آموزش کسب و کار اینترنتی و 8 نکته موفقیت و توسعه آن


اگر برای موفقیت و توسعه کسب و کار اینترنتی خودتان دنبال نکات و ترفندهای راهگشا می گردید؛ جای کاملا درستی آمده اید! در این مطلب اصول اولیه کسب و کار اینترنتی و 8 نکته که باید حتما رعایت کنید را به زبان ساده آموزش می دهیم. همین چند نکته می توانند کسب و کار شما را زیر و رو کنند.
شما فروشگاه مجازیتان را راه اندازی می کنید، مشتریهایی پیدا می کنید که محصولاتتان را دوست دارند و به روند انجام کارها سرعت میدهید؛ تا اینکه…. تا اینکه به نقطه ای می رسید که همه کسب و کارهای کوچک و حتی بزرگ، به آن می رسند: نقطه ای که در آن فروش کاهش پیدا می کند.
دلیل این اتفاق این نیست که شما کار اشتباهی انجام داده اید؛ بلکه کند شدن رشد فروش مرحله ای طبیعی از روند همه کسب و کارهاست که طی آن شما ذره ذره به گرفتن سهم کاملتان از بازار نزدیک می شوید. اما خب، وقتی این اتفاق افتاد چه کار می شود کرد؟ نمی شود که دست روی دست بگذارید و برای همیشه راکد ماندن فروش را قبول کنید. اینجا همان زمانیست که باید یاد بگیرید کسب و کار اینترنتی خودتان را توسعه بدهید.
در کنار این مطلب حتما بخوانید: 44 مهارتی که هر مرد و زن در زندگی باید بلد باشند
توسعه کسب و کار اینترنتی به تفکر نقادانه، آنالیز اطلاعات و قدم گذاشتن به قلمروهای جدید برای کشف فرصت های تازه کسب درآمد نیاز دارد. گاهی هم لازم است تا عناصر مربوط به بازاریابی، بهینه سازی و تبلیغات را (که قبلا نادیده گرفته بودید) بررسی کنید.
اگر به مرحلۀ رکود فروش رسیده اید و آماده اید تا سودتان را دوباره بالا ببرید، ما اینجا هستیم تا شما را راهنمایی کنم. در این مطلب ما نکات و روش های دقیق، کامل و قابل اجرا برای توسعه کسب و کار اینترنتی را در اختیار شما می گذاریم.
برای احیای کسب و کار اینترنتی خودتان آماده اید؟ پس شروع می کنیم!
8 تا از بهترین روشها برای توسعه کسب و کارهای اینترنتی
روشهای مطمئن و مختلفی برای رشد کسبوکار اینترنتی شما وجود دارد. مثلاً میتوانید یک برند معتبر و شناختهشده برای خودتان بسازید یا از افراد مشهور و تأثیرگذار در فضای مجازی کمک بگیرید.
این راهها به شما کمک میکنند تا کارتان را توسعه دهید و گزینههایی را امتحان کنید که شاید قبلاً به آنها فکر نکرده بودید.
پیشنهاد میکنیم نکات زیر را با دقت بخوانید و سپس روشهایی که به نظرتان برای کار شما مناسبتر هستند، انتخاب و اجرا کنید.

با این برنامه ساده و کاربردی، تنها با روزی ۵ دقیقه گوش دادن، میتوانید پس از ۸۰ روز به راحتی و با اعتماد به نفس به هر زبانی صحبت کنید. این روش برترین و جدیدترین متد آموزشی است که حافظه شما را نیز تقویت میکند. یادگیری به کمک تصاویر انجام میشود و با وجود کیفیت بالا، کمترین هزینه ممکن را دارد!
1- کسب و کارتان را به یک برند به یادماندنی تبدیل کنید
کسبوکارهای تازهکار معمولاً در شروع کار، به سراغ بازاریابی نیچ یا ویژه میروند. بازاریابی نیچ یعنی اینکه به جای تمرکز بر کل بازار، روی بخش کوچک و خاصی از آن متمرکز شویم و نیازهای همان بخش را برطرف کنیم؛ نیازهایی که رقبای دیگر نتوانستهاند بهخوبی به آنها پاسخ دهند. اگر شما یک فروشگاه اینترنتی موفق دارید، به این معناست که استراتژی بازاریابی ویژهتان جواب داده و مشتریان، شما را بهخوبی میشناسند. مهم نیست چه کاری انجام میدهید: چه فروش لوازم باغبانی باشد، چه فروش کیفپولهایی که ظاهری لوکس دارند اما قیمتشان مناسب است. در هر صورت، موفقیت شما در فروش به این دلیل است که شما پاسخی برای یک نیاز واقعی در بازار ارائه دادهاید. شما یا تقاضایی را پاسخ گفتهاید که قبلاً در بازار جوابی نداشته، یا یک مشکل را حل کردهاید.

