مقایسه سراتو وارداتی و مونتاژ

مدل دوم کیا سراتو، اول به صورت وارداتی از طریق شرکت اطلس خودرو و بعد هم به شکل مونتاژ در ایران توسط سایپا عرضه شد. این خودروی خانوادگی و کوچک، مربوط به سال ۲۰۰۹ میلادی است و چون هم قدرت خوبی داشت و هم ویژگیهایی مطابق سلیقه ایرانیها در آن دیده میشد، در هر دو نوع وارداتی و مونتاژ، فروش موفقی در بازار ایران تجربه کرد.
در این نوشته قصد داریم نمونه وارداتی و مونتاژ سراتو را با هم مقایسه کنیم تا تفاوتهای کوچک بین این دو مدل که در اصل یک خودرو هستند را بررسی کنیم. بنابراین اگر شما هم قصد خرید سراتوی سایپا را دارید و میخواهید تفاوت آن با نوع وارداتی را بدانید، در ادامه با «مجله خودرو آرین لوتوس» همراه باشید.
مقایسه سراتو وارداتی و سایپایی
خودروهای سراتوی وارداتی و مونتاژ شده در اصل تفاوت اساسی با هم ندارند. اما شرکت سایپا برای اینکه تولید این خودرو در کشور به صرفهتر باشد و قطعات بیشتری از آن در داخل ساخته شود، تصمیم گرفت تغییراتی در محصول خود ایجاد کند تا آن را از نمونه وارداتی متمایز کند. در بخش بعدی، به طور جداگانه به مقایسه این دو مدل میپردازیم تا ببینیم تفاوتهای آنها در چه چیزهایی است.

تفاوت سراتو سایپا و وارداتی از نظر طراحی
در نگاه اول، طراحی ظاهری این دو خودرو خیلی با هم فرق ندارد و تفاوت آشکاری بین آنها دیده نمیشود. اما با نگاه دقیقتر به ریزهکاریها متوجه میشویم که چرخهای خودروی سایپا کمی کوچکتر طراحی شده است. این کار هم هزینهی ساخت را کمتر میکند و هم باعث میشود خودرو نرمتر حرکت کند و کمتر تکان بخورد. در قسمت عقب خودرو هم، تغییرات کوچکی در طرح داخلی چراغها به چشم میخورد. علاوه بر این، لوله اگزوز کرومرنگی که در خودروی وارداتی وجود داشت، در مدل سایپا حذف شده و دیگر دیده نمیشود. پس اگر در پشت کیا سراتو نسل دوم، چنین لوله اگزوزی مشاهده نکردید، میتوانید مطمئن باشید که این خودرو توسط سایپا مونتاژ شده است.

در طراحی کابین خودرو، سایپا تلاش کرده با ساخت برخی قطعات مانند روکش درها، صفحهکیلومتر و صندلیها در داخل کشور، هزینههای تولید را کاهش دهد. این کار اگرچه باعث کمی کاهش کیفیت فضای داخلی سراتوی ساخت سایپا در مقایسه با نمونههای وارداتی شده، اما از سوی دیگر، در مدل اتوماتیک این خودرو، یک نمایشگر لمسی چندمنظوره پیشبینی شده که در نمونههای وارداتی وجود ندارد و این موضوع یکی از تفاوتهای اصلی بین این دو مدل محسوب میشود.

مقایسه سراتو وارداتی و سایپایی از نظر فنی
از نظر فنی، تفاوت چندانی بین سراتوهای وارداتی و مونتاژی وجود ندارد. دلیلش این است که هر دو نوع، معمولاً از موتورهای دو لیتری یا ۱.۶ لیتری با قابلیت تنفس طبیعی استفاده میکنند. البته مدلهای ۱.۶ لیتری که وارد شدهاند، تعداد بسیار کمتری نسبت به نمونههای دو لیتری دارند و به همین خاطر، تعداد کمتری از آنها به بازار ایران عرضه شده است.

خودروی مورد نظر از یک موتور دو لیتری بهره میبرد که میتواند ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۱۹۴ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این قدرت توسط یک جعبه دنده اتوماتیک ششسرعته به چرخهای جلوی خودرو منتقل میشود. اگرچه در برخی مدلهای وارداتی از جعبه دنده چهارسرعته اتوماتیک هم استفاده شده، اما شرکت سایپا در این مدل فقط جعبه دنده ششسرعته اتوماتیک را به کار برده است. این خودرو میتواند در مدت تقریبی ۱۰.۵ ثانیه از حالت ساکن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و بهطور میانگین در هر صد کیلومتر، حدود ۷.۸ لیتر سوخت مصرف میکند.

