مقایسه دنا و پژو پارس

خانوره خودروهای سدان ایران خودرو که با مدل ۴۰۵ آغاز شد و اکنون به خودروهای دنا رسیده، توانستهاند جایگاه خوبی در بازار خودرو ایران پیدا کنند. در این میان، دو مدل دنا و پژو پارس از مهمترین خودروهای این گروه در ایران محسوب میشوند و مورد استقبال خریداران قرار گرفتهاند. همچنین، نبود خودروهای خارجی جدیدتر در این کلاس، باعث شده است انتخاب برای مشتریان ایرانی محدودتر شود. در این نوشته از مجموعه مقایسههای آرین لوتوس، این دو خودروی پرفروش ایران خودرو را در کنار هم قرار دادهایم و ویژگیهای دنا و پژو پارس را با هم سنجیدهایم. بنابراین اگر قصد خرید دنا یا پژو پارس را دارید، پیشنهاد میکنیم نگاهی به این مقاله بیندازید.
معرفی دنا

بیایید قبل از مقایسه خودروهای دنا و پژو پارس، ابتدا یک معرفی کوتاه از هر دوی آنها داشته باشیم. مطمئناً همه ما سمند را به عنوان اولین خودروی ملی ایران میشناسیم. ایران خودرو، سمند را بر پایه ساختار فنی پژو ۴۰۵ طراحی و تولید کرد. چون سرمایهگذاری روی این ساختار از نظر اقتصادی بسیار به صرفه بود، این شرکت تصمیم گرفت محصولات جدید خود را نیز بر اساس همین مدل به بازار عرضه کند.

دنا به عنوان نسل جدید و بهبودیافته سمند، از سال ۱۳۹۳ وارد بازار ایران شد و از آن زمان، جایگاه مهمی در میان خودروهای خانوادگی و با قیمت مناسب در محصولات ایران خودرو پیدا کرده است.
مدل ایکو دنا دارای موتور ۱.۷ لیتری به نام EF7 است و از نظر فنی و عملکرد، مشابه سمند EF7 میباشد.
معرفی پژو پارس

پژو پارس بدون شک یک خودروی شناختهشده برای همه ایرانیان است. این مدل در واقع نسخه بهروزرسانیشده و مجللتر از پژو ۴۰۵ محسوب میشود و از زمان عرضه، بهعنوان یک خودروی اقتصادی ولی با ظاهری رسمی و قابل قبول در بین خریداران مطرح شده است. پژو پارس برای اولین بار در سال ۱۳۷۹ با نام پرشیا معرفی شد و طراحی آن شباهت زیادی به پژو ۴۰۶ فرانسوی داشت. این خودرو آنقدر مورد پسند مردم ایران قرار گرفت که حتی پس از گذشت بیش از دو دهه از تولید آن، هنوز هم با کمترین تغییر نسبت به نمونههای اولیه به فروش میرسد و هنوز هم افرادی هستند که تمایل به خرید پژو پارس دارند.
از نظر فنی و مدلهای تولیدی، ایران خودرو در این سالها انواع مختلفی از پژو پارس را تولید کرده که بعضی از آنها کماکان در خط تولید هستند و برخی دیگر دیگر تولید نمیشوند. در میان این مدلها، پژو پارس LX که دارای موتور TU5 است، یکی از پرفروشترین انواع پژو پارس به شمار میرود. از آنجا که قیمت این خودرو نزدیک به دنا معمولی است، ممکن است خریداران در انتخاب بین این دو تردید داشته باشند. به همین دلیل، در بخش بعدی، پژو پارس ال ایکس و دنا معمولی را با هم مقایسه خواهیم کرد.
مقایسه دنا و پژو پارس از لحاظ طراحی

در ابتدا، نگاهی به ظاهر بیرونی دو خودروی دنا و پژو پارس میاندازیم. طراحی این دو خودرو، بیش از ده سال با هم فاصله دارد. به همین دلیل، دنا که در دهه نود به بازار آمد، ظاهری جدیدتر و جذابتر برای جوانان دارد. شکل چراغها و جلوی دنا، ظاهری خشن و گیرا دارد و میتوان بخشهای مدرن بیشتری در طراحی آن دید.

با این حال، پژو پارس که شباهت زیادی به پژو ۴۰۶ فرانسوی دارد، در این سالها بیکار ننشسته است. این خودرو توانسته با گذشت زمان، جایگاه خود را به عنوان یک ماشین باکلاس و بااعتبار در میان مشتریان داخلی تثبیت کند.

پژو پارس بسیار محبوب است و طراحی نسبتاً ساده آن برای مردم ایران جذاب به نظر میرسد. میتوان گفت این خودرو ویژگیای منحصر به فرد دارد و با وجود همه کاستیهای ظاهری، هنوز هم میتواند نظر خریداران ایرانی را به خود جلب کند. در کل، طراحی دنا زیباتر و دلپسندتر است و از این نظر، نسبت به پژو پارس برتری دارد. اما همانطور که گفته شد، پژو پارس همچنان هواداران زیادی در ایران دارد و جایگاه و اعتبار ظاهری خود را در نگاه خریداران داخلی حفظ کرده است.
مقایسه پژو پارس و دنا از نظر طراحی داخلی
تفاوت ظاهر داخل ماشین پژو پارس و دنا کاملاً مشخص است. طراحی کابین دنا جدیدتر است و از یک مدل داشبورد استفاده کرده که شبیه بعضی ماشینهای قدیمی هیوندای میباشد. این باعث شده فضای داخلی دنا، خیلی زیباتر و جذابتر از پژو پارس به نظر برسد.
قسمت وسط داشبورد در دنا، یک صفحه نمایش دارد و دریچههای هواکش آن به صورت عمودی قرار گرفتهاند. این طراحی و چیدمان، بسیار زیباتر و بهتر از ابزارها و قسمتهای داخل کابین پژو پارس است.

مواد به کار رفته در ساخت قطعات داخلی کابین هر دو خودروی پژو پارس و دنا، با توجه به قیمت آنها، از جنس پلاستیک خشک و بیکیفیت است. از نظر فاصله بین چرخها هم این دو خودرو تفاوت چشمگیری با هم ندارند، اما دنا به خاطر عرض بیشتر، فضای داخلی بازتری دارد و به ویژه برای سرنشینان، محدوده شانهها راحتتر است. با این حال، هر دو خودرو به راحتی میتوانند چهار یا پنج نفر بزرگسال را در خود جای دهند. در مورد فضای صندوق عقب هم دنا دست و دلبازتر عمل کرده و با گنجایش ۵۰۰ لیتری خود، در مقایسه با پژو پارس که ۴۷۰ لیتر فضا دارد، برتری دارد. در کل میتوان گفت که دنا در طراحی کابین، به شکل محسوسی از پارس بهتر است و در این بخش، برنده مقایسه محسوب میشود. برای اطلاع از قیمت دنا کلیک کنید.
تفاوت دنا و پژو پارس tu5 از نظر فنی

پژو پارس در طول سالهای تولیدش با موتورهای مختلفی به بازار ایران عرضه شده است. یکی از مدلهای آن، پژو پارس ال ایکس، از یک موتور ۱۶ سوپاپ به نام TU5 استفاده میکند که توانایی تولید ۱۰۸ اسببخار قدرت و ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور را دارد. در مقابل، خودروی دنا به موتوری با نام EF7 مجهز است که ۱۱۵ اسببخار قدرت و ۱۵۷ نیوتنمتر گشتاور ایجاد میکند.
اگرچه از نظر مشخصات فنی ثبتشده، دنا برتری خود را نسبت به پژو پارس نشان میدهد، اما در عمل شتاب صفر تا صد این دو خودروی داخلی تفاوت چشمگیری با هم ندارند. جالب اینجاست که طبق اطلاعات کاتالوگ، پژو پارس حتی حدود سه دهم ثانیه در شتابگیری سریعتر از دنا عمل میکند.
جدول مقایسه دنا و پژو پارس ال ایکس از نظر مشخصات فنی
|
مدل خودرو |
پژو پارس LX |
دنا معمولی |
|
پیشرانه |
۴ سیلندر TU5 |
۴ سیلندر EF7 |
|
حجم موتور |
1587 سیسی |
1646 سیسی |
|
حداکثر قدرت |
108 اسببخار |
115 اسببخار |
|
حداکثر گشتاور |
142 نیوتنمتر |
157 نیوتنمتر |
|
گیربکس |
5 سرعته دستی |
5 سرعته دستی |
|
مصرف سوخت(ترکیبی) |
7.5 لیتر |
7.74 لیتر |
|
شتاب صفرتاصد |
13.2 ثانیه |
13.5 ثانیه |
|
وزن (کیلوگرم) با مخزن سوخت پر |
1185 |
1258 |
مقایسه دنا و پژو پارس از لحاظ آپشنهای رفاهی