اما این روش فقط تا یک جایی موثر خواهد بود. بین فروش یک محصول خاص پسند و یک برند تفاوت وجود دارد. مثلا فروشگاه «Target» یک برند است. مشتریان ثابت این فروشگاه، به خاطر همین برند از آن خرید می کنند. درست است که محصولات تارگت قابل اعتماد و خوش قیمت هستند، ولی لوگوی قرمز فروشگاه هم بسیار جلب کننده است و تاثیر زیادی روی مشتریان می گذارد.
همین موضوع درباره «مک دونالد» هم صادق است. مردم نه تنها رستوران McDonald’s را از دور تشخیص می دهند، بلکه همیشه می توانند انتظار همان غذای قابل اعتماد را داشته باشند. مک دونالد یک برند است؛ چون هم به یاد می ماند و هم محصولات و کیفیت پایدار و قابل اعتمادی دارد. شما می دانید که سیب زمینی های سرخ کرده آنها همیشه همان طعم را می دهند. بابت تحویل گرفتن یک همبرگر خام یا سوخته هم نگرانی ندارید؛ چون رستوران های مک دونالد استاندارد بسیار مشخصی دارند و طوری طراحی شده اند که دقیقا همان چیزی را ارائه دهند که مشتری انتظارش را دارد.
آموزش بهترین کارها در منزل برای خانم ها و راه های کسب درآمد
یک فروشگاه اینترنتی با نیچ مارکتینگ کارش را در بازار شروع می کند؛ اما یک برند، با اعتماد، شهرت و قابل اطمینان بودن ساخته می شود.
این زمانی است که هر صاحب کسب و کاری در مجازی باید بنشیند و تمام چیزهایی که در مورد کسب و کار خودش می داند را مجدداً ارزیابی کند و از خودش بپرسد:
- مشتری ها وقتی صفحه فروشگاه ما را باز می کنند، چه می بینند؟
- آنها زمان خرید از ما چه احساساتی را تجربه می کنند؟
از اولین نگاه به لوگوی شما گرفته تا لحظه پرداخت، همگی جزوی از برند شما محسوب می شوند که مشتریان آنها را به یاد خواهند سپرد. درست است که این نکات بیشتر راهکارهای درونکاوانه هستند؛ اما توصیه می کنیم حتما از راه های زیر برای ساختن یک برند به یاد ماندنی استفاده کنید:
- ویژگی های ظاهری کسب و کار اینترنتی خود را بررسی کنید و در صورت لزوم، مواردی را تغییر بدهید: ببینید رنگ های مختلف چه احساساتی را در خریدار برمی انگیزند. شاید یک لوگو مدرن و آبی رنگ برای فروشگاه لوازم گردش مناسب نباشد. همین موضوعات را در مورد فن چاپ، اعلانات ایمیل، تصویر سر برگ صفحه و مطالب وبلاگ نیز لحاظ کنید.
- کسب و کارتان را تبدیل به نماد مشتری مداری کنید: کاری کنید که مشتریها از میزان پاسخگویی و مشتری مداری شما به وجد بیایند.
- برای کسب و کارتان یک شخصیت بسازید: این کار را می توانید به کمک موسیقی، کاراکترها، یک «صورت» برند و یا حتی یک لحن خاص در محتوای تولیدی خودتان انجام بدهید.
- برندتان را در یک زمینه خاص به عنوان رهبر به کرسی بنشانید: شبیه پایگاه های خبری که تلاش می کننند تا در رتبه بندی ها شماره یک باشند (و وقتی به این جایگاه میرسند، تا جای ممکن از آن درآمدزایی می کنند) عمل کنید.
- برای ایجاد اعتماد، ثبات را حفظ کنید: این کار را می توانید با اقداماتی مثل زمان ارسال تضمین شده، محصولات استانداردی که هرگز تغییر نمی کنند یا کنترل کیفی بالا عملی کنید.
- برتر بودن را بنیان گذاری کنید: با بردن جوایز مختلف، ارائه بهترین تجربه ممکن و یا فروش بهترین محصولات بازار خودتان را به عنوان برترین کسب و کار مطرح کنید. (مثل این تصور موجود که شرکت «اپل» همیشه محصولات بسیار باکیفیت تری میفروشد).
