سهند بخریم یا اطلس؟ مقایسه اطلس و سهند

تیبا که اولین خودروی ملی سایپا به شمار میرود، علاوه بر فروش خوب، به پایه و اساس بسیاری از محصولات بعدی این شرکت تبدیل شد. سایپا مدلهای زیادی را بر اساس پلتفرم تیبا (پلتفرم X200) تولید و به بازار عرضه کرده است.
امروز نگاهی میاندازیم به مقایسه دو محصول جدید سایپا که روی همین پلتفرم ساخته شدهاند: سهند و اطلس. اگر قصد دارید یک خودروی اقتصادی و نو بخرید، تا پایان این مقایسه با ما بمانید تا ببینیم در نهایت کدام یک برای شما مناسبتر است: اطلس یا سهند.
مقایسه اطلس و سهند از نظر طراحی
مقایسهٔ خودروهای اطلس و سهند از همان نگاه اول به خوبی قابل درک است. دلیل این موضوع هم این است که این دو خودرو، نه تنها از یک شاسی و پایهٔ مشترک ساخته شدهاند، بلکه در بسیاری از جزئیات طراحی نیز شبیه به هم هستند. در این بین، سهند که یک سدان است، یک طراحی میانهرو و بالانس شده دارد. این خودرو در کنار به کار بردن المانهای مورد علاقهٔ جوانان، مانند چراغهای جلوی دودی رنگ، تلاش کرده تا برای افراد میانسال و خانوادهها نیز جذاب به نظر برسد.

البته که اطلس به عنوان یک خودروی هاچبک، ظاهری ورزشیتر دارد. این حالت اسپرت را میتوان در قسمتهای مختلف آن مشاهده کرد؛ مثلاً در جلوپنجره با خطوط عمودی، دیفیوزر نقرهای و طرحدار عقب، محل خروج اگزوز روی سپر عقب و همچنین خطوط تزئینی اطراف مهشکنهای جلو.
فضای داخلی کابین این دو خودروی سایپا بسیار شبیه به هم است و یک نوع داشبورد در هر دو استفاده شده. جنس این داشبورد از پلاستیک خشک است، اما به دلیل دو رنگ بودن و الهام گرفتن از طراحی داشبورد رنو سیمبل نسل سوم (2021-2013)، نسبت به خودروهای قبلی این پلتفرم، جلوهی زیباتر و جذابتری دارد. با این حال، طراحی داشبورد اطلس به دلیل داشتن صفحه نمایش و دکمههای روی فرمان، کمی جذابتر از داشبورد سهند دیده میشود.

در نهایت، وقتی میخواهیم طراحی خودروهای سهند و اطلس را با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم که سبک طراحی این دو خودرو با یکدیگر فرق دارد و نمیتوان به طور قطع گفت کدام یک برنده است. با این حال، طراحی اطلس امروزیتر و هماهنگتر به نظر میرسد و از محبوبیت بیشتری در بین مردم برخوردار است.
مقایسه اطلس و سهند از نظر امکانات رفاهی
در بخش امکانات و رفاه، اختلاف بین اطلس و سهند بیشتر به چشم میآید. دلیلش این است که سهند در حال حاضر فقط در مدل پایه (تیپ S) ارائه میشود، در حالی که اطلس از روز اول با مدلی کامل و مجهز (تیپ G) وارد بازار شده است. به همین خاطر، اطلس به دلیل داشتن امکاناتی مانند صفحهنمایش مالتیمدیا، سانروف، دوربین دنده عقب، آینههای برقی جمعشونده، صندلیهای با روکش چرم، رینگ آلومینیومی و… در این بخش از مقایسه پیروز میشود.

