مقایسه سورن پلاس صفر کیلومتر با دنا پلاس کارکرده

دو خودروی سورن پلاس و دنا پلاس که هر دو از خانواده سمند هستند، از نظر ساختاری تفاوت چندانی با هم ندارند و فقط در برخی جزئیات ظاهری با هم فرق می‌کنند. اما اکنون قیمت نمونه‌های نو و دست‌دوم این دو خودرو به هم نزدیک شده‌اند؛ طوری که ممکن است شما برای خرید یک سورن پلاس نو، تقریباً همان مقدار پول را برای یک دنا پلاس کارکرده بپردازید.
با این شرایط، به نظرتان کدام گزینه برای خرید منطقی‌تر است: سورن پلاس نو یا دنا پلاس کارکرده؟
اگر هنوز مطمئن نیستید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با مقاله مقایسه‌ای مجله خودرو آرین لوتوس همراه شوید تا ببینیم در نهایت کدام انتخاب به صرفه‌تر و عاقلانه‌تر خواهد بود.

سورن پلاس

سورن پلاس

خودروی سورن در حقیقت، اولین به‌روزرسانی ظاهری رسمی برای سمند بود که در میانه‌های دهه ۱۳۸۰ به بازار عرضه شد. این خودرو به دلیل طراحی زیباتر و متفاوت‌تر از مدل معمولی سمند، نظر تعدادی از خریداران را به خود جلب کرد. سورن با همان طراحی اولیه و با انجام برخی تغییرات در موتور، به فروش خود ادامه داد تا اینکه در سال ۱۳۹۸، مدل پلاس آن توسط شرکت ایران‌خودرو معرفی شد و تولید انبوه این مدل در پاییز سال ۱۳۹۹ آغاز گردید.

مدل جدید سورن پلاس از نظر فنی با مدل قبلی یکسان است، اما تغییراتی در ظاهر آن ایجاد شده است. این تغییرات شامل طراحی جدید چراغ‌ها، بهینه‌سازی روکش صندلی‌ها، نصب یک صفحه نمایش کوچک روی داشبورد، طراحی تازه فرمان و اضافه شدن اسپویل به قسمت عقب خودرو می‌شود.

پیشرانه سمند سورن پلاس همان موتور قبلی با نام EF7 است که ۱۱۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. جعبهدنده پنج سرعته دستی نیز همانند گذشته گشتاور ۱۵۹ نیوتن متری را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. وزن این خودرو حدود ۱۲۵۷ کیلوگرم است و در مدت ۱۲ ثانیه می‌تواند به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. حجم باک سوخت آن ۶۶ لیتر است و به طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت، حدود ۷.۵ لیتر سوخت مصرف می‌کند.

اگرچه امروزه مدل توربوcharged این خودرو توسط ایران خودرو عرضه نمی‌شود، اما احتمال می‌رود در آینده نزدیک شاهد ارائه این نسخه نیز باشیم.

کابین سورن پلاس

امکانات رفاهی خودروی سورن پلاس هم نسبت به گذشته تغییر چشمگیری نداشته و مهم‌ترین چیزی که به آن اضافه شده، کروز کنترل است. با در نظر گرفتن قیمت این خودرو، می‌توان این موارد را مهم‌ترین امکانات رفاهی سورن پلاس دانست: سیستم تهویه مطبوع خودکار با دریچه برای سرنشینان عقب، ترمزهای ای‌بی‌اس و ئی‌بی‌دی، دو کیسه‌هوای جلو، چراغ روز، آینه‌های برقی که خودشان جمع می‌شوند، شیشه‌های برقی هوشمند، صندلی با دوخت قرمز، قفل ایموبلایزر، سیستم هشدار برای موانع پشت خودرو، تنظیم برقی صندلی راننده، دسترسی به صندوق از داخل ماشین، چراغ بدرقه، کامپیوتر سفری و موکت سقف جدید که شبیه به مدل دناست.

همان‌طور که گفته شد، سورن پلاس از نظر پایه و ساختار با مدل قدیمی‌ترش (سورن ئی‌ال‌ایکس) فرقی ندارد و عملکرد و کنترل آن هم در حد همان مدل قبلی است. این یعنی در رانندگی معمولی و با سرعت عادی، مشکلی برای راننده پیش نمی‌آید. کیفیت سواری این خودرو نه خیلی نرم است و نه خیلی سفت؛ در مقایسه با بعضی از خودروهای مشابه، قابل قبول و مناسب به نظر می‌رسد.

دنا پلاس

دنا پلاس

شرکت ایران خودرو پس از معرفی خودروی دنا، اقدام به ساخت یک مدل ورزشی و لوکس‌تر از آن با نام دنا پلاس کرد. این خودرو با استقبال خوبی از سوی مردم ایران روبرو شد و امروزه مدل‌های توربو آن در بازار بسیار پرطرفدار هستند. حتی نوع معمولی دنا پلاس هم توانسته است توجه خانواده‌هایی را که تمایلی به خرید خودروهایی مانند تندر ۹۰ یا پژو پارس ندارند، جلب کند.

