مقایسه بسترن B30 با برلیانس H330

اگر به دنبال خرید یک خودروی سدان اتوماتیک با قیمت مناسب و امکانات کافی هستید، مقایسهی بسترن B30 و برلیانس H330 میتواند انتخاب خوبی برای شما باشد. این دو خودروی چینی اگرچه دیگر تولید نمیشوند، اما در زمان عرضه، توجه و استقبال زیادی را به خود جلب کردند. با این حال، هنوز هم میتوان نمونههای صفر کیلومتر آنها را در بازار پیدا کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا بررسی کنیم کدام یک گزینهی بهتری برای خرید است: بسترن B30 از پارس خودرو یا برلیانس H330 از بهمن موتور.

معرفی بسترن بی 30 (B30) و برلیانس H330
خودروی فاو بسترن B30 در سال ۲۰۱۵ به دنیا معرفی شد و حدود دو سال بعد، در سال ۱۳۹۶، در کارخانهٔ بهمن موتور ایران شروع به تولید شد. این خودرو جایگزین مدل قبلی، یعنی بسترن B50f شد.
بسترن B30 به دلیل اعتبار خوب برند فاو و گروه بهمن در ایران و همچنین قیمت مناسب در برابر امکاناتی که ارائه میداد، توانست فروش خوبی در بازار ایران داشته باشد. اما پس از سختتر شدن تحریمها و خروج فاو از ایران، تولید این خودرو نیز در اوایل سال جاری متوقف شد.

در طرف مقابل، خودروی برلیانس H330 قرار دارد که تولید آن از سال ۲۰۱۳ شروع شد و از سال ۱۳۹۴ در دو نوع دندهای و اتوماتیک در کارخانه پارس خودرو به تولید رسید. این یعنی برلیانس H330 هم از نظر زمان معرفی در جهان و هم از نظر ورود به بازار ایران، دو سال از بسترن B30 قدیمیتر است! این خودرو تا سال ۱۳۹۶ با موتور ۱.۵ لیتری بدون توربو در ایران مونتاژ میشد، اما از سال ۱۳۹۷ به بعد، موتور آن به نمونه ۱.۶۵ لیتری بدون توربو تغییر کرد. ما در این بررسی، همین نسخه ۱.۶۵ لیتری را با بسترن B30 مقایسه میکنیم. برلیانس H330 نیز مانند رقیب خود، از ابتدای سال ۱۴۰۰ دیگر در بازار ایران عرضه نشد.


مقایسه طراحی بسترن B30 با برلیانس اچ 330 (H330)
وقتی پای دو خودروی اقتصادی به میان میآید، طبیعتاً نباید انتظار طراحی خیلی پیشرفته و مدرنی داشته باشیم. با این حال، به نظر میرسد طراحی برلیانس H330 از نظر هماهنگی و زیبایی، عملکرد بهتری داشته است. خطوط بدنه این خودرو در عین سادگی، بسیار منسجم و خوشقیافه هستند و همین موضوع، ظاهر کلی آن را جذاب و موردپسند عموم کرده است. یکی از نکات قابل توجه در طراحی برلیانس H330، فرمدهی و حجمدهی به سپر جلو و گلگیرهاست که باعث شده چهره خودرو کمی عضلانی و لوکستر از رده قیمتی خود به نظر برسد. فضای داخلی خودرو نیز بسیار ساده و با خطوط صاف طراحی شده، اما به دلیل چینش مرتب و منظم بخشهای مختلف، نمیتوان انتقاد خاصی به آن وارد کرد.

با اینکه نمای جلوی بسترن B30 ظاهری خشن و گیرا دارد، اما به نظر میرسد خلاقیت طراحان فاو فقط به این بخش محدود شده است. بقیهی قسمتهای بدنه بسیار معمولی و بیآلایش طراحی شدهاند و این سادگی، حس اقتصادیتر بودن این خودرو را در مقایسه با برلیانس H330 بیشتر نشان میدهد.
فضای داخلی بسترن B30 نیز دقیقاً مانند رقیب خود، بسیار ساده است. اگر صفحهنمایش وسط کنسول را برداریم، طراحی کابین آن شبیه به خودروهایی میشود که حدود ده سال پیش تولید میشدند.