برای اینکه بتوانید امکانات و ویژگیهای خودروهای سهند و اطلس را بهطور دقیقتری با هم مقایسه کنید، پیشنهاد میکنیم به جدول زیر نگاهی بیندازید:
جدول مقایسهای خودرو سهند و اطلس
|
تجهیزات |
سهند S |
اطلس G |
|
چراغ |
چراغهای عقب LED، مهشکن جلو و عقب، دیلایت، سنسور نور (اتولایت)، چراغ بدرقه |
چراغهای عقب LED، مهشکن جلو و عقب، دیلایت، سنسور نور (اتولایت)، چراغ بدرقه |
|
سیستم صوتی |
USB، AUX، بلوتوث، 4 بلندگو |
USB، AUX، بلوتوث، میرور لینک، نویگیشن (مسیریاب) آفلاین، مانیتور 7 اینچی لمسی، دکمههای کنترلی روی غربیلک فرمان، 4 بلندگو |
|
رینگها |
14 اینچی فولادی |
14 اینچی آلومینیومی |
|
شیشه و آینه |
شیشهها و آینههای جانبی برقی |
شیشههای جانبی برقی، آینههای جانبی تاشوبرقی با گرمکن، شیشههای عقب دودی |
|
تهویه مطبوع |
الکتریکی |
الکتریکی |
|
صندلی |
روکش پارچهای، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت، صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (iso fix) |
روکش چرمی، تنظیم دستی صندلی راننده در 6 جهت و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت، صندلی عقب تاشو مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (iso fix) |
|
سایر امکانات |
کامپیوتر سفری، فرمان هیدرولیک، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، قفل مرکزی با ریموت، نشانگر تعویض دنده (GSI) |
کامپیوتر سفری، فرمان هیدرولیک، سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، قفل مرکزی با ریموت، نشانگر تعویض دنده (GSI)، دوربین دید عقب، سانروف، کف پایی سه بعدی |
مقایسه اطلس و سهند از نظر ایمنی
وقتی ایمنی دو خودروی اطلس و سهند را مقایسه میکنیم، میبینیم تفاوت آنها نسبت به امکانات رفاهی کمتر است. دلیلش این است که هر دو خودرو، امکانات ایمنی مشترک زیادی دارند؛ مثل ترمز ABS+EBD، سیستم کنترل پایداری (ESC)، کنترل کشش (TCS)، کمک برای حرکت در سربالایی (HSA) و دو کیسه هوا. با این حال، یک تفاوت کوچک وجود دارد: سهند دارای ترمز کمکی اضطراری (BAS) است که در اطلس پیدا نمیشود. اما در مقابل، کمربندهای ایمنی صندلیهای جلو در اطلس، قابلیت کاهش فشار در صورت تصادف را دارند.

خودروهای سهند و اطلس هم مانند دیگر خودروهای ساخت ایران، نتیجه آزمایش رسمی ایمنی را ندارند. اما چون این دو خودرو از نظر شاسی و ساختار بدنه مشترکاتی دارند، در مجموع استحکام و مقاومت مشابهی در برابر تصادف از خود نشان میدهند.
اگر میخواهید امکانات ایمنی این دو خودرو را با هم مقایسه کنید، میتوانید به جدول زیر نگاه کنید:
جدول مقایسه ایمنی خودروهای سهند و اطلس
|
تجهیزات |
سهند S |
اطلس G |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، چراغ ترمز اضطراری (Ess Function) |
سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر)، چراغ ترمز اضطراری (Ess Function)، کمربند ایمنی با مکانیزم کاهنده نیرو |
|
کیسه هوا |
راننده و سرنشین جلو (2 عدد) |
راننده و سرنشین جلو (2 عدد) |
|
سیستم ترمز و پایداری |
ترمز جلو دیسکی خنک شونده و عقب کاسهای، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی اضطراری (BAS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) |
ترمز جلو دیسکی و عقب کاسهای، ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) |
مقایسه اطلس و سهند از نظر فنی و تجربه رانندگی
مقایسه فنی بین خودروهای سهند و اطلس چندان منطقی نیست! دلیلش این است که این دو خودرو از نظر فنی دقیقاً شبیه به هم هستند و احساسی که هنگام رانندگی به شما میدهند نیز یکسان است. به همین خاطر، در ادامه فقط به بیان حس و تجربه رانندگی با این دو محصول از سایپا میپردازیم.
موتور استفاده شده در سهند و اطلس، نسخه بهینهشدهای از موتور M15 سایپا است که با نام M15i معرفی شده. این موتور ۱.۵ لیتری و از نوع تنفس طبیعی با ۸ سوپاپ است که توانایی تولید ۹۱ اسب بخار قدرت و ۱۳۷ نیوتنمتر گشتاور را دارد. قدرت تولیدشده توسط این موتور از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. البته لازم به ذکر است که در آیندهای نزدیک، هر دو مدل سهند و اطلس با جعبه دنده اتوماتیک از نوع CVT نیز عرضه خواهند شد.

وقتی میخواهیم از تجربه رانندگی با خودروهای سهند و اطلس بگوییم، باید به این نکته اشاره کنیم که فضای داخل این دو خودرو با توجه به اندازه بدنهشان، کاملاً مناسب و کافی است و میتوان برای سفرهای خانوادگی نیز روی آنها حساب کرد.
کیفیت سواری این دو خودرو نیز در سطحی قابل قبول و نسبتاً خوب قرار دارد و اگر انتظاراتتان را در حد یک خودروی اقتصادی نگه دارید، از نرمی و آرامش آنها راضی خواهید بود.
سهند و اطلس به دلیل وزن کم، عملکرد فنی مناسبی دارند و اگرچه نمیتوان آنها را خودروهای تندرویی دانست، اما کند هم نیستند و نسبت به قیمتی که دارند، رضایتبخش عمل میکنند.
کم شدن صدای موتور M15i نسبت به نسل قبلی (M15) نیز نکته مثبت دیگری است که هنگام رانندگی با سهند و اطلس به خوبی حس میشود.
بالأخره سهند بخریم یا اطلس
همانطور که در بررسیهای مختلف از دو خودروی اطلس و سهند متوجه شدیم، این دو مدل در اصل یک ماهیت مشترک دارند و فقط در ظاهر با هم تفاوت دارند. انتخاب بین این دو محصول سایپا کاملاً به نیازها، معیارها و سلیقه شخصی شما بستگی دارد. اگر بهطور مرتب به سفرهای خانوادگی میروید، سهند به دلیل داشتن صندوق بزرگتر، گزینه مناسبتری برای شماست. اما اگر سن کمتری دارید یا بیشتر از خودرو در شهر استفاده میکنید، اطلس با طراحی شیکتر و امکانات بیشتر، انتخاب بهتری محسوب میشود.
مقایسه قیمت اطلس و سهند به صورت تقریبی
در اردیبهشت سال ۱۴۰۴، قیمت خودروهای اطلس و سهند به شرح زیر است:
**قیمت کارخانه:**
– اطلس G: نزدیک به ۵۰۲ میلیون تومان
– سهند S: حدود ۴۹۳ میلیون تومان
– سهند G: حدود ۵۲۴ میلیون تومان
**قیمت در بازار آزاد (تخمینی و ناپایدار):**
– اطلس (مدلهای مختلف): بین ۵۹۵ تا ۶۴۵ میلیون تومان
– سهند S: حدود ۵۵۰ تا ۵۸۰ میلیون تومان
– سهند G: حدود ۶۶۰ میلیون تومان
**خلاصه تفاوت قیمت بین اطلس و سهند:**
– خودروی اطلس در مدلهای بالاتر مثل G، امکانات بیشتری مانند سیستم ESP، کروز کنترل و دوربین عقب ارائه میدهد و به همین دلیل در بازار آزاد قیمت بالاتری دارد.
– سهند، به ویژه مدل S آن، معمولاً در بازار آزاد با قیمت کمتری نسبت به اطلس (با امکانات مشابه) فروخته میشود، اما مدل G آن قیمت بالاتری دارد.
– تغییرات بازار، تفاوت در تجهیزات و سال تولید (۱۴۰۳ یا ۱۴۰۴) نیز میتواند روی قیمت این خودروها تأثیرگذار باشد.
به طور کلی در سال ۱۴۰۴، این دو خودرو در یک محدوده قیمتی مشابه قرار میگیرند، اما مدلهای فولاپشن اطلس معمولاً گرانتر هستند.

مقایسه سریع السیر سهند و اطلس
در پایان، برای مقایسهٔ بهتر خودروهای اطلس و سهند، جدولی از ویژگیهای مهم این دو خودروی پرسرعت را در ادامه مشاهده میکنید:
|
ویژگیها |
سهند S |
اطلس G |
|
|
حجم موتور (cc) |
1497 |
1497 |
|
|
تنفس موتور |
طبیعی |
طبیعی |
|
|
تعداد سیلندر |
4 |
4 |
|
|
قدرت موتور |
91 اسب بخار در 5000 دور |
91 اسب بخار در 5000 دور |
|
|
گشتاور موتور |
137 نیوتن متر در 4000 دور |
137 نیوتن متر در 4000 دور |
|
|
گیربکس |
5 سرعته دستی |
5 سرعته دستی |
|
|
شتاب صفر تا صد (S) |
12.8 |
12.8 |
|
|
مصرف سوخت ترکیبی |
— |
6.83 |
|
|
فضای صندوق (L) |
370 |
285 |
|
|
وزن (Kg) |
1100 |
— |
|
|
برتریهای سهند:
|
برتریهای اطلس:
|
||






