این خودرو ظاهری ورزشی‌تر از سورن پلاس دارد و به همین دلیل معمولاً طراحی آن بیشتر مورد پسند جوانان قرار می‌گیرد. داخل خودرو نیز دنا پلاس کاملاً برتر است؛ زیرا طراحی داشبورد و سایر قسمت‌های کابین آن نسبت به داشبورد قدیمی سورن، مزیت واضحی دارد. همان طور که گفته شد، دنا پلاس معمولی و سورن پلاس روی یک پایه و از یک خانواده ساخته شده‌اند و از نظر ساختاری تفاوت اساسی با هم ندارند.

دنا پلاس نیز از موتور و جعبه دنده مشابه رقیب خود استفاده می‌کند و بیشترین قدرت موتور آن به ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه می‌رسد. بیشترین گشتاور تولیدی آن نیز ۱۵۷ نیوتن متر اعلام شده که حدود دو واحد از سورن پلاس کمتر است. با وجود مشخصات فنی تقریباً یکسان این دو خودرو، شتاب ثبت‌شده برای دنا پلاس ۱۳.۵ ثانیه است (که ۱.۵ ثانیه از سورن پلاس کندتر است). تنها دلیل قابل تصور برای این کاهش شتاب، مسائل مربوط به آیرودینامیک خودرو است. البته امیدواریم که شرکت سازنده این اعداد مربوط به شتاب دو محصول خود را با دقت کامل منتشر کرده باشد، وگرنه به نظر می‌رسد که در دنیای واقعی نباید تفاوت محسوسی در چابکی این دو مدل وجود داشته باشد.

کابین دنا پلاس

یکی از برتری‌های دنا پلاس در مقایسه با سایر خودروهای سدان ایکو، امکانات راحت و ایمنی بیشتری است که در اختیار راننده و سرنشینان قرار می‌دهد. از جمله مهم‌ترین این ویژگی‌ها می‌توان به صفحه نمایش لمسی ۷ اینچی، سیستم ناوبری، سانروف و همچنین دو کیسه هوای اضافه در برخی از مدل‌ها اشاره کرد.

از دیگر تجهیزات مهم این خودرو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: سیستم تهویه هوای خودکار، ترمز دیسکی در چرخ‌های عقب، سیستم ترمز ضد قفل (ای‌بی‌اس) و ترمز توزیع‌کننده الکترونیکی (ای‌بی‌دی)، چراغ مه‌شکن در جلو و عقب، آینه‌های برقی جمع‌شونده، سنسور و دوربین برای دنده عقب، صندلی‌های برقی با هشت حالت تنظیم برای راننده و سرنشین جلو، کروز کنترل و چراغ راهنما برای حرکت در شب. این امکانات، مهم‌ترین ویژگی‌های رفاهی و ایمنی دنا پلاس هستند که باعث شده‌اند قیمت آن نسبت به سورن بیشتر باشد.

نتیجه‌گیری بررسی مقایسه سورن پلاس صفر کیلومتر با دنا پلاس کارکرده

انتخاب بین این دو خودرو کار خیلی سختی نیست و احتمالاً خیلی از خریداران از همان اول به سمت خودروی دنا پلاس جذب می‌شوند؛ به خصوص که سورن پلاس در مقایسه با مدل معمولی خود تغییرات اساسی نداشته و جز به‌روزرسانی طرح چراغ‌ها و گرافیک داخلی، تحول چشمگیر دیگری در آن دیده نمی‌شود.

در مقابل، دنا پلاس به خاطر داشتن ویژگی‌هایی مثل طراحی جذاب‌تر، فضای داخلی بسیار شیک‌تر، امکانات بیشتر از جمله صفحه نمایش لمسی، سیستم راهبری و سانروف، گزینه منطقی‌تری نسبت به سورن پلاس به نظر می‌رسد. البته طبیعی است که فضای داخلی آن آنقدر تازه نیست و مدت گارانتی آن نیز احتمالاً تمام شده یا نسبت به رقیب صفر کیلومترش کمتر است.

در نهایت می‌توان گفت اگر فقط قصد دارید یک خودروی صفر کیلومتر با کمی چابکی بیشتر بخرید، سورن پلاس انتخاب شما خواهد بود؛ در غیر این صورت، دنا پلاس معمولی از جنبه‌های مختلف نسبت به رقیب خود برتری دارد. برای آگاهی از شرایط خرید اقساطی دنا پلاس کلیک کنید.

بیشتر بخوانید:

معایب دنا پلاس توربو شارژر
با آپشن‌ها و مشخصات فنی سورن پلاس آشنا شوید
مقایسه دنا پلاس توربو و جک J

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن