تارا بخریم یا شاهین؟ مقایسه شاهین با تارا

تارا از ایران خودرو و شاهین از سایپا، دو خودروی سواری مقرونبهصرفه ایرانی هستند که نسبت به مدلهای قدیمیتر همین برندها، از شاسی جدیدتر و امکانات بهتری برخوردارند. این دو خودرو از نظر قیمت و تجهیزات، تقریباً در یک رده قرار میگیرند، اما تفاوت اصلی آنها در بخش فنی است و این تفاوت میتواند در انتخاب نهایی خریدار نقش مهمی داشته باشد.
به همین خاطر، در این مطلب قصد داریم شاهین و تارا را با هم مقایسه کنیم و ویژگیهای مختلف آنها را دقیقتر بررسی کنیم. اگر شما هم در فکر خرید یک خودروی خانوادگی و اقتصادی هستید که امکانات نسبتاً امروزی داشته باشد، پیشنهاد میکنیم با این مقایسه همراه شوید تا ببینیم در نهایت کدام یک گزینه مناسبتری است: تارا یا شاهین.

معرفی شاهین و تارا
پیش از اینکه تارا و شاهین را با هم مقایسه کنیم، طبق روال همیشه، اول نگاهی کوتاه به گذشته و مدلهای مختلف این دو خودرو میاندازیم.
سایپا شاهین برای اولین بار در سال ۱۳۹۷ و در نمایشگاه خودروی شیراز معرفی شد. البته در زمان معرفی، نام این خودرو «رهام» بود و ویژگیهای فنی آن با مدل فعلی تفاوت داشت. اما به دلیل شدت گرفتن تحریمها، سایپا نتوانست از آن مشخصات فنی استفاده کند و درنتیجه، عرضه این خودروی جدید ناچاراً به تأخیر افتاد.

در نهایت، این خودرو با نام جدید شاهین در روزهای پایانی سال ۱۳۹۹ با عنوان مدل ۱۴۰۰ به بازار آمد. در ابتدا، شاهین فقط در تیپ G (که دندهای و کامل است) ارائه میشد، اما از سال ۱۴۰۲، سایپا تیپهای GL (دندهای با امکانات متوسط) و نوع اتوماتیک آن را نیز به بازار فرستاد.
اخیراً نیز سایپا مدل شاهین پلاس را معرفی کرده که از نظر فنی کاملاً پیشرفتهتر و متفاوت از نمونههای پیشین شاهین است. اما چون شاهین پلاس هنوز به بازار نیامده، در این مقایسه بین شاهین و تارا، آن را در نظر نمیگیریم.
در مقابل، تارا قرار دارد که چند ماه از رقیب خود جوانتر است و برای اولین بار در میانههای سال ۱۴۰۰ معرفی شد. تارا در ابتدا با تیپ V1 (مدل دندهای با جعبه دنده ۵ سرعته) عرضه شد، اما از اواخر سال ۱۴۰۰، تیپ V2 (نوع اتوماتیک ساده) آن نیز به بازار اضافه گردید.

در پاییز سال ۱۴۰۲، یعنی دو سال بعد، ایران خودرو دو مدل جدید از تارا را نیز به بازار عرضه کرد. این دو مدل عبارت بودند از: تارا V1 پلاس که دارای جعبه دنده ۶ سرعته دستی بود، و تارا V4 که یک مدل اتوماتیک با امکانات بیشتر و پیشرفتهتر به شمار میرفت.
در ادامه و در بخش مقایسه تارا با شاهین، نگاهی به تمام مدلهای موجود از هر دو خودرو و تفاوتهای آنها با یکدیگر خواهیم داشت.
مقایسه شاهین با تارا از نظر طراحی
هر دو خودروی شاهین و تارا در مقایسه با قیمتی که دارند، ظاهر خوب و قابل قبولی دارند و میتوان در طراحی آنها، عناصر نسبتاً جدیدی را دید. به کارگیری خطوط منظم و طراحی بدنهای معقول در هر دو خودرو، باعث شده ظاهر آنها پویا و هماهنگ به نظر برسد. با این حال، خطوط بدنه شاهین کمی نرمتر و انحنادار است، در حالی که تارا ظاهر زاویهدار و جعبهایتری دارد.

اگر بخواهیم نمای جلوی خودروهای تارا و شاهین را با هم مقایسه کنیم، هر دو تقریباً در یک سطح قرار میگیرند. اما وقتی به نمای عقب نگاه میکنیم، شاهین نظر بیشتری را به خود جلب میکند.
طراحان ایران خودرو در تارا سعی کردهاند از یک طرح روز دنیا استفاده کنند و چراغهای عقب به هم پیوسته را روی آن پیاده کنند، اما به نظر میرسد نتیجه آنطور که باید مطلوب نشده است و خیلی از افراد از این طراحی راضی نیستند.
با این حال، در مدلهای جدیدتر تارا یعنی V1 پلاس و V4، چراغها طراحی بهتری پیدا کردهاند و در شب، نمای عقب این مدلها نسبت به نمونههای قدیمیتر، زیباتر و جذابتر به نظر میرسد.

