مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک، برنده کدام است؟

از این پس، مقایسهی تارا دندهاتومات و شاهین دندهاتومات، به یکی از بحثهای جذاب و مهم در بین خودروهای ساخت داخل تبدیل شده است. این دو خودروی سدان، رقیبان سرسختی برای هم هستند که هر کدام با نقاط قوت و ضعف خود میتوانند نظر مشتریان را جلب کنند یا آنها را از خرید منصرف کنند. اگر شما هم در فکر خرید تارا اتوماتیک یا شاهین هستید، در ادامه با ما در مجله خودرو آرین لوتوس همراه باشید تا این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم.
مقایسه تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک از لحاظ طراحی
متأسفانه بیشتر خودروهایی که در داخل کشور تولید میشوند، از نظر شکل و طراحی بیرونی، چندین سال با مدلهای روز دنیا فاصله دارند و معمولاً ظاهر چندان جذاب و گیرایی ندارند. با این حال، طراحی ظاهری خودروی شاهین یک استثنای قابل توجه است و بهویژه نمای جلوی این ماشین، بسیار زیبا و پسندیده طراحی شده است.


در مورد خودروی تارا که در واقع نمونهی بهروزرسانیشدهی پژو ۳۰۱ است، باید گفت متأسفانه طراحی جلوی خودرو و نمای پشت آن چندان زیبا و خوشقیافه نیست. به نظر میرسد هدف این بوده که ظاهری متفاوت از پژو ۳۰۱، اما با کمترین هزینه ممکن، برای این محصول جدید ایران خودرو ایجاد شود. به همین دلیل، طراحان از استفاده از خطوط نرم و انحناهای زیبا در قسمت جلو و عقب خودروی تارا صرفنظر کردهاند.

با این حال، ظاهر و بخش پشتی تارا نسبتاً خشن طراحی شده و در مقایسه با شاهین، زیبایی کمتری دارد. اما ممکن است برخی افراد، به خصوص کسانی که خودروهایی با چهرهٔ خشن و تهاجمیتر را دوست دارند، از فرم صورت و استایل بدنهٔ تارا بیشتر خوششان بیاید و آن را به شاهین ترجیح دهند.
طراحی داخلی کابین هر دو خودروی تارا و شاهین، چندان مدرن و بهروز نیست. به ویژه اگر طراحی داشبورد آنها را با محصولات جدید و مقرونبهصرفه چینی مقایسه کنیم، متوجه میشویم که فضای داخلی این خودروها بسیار قدیمی و از مد افتاده به نظر میرسد. در این میان، طراحی داشبورد تارا کمی جذابتر است و شاید بتواند توجه تعداد بیشتری از خریداران را به خود جلب کند.

هر دو خودرو فضای داخلی بزرگ و راحتی دارند و صندلیهای عقب آنها برای نشستن بسیار مناسب است. به همین دلیل، کسانی که در ردیف عقب مینشینند، فضای کافی برای پاهای خود دارند و احساس فشردگی نمیکنند.
اما اگر بخواهید مسافتهای طولانی رانندگی کنید، خودروی تارا انتخاب بهتری است. چون صندوق عقب آن ۶۴۰ لیتر گنجایش دارد و یکی از بزرگترین صندوقها در میان خودروهای سدان موجود در بازار محسوب میشود. در مقابل، خودروی شاهین فقط ۴۲۰ لیتر فضای صندوق دارد که در مقایسه با تارا، حجم متوسطی به شمار میآید.

مقایسه فنی تارا اتومات و شاهین اتومات
در بررسی ویژگیهای فنی تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک، با موتورهایی روبهرو میشویم که توان تقریباً یکسانی دارند. پیشرانه ۱۶ سوپاپ تیو ۵ پلاس در تارا اتوماتیک، حدود ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتنمتر گشتاور ایجاد میکند. این قدرت از طریق جعبه دنده اتوماتیک ششسرعته به چرخهای جلو منتقل میشود.

سایپا شاهین مدل اتوماتیک، از یک موتور هشت سوپاپ تقویتشده با توربو بهره میبرد. این موتور توانی در حدود ۱۱۰ اسب بخار و نیروی چرخشی معادل ۱۷۸ نیوتنمتر ایجاد میکند. قدرت تولیدشده توسط این پیشرانه، از طریق یک جعبهدنده خودکار بدون کلاچ (CVT) با شش دنده سرعت، به چرخهای جلوی خودرو منتقل میشود.

بنابراین میتوان گفت از نظر چابکی و سرعت، هر دو خودروی سدان ایران خودرو و سایپا عملکردی مشابه دارند. با این حال، به دلیل استفاده از جعبه دنده اتوماتیک شش سرعته در تارا که نسبت به جعبه دنده متغیر پیوسته در شاهین عملکرد سریعتر و روانتری دارد، شتاب خودروی تارا از حالت سکون تا صد کیلومتر بر ساعت بهتر خواهد بود. در نتیجه، رانندگی با تارا میتواند هیجان بیشتری برای راننده به همراه داشته باشد.
کیفیت سواری هر دو خودرو قابل قبول است و میتوان با آنها تجربهی رانندگی نسبتاً آرام و لذتبخشی داشت. یکی از مزایای تارا در مقایسه با شاهین، قابلیت هدایت و کنترل بهتر آن است. سیستمهای کمککننده برای حفظ تعادل در تارا، به ویژه در جادههای لغزنده و پیچها، عملکرد دقیق و مطمئنی دارند و این موضوع به راننده احساس امنیت بیشتری میدهد.
|
خودرو |
تارا اتوماتیک |
سایپا شاهین اتومات |
|
نوع موتور |
4 سیلندرتنفس طبیعی شانزده سوپاپ |
4 سیلندر توربو هشت سوپاپ |
|
حجم موتور |
1587 سیسی |
1497 سیسی |
|
حداکثر قدرت |
113 اسب بخار |
110 اسب بخار |
|
حداکثر گشتاور |
144 نیوتن متر |
178 نیوتن متر |
|
گیربکس |
شش سرعته اتومات |
CVT شش سرعته |
|
مصرف سوخت(ترکیبی) |
7.29 لیتر در صد کیلومتر |
– |
|
شتاب صفر تا ۱۰۰ |
13ثانیه |
14+ ثانیه(غیررسمی) |
|
حداکثر سرعت |
190 کیلومتربرساعت |
– |
مقایسه آپشنهای تارا اتومات و شاهین اتومات
وقتی میخواهیم بین دو خودروی تارا اتومات و شاهین اتومات مقایسه انجام دهیم، میبینیم که از نظر امکانات رفاهی، هر دو تقریباً در یک سطح قرار دارند. با این حال، تارا دارای صندلیهای جلوی برقی و حسگر باران است، در حالی که به نظر میرسد شاهین اتومات فعلاً با صندلیهای تنظیم دستی عرضه میشود. همچنین، شاهین سایپا از سیستم تهویه هوای اتوماتیک بهره میبرد، اما تارا اتومات به تهویه دیجیتال مجهز شده است.
امکانات مشترک این دو خودرو شامل موارد زیر است:
– فرمان برقی با روکش چرم و دکمههای کنترلی
– نمایشگر ۷ اینچی لمسی با قابلیت پخش چندرسانهای، دوربین عقب و سیستم مسیریابی
– کروز کنترل
– قابلیت اتصال بلوتوث و USB
– چراغهای روشنایی در روز (دیلایت) و چراغهای خودکار (اتولایت)
– سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای
– چراغ بدرقه
– آینههای جانبی برقی و تاشو
– سانروف

مقایسه ایمنی تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک
متأسفانه این دو خودرو به طور جداگانه و کامل توسط آزمایشگاههای معتبر جهانی بررسی ایمنی نشدهاند. اما از آنجا که پایه و ساختار فنی آنها بر اساس خودروهای اروپایی و ژاپنی طراحی شده، میتوان انتظار داشت که ایمنی آنها در مقایسه با بسیاری از محصولات داخلی، سطح بالاتری داشته باشد.
همچنین به نظر میرسد که شرکت سایپا با خودروی شاهین، نتیجه قابل قبولی در آزمون تصادف از بغل (ECE R95) کسب کرده است. این موفقیت نشان میدهد که شاهین از نظر ایمنی نسبت به سایر محصولات این شرکت، وضعیت بهتری دارد.

با این وجود، اگرچه به طور کلی میتوان گفت که هر دو خودرو از ایمنی نسبتاً خوب و تقریباً یکسانی برخوردار هستند، اما وجود امکانات ایمنی بیشتر مانند سیستمهای کنترل کشش و پایداری در تارا اتوماتیک، باعث میشود راننده این خودرو احساس امنیت و آرامش بیشتری در مقایسه با شاهین داشته باشد.
جدول زیر، تمامی امکانات ایمنی موجود در تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک را نشان میدهد.
|
مدل خودرو |
شاهین اتومات |
تارا اتوماتیک |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظت |
قفل مرکزی، ایموبیلایزر و ایزوفیکس، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، TPMS |
ايموبيلايزر، قفل مركزی با ريموت، كمربندهای ايمنی سرنشينان جلو 3 نقطهای با قابليت تنظيم ارتفاع، ستون فرمان تلسكوپی، ايزوفيكس، سنسور دنده عقب، سيستم قطع سوخت خودكار سنسور TPMS |
|
کیسه هوا |
چهار کیسه هوا راننده و سرنشين جلو و جانبی جلو |
چهار کیسه هوا راننده و سرنشين جلو و جانبی جلو |
|
سیستم ترمز |
ترمز EBD،ABS، BAS، ترمز جلو و عقب دیسکی |
سيستم ترمز ضد قفل ABS و EBD، ترمز جلو ديسكي با سيستم خنك شونده، ترمز عقب ديسكي ، سيستم كمكي ترمز (HBA)، سيستم كمك در سربالايي (HSA)، سيستم كنترل پايداري الكتريكي (ESC)، سيستم كنترل كشش (TCS) |
شرایط بازار و جمعبندی نهایی
پیش از اینکه خبر باز شدن درهای واردات خودروهای ارزانقیمت تأیید شود، میشد پیشبینی کرد که هر دو خودروی تارا اتوماتیک و شاهین با استقبال خوبی از سوی خریداران ایرانی روبرو شوند؛ چرا که بازار خودروی ایران، تنوع کمی داشت و فضای رقابتی بستهای حاکم بود. اما با توجه به قیمت تارا اتوماتیک و قیمت شاهین اتومات، و با توجه به اینکه به نظر میرسد به زودی مدلهای اقتصادی مختلفی با قیمتهای حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومان به بازار بیایند، احتمالاً رقابت برای محصولاتی مثل تارا و شاهین اتوماتیک سختتر خواهد شد. با این حال، انتظار میرود که استقبال از تارا و جذابیت آن برای مشتریان داخلی نسبت به شاهین اتوماتیک بیشتر باشد و خرید و فروش آن با شور و هیجان بیشتری در بازار دنبال شود.


در پایان مقایسهی بین تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک، به این نتیجه میرسیم که تارا انتخاب بهتری است. این خودرو به دلایل مختلفی مانند:
– هندلینگ و چابکی بالاتر،
– احساس اطمینان بیشتر در حین رانندگی،
– مجهز بودن به سیستمهای کنترل کشش و پایداری،
– صندوق عقب بزرگتر،
– و همچنین گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته (AT) که عملکرد آن بهتر از جعبه دندهی سیویتی در شاهین است،
برتری دارد.
علاوه بر این، موتور ۱۶ سوپاپ تارا که به صورت تنفس طبیعی کار میکند، در مقایسه با موتور توربو ۸ سوپاپ شاهین، استهلاک کمتری دارد و در درازمدت قابل اطمینانتر است.
از طرف دیگر، شاهین طراحی ظاهری زیباتری دارد، اما با توجه به مواردی که گفته شد، در این مقایسه در جایگاه دوم قرار میگیرد.
برای آگاهی از شرایط خرید اقساطی شاهین و همچنین دریافت اطلاعات بیشتر دربارهی کارشناسی سریع و در محل خودرو، میتوانید روی لینک مربوطه کلیک کنید.



