اگرچه داشتن امکاناتی مثل کروز کنترل، تنظیم برقی صندلیها و صفحهنمایش لمسی، باعث میشود دنا در بخش امکانات رفاهی جلوتر بیفتد، اما در بقیه موارد، تفاوت چشمگیری بین این دو مدل از پژو ۴۰۵ دیده نمیشود. با نگاه کردن به جدول زیر، میتوانید به طور کامل با امکانات رفاهی پژو پارس آشنا شوید:
|
مدل خودرو |
پژو پارس LX |
دنا معمولی |
|
چراغ |
چراغ مهشکن در جلو و عقب، نقشهخوان، چراغ نقشهخوان – چراغ خطر سوم – چراغهاي سقفي جلو و عقب – چراغ داخل داشبورد |
داراي چراغ هاي LED جلو و عقب – چراغ مهشكن جلو و عقب – چراغ نقشهخوان – چراغ خطر سوم – چراغهاي سقفي جلو و عقب – چراغ داخل داشبورد – تنظيم زاويه نور چراغهاي جلو از داخل |
|
سیستمهای مالتیمدیا |
رادیوپخش |
سیستم صوتی با شش اسپیکر-هندزفری |
|
صفحهنمایش |
– |
7 اینچی لمسی |
|
رینگ |
رینگ آلومینیومی یا فولادی 15 اینچ
|
كد كلاس 70101: رينگ آلومينيومي 15 ، كد كلاس 70112-70115-70117-70118 -70123: رينگ فولادي 15 |
|
آینه |
آينههاي جانبي راهنمادار و تاشونده برقی |
آينههاي جانبي برقي، راهنمادار و تاشونده اتوماتيك |
|
تهویه مطبوع |
تنظيم اتوماتيك |
تنظيم اتوماتيك – كانال تهويه براي سرنشينان عقب |
|
صندلی |
تنظيم برقي پشتي صندليهاي جلو |
جابهجايي صندليهاي راننده و سرنشين جلو بهصورت برقي – امكان نصب صندلي كودك در صندلي عقب (داراي استاندارد Isofix ) – پشتسري صندليهاي جلو با تنظيم ارتفاع و زاويه – دسترسي به صندوقعقب از داخل _ زيرآرنجي جلو و عقب |
|
شیشه |
شیشهبالابرهای برقی جلو و عقب |
شیشهبالابرهای برقی جلو و عقب |
|
سیستم هشداردهنده |
سیستم هشدار موانع در عقب |
سيستم هشداردهنده هوشمند مركزي ورود غيرمجاز – هشداردهنده موانع عقب با نمایش گرافیکی |
|
سایر امکانات |
فرمان هیدرولیک، مجهز به كليدهاي كنترلي، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق |
فرمان هیدرولیک مجهز به كليدهاي كنترلي، ستون فرمان تلسكوپي(جمع شونده) – کروز کنترل، بازکن درب صندوق عقب از داخل اتاق – آنتن اکتیو، سيستم روشنايي موقت در محيطهاي تاريك |
مقایسه ایمنی دنا و پژو پارس

در مورد ایمنی این دو خودرو، نمیتوانیم نظر قطعی بدهیم چون آزمایشهای رسمی ایمنی روی آنها انجام نشده است. با این حال، چون این دو خودرو از نظر پایه و امکانات ایمنی شبیه به هم هستند، احتمالاً سطح ایمنی مشابهی دارند. اما باید توجه داشت که فناوری بهکار رفته در این خودروها قدیمی است و امکانات ایمنی آنها در مقایسه با خودروهای جدید کمتر است. بنابراین، نباید روی ایمنی بسیار بالای آنها حساب کرد. اگر توانایی خرید نقدی دنا را ندارید، میتوانید از طرح اقساطی شرکت آرین لوتوس استفاده کنید. این طرح بدون نیاز به ضامن و با شرایط متنوع، امکان مالکیت خودرو را برای شما فراهم میکند.
|
مدل خودرو |
پژو پارس LX |
دنا |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظت |
سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی با ریموت، اتولاک، مسترلاک، قفل میکروسوییچی درها، اخطار سرقت با بوق، اتوفلاشر |
سيستم ضدسرقت (ايموبيلايزر) – سيستم هشداردهنده هوشمند مركزي ورود غيرمجاز – سيستم عيبيابي هوشمند (مالتيپلكس) – قفل مركزي با ريموت كنترل راديويي – كمربندهاي ايمني جلوی سهنقطهاي با قابليت تنظيم ارتفاع – سيستم كنترل بخار بنزين |
|
کیسههوا |
دو عدد (راننده و سرنشين جلو) |
دو عدد (راننده و سرنشين جلو) |
|
سیستم ترمز |
ترمز EBD،ABS، ترمز جلو و عقب دیسکی خنکشونده، ترمز عقب دیسکی یا کاسهای |
ترمز EBD،ABS، ترمز جلو و عقب دیسکی خنکشونده، ترمز عقب دیسکی یا کاسهای |
مقایسه دنا و پژو پارس از لحاظ تجربه رانندگی