اگر بخواهیم طراحی بسترن B30 و برلیانس H330 را به طور کلی با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم که با این که بسترن B30 خودروی بدقیافه و ناموزونی نیست، اما برلیانس H330 کمی شیکتر و جذابتر طراحی شده و ظاهر آن توجه افراد بیشتری را به خود جلب میکند.
مقايسه امکانات رفاهي بسترن B30 با برليانس H330
هر دو خودروی بسترن B30 و برلیانس H330 امکانات مشترک خوبی دارند. از جمله این ویژگیها میتوان به صفحهنمایش لمسی، سانروف، حسگر پارک عقب، فرمان برقی و چراغ مهشکن عقب اشاره کرد.
با این حال، بسترن B30 با داشتن قابلیتهایی مانند کروز کنترل، چراغ روز (دیلایت)، دوربین عقب، صندلیهای ترکیبی چرم و پارچه و حسگر نور، در مجموع امکانات کاملتری ارائه میدهد.
از سوی دیگر، برلیانس H330 نیز با ویژگیهایی مثل استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و چراغ مهشکن جلو، رقیبی قابلاحترام است و بهراحتی در میدان رقابت کنار نمیکشد.

مقایسه ایمنی بسترن B30 با برلیانس H330
دو خودروی فاو بسترن B30 و برلیانس H330 از جمله خودروهای چینی مقرونبهصرفه در بازار ایران هستند. به همین دلیل، این دو خودرو از کیسههوای جانبی و پردهای برخوردار نیستند و هر دو تنها با دو کیسههوای راننده و سرنشین جلو در ایران مونتاژ میشوند.
اما در این مقایسه، بسترن B30 با داشتن سیستمهای کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش و کمک برای شروع حرکت در سربالایی، خود را نسبت به برلیانس H330 و همچنین بسیاری از خودروهای سدان در این محدوده قیمتی، برتر نشان میدهد.
علاوه بر این، بسترن B30 در آزمون ایمنی مؤسسه C-NCAP موفق به دریافت ۵ ستاره شده، در حالی که هیچ آزمون رسمی ایمنی برای برلیانس H330 موجود نیست. با این حال، باید از نماینده بهمنموتور بهعنوان برنده بخش ایمنی در این مقایسه تقدیر کنیم.
|
تجهیزات |
فاو بسترن B30 |
برلیانس H330 |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
کمربند ایمنی پیشکشنده برای سرنشینان جلو، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HHC) |
— |
|
کیسه هوا |
راننده و سرنشین جلو (در مجموع 2 عدد) |
راننده و سرنشین جلو (در مجموع 2 عدد) |
|
سیستم ترمز و پایداری |
ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، کنترل کشش (TCS) |
ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) |

مقایسه فنی و تجربه رانندگی
خودروی فاو بسترن B30 نیروی موتور خود را از یک موتور ۱.۶ لیتری معمولی دریافت میکند. این موتور میتواند تا ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این پیشرانه به یک جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته وصل شده است. نتیجه این ترکیب، مصرف سوخت ترکیبی برابر با ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و شتابی از حالت سکون تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در مدت ۱۲.۶ ثانیه است.

موتور خودروی برلیانس B30 کمی بزرگتر از مدلهای مشابه است و حجم آن تقریباً ۱.۶۵ لیتر میباشد. این موتور به یک جعبه دنده ۴ سرعته خودکار مجهز است. قدرت نهایی این پیشرانه ۱۱۴ اسب بخار و بیشترین گشتاور آن ۱۵۴ نیوتنمتر است. این مدل در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۷.۸ لیتر سوخت مصرف میکند و میتواند در مدت ۱۳.۱ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