فضای داخلی کابین تارا و شاهین از نظر طراحی بسیار شبیه به هم هستند و این شباهت حتی در نمای بیرونی آنها نیز دیده میشود. داشبورد هر دو خودرو ساده، مدرن و تا حد زیادی متناسب با نیاز راننده طراحی شده است. اگرچه پوشش داخلی هر دو خودرو از پلاستیک معمولی است، اما داشبورد تارا حس بهتری از کیفیت را به سرنشینان منتقل میکند.
در مدلهای مختلف تارا و شاهین نیز تفاوتهای کوچکی در طراحی داخلی وجود دارد. برای نمونه، در تارا مدل V1 پلاس و V4، کلیدهای کنترل شیشهها از کنسول وسط به درهای خودرو منتقل شدهاند. همچنین شاهین اتوماتیک از یک صفحهنمایش بزرگتر، داشبورد دو رنگ و تزئینات چوبمانند بهره میبرد.
در نهایت میتوان گفت که در بخش طراحی، هیچیک از این دو خودرو برنده قطعی نیستند و انتخاب نهایی کاملاً به سلیقه و نظر خریدار بستگی دارد.
مقایسه شاهین با تارا از نظر امکانات رفاهی
مقایسه امکانات رفاهی شاهین و تارا کمی سخت است، چون هر دو خودرو در مدلهای مختلفی عرضه شدهاند. با این حال، در ادامه مدلهای مشابه این دو خودرو را با هم مقایسه میکنیم.
اگر کاملترین مدل دندهای هر دو خودرو، یعنی شاهین G و تارا V1 پلاس را در نظر بگیریم، شاهین به دلیل داشتن استارت بدون کلید، سانروف، کولر اتوماتیک، آینههای برقی جمعشونده، روکش چرمی صندلیها و رینگ آلومینیومی، امکانات بهتری ارائه میدهد. البته تارا دندهای هم دارای کروز کنترل و سنسور باران است که در شاهین G یافت نمیشوند، اما در کل امکانات شاهین برای خریداران جذابتر است.

اما وقتی خودروهای اتوماتیک را با هم مقایسه میکنیم، وضعیت فرق میکند. در این زمینه، تارا V4 به دلیل داشتن امکاناتی مانند صندلیهای جلوی برقی و گرمدار، درب الکتریکی صندوق عقب که با سنسور پا باز میشود و آینه وسط با قابلیت تیرهشدن خودکار، جایگاه بالاتری نسبت به شاهین اتوماتیک پیدا میکند.

