مقایسه بسترن B30 با دنا پلاس؛ رقابت بر سر گیربکس

در این نوشته، دو خودروی بسترن B30 و دنا پلاس را با هم مقایسه میکنیم. این دو خودروی سدان، اندازهای مناسب برای خانواده دارند و هر کدام نقاط قوت و ضعف خود را دارند. قیمت آنها هم تقریباً در یک محدوده قرار دارد. اگر شما هم در فکر خرید یکی از این دو خودرو هستید، بررسی دقیق ویژگیهای آنها میتواند به شما در انتخاب درست کمک کند. با ما بمانید تا ببینید کدام یک از این دو خودرو، بیشتر میتواند پاسخگوی نیازها و سلیقه شما باشد.
معرفی
دنا پلاس از سال ۱۳۹۵ به عنوان یک مدل بهترشده از دنا معمولی به بازار آمد. با تغییرات زیبایی که در قسمت بدنه و طراحی آن ایجاد شده بود، توانست به سرعت جایگزین خوبی برای دنا معمولی باشد و بین مردم ایران طرفداران بیشتری پیدا کند.
در طرف دیگر، بسترن بی ۳۰ یک محصول از شرکت فاو چین است که گروه بهمن از سال ۱۳۹۶ آن را در ایران عرضه کرد. قیمت مناسب و طراحی قشنگتر آن نسبت به خودروهای داخلی، در ابتدا باعث فروش خوب این خودرو شد. اما پس از آغاز تحریمها، تولید آن بسیار کاهش یافت و مدتی به طور کامل متوقف شد. با این حال، به نظر میرسد که اکنون این خودرو دوباره و به صورت محدود توسط گروه بهمن ساخته میشود و در فهرست تولید این شرکت قرار دارد.


مقایسه بسترن b30 و دنا پلاس از نظر طراحی
دنا پلاس با طراحی بدنه اسپرت و هیجانانگیزش، توجه بیشتری را به خود جلب میکند. به همین دلیل است که بسیاری از جوانان و خانوادهها، با وجود برخی کاستیها، از استایل ظاهری این خودروی ایرانی استقبال کردهاند. در مقابل، بسترن B30 ظاهری سادهتر و محافظهکارانهتر دارد. هرچند نمیتوان انتقاد خاصی به نمای بیرونی این خودروی اقتصادی گروه بهمن وارد کرد، اما در کل طراحی دنا پلاس نظر مشتریان را بیشتر جلب کرده و جذابتر دیده میشود. در بخش فضای داخلی هم خودروی ایران خودرو برتری خود را نشان میدهد و طراحی داخلی آن، جلوهای چشمگیرتر و زیباتر ارائه میکند.

اگر بخواهیم فضای داخل ماشین و صندوق عقب را با هم مقایسه کنیم، دنا پلاس کمی بزرگتر از خودروی چینی رقیب است. به همین خاطر، در طراحی بیرونی و فضای داخلی، خودروی دنا پلاس که محصول ایرانخودرو است، نسبت به نمونه چینی برتری کوچکی دارد.

مقایسه فنی دنا پلاس و بسترن b30
در اینجا دو نوع موتور مختلف داریم که هر دو قدرت تقریباً یکسانی تولید میکنند. موتور ۱.۷ لیتری در دنا پلاس، حدود ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور ایجاد میکند و این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخها میرسد. در مقابل، یک موتور ۱.۶ لیتری به همراه جعبه دنده ۴ سرعته خودکار قرار دارد که ۱۰۷ اسب بخار و همان ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور را برای چرخهای جلو تأمین میکند.

پس از نظر فنی، این دو خودرو تفاوت چشمگیری با هم ندارند. اما وجود جعبه دنده خودکار در یکی از آنها باعث شده شتاب کمتری داشته باشد و زمان رسیدن از سرعت صفر به صد آن، حدود ۱۳ ثانیه اندازهگیری شده است. این در حالی است که خودروی دیگر در مدت زمان نزدیک به ۱۲ ثانیه به این سرعت دست پیدا میکند.
هر دو خودرو سواری نرمی دارند و خیلی خشک نیستند، اما به نظر میرسد خودروی ساخت چین، آرامش بیشتری به سرنشینان میدهد و لرزش کمتری در فضای داخل خودرو احساس میشود. البته عملکرد جعبه دنده ششسرعته خودکار این خودرو در شرایطی مثل سربالاییها ممکن است مورد انتقاد رانندگان حرفهای قرار بگیرد، اما به طور کلی این موضوع آنقدرها هم جدی نیست و رانندگان معمولی و خانوادهها احتمالاً با عملکرد آرام و معمولی این جعبه دنده مشکلی نخواهند داشت.

دنا پلاس از نظر کیفیت سواری، تفاوت چندانی با سمند ال ایکس ندارد و عملکرد آن را میتوان در حد متوسط ارزیابی کرد. در بعضی از این خودروها، به دلیل مونتاژ نه چندان مطلوب فضای داخلی، سر و صدای بیشتری به گوش میرسد که ممکن است باعث ناراحتی سرنشینان شود. البته این مشکل در بسیاری از خودروهای داخلی دیده میشود.
در شرایط معمولی، دنا پلاس هندلینگ بهتری دارد؛ اما وجود سامانه کنترل پایداری و ضد لغزش در خودروی بسترن، هنگام رانندگی در جادههای پیچدار و لغزنده، آرامش بیشتری به راننده میدهد و از این نظر، انتخاب بسترن b30 گزینه مناسبتری به نظر میرسد.
در جدول زیر مشخصات فنی دنا پلاس و بسترن b30 قابل مشاهده است:
|
دنا پلاس توربو اتوماتیک |
بسترن B30 |
مدل خودرو |
|
چهار سیلندر توربوشارژ |
چهار سیلندر تنفس طبیعی |
پیشرانه |
|
1.7 لیتر |
1.6 لیتر |
حجم موتور |
|
113 اسب بخار |
107 اسب بخار |
حداکثر قدرت |
|
155 نیوتن متر |
155 نیوتن متر |
حداکثر گشتاور |
|
پنج دنده دستی |
شش سرعته اتوماتیک |
گیربکس |
|
7.43 لیتر |
6.7 لیتر |
مصرف سوخت(ترکیبی) |
|
12 ثانیه |
13 ثانیه |
شتاب صفر تا ۱۰۰ |
|
189 کیلومتر برساعت |
170 کیلومتر بر ساعت |
حداکثر سرعت |
مقایسه امکانات
اگر مدلهای کامل دنا پلاس را در نظر بگیریم، میبینیم که این خودرو از نظر امکانات رفاهی، شرایط بهتری نسبت به رقیب چینی خود دارد. زیرا صندلیهای جلوی آن قابلیت تنظیم برقی در هشت حالت مختلف را دارند و همچنین آینههای کناری آن با برق جمع شونده هستند. علاوه بر این، سیستم سرمایش و گرمایش هوشمند نیز در این خودرو وجود دارد.

اما در سوی دیگر، وجود یک سیستم حساس کنترل برقی که با سرعت خودرو هماهنگ است، به همراه ترمز کمکی برای توقف در سربالاییها، سیستم کنترل کشش و سیستم پایداری، باعث شدهاند که امکانات ایمنی خودروی بسترن B30 نسبت به رقیب ایرانی برتری پیدا کند. در نهایت میتوان گفت که اگرچه دنا پلاس از نظر امکانات رفاهی بهتر از بسترن B30 است، اما محصول گروه بهمن از لحاظ تجهیزات ایمنی، قابلیتهای بهتری در اختیار راننده قرار میدهد.

کروز کنترل، حسگر پارک عقب، سیستم کمک ترمز، چراغ روز، صفحه نمایش لمسی هفت اینچی، دوربین عقب، جیپیاس، بلوتوث، پورت یواسبی، آینههای برقی و سانروف از جمله قابلیتهایی هستند که در هر دو خودروی سدان موجود میباشند.

