مقایسه جک J4 و برلیانس H330 ، تلاشی برای کسب بازار ایران

این نوشته، بخش دیگری از مجموعه مقایسههای آرین لوتوس است که در آن به سراغ دو خودروی چینی، جک J4 و برلیانس H330 رفتهایم. در این بررسی، این دو خودرو را با نگاهی دقیقتر و متفاوتتر از قبل مقایسه خواهیم کرد. پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.
خودروهای ساخت چین آنقدر در بازار ایران جا باز کرده و محبوب شدهاند که حالا رقابت اصلی، بین خود این برندهای چینی است تا جایی که تعداد رقبای چینی یکدیگر در ایران، از تعداد خودروهای داخلی هم بیشتر شده است. در حقیقت، تولیدکنندگان داخلی آنقدر به خواست و نیاز مشتریان توجهی نکردند که شرکتهای چینی با ساختن خودروهایی ارزانقیمت و دارای حداقل امکانات مورد انتظار مردم، توانستند به خانههای ایرانیان راه پیدا کنند. این خودروها در ابتدا از کیفیت چندان خوبی برخوردار نبودند، اما به مرور زمان کیفیت آنها بهتر و قابل قبولتر شد. این مقاله، به مقایسهی دو خودروی سدان از دو شرکت معروف چینی میپردازد که هر دو نسبتاً تازهوارد بازار ایران محسوب میشوند.

در این مدت کوتاه، یکی از این دو خودرو توانسته جایگاهی در بازار برای خودش دست و پا کند، هرچند که این موفقیت هنوز خیلی بزرگ و قابل توجه نیست. مدل دیگر تازهوارد محسوب میشود و هنوز روشن نیست که آیا مورد استقبال مردم قرار خواهد گرفت یا خیر. با این حال، حمایت و پشتوانهای که از سمت برند معتبرتر و بزرگتری دارد، میتواند تضمینی برای ماندگاری آن در این بازار پررونق باشد. در ادامه، با ما همراه باشید تا با هم ویژگیهای جک J4 و برلیانس H330 را مقایسه کنیم.
ایران: بازار آسان و پرسود خودروهای چینی
جک یکی از شرکتهای قدیمی و باسابقه در صنعت خودروی چین است که سالهای زیادی را به ساخت خودروهای سنگین اختصاص داده است. در سالهای اخیر، این شرکت تصمیم گرفت تا وارد بخش خودروهای سواری نیز بشود. در ایران، شریک جک، شرکت کرمان موتور است که پیش از این به مونتاژ خودروهایی مانند هیوندا آوانته و هیوندا ورنا میپرداخت. اما به دلیل محدودیتهایی که در بازار خودرو ایجاد شد، اولین محصول جک با نام جک J5 به خیابانهای ایران آمد. این خودرو نهتنها مورد توجه قرار گرفت، بلکه راه را برای ورود سایر محصولات جک به کشور ما باز کرد. حالا جدیدترین مدل این شرکت به نام جک J4 معرفی شده است که قرار است جایگزین مدل بزرگتر قبلی، یعنی J5 شود.

کمپانی برلیانسدر سال 1992 تأسیس شد و به مدت 10 سال هدفی جز ساخت مینیبوس نداشت. از سال 2003 با امضای قرارداد بین بی ام و و برلیانس،سیر صعودی این خودروسازی آغاز شد و در حال حاضر از معتبرترین خودروسازیهای چین محسوب میشود که محصولات بی ام و را در این سرزمین پهناور مونتاژ میکند. برلیانس در ایران با سایپا و زیرمجموعهی آن پارسخودرو که معتبرتر از سایپا عمل میکند همکاری دارد. برلیانس H330توسط پارسخودرو به بازار عرضه میشود.
آیا میدانید 45 درصد از خودروهای جک کارشناسی شده توسط کارشناسان آرین لوتوس دارای عیب فنی و بدنه بوده اند.
کارشناسی 209 نقطه ای خودروآرین لوتوس بهترین روش برای پی بردن به این مشکلات و رهایی از هزینههای اضافی است.
چینیهای کند و ضعیف