برای مقایسه دقیق امکانات خودروهای تارا و شاهین، فهرست مشخصات مدلهای دندهای و اتوماتیک آنها را در جدول زیر قرار دادهایم. ابتدا مدلهای دندهای را بررسی میکنیم:
جدول مقایسهی امکانات تارا و شاهین
|
تجهیزات |
شاهین G |
تارا V1 پلاس |
|
چراغ |
مهشکن جلو و عقب، دیلایت، سنسور نور (اتولایت) |
مهشکن جلو و عقب، دیلایت، سنسور نور (اتولایت)، چراغ بدرقه، چراغ خوشامدگویی زیر دربهای جلو |
|
سیستمهای مالتی مدیا |
USB، AUX، بلوتوث، نویگیشن (مسیریاب)، مانیتور 7 اینچی لمسی، 6 بلندگو |
USB، بلوتوث، میرورلینک، مانیتور 7 اینچی لمسی، 4 بلندگو |
|
رینگها |
15 اینچی آلومینیومی |
15 اینچی فولادی |
|
شیشه و آینه |
شیشههای برقی، آینههای جانبی تاشوبرقی با گرمکن |
شیشهها و آینههای جانبی برقی |
|
تهویه مطبوع |
اتوماتیک |
الکتریکی |
|
صندلی |
روکش چرمی، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت، نگهدارنده صندلی کودک در ردیف عقب (ایزوفیکس) |
روکش پارچهای، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت، نگهدارنده صندلی کودک در ردیف عقب (ایزوفیکس)، صندلیهای عقب تاشو |
|
سایر امکانات |
کیلس استارتر، سانروف، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، دوربین دید عقب، فرمان با نیروی کمکی برقی، کامپیوتر سفری |
سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، دوربین دید عقب، فرمان با نیروی کمکی برقی، کامپیوتر سفری، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، سنسور باران |
برای مقایسه دقیقتر و سادهتر میان مدلهای اتوماتیک شاهین و تارا، میتوانید از جدول زیر استفاده کنید:
جدول مقایسه مشخصات تارا و شاهین (نسخه اتوماتیک)
|
تجهیزات |
شاهین اتوماتیک CVT |
تارا V4 |
|
چراغ |
مهشکن جلو و عقب، دیلایت، سنسور نور (اتولایت) |
مهشکن جلو و عقب، دیلایت، سنسور نور (اتولایت)، چراغ بدرقه، چراغ خوشامدگویی زیر دربهای جلو |
|
سیستمهای مالتی مدیا |
USB، AUX، بلوتوث، نویگیشن (مسیریاب)، مانیتور 10 اینچی لمسی، 6 بلندگو |
USB، بلوتوث، میرورلینک، مانیتور 7 اینچی لمسی، 6 بلندگو |
|
رینگها |
15 اینچی آلومینیومی |
16 اینچی آلومینیومی |
|
شیشه و آینه |
شیشههای برقی، آینههای جانبی تاشوبرقی با گرمکن |
شیشههای برقی، آینههای جانبی تاشوبرقی، آینه میانی الکتروکرومیک |
|
تهویه مطبوع |
اتوماتیک |
الکتریکی |
|
صندلی |
روکش چرمی، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت، نگهدارنده صندلی کودک در ردیف عقب (ایزوفیکس) |
روکش ترکیبی چرم و پارچه، تنظیم برقی صندلیهای جلو در 6 جهت، گرمکن صندلیهای جلو، تنظیم گودی کمر صندلی راننده، نگهدارنده صندلی کودک در ردیف عقب (ایزوفیکس)، صندلیهای عقب تاشو |
|
سایر امکانات |
کیلس استارتر، سانروف، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، دوربین دید عقب، فرمان با نیروی کمکی برقی، کامپیوتر سفری، کروز کنترل و محدودکننده سرعت |
کیلس استارتر، سانروف، درب صندوق بار برقی با سنسور پا، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، دوربین دید عقب، فرمان با نیروی کمکی برقی، کامپیوتر سفری، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، سنسور باران |
مقایسه شاهین با تارا از نظر ایمنی
تمام مدلهای خودروی شاهین و تارا مطابق با استانداردهای تازه کشور، به سیستمهای ایمنی پیشرفته مانند کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS) و دو کیسه هوا مجهز شدهاند. اما تارا اتوماتیک علاوه بر کیسههای هوای راننده و سرنشین جلو، دو کیسه هوای جانبی نیز دارد که این ویژگی، ایمنی آن را به شکل چشمگیری در مقایسه با شاهین اتوماتیک بالاتر میبرد.

از نظر ایمنی کلی، چون هر دو خودروی شاهین و تارا پلتفرمهای نسبتاً تازهای دارند و بر اساس استانداردهای روز کشور ساخته شدهاند، میتوان به هر دو امتیاز تقریباً یکسانی داد که این امتیاز در حد قابل قبولی است.
برای اینکه بدانید شاهین و تارا از نظر تجهیزات ایمنی چه تفاوتهایی دارند، میتوانید به جدول مقایسهای زیر نگاه کنید:
جدول مقایسه تارا و شاهین از نظر ایمنی
|
تجهیزات |
شاهین |
تارا |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) |
کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) |
|
کیسه هوا |
راننده و سرنشین جلو (2 عدد) |
راننده و سرنشین جلو (2 عدد) در نسخههای دندهای و راننده و سرنشین جلو + جانبی سرنشینان جلو (4 عدد) در نسخههای اتوماتیک |
|
سیستم ترمز و پایداری |
ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS) |
ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS) |
مقایسه شاهین با تارا از نظر فنی و تجربه رانندگی
شاهین از یک موتور ۱.۵ لیتری توربو استفاده میکند که میتواند تا ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۸ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این موتور که با نام M15 TC شناخته میشود، نیروی تولیدی را از طریق یک جعبه دنده ۵ دنده دستی یا یک جعبه دنده اتوماتیک بدون دنده (CVT) به چرخهای جلو خودرو منتقل میکند.

موتور شاهین، این خودرو را به اندازه کافی چابک میکند. اما نکته ضعف آن این است که موتور هشت سوپاپ دارد و قدرت آن نسبت به حجمش کم است و این موضوع باعث انتقاد شده است.
اما در مقابل، خودروی تارا از یک موتور 1.6 لیتری استفاده میکند که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور که به نام TU5 پلاس معروف است، بر اساس مدل خودرو، نیرو را به یکی از سه گیربکس زیر منتقل میکند: گیربکس دستی ۵ سرعته، گیربکس دستی ۶ سرعته یا گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته.

موتور تارا به دلیل طراحی سادهتر، نیاز به مراقبت و نگهداری کمتری در مقایسه با موتور شاهین دارد. البته این را هم باید در نظر داشت که قدرت موتور تارا کمی کمتر است.
پس از نگاهی به مشخصات فنی، بهتر است به مقایسه عملی این دو خودرو بپردازیم. طبق معمول، بررسی را از فضای داخل خودرو شروع میکنیم. از نظر فضای داخلی، هر دو خودرو وضعیت خوبی دارند، اما تارا فضای بیشتری را به سرنشینانش پیشنهاد میدهد. این مزیت تارا در قسمت صندوق عقب هم ادامه دارد؛ جایی که حجم آن ۶۴۰ لیتر است. در مقابل، صندوق عقب شاهین تنها ۴۲۲ لیتر گنجایش دارد.
از نظر راحتی و نرمی سواری نیز هر دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار دارند و هر دو رانندگی نرم و راحتی ارائه میدهند. البته در این زمینه هم تارا عملکرد کمی بهتری دارد. علاوه بر این، عایقبندی کابین تارا بسیار بهتر از شاهین است که این موضوع تأثیر مستقیمی بر آرامش و آسایش سرنشینان دارد.

حالا به قسمت فنی ماجرا میرسیم. اگر مدل دندهای این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم، شاهین به خاطر قدرت موتور بیشتر و رسیدن به این قدرت در دور موتور کمتر، کمی عملکرد بهتری از خودش نشان میدهد. اما وقتی نوبت به مدلهای اتوماتیک میرسد، تارا به دلیل داشتن جعبه دنده اتوماتیک بهتر، برتری کوچکی پیدا میکند.
در مورد چگونگی حرکت و کنترل خودرو هم، هر دو خودرو وضعیت قابل قبولی دارند و سیستمهای کمکی برای حفظ تعادل آنها خوب کار میکنند. البته در این زمینه هم باز تارا کمی جلوتر است.
بالأخره تارا بخریم یا شاهین؟
حالا به آخرین بخش از مقایسه شاهین و تارا رسیدهایم و میخواهیم ببینیم کدام یک برای خرید ارزش بهتری دارد.
شاهین نسبت به تارا ظاهری مردمیتر، موتور توربو، امکانات بیشتر در مدل دندهای و قیمت کمتری دارد. به همین دلیل، خرید شاهین بیشتر به کسانی پیشنهاد میشود که سن پایینتری دارند و بودجه آنها نیز محدود است.
اما در طرف مقابل، تارا مزایای خاص خودش را دارد؛ مثل کابین آرامتر، صندوق بزرگتر، امکانات بیشتر در مدل اتوماتیک و موتوری که استهلاک کمتری دارد. بنابراین اگر میخواهید خودرویی برای استفاده خانوادگی بخرید و حاضرید پول بیشتری پرداخت کنید، بهتر است سراغ تارا بروید.
مقایسه شاهین و تارا به طور خلاصه
در پایان، برای مقایسه بهتر خودروهای شاهین و تارا، جدولی از ویژگیهای مهم این دو خودروی سریعالسیر را برای شما آماده کردهایم. توجه داشته باشید که اعداد و اطلاعات داخل پرانتز، مربوط به مدلهایی است که جعبهدنده اتوماتیک دارند.
|
ویژگیها |
شاهین |
تارا |
|
|
حجم موتور (cc) |
1497 |
1587 |
|
|
تنفس موتور |
پرخوران توربوشارژر |
طبیعی |
|
|
تعداد سیلندر |
4 |
4 |
|
|
قدرت موتور |
110 اسب بخار در 5000 دور |
113 اسب بخار در 5800 دور |
|
|
گشتاور |
178 نیوتن متر در 2500 دور |
144 نیوتن متر در 4000 دور |
|
|
گیربکس |
5 سرعته دستی (اتوماتیک CVT با قابلیت تیپترونیک 7 سرعته مصنوعی و مجهز به حالات اسپرت و برفی) |
5 یا 6 سرعته دستی (6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپترونیک و مجهز به حالات اسپرت و برفی) |
|
|
شتاب صفر تا صد (S) |
13.2 (15) |
12.5 (13) |
|
|
مصرف سوخت ترکیبی (L/100Km) |
7.52 (7.54) |
7.06 (7.29) |
|
|
فضای صندوق (L) |
422 |
640 |
|
|
وزن (Kg) |
1278 (1330) |
1170 (1268) |
|
|
برتریهای شاهین: · چهره هماهنگتر · قیمت ارزانتر · آپشنهای بیشتر در نسخه دندهای |
برتریهای تارا: · کابین و صندوق بار جادارتر · عایق بندی بهتر کابین · آپشنهای بیشتر در نسخه اتوماتیک · پیشرانه کم استهلاکتر |
||








































