مقایسه نیسان ایکس تریل و میتسوبیشی اوتلندر PHEV

در سالهای پایانی قبل از توقف قانونی ورود خودرو به کشور، تعداد زیادی شرکت در این زمینه فعال بودند. جنبه مثبت ماجرا این بود که برخی از برندهایی که قبلاً حضور کمرنگ یا عملکرد ضعیفی در بازار ایران داشتند، در آن دوره به صورت منظمتر و سازمانیافتهتری در حال معرفی و عرضه محصولات خود بودند. از جمله این برندها میتوان به نیسان و میتسوبیشی اشاره کرد که خودروهایشان توسط دو شرکت به نامهای جهان نوین آریا و آرین موتور به بازار ایران آورده میشد.

هر دو شرکت با در نظر گرفتن علاقهمندی مشتریان و فرصتهای موجود، تصمیم گرفتند بر روی ساخت خودروهای شاسیبلند (کراساوور) تمرکز کنند. نیسان با مدل ایکستریل شروع کرد و میتسوبیشی نیز مدل اوتلندر را معرفی نمود. در ابتدا رقابت بین این دو خودرو خیلی شدید نبود، زیرا بیشتر بازار در اختیار رقبایی مثل تویوتا و هیوندای قرار داشت.

jQuery(document).ready(function() {
});
.shortcode_wrapper_new {
margin: 10px auto;
overflow: hidden;
max-width: 700px;
width: 100%;
display: block;
}
.shortcode_wrapper_new img {
overflow: hidden;
max-width: 100%;
width: 100%;
display: block;
}
div#hm_hot_wrapper * {
color: #262c9c;
font-size: 17px;
}
div#hm_hot_wrapper {
background-color: #ffd739;
padding: 20px 10px;
border-radius: 16px;
margin-bottom: 10px;
border-left: 3px solid #ef2f00;
border-right: 3px solid #ef2f00;
text-align: center;
display: flex;
justify-content: center;
flex-wrap: wrap;
}

با گذشت زمان، این دو خودروی ژاپنی هم توانستند نقاط قوت خود را نشان دهند و گروهی از خریداران را به سمت مدلهای اوتلندر و ایکستریل جذب کنند. رقابت فشرده بین این دو خودرو باعث شد تا واردکنندگان آنها، نسخههای بهبودیافته سال ۲۰۱۸ را به بازار ایران بیاورند. نیسان ایکستریل در مدل ۲۰۱۸، با امکانات کاملتر و طراحی جدید ارائه شد. از طرف دیگر، میتسوبیشی تغییرات محسوسی در ظاهر و تجهیزات ایجاد نکرده بود؛ اما این بار با سیستم پیشرانه هیبریدی وارد بازار شد. در ادامه، مشخصات نیسان ایکستریل ۲۰۱۸ را با میتسوبیشی اوتلندر PHEV مقایسه خواهیم کرد.
به نظر شما کدام گزینه مناسبتر است: نیسان ایکستریل یا میتسوبیشی اوتلندر؟
مقایسه طراحی

در دنیای طراحی خودرو، نمیتوان این دو مدل را در گروه بهترینهای بازار قرار داد؛ به ویژه این که نظر بیشتر خریداران به سمت خودروهایی مانند هیوندای سانتافه جلب شده است. با این حال، طراحی هر دو خودرو بسیار خوب و بیعیب است. نیسان ایکستریل در نسل اول خود چندان مورد استقبال بازار نبود، اما در مدل ۲۰۱۸ بسیاری از ویژگیهای ظاهری خودروهای امروزی را به نمایش گذاشته است. شکل چراغها و قسمت جلوی خودرو تغییر کرده و رینگهای جدید آن نیز ظاهر زیباتری پیدا کردهاند. در بخش بالایی جلوپنجره نیز لوگوی نیسان دیده میشود که نشان میدهد این مدل از نظر امکانات نیز پیشرفت کرده است. در قسمت عقب خودرو تغییرات کمتری مشاهده میشود و فقط طرح داخل چراغها عوض شده است.
به طور کلی، همه تغییرات ظاهری نیسان ایکستریل بهبود محسوب میشوند و این خودرو از هر نظر نسبت به گذشته بهتر شده است.
در داخل کابین، تغییرات کمتر است و فقط میتوان به فرمان جدید و طراحی متفاوت دسته دنده اشاره کرد. همین دو تغییر کوچک، فضای داخلی خودرو را بسیار مدرنتر کرده است، به ویژه این که فرمان جدید آن در سایر محصولات نیسان مانند ماکسیما و آلتیما نیز دیده میشود و ظاهری زیبا و ورزشی دارد.