2- با جامعه هدف خود، آن طور که می خواهد ارتباط برقرار کنید
ارتباط با بازار هدف، تنها در پیدا کردن مشتری و تلاش برای ارائه محصول ببه او خلاصه نمی شود؛ بلکه شامل درک مشتریان از طریق عادات خرید آنها، نظرسنجی ها و فعالیت های اینترنتی هم هست.
با این کار، شما نه تنها با مشتریانتان در بسترهایی که آنها می پسندند (مثل شبکه های اجتماعی یا ایمیل) ارتباط برقرار می کنید، بلکه اولویت های آنها را هم شناسایی خواهید کرد.
معرفی 12 کار برای انجام در منزل توسط آقایان
برای مثال، شرکت «سوبارو- Subaru » را در نظر بگیرید. این شرکت یک کمپین مجازی غذا رسانی به به افراد گردش دوست به راه انداخت. با اینکه خودروهای این کمپانی با شاسی بلندهای دیگر تفاوت چندانی ندارد، ولی با موفقیت توانست نظر افراد طبیعتگرد، دوره گرد و کوهنورد را به سمت خودش جلب کند.

سوبارو با روش خاص خودش، راه ارتباط با مشتریان را به سطح عمیقتری میبرد. این شرکت بهجای صحبت درباره محصولاتش، روی موضوعاتی تمرکز میکند که برای مشتریانش بسیار ارزشمند است. یکی از این کارها، همکاری پیوسته با سازمان پارکهای ملی آمریکاست. سوبارو نهتنها در فعالیتهای تبلیغاتی با این سازمان مشارکت میکند، بلکه در گسترش و نگهداری از پارکهای ملی نیز تلاش زیادی میکند.
همانطور که شاید حدس بزنید، وقتی یک شرکت اینطور از هدفی که مردم به آن علاقه دارند پشتیبانی میکند، رابطهاش با مشتریان وارد مرحله تازهای میشود. در این حالت، مشتریان به سوبارو فقط به چشم یک فروشنده خودرو نگاه نمیکنند. بلکه آن را شرکتی میدانند که آنها و دغدغههایشان را درک میکند و به خواستههایشان اهمیت میدهد.
3- اقداماتتان در زمینه بازاریابی محتوا را افزایش دهید
وقتی حرف از گسترش کسب و کار اینترنتی می شود، حتما پای بازاریابی هم به مساله باز می شود؛ اما تولید محتوای مناسب، برای صاحبان کسب و کار اینترنتی دشوار است. در هر صورت، آنها مشغول اداره کسب و کار هستند و ممکن است وقت نداشته باشند روی بازاریابی تمرکز کنند. برای همین، ما دو راهکار برای گذر از این مانع ارائه می کنیم:
- بازاریاب استخدام کنید: شما یک کارآفرین هستید، نه یک نویسنده، هنرمند یا فیلمبردار. حتی اگر به صورت تفننی یکی از این ها را انجام می دهید، بهتر است کار را به کسی بسپارید که می تواند تمام وقت روی آن کار کند.
- محتوای بسیار به درد بخور ارائه کنید: فروشگاههای اینترنتی زیادی هستند که سیلی از محتوای بی کیفیت را روی وبلاگهایشان می گذارند، به امید آنکه کلیدواژه درست در یکی از آنها باشد. شما باید به جای تکرار این روش قدیمی، زمان زیادی بگذارید و به چیزهایی که واقعا برای مشتریانتان سودمند است فکر کنید. می توانید ویدئوهای آموزشی کوتاهی در مورد نحوه استفاده از محصولاتتان بسازید. تبلیغات در شبکه های اجتماعی که کاربرد محصولاتتان را نشان می دهد و دیگران را مشتاق به داشتن تجربه های مشابه می کند هم راه بسیار خوب دیگریست.
بلد باشید: اصول برخورد با مشتری برای ایجاد رونق در کسب و کار
4- تبلیغات ویدئویی محصولات را امتحان کنید
یکی از روشهای مؤثر برای رشد کسبوکار آنلاین، بهرهگیری بیشتر از تبلیغات ویدئویی است. شما میتوانید ویدئوهای گیرا و جالب تولید کنید و از آنها در بخشهای مختلف مانند صفحه اصلی سایت، بنرهای خوشامدگویی، پستهای شبکههای اجتماعی یا حتی یک کانال آموزشی در یوتیوب استفاده نمایید.
فروشگاههای اینترنتی به شکل ویژهای از ویدئو سود میبرند، زیرا خرید آنلاین بسیاری از ویژگیهای خرید حضوری را ندارد. از آنجا که در وبسایت شما برای هر کالا یک صفحه جداگانه وجود دارد، این فرصت به وجود میآید که ویدئوی معرفی محصول را در کنار عکسهای آن قرار دهید. این ویدئوها میتوانند کالاهای شما را به صورت کامل و در حال استفاده نمایش دهند و تا حدی جایگزین خرید حضوری شوند؛ جایی که مشتری میتواند کالا را از نزدیک و با جزئیات ببیند.
5- تعدادی اینفلوئنسر ویژه پیدا کنید
افراد تأثیرگذار در فضای مجازی، که به آنها اینفلوئنسر میگویند، انواع مختلفی دارند. آنها معمولاً در شبکههای اجتماعی مانند فیسبوک، اینستاگرام و تیکتاک فعالیت میکنند. علاوه بر این، خوب است به دنبال بلاگرها و یوتیوبرهایی بگردید که دنبالکنندگان زیادی دارند و میتوانند با کسبوکار اینترنتی شما همخوانی داشته باشند.

نکته کلیدی شناخت و استخدام اینفلوئنسرها برای ایفای نقش «سفیر برند» اشما ست؛ اما بهتر است آنهایی را انتخاب کنید که:
- محتوای آنها برای مشتریان شما جالب است.
- می توانند مطالب مربوط به محصولات شما را بدون اینکه «اجباری» به نظر برسد، با محتوای تولیدی خودشان ترکیب کنند.
- تعداد زیادی دنبال کننده دارند که با تولید کننده ارتباط برقرار می کنند.
برای ارتباط با اینفلوئنسرها و تحقیق درباره آن ها، می توانید از پلتفرم هایی مثل Buzzsumo، NinjaOutreach، Hashtagify.me و Google Alerts استفاده کنید. سپس با چند نفر از آنها برای تبلیغات به صورت آزمایشی همکاری کنید. با بررسی نتایج مشخص می شود که کدام اینفلوئنسرها بیشترین تاثیر مثبت را روی کسب و کار شما داشته اند؛ سپس می توانید آنها را تبدیل به همکاران ویژه کنید.
در کنار این مطلب بخوانید: 15 تا از اصول موفقیت در کسب و کار و تجارت
همکاران ویژه کسانی هستند که همیشه می توانید برای افزایش میزان فروش محصولاتتان روی نقش آنها به عنوان سفیر برندتان حساب کنید؛ چون آنها مشتاق محصولاتتان هستند و سرمایه گذاری روی محتوایشان جوابگو می باشد.
همکاری های ناموفق با اینفلوئنسرها را بدون ناراحتی خاتمه دهید. درباره بودجه تبلیغات تا جای ممکن با آنها صادق باشید. اعلام کنید که حاضرید برای یک دوره امتحانی همکاری هزینه کنید، تا مشخص شود که آیا همکاری بیشتر به نفع طرفین خواهد بود یا نه.
6- با کسب و کارهای مکمل همکاری کنید
همکاری با یک کسبوکار دیگر، بسیار شبیه به کار کردن با اینفلوئنسرهاست؛ با این تفاوت که در این حالت، شما با یک فروشگاه اینترنتی دیگر شریک میشوید، نه با یک سازنده محتوا.
اگرچه همکاری با رقیب مستقیم خودتان کمتر پیش میآید، اما این کار غیرممکن نیست. با این حال، معمولاً بهترین نتیجه را زمانی میگیرید که با فروشگاههای آنلاینی همکاری کنید که مشتریانشان شبیه به مشتریان شما هستند. این فروشگاهها معمولاً در حوزه کاری شما یا در زمینهای مرتبط فعالیت دارند.

به عنوان مثال، یک برند لباسهای مخصوص گشت و گذار می تواند با یک کمپانی فروش لوازم کمپینگ همکاری کند؛ چون محصولات این دو در عین حال که مربوط به یک صنعت هستند، اما با یکدیگر تداخلی ندارند. چنین شراکتی به هر دو برند اجازه بهره بردن از گروه مشتریان برند دیگر را میدهد؛ چون افراد گردش دوست هم به البسه مناسب و هم به لوازمی مثل چادر، کیسه خواب و فانوس نیاز دارند.
برندسازی مشترک روش های متفاوتی دارد. موارد زیر چند پیشنهاد هستند:
- مشتریان هر دو برند را به ثبت نام برای یک مسابقه یا قرعه کشی دعوت کنید. می توانید به عنوان جایزه، محصولات هر دو برند را ارائه کنید. با این کار، هر دو فروشگاه از افزایش تعداد دنبال کنندگان صفحات مجازی و ثبت نام کنندگان در خبرنامه ایمیلی خود سود خواهند برد.