مقایسه ایمنی
همانطور که گفته شد، بسترن B30 از نظر امکانات ایمنی نسبت به دنا پلاس برتری نسبی دارد. این مزیت به خاطر وجود سامانههای کنترل کشش و پایداری است که مخصوصاً هنگام رانندگی با سرعتهای بالا، کمک زیادی به راننده میکند. به همین دلیل هم قیمت بسترن B30 از دنا پلاس بیشتر است. همچنین گفته شده که این خودرو آزمونهای ایمنی مؤسسه سی انکپ چین را با نمره کامل پنج ستون گذرانده است؛ اما ما نتیجه این آزمون را در منابع معتبر ندیدهایم.
با این حال، به دلیل اینکه بسترن B30 بر پایه پلتفرم مشترک با برخی محصولات قدیمی فولکس واگن ساخته شده، میتوان انتظار داشت که ایمنی آن در مقایسه با دنا پلاس که بر اساس شاسی قدیمی پژو ۴۰۵ طراحی شده، بهتر باشد و محافظت بیشتری از سرنشینان خودرو به عمل آورد.
|
دنا پلاس |
بسترن B30 |
مدل خودرو |
|
سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، دوربین دید عقب، سیستم هشدار موانع در عقب، ایزوفیکس عقب |
سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، دوربین عقب، حسگر پارک عقب، |
تجهیزات ایمنی و حفاظت |
|
چهار یا دو کیسه هوا |
دو کیسه هوا |
کیسه هوا |
|
ترمز EBD،ABS، ترمز جلو دیسکی خنک شونده، ترمز پشت دیسکی |
ترمزABS،EBD، کنترل کشش و پایداری، کنترل توقف در سربالایی |
سیستم ترمز |
مقایسه بسترن B30 با دنا پلاس از نظر شرایط بازار و جمعبندی نهایی
بدون شک وضعیت بازار خودروی دنا پلاس، که یک خودروی داخلی پرفروش با خدمات پس از فروش فراوان و قطعات یدکی به راحتی پیدا میشود، در مقایسه با محصول چینی گروه بهمن که مدتی از بازار غایب بود و هنوز هم آیندهی آن برایمان کاملاً مشخص نیست، بهتر و پررونقتر به نظر میرسد.

در پایان باید گفت که خودروی دنا پلاس به دلایلی مانند طراحی زیبا در بیرون و داخل، خدمات پسفروش بهتر، دسترسی آسان به قطعات یدکی و بازار خرید و فروش فعال، مزایای بیشتری نسبت به بسترن B30 دارد. همچنین قیمت دنا پلاس در مدل صفر کیلومتر نیز کمتر از رقیب خود است.
اما با این حال، همه این برتریهای دنا پلاس در برابر امکانات مهم بسترن مانند جعبه دنده اتوماتیک، کیفیت ساخت بهتر و ایمنی بالاتر، ممکن است نظر همه خریداران را به سوی محصول ایران خودرو جلب نکند. بنابراین اگر موضوع خدمات پس از فروش و آینده نامشخص بسترن در ایران را در نظر نگیریم، به نظر میرسد خودروی چینی هم میتواند انتخاب خوبی باشد. در نهایت باید گفت با توجه به نیازها و معیارهای شما برای یک خودروی خانوادگی، هر دو مدل میتوانند گزینههای مناسبی در گروه خودروهای شهری با قیمت متوسط باشند.


در پایان این نوشته، یک توصیه مهم برای شما داریم: اگر قصد دارید یک خودروی دستدوم بخرید، هرگز کارشناسی فنی خودرو را نادیده نگیرید. دلیلهای این پیشنهاد را میتوانید در نمودار زیر ببینید.
مطالب بیشتر
آشنایی با نقاط قوت و ضعف بسترن B30
مقایسه دنا پلاس توربو و جک J4
مقایسه دنا پلاس و جیلی GC6

