میتسوبیشی اوتلندر PHEV، تغییرات کمی در ظاهر خود نسبت به نیسان ایکس تریل داشته است. مهمترین تفاوتها شامل رینگهای مخصوص مدل هیبریدی، نشانهی «هیبریدی» روی بدنه، طراحی جدید چراغها و تغییرات کوچک در سپرهاست که همگی به نظر مثبت میآیند.
در داخل کابین نیز اصلیترین تفاوت اوتلندر PHEV با نمونه بنزینی، فرمان چهارشاخ جدید و دستهدندهی تازه آن است. دستهدنده این مدل از نوع الکترونیکی و مدرن است و ظاهری امروزی دارد. پشت آمپر نیز مانند سایر خودروهای هیبریدی طراحی شده و دیگر عقربهی نمایش دور موتور در آن دیده نمیشود.
اگر دوست دارید از قیمت خودروهای موجود در ایران مطلع شوید، میتوانید به صفحات قیمت میتسوبیشی یا قیمت نیسان در وبسایت آرین لوتوس سر بزنید. تمام قیمتهای این سایت، کاملاً بروز بوده و از معاملات واقعی بازار گردآوری شدهاند و میتوان روی آنها حساب کرد.
در مورد فضای داخلی، هر دو خودرو شرایط مشابهی دارند و برای همه سرنشینان، هم فضای پا و هم فضای سر مناسبی فراهم کردهاند. هیچکدام از این دو خودرو در نمونههای وارداتی ایران، صندلی ردیف سوم ندارند. اما در مورد میتسوبیشی اوتلندر، این موضوع را نمیتوان یک نقطه ضعف دانست؛ زیرا به دلیل قرارگیری باتری در کف خودرو، مدلهای PHEV آن اساساً فاقد ردیف سوم صندلی هستند.
مقایسه فنی

نیسان ایکستریل یک خودروی معمولی با سوخت بنزین است، در حالی که میتسوبیشی اوتلندر از نوع پلاگین هیبریدی میباشد. به همین دلیل، این دو خودرو از نظر فنی با یکدیگر تفاوت چشمگیری دارند. در بخش موتور نیسان ایکستریل، خبری از فناوری جدید نیست و همان پیشرانه ۲.۵ لیتری چهارسیلندر به همراه جعبه دنده CVT استفاده شده است. این مشخصات فنی، نیسان را در رده خودروهای معمولی این کلاس قرار میدهد. همچنین، با میانگین مصرف سوخت حدود ۸ لیتر در صد کیلومتر، خودرویی کممصرف و اقتصادی محسوب میشود.
اما در بحث صرفهجویی در مصرف سوخت، نه تنها نیسان ایکستریل، بلکه هیچ خودروی شاسیبلند دیگری در بازار نمیتواند با میتسوبیشی اوتلندر PHEV رقابت کند. سیستم پیشرفته این خودرو از یک موتور ۲ لیتری بنزینی و دو موتور الکتریکی تشکیل شده است. هر یک از موتورهای برقی اوتلندر ۸۲ اسببخار قدرت دارند؛ یکی در محور جلو و دیگری در محور عقب قرار گرفته تا یک سیستم پلاگین هیبریدی با قابلیت حرکت چهارچرخ ایجاد شود.
اگر باتریهای اوتلندر به طور کامل شارژ شده باشند، این خودرو میتواند تا ۵۰ کیلومتر اول را بدون استفاده از بنزین و تنها با نیروی برق طی کند. وقتی شارژ باتری تمام شود، موتور بنزینی به صورت خودکار روشن میشود و همزمان باتری را شارژ میکند. همچنین در سرعتهای کمتر از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت، اوتلندر کاملاً با نیروی برق حرکت میکند و مصرف بنزین آن صفر خواهد بود. حتی پس از فعال شدن موتور بنزینی، مصرف سوخت این خودرو در صد کیلومتر از ۳ لیتر بیشتر نمیشود که عددی بسیار قابل توجه است.
گرچه در ایران به دلیل ارزان بودن بنزین، ممکن است مصرف سوخت برای برخی خریداران اهمیت چندانی نداشته باشد، اما این موضوع برای مصرفکنندگان خارجی که گاهی بهای هر لیتر بنزین را تا یک دلار پرداخت میکنند، بسیار حائز اهمیت است.
سایر مشخصات نیسان ایکستریل و میتسوبیشی اوتلندر را در جدول زیر مشاهده کنید:
|
مدل خودرو |
میتسوبیشی اوتلندر PHEV
|
نیسان ایکس تریل |
|
پیشرانه |
4 سیلندر با دو موتور الکتریکی |
۴ سیلندر |
|
حجم موتور |
۲ لیتر |
۲.۵ لیتر |
|
حداکثر قدرت |
دو موتور الکتریکی: ۱۶۴ اسببخار، موتور بنزینی: ۱۱۸ اسببخار |
۱۷۰ اسببخار |
|
حداکثر گشتاور |
موتورهای الکتریکی: ۳۳۲ نیوتنمتر، موتور بنزینی: ۱۸۶ نیوتنمتر |
۲۳۳ نیوتنمتر |
|
گیربکس |
CVT |
CVT X-Tronic |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) |
۱.۸ |
۸.۳ |
|
شتاب صفرتاصد |
۱۰.۳ |
۹.۸ |
|
حداکثر سرعت |
۱۹۰ |
۱۷۰ |
مقایسه آپشنها و امکانات رفاهی