- محصولات ویژه و محدودی از یک همکاری میان برندی ارائه کنید. این کار در صنعت پوشاک رایج است (هرچند که در صنایع دیگری هم شدنی است)؛ به این شکل که یک طراح خاص، روی ارائه محصولی برای یک فروشگاه بزرگ کار می کند.
- رویداد ها و نمایشگاه های موقتی برپا کنید. در این رویدادها به همراه شرکت همکار خود سعی کنید تجربه منحصر به فردی به مشتریان ارائه دهید.
- محصولاتتان را در کنار محصولات همکارتان تبلیغ کنید. این یک اقدام دوطرفه است؛ با این کار هم شما در محتوای خودتان اشاره ای به کالای همکارتان می کنید و هم او محصولات شما را در ایمیل ها، مطالب وبلاگ، صفحات اجتماعی و… خود تبلیغ می کند. این کار شبیه تأیید کالای یک شرکت توسط شرکت دیگر است. این روش زمانی که گروه مشتریان شما و شرکت همکارتان مشابه باشند، بسیار خوب جواب میدهد.
- منابعتان را به اشتراک بگذارید تا با کاهش هزینه های تبلیغات، بتوانید روی تولید محصولات تمرکز کنید.
- یک دسته کالا (یا یک محصول خاص) را انتخاب کنید و تولیدات همکارتان را به عنوان اشانتیون با آنها به فروش برسانید. یک راه برای انجام این کار این است که محصولاتتان را با هم عوض کنید و کالاهای یکدیگر را در فروشگاه خود بفروشید.
مثال های معروفی که کار برندینگ مشترک شامل Nordstrom و 11Honoré، Adidas و Peloton، و Target و LEGO هستند.
حتما حتما حتما بخوانید: تنها روشهای ممکن کسب درآمد آنلاین در ایران (کاملا عملی)
7- تنوع ایجاد کنید: کالاهای جدید، سرویس های نو، محصولات دیجیتال و یا قیمت گذاری های متفاوت
افزودن خدمات و محصولات جدید، سریعترین روش برای افزایش درآمد است. به همین دلیل، یادگیری این روش برای رشد کسبوکارهای آنلاین بسیار مهم است.
منظور از تنوعبخشی این است که فراتر از محصولات فعلی و حتی صنعتی که در آن فعالیت دارید فکر کنید و راههای تازهای برای کسب درآمد پیدا کنید. به عنوان مثال، شرکت «آمازون» علاوه بر فروش کالاهای معمول، داروهای تجویزی را نیز برای مشتریان ارسال میکند. یا شرکت «اوبر» که علاوه بر سرویس حملونقل، خدمات پیک و ارسال غذا نیز ارائه میدهد.

برای اینکه کسبوکارتان جذابتر و متنوعتر شود، میتوانید این راهها را امتحان کنید:
* محصولات تازه و جدید به مجموعه اضافه کنید.
* خدماتی ارائه دهید که مکمل کالاهای فعلیتان باشند.
* محصولات دیجیتالی مانند کتابهای الکترونیکی، مجموعه عکس یا پادکست تولید کنید.
* دورههای آموزشی آنلاین برگزار کنید.
* روشهای مختلفی برای قیمتگذاری در نظر بگیرید؛ مثل فروش اشتراکی، ارسال بستههای ماهانه یا ارائه طرحهایی که با پرداخت هزینه بیشتر، امکانات و محصولات بیشتری به مشتری میدهد.
8- یک مسئول شبکه های اجتماعی عالی استخدام کنید
معمولاً شبکه های اجتماعی اولویت اول و دغدغه اصلی صاحبان کسب و کارهای کوچک نیستند یا آنها نمیدانند چطور باید شبکه های اجتماعی را به بخشی طبیعی از برنامه های تبلیغاتی خودشان تبدیل کنند.
اگر هنوز نتوانسته اید نقش شبکه های اجتماعی را در راهبرد تبلیغات خود پیدا کنید، به آن به چشم یکی از بهترین گزینه های گسترش کسب و کار نگاه کنید.
چگونه فروشنده خوبی باشیم؟ 17 ویژگی ضروری و 5 تکنیک فروش
در هر صورت، به نظر ما بهترین راهبرد تبلیغات در شبکه های اجتماعی، استخدام کردن کسی دیگر است. برقرار کردن ارتباط عمیق با دنبال کنندگان یک برند نیازمند استعداد و خلاقیت خاصی است؛ بنابراین شما به کسی نیاز دارید که تمام تمرکزش شبکه های اجتماعی باشد.











