خودروی جک J4 از یک موتور ۱.۵ لیتری استفاده میکند که توان خروجی آن ۱۱۱ اسب بخار و گشتاور آن ۱۴۶ نیوتنمتر است. این خودرو میتواند در مدت ۱۳.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و بیشینه سرعت آن نیز ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است.
در مورد خودروی برلیانس H330، شرکت پارسخودرو تصمیم گرفته تا به جای موتور قبلی ۱.۵ لیتری، از یک موتور ۱۶۵۴ سیسی استفاده کند. این موتور در ۵۸۰۰ دور در دقیقه، ۱۱۴ اسب بخار قدرت تولید میکند و گشتاور آن نیز در ۳۸۰۰ دور در دقیقه، ۱۵۴ نیوتنمتر است. این مدل با جعبه دنده دستی در ۱۲ ثانیه و با جعبه دنده اتوماتیک در بیش از ۱۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. این ارقام به گونهای نامطلوب هستند که حتی توسط شرکت برلیانس هم به صورت رسمی اعلام نشدهاند. پس از این شتابگیری کند، نهایت سرعتی که این خودرو به آن میرسد، تنها ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت است. با این توصیف، میتوان حدس زد که قبل از این تغییر موتور، عملکرد خودرو در چه سطحی قرار داشته است!
هر دو خودرو در دو نوع دندهای و اتوماتیک به فروش میرسند. مدلهای دندهای هر دو، دارای ۵ دنده جلو و یک دنده عقب هستند. جک J4 اتوماتیک، از جعبه دنده CVT بهره میبرد که ۴ دنده دارد و همچنین دارای حالت رانندگی در برف (Snow Mode) و حالت اسپرت (Sport Mode) است. اما جعبه دنده اتوماتیک برلیانس H330 از کیفیت خوبی برخوردار نیست. عملکرد نامناسب در تغییر دنده و هماهنگ نبودن با موتور، از نکات منفی آن به شمار میروند. حتی در حالت تیپ ترونیک، زمانی که راننده فرمان تعویض دنده میدهد، چند ثانیه طول میکشد تا دستور اجرا شود.

طراحی: پیشرفتی چشمگیر درزمانی کوتاه

اگر خودروهای اولیه چینی را که به بازار ایران آمدند به خاطر بیاورید، احتمالاً با من موافقید که چینیها در زمینه طراحی، پیشرفت چشمگیری داشتهاند. بیشتر این موفقیت، نتیجه همکاری با طراحان متخصص و باتجربه از کشورهای دیگر است. این کار را میتوان نوعی سرمایهگذاری برای آموزش و پرورش نیروهای داخلی نیز دانست. اقدامی که خودروسازان ما سالهاست از انجام آن دوری میکنند.
در مقایسه طراحی بین جک J4 و برلیانس H330، هر دو خودرو چه در نمای بیرونی و ظاهر کلی و چه در طراحی داخلی و فضای کابین، عملکرد قابل قبولی دارند.
جک J4 شاید به زیبایی مدل بزرگتر خود نباشد، اما به هیچوجه نمیتوان آن را زشت نامید. طراحی این خودرو نیز مانند جک J5 در ایتالیا انجام شده و کاملاً مشخص است که طراح تلاش کرده تا هویت و سبک برند را حفظ کند که در این زمینه موفق بوده است.
در بخش طراحی داخلی و کابین، جک J4 نسبت به مدل قبلی بهتر عمل کرده است. اگرچه ممکن است فضای داخلی آن بیش از حد شما را به یاد هیوندای اکسنت بیندازد، اما در کل از نظم و هماهنگی خوشایندی برخوردار است.
یکی از مهمترین دلایلی که مردم به محصولات برلیانس، بهویژه مدلهای H230 و H330، استقبال کردند، ظاهر جذاب این دو خودرو بود. بدون شک همکاری با بیاموی باعث شد تا برلیانس بتواند به بهترین شکل از این مشارکت، به ویژه در زمینه طراحی، بهره ببرد و در عین حال سبک مستقل خود را نیز حفظ کند.

طراحی بیرونی و داخلی خودرو برلیانس اچ۳۳۰ بسیار زیبا و بدون نقص انجام شده است.
در این قسمت فقط به ظاهر جذاب خودرو اشاره کردیم و در مورد کیفیت مواد بهکار رفته، بهویژه در بخش داخلی خودرو، صحبتی نکردیم. دلیل این سکوت این بود که نمیخواستیم زیبایی چشمگیر این دو خودرو تحتتأثیر مشکل رایج خودروهای چینی، یعنی کیفیت پایین قطعات، قرار گیرد.
جک J4 امن و برلیانس مشکوک

یکی از ویژگیهای کلیدی خودروی جک J4 که شرکت سازنده نیز بر آن تأکید فراوان دارد، مسئله ایمنی این خودرو است. این مدل در نسخه فول توانسته امتیاز کامل ۵ ستاره ایمنی را از سازمان انکپ چین دریافت کند. در طراحی شاسی و بدنه این خودرو از فولاد مقاوم استفاده شده که باعث شده بیشتر معیارهای ایمنی اروپا در آن رعایت شود.
اما در مقابل، خودروی برلیانس H330 به نظر میرسد هیچ آزمون ایمنی مشخصی را پشت سر نگذاشته است. تنها اطلاعات موجود درباره ایمنی آن، وجود دو کیسه هوا و سیستم ترمز مجهز به ABS و EBD است.
|
جک J4 |
برلیانس H330 |
|
|
حجم موتور |
1499CC |
1498CC |
|
قدرت موتور |
103 اسب بخار در 6000 دور |
103 اسب بخار در 5800 دور |
|
تعداد سیلندر/سوپاپ |
4 سیلندر 16 سوپاپ |
4 سیلندر 16 سوپاپ |
|
جعبه دنده |
CVT |
4 سرعته خودکار |
|
شتاب صفر تا صد(ثانیه) |
13.5 |
– |
|
ماکزیمم سرعت KM/H |
180 |
170 |
|
مصرف سوخت ترکیبی لیتر |
5.8 |
6.7 |
|
حجم باک |
45 |
55 |
|
تجهیزات ایمنی و امنیتی |
جلو دیسک و عقب کاسه ای، ABSو EBD-کیسه هوای راننده و سرنشین جلو-راديو – |
ترمزهای جلو و عقب دیسکی (در مدل دستی ترمز عقب کاسه ای است) – ABS – EBD– کیسه هوای سرنشینان جلو |
|
امکانات رفاهی |
کنترل فشار باد لاستیکها TPMS، سنسور نور ، چراغهاي جلو مجهز به سیستم مشايعت تا درب منزل، ایزوفیکس، كروز كنترل، آینههای جانبی برقی با گرمکن، روكش صندلي چرم، كنترل سيستم صوتي از روي فرمان- ورودیUSBو AUX – 6عدد بلندگو- |
رینگ 15 اینچی آلومینیومی– شیشههای بالابر برقی – تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو – باز شدن خودکار قفل دربها هنگام تصادف مدل اتوماتیک به علاوه امکانات بالا: سیستم تهویه مطبوع خودکار – سانروف – سنسور دنده عقب – بسته شدن پنجرهها با ریموت – قابلیت تنظیم صندلی راننده در 8 جهت – آینههای جانبی برقی – چراغ مه شکن جلو – سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت – روکش چرمیغربیلک فرمان و دکمه تنظیم صدا-قابلیت پخش MP3 – ورودی USB – 4عدد بلندگو در مدل دستی و 6 عدد بلندگو در مدل اتوماتیک |
در دنیای امروز، ما با چیزهای زیادی احاطه شدهایم که ظاهر زیبا و فریبندهای دارند. این ظاهر زیبا ممکن است ما را به خود جذب کند و برای مدتی احساس خوبی به ما بدهد. اما حقیقت این است که بسیاری از این زیباییها پایدار و واقعی نیستند. آنها مانند حباب هستند که با کوچکترین تماس میترکند و از بین میروند.
این جلوههای ظاهری، چه در رفتارهای ما، چه در وسایل مادی و چه در روابط سطحی، اغلب پوچ و بیمحتوا هستند. آنها نمیتوانند آرامش واقعی یا شادی پایدار برای ما به ارمغان بیاورند. در عوض، تنها چیزی که باقی میماند، یک احساس پوچی و ناامیدی است.
پس بهتر است به جای دنبال کردن ظواهر فریبنده، به دنبال چیزهای باارزش و پایدار باشیم. چیزهایی مانند راستی، مهربانی، دانش و کارهای نیک. این ارزشهای واقعی هستند که زندگی ما را پربار و معنادار میکنند و شادی حقیقی را برایمان به همراه میآورند.

وجه مشترکی که میان تمام خودروهای چینی وجود دارد، مسئلهی افت قیمت هنگام فروش خودرو به شکل دستدوم است. افت قیمتی بسیار فاحشتر از رقبای داخلی.
برلیانس H330در این مدتزمان کمیکه در بازار ایران حضورداشته، توانسته بهخوبی خود را به جامعه معرفی کند و علیرغم کاستیهای فراوان به خاطر مسائلی مانند ظاهر زیبا و هندلینگ دلنشین و البته آپشن که رگ خواب ما ایرانیها است بازار نسبتاً خوبی را به خود اختصاص دهد.
از طرف دیگر جک J4خیلی تازهواردتر از آن است که بخواهیم در مورد خوشمعامله بودن آن قضاوت کنیم؛ اما فراموش نکنید که جک جی 4 حمایت برادر بازنشستهی خود یعنی جک J5 را دارد که از محبوبترین چینیهای موجود در ایران بهحساب میآید. برای اطلاع از قیمت جک J4 اتوماتیک و دریافت کارشناسی خودرو کلیک کنید.
آیا میدانید 22 درصد از خودروهای برلیانس H330 کارشناسی شده توسط کارشناسان آرین لوتوس دارای عیب فنی و بدنه بوده اند.
با خرید خودروی خود از نمایشگاه خودروهای کارشناسی شده آرین لوتوس لذت یک خرید بی دغدغه را تجربه کنید.
مقالات مرتبط:
نگاهی به مدلهای مختلف برلیانس پارس خودرو
بیشترین و کمترین افت قیمت خودروهای داخلی
معایب برلیانسهای پارس خودرو
مقایسه H30 کراس و برلیانس کراس
در شرایط کنونی خرید خودروی اتومات انتخاب درستی است؟
افزایش قطعی قیمت خودرو در حال بررسی مجدد
مقایسه جک J4 با دنا پلاس توربو











