فرق سراتو وارداتی و مونتاژ از نظر آپشن
شرکت سایپا در سال ۱۳۹۴ خودروی سراتو با گیربکس اتوماتیک را وارد بازار کرد. این مدل، امکانات بیشتری در مقایسه با نوع دندهای خود داشت؛ از جمله کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع خودکار و چراغهای جلو که به صورت خودکار روشن و خاموش میشدند.
دو سال بعد، در سال ۱۳۹۶، سایپا مدل آپشنال کیا سراتو با موتور ۲۰۰۰ سیسی را نیز عرضه کرد. این خودرو دارای امکانات بیشتری مانند سانروف، سنسور پارک عقب، دوربین عقب، سوئیچ هوشمند، روکش چرمی صندلیها و پدال تعویض دنده در پشت فرمان بود. با توجه به قیمت مناسب این مدل فول اتومات، مورد استقبال خوب خریداران قرار گرفت.
با این حال، مدلهای سراتویی که توسط سایپا مونتاژ میشدند، در مقایسه با نمونههای فول آپشن وارداتی، کمبودهایی در تجهیزات داشتند. از مهمترین امکانات حذفشده میتوان به سیستم کنترل پایداری (ESP)، ترمزهای دیسکی در چرخهای عقب، کیسههوای جانبی و پردهای، آینههای برقی تاشو و دکمه استارت اشاره کرد.
تفاوت کیفیت سراتو سایپا و وارداتی
کیفیت خودروی سراتو سایپا در مقایسه با مدلهای وارداتی، خیلی کمتر نبود. با این حال، برخی از افراد از نحوه مونتاژ و همچنین مواد بهکاررفته در ساخت قسمت داخلی خودرو (کابین) انتقاد کردهاند. اما از نظر فنی، این دو خودرو تفاوت چشمگیری با هم ندارند و نحوه کارکرد آنها رضایت کسانی که از این خودروها استفاده میکنند را جلب کرده است.


مقایسه سریع السیر کیا سراتو مونتاژ و وارداتی
برای مقایسه دو نمونه خودروی کیا سراتو در یک جدول، اطلاعات کلیدی مانند مشخصات فنی، قیمت، نوع موتور، امکانات و مهمترین تمایزهای این دو مدل به صورت زیر ارائه میشود:
| ویژگی | سراتو وارداتی | سراتو مونتاژ |
|---|---|---|
| کشور سازنده | کره جنوبی | ایران (ساخت شرکت سایپا) |
| موتور | 1.6 لیتر / 2.0 لیتر | 1.6 لیتر |
| قدرت موتور | 123 اسب بخار (1.6 لیتر) / 150 اسب بخار (2.0 لیتر) | 123 اسب بخار |
| گیربکس | 6 سرعته دستی / 6 سرعته اتوماتیک | 4 سرعته اتوماتیک |
| سیستم انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو | دیفرانسیل جلو |
| کیسه هوا | 6 کیسه هوا (در برخی مدلها) | 2 کیسه هوا |
| سیستم ترمز | ABS، EBD، ESP | ABS، EBD، ESP |
| امکانات داخلی | تهویه خودکار، صفحه نمایش لمسی، سیستم صوتی با کیفیت بالا | سیستم صوتی معمولی، کولر دستی |
| طراحی بدنه | طراحی مدرن و اسپرت | طراحی کمتر اسپرت و سادهتر |
| قیمت | معمولا گرانتر (به دلیل واردات) | ارزانتر (به دلیل تولید داخلی) |
| تجهیزات اضافی | بیشتر امکانات رفاهی و امنیتی | امکانات رفاهی محدودتر |
| گارانتی | گارانتی واردات (گاهی محدودتر) | گارانتی داخلی (طولانیتر و پشتیبانی بهتر) |
کلام پایانی
خودروی سراتو سایپا در قیاس با مدلهای وارداتی، اگرچه از نظر کیفیت داخلی کمی ضعف دارد، ولی در سایر زمینهها عملکرد خوب و قابل قبولی از خود نشان داده است. با این وجود، حذف سامانه کنترل پایداری و ترمزهای دیسکی در چرخهای عقب، نقطه ضعف بزرگی برای این خودرو به شمار میرود که بر چگونگی هدایت و پایداری آن اثر منفی گذاشته و سطح ایمنی آن را نسبت به نمونه وارداتی کاهش داده است. به جز این موارد، میتوان سراتو سایپا را یک خودروی خانوادگی مناسب دانست و اگر سختی سیستم تعلیق آن را نادیده بگیریم، میتوان آن را یکی از گزینههای قابل توجه در بازار محدود خودروی ایران به حساب آورد. برای دریافت کارشناسی خودرو از آرین لوتوس کلیک کنید.
بیشتر بخوانید:
مقایسه رانا پلاس سقف شیشه ای و پژو 207 سقف شیشه ای






