رانندگی با دنا، حس کنترل و تسلط بیشتری به راننده میدهد تا در مقایسه با پژو پارس. هر دو خودرو، دید خوبی به اطراف در اختیار راننده قرار میدهند، اما دید به سمت عقب در هر دو، بدون کمک دوربین، مقداری محدود است.
هر دو خودروی دنا و پژو پارس تیو ۵، در شتاب اولیه چندان سریع و هیجانانگیز نیستند و در مقایسه با خودروهایی مثل تندر ۹۰ یا پژو پارس معمولی ۱.۸ لیتری، سرعت کمتری دارند. با این حال، برای رانندگی روزمره و سبقتهای معمولی، کاملاً مناسب هستند و مشکلی ایجاد نمیکنند.
از طرفی، به دلیل کیفیت مونتاژ متوسط در بسیاری از خودروهای ایران خودرو، هر دو مدل دنا و پژو پارس در زمینه عایقبندی صدا و جلوگیری از ورود سر و صدا به داخل cabin، عملکرد چندان قوی ندارند. در بعضی از این خودروها، ممکن است سر و صدای قطعات داخلی یا انتقال ضربات جاده به کابین، برای سرنشینان آزاردهنده باشد. کیفیت سواری نیز در حد متوسط است و سیستم تعلیق این خودروها به گونهای تنظیم شده که برای جادههای ناهموار ایران مقاومتر باشد و کمی حس اسپرتتر داشته باشد.

با این حال، عملکرد و پایداری این دو خودرو به خاطر سیستم تعلیق اسپرتشان، قابل قبول و نسبتاً خوب است. همچنین پژو پارس در پیچها پایدارتر است و کمتر دچار تکانهای جانبی میشود. در کل، تجربهٔ رانندگی با این دو خودرو تفاوت چشمگیری با هم ندارد و نمیتوان گفت کدام یک از نظر رانندگی برتر محسوب میشود.
تفاوت شرایط بازار دنا و پارس LX
خودروهای پرفروش ایران خودرو مانند دنا و پژو پارس، از پایههای اصلی خرید و فروش خودرو در ایران هستند و بازار آنها بسیار فعال و پررونق است. اما در این میان، پژو پارس جایگاه ویژهای دارد و نسبت به دنا آسانتر به فروش میرسد. به همین دلیل میتوان گفت پژو پارس از نظر شرایط بازار، موقعیت بهتری نسبت به دنا در ایران پیدا کرده است. اگر میخواهید قیمت محصولات ایران خودرو را بر اساس مدل و میزان کاهش قیمت هر خودرو بدانید، میتوانید از ابزار قیمت همراه مکانیاد استفاده کنید.


مقایسه کلی پژو پارس و دنا
پژو پارس با مدل TU5، خودرویی است که با وجود ورود مدلهای جدید به بازار، همچنان جایگاه خود را در بین خریداران ایرانی حفظ کرده و محبوبیت آن کاهش پیدا نکرده است. در دسترس بودن قطعات و هزینه کم و سهولت تعمیرات موتور نیز از دلایل دیگر محبوبیت این خودرو هستند. در مقابل، دنا با طراحی بیرونی و کابین امروزیتر و همچنین داشتن امکانات رفاهی بیشتر، توجه کسانی که به دنبال تنوع و ویژگیهای جدید هستند را به خود جلب کرده است.

از نظر فنی، این دو خودرو برتری چشمگیری نسبت به هم ندارند، اما در بحث طراحی ظاهری، دنا میتواند گزینه جذابتری به نظر برسد. با این حال، قیمت بالاتر و همچنین پیچیدگی بیشتر تعمیر و نگهداری موتور EF7 در دنا، در مقایسه با موتور TU5 موجود در پژو پارس، ممکن است برخی از خریداران را به انتخاب پژو پارس LX سوق دهد. در نهایت، با توجه به قیمت تقریبا مشابه این دو مدل، این شما هستید که با در نظر گرفتن نیازها و اولویتهای خود، تصمیم نهایی را خواهید گرفت.
مقایسه تندر 90 و دنا
مقایسه رانا و پژو پارس































