز جمع میشود، میتواند باعث زنگ زدگی و فرسایش قسمتهای داخلی سیستم ترمز خودرو شود. در نتیجه، این قطعات زودتر از زمانی که باید، فرسوده شده و نیاز به تعویض پیدا میکنند. از طرف دیگر، هزینهای که برای تعویض روغن ترمز پرداخت میکنید، در مقایسه با هزینه تعویض قطعات خراب، بسیار کم و مقرون به صرفه است.
روغن ترمز هر چند وقت یکبار باید تعویض شود؟
پیشنهاد میکنیم این کار را هر دو سال یک بار انجام دهید. این بازه زمانی بر اساس دستورالعملی است که بیشتر شرکتهای خودروسازی ارائه دادهاند. اما اگر شک دارید که روغن کارایی خود را از دست داده، بهتر است آن را عوض کنید.
فواصل سرویس
خدمات خودرو شامل چه مواردی می شود؟
نگهداری منظم خودرو از سه بخش مهم تشکیل میشود:
**بررسی ایمنی**
این بخش برای اطمینان از سالم بودن قسمتهای مهم خودرو انجام میشود.
**سرویس دورهای**
با انجام سرویس به موقع، از بروز مشکلات بزرگ و پرهزینه در آینده جلوگیری میکنید و در هزینههای خود صرفهجویی خواهید کرد.
**تعویض روغن و فیلتر**
تعویض به موقع روغن و فیلتر برای سلامت و عملکرد بهتر موتور خودرو ضروری است.
ماشین من چند وقت یکبار باید سرویس شود؟
بهترین زمان برای سرویس خودروی شما به چیزهای زیادی مانند نوع ماشین، سن آن و شرایط رانندگی بستگی دارد. معمولاً پیشنهاد میکنیم که هر ۵۰۰۰ کیلومتر رانندگی یا هر ۶ ماه یکبار (هر کدام که زودتر رسید) این کار انجام شود. این توصیه معمولاً با مطالعۀ دفترچۀ راهنمای خودروی شما نیز تأیید میشود.
مزایای سرویس منظم چیست؟
پیشگیری از مشکلات قبل از به وجود آمدنشان و نگرانکننده شدن از نظر ایمنی.
به عنوان نمونه، با تعویض به موقع روغن موتور، از کم شدن کیفیت روغنکاری، کثیف شدن و کارکرد بیش از حد روغن جلوگیری میشود. وقتی روغن به موقع عوض نشود، لجن و رسوب در مخزن روغن جمع میشود که دلیل اصلی فرسودگی زودهنگام موتور است.
تشخیص قطعاتی که مشکل آنها پنهان است، تا بتوان آنها را پیش از اینکه دردسرساز شوند و هزینه اضافی ایجاد کنند، تعویض کرد.
و مهمتر از همه، انجام سرویسهای دورهای میتواند عمر موتور و خودروی شما را به شکل چشمگیری افزایش دهد.

روکش های پلاستیکی میل دنده فرمان
چرا آن ها را تعویض کنیم؟
اگر این پوششها فرسوده یا پاره شدهاند، جایگزین کردن بهموقع آنها میتواند از هزینههای بعدی برای تعویض قطعاتی که زیر این پوششها محافظت میشوند، بکاهد.
روکش های پلاستیکی میل دنده فرمان فرمان چیست؟
این قطعات، پوششهای لاستیکی هستند که دو سر میل فرمان ماشین را کاملاً میپوشانند. این پوششها ضمن محکم بستن دو سر میل فرمان، اجازه میدهند فرمان به راحتی حرکت کند. کار اصلی آنها این است که از بیرون ریختن روغن داخل سیستم جلوگیری کنند و نگذارند گردوغبار و آب به داخل نفوذ کنند. اگر این پوششهای لاستیکی پاره شوند، خاک و آب از جاده مستقیم وارد میل فرمان میشوند و خیلی زود باعث خرابی و ساییدگی آن میگردند.
چرا پاره می شوند؟
این قطعات از جنس لاستیک هستند و در زیر خودروی شما در معرض عوامل مختلف و حرکت مداوم قرار دارند. با گذشت زمان، این لاستیکها فرسوده شده و در نهایت پاره میشوند. تعویض بوشهای سیستم فرمان قبل از اینکه کاملاً خراب شوند، مثال خوبی است که نشان میدهد هزینهای که برای نگهداری خودرو میکنید، چگونه میتواند از پرداخت هزینههای سنگین تعمیرات در آینده جلوگیری کند.
روکش میلد دنده فرمان چه زمانی باید تعویض شود؟
اگر خودروی شما به طور منظم سرویس می شود ، مکانیک تعمیر خودروی تان زمانی که به پایان عمر مفیدش نزدیک شود، متوجه می شود و این موضوع را به شما گزارش می دهد.
بسیار مهم: معرفی انواع سنسورهای خودرو بهمراه کارکرد هر یک
تعویض مایع خنک کننده
چرا باید خنک کننده رادیاتور را عوض کنید؟
یک نکته مهم که معمولاً در خودروهای نسبتاً جدید به آن توجه نمیشود، زمان پیشنهادی شرکت سازنده برای تعویض مایع خنککننده است. به نظر میرسد خیلی از رانندگان نمیدانند که تقریباً همه خودروها باید هر دو سال یکبار یا پس از هر ۴۰ هزار کیلومتر رانندگی، مایع خنککنندهشان عوض شود.
برای اینکه سیستم خنککننده خودروتان دچار زنگزدگی و خوردگی نشود، حتماً این مایع را به موقع تعویض کنید.
خنک کننده رادیاتور چیست؟
مایع خنککنندههای امروزی از ترکیب چند ماده مختلف ساخته میشوند. این مواد شامل ضدزنگها، ضدکفها، آب خالص و مادهای به نام مونو اتیلن گلیکول هستند.
دو کار اصلی که یک مایع خنککننده جدید انجام میدهد عبارتاند از:
۱- محافظت از تمام قطعات فلزی داخل سیستم خنککاری در برابر زنگزدگی و خوردگی.
۲- انتقال و دفع گرمای اضافی که از موتور ایجاد میشود.
با افزایش طول عمر خنک کننده چه اتفاقی می افتد؟
خنککنندههای معمولی یا ضد یخها با ایجاد یک پوشش محافظ نازک روی قطعات فلزی، از آنها در برابر زنگزدگی و خوردگی محافظت میکنند. اما با گذشت زمان، مواد شیمیایی محافظ موجود در این مایعات به تدریج مصرف شده و اثر خود را از دست میدهند. وقتی این مواد محافظ تمام شوند، خنککننده دیگر نمیتواند از موتور شما در برابر خوردگی محافظت کند یا این محافظت بسیار کم خواهد بود.
چه طور می توانم با سرویس منظم سیستم خنک کننده ام در هزینه صرفه جویی کنم؟
یک سیستم خنککننده که به خوبی نگهداری شود، با بهترین کارایی خود عمل میکند و در نتیجه از زنگ زدگی و تعویض قطعات پرهزینه موتور جلوگیری مینماید.
دروس آموزش مکانیک خودرو
یادگیری حرفه ای

در کنار این مطلب بخوانید:
- آموزش تصویری دستگاه دیاگ خودرو
- آموزش تصویری عیب یابی موتور خودرو
- آموزش تصویری عیب یابی استارت خودرو
یادگیری حرفه ای مکانیک خودرو سریع و اصولی و کامل

پول در بیارید: 8 کار فوق العاده برای انجام در منزل توسط آقایان











