خودروی برلیانس H330
با اینکه موتور بزرگتر و قدرتمندتری دارد، انتظار میرود که از نظر عملکرد حرکتی، برتری واضحی داشته باشد. اما گیربکس آن که دو دنده کمتر دارد، باعث شده این قدرت اضافه در عمل آنطور که باید دیده نشود. در واقع، توان حرکتی هر دو خودرو بسیار نزدیک به هم است و انتخاب خودروی بهتر تا حد زیادی به شرایط جاده و مهارت راننده بستگی پیدا میکند. البته بسترن B30 به خاطر داشتن سیستمهای الکترونیکی کمککننده برای پایداری، کنترل بهتری دارد و مخصوصاً در موقعیتهای ناگهانی، عملکرد مطمئنتری از خود نشان میدهد.
نکته مثبت مشترک در هر دو خودرو، گیربکس نرم و هوشمند آنهاست. در بسترن B30 یک گیربکس ۶ سرعته از برند Aisin به کار رفته که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. گیربکس برلیانس H330 هم که ساخت هیوندای پاورتک است، با وجود ۴ سرعته بودن، عملکرد خوب و قابل قبولی دارد و نمیتوان از آن شکایتی داشت.
در مورد فضای داخلی، صندوق عقب و کیفیت سواری نیز، هرچند برلیانس H330 قابل قبول عمل کرده، اما باز هم به پای بسترن B30 نمیرسد. خودروی فاو، بزرگتر و مناسبتر برای خانواده طراحی شده است.
|
مدل خودرو |
فاو بسترن B30 |
برلیانس H330 |
|
پیشرانه |
4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها |
4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها |
|
حجم موتور (cc) |
1598 |
1654 |
|
حداکثر قدرت |
107 اسب بخار در 5500 دور |
114 اسب بخار در 6000 دور |
|
حداکثر گشتاور |
155 نیوتنمتر در 3600 دور |
154 نیوتنمتر در 4000 دور |
|
گیربکس |
6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپترونیک و مجهز به حالت اسپرت |
4 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپترونیک |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) |
6.9 لیتر در صد کیلومتر |
7.8 لیتر در صد کیلومتر |
|
شتاب صفرتاصد (ثانیه) |
12.6 |
13.1 |
|
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
170 |
170 |

مقایسه شرایط بازار و جمعبندی
خودروی بسترن B30 به دلیل مدت زمان کمتری که در ایران حضور داشته، همچنین به خاطر محدودیتهای ناشی از تحریم و سیاستهای خاص شرکت بهمنموتور، در تعداد کمتری تولید شده است. در نتیجه، نسبت به برلیانس H330، کمتر در خیابانها دیده میشود. به همین دلیل، طبیعی است که بازار خودروهای کارکرده برلیانس، شلوغتر و فعالتر باشد. با این حال، در مورد بسترن B30 هم زیاد جای نگرانی نیست، چون فاو و شریک ایرانی آن، یعنی بهمنموتور، از شرکتهای معتبر و شناختهشده در بازار ایران هستند و بسیاری از مردم، فقط به اعتبار این نامها، اقدام به خرید بسترن B30 کارکرده میکنند. از نظر خدمات پس از فروش، دسترسی به قطعات و قیمت آنها نیز، برلیانس H330 گزینه بهتری محسوب میشود.

در پایان بررسی و مقایسهٔ بسترن B30 با برلیانس H330 و با نگاهی کوتاه به مشخصات هر دو خودرو، میتوان این نتیجه را گرفت که بسترن B30 در مواردی مانند فضای داخلی کابین، حجم صندوق عقب، سطح ایمنی، کیفیت سواری و نحوهٔ کارکرد جعبه دنده، از رقیب خود بهتر عمل کرده است. در مقابل، برلیانس H330 مزایایی مانند طراحی بیرونی زیباتر، شبکهٔ گستردهتر خدمات پس از فروش، قیمت مناسبتر قطعات یدکی و وضعیت مطلوبتر در بازار خودروهای کارکرده دارد. همچنین، هر دو خودرو از نظر توان موتور و قدرت حرکت و نیز امکانات و آپشنها، تقریباً در یک سطح قرار میگیرند.

اگر به دنبال یک خودروی چینی با قیمت مناسب و کیفیت قابل قبول هستید که برای چند سال، نیازهای سفرهای خانوادگی شما را برطرف کند، **فاو بسترن B30** میتواند گزینه خوبی باشد. اما اگر سن کمتری دارید، ظاهر خودرو برایتان اهمیت بیشتری دارد و دوست دارید در آینده خودرویتان را سریعتر و راحتتر بفروشید، **برلیانس H330** انتخاب جذابتر و کمدردسرتری برای شما خواهد بود.
بیشتر بخوانید:
مقایسه برلیانس H330 و دانگ فنگ H30 کراس
مقایسه بسترن B30 با دنا پلاس؛ نقش مهم گیربکس در انتخاب نهایی
مقایسه پژو 207 صندوقدار با بسترن B30
دنا پلاس اتوماتیک بخرم یا برلیانس H330؟

