نیسان ایکستریل و میتسوبیشی اوتلندر PHEV، هر دو خودروهایی کامل و با امکانات خوبی هستند؛ اما در این قسمت، نیسان برتری خود را نشان میدهد. قابلیتهایی مثل رادار هشدار نقطه کور، هشدار انحراف از خط، تنظیم خودکار ارتفاع چراغها، کنترل حرکت در سراشیبی، سیستم صوتی پیشرفته BOSE، جعبه خنککننده، صندلی برقی سرنشین و سقف پانورامیک، باعث میشوند نیسان جایگاه بهتری نسبت به میتسوبیشی داشته باشد. از سوی دیگر، اوتلندر هم دارای پدال تعویض دنده، حالت رانندگی تمامبرقی، چراغهای اصلی LED و پریز برق ۲۲۰ ولت داخل کابین است.
بدون تردید، هیچیک از این دو خودرو یعنی نیسان ایکستریل و میتسوبیشی اوتلندر، مجهزترین خودروهای این رده به حساب نمیآیند؛ اما هر دو، امکاناتی بیش از حد معمول و قابل قبول ارائه میکنند. برای مقایسه دقیقتر ویژگیهای رفاهی این دو خودرو، میتوانید به جدول زیر نگاه کنید.
|
تجهیزات |
میتسوبیشی اوتلندر PHEV |
نیسان ایکس تریل 2018 |
|
چراغ |
چراغ زنون، دیلایت، اتولایت، مهشکن جلو و عقب، چراغشور، مهشکن LED چرخشی، نورپردازی داخلی |
دیلایت، اتولایت، نوربالا اتومات، ارتفاع نور اتومات، چراغ مهشکن جلو و عقب، چراغشور، چراغ جلو زنون، چراق بدرقه، نورپردازی داخلی |
|
سیستمهای مولتیمدیا |
۶ اسپیکر با قابلیت شبیهسازی صدای موتور در حالت برقی (AVAS)- هندزفری، بلوتوث، USB، CD، MP3، SD Card |
۶ اسپیکر، هندزفری، بلوتوث، USB، MP3، iPod، AUX |
|
صفحهنمایش |
۷ اینچی لمسی |
۷ اینچی لمسی، ۴.۳ اینچی صفحه کیلومتر |
|
رینگها |
۱۸ اینچی آلومینیومی |
۱۸ اینچی آلومینیومی |
|
آینه |
آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی با تنظیم برقی، گرمکن آینه جانبی |
آینه عقب الکتروکرومیک، آینه جانبی تاشو برقی با تنظیم برقی، گرمکن آینه جانبی |
|
تهویهمطبوع |
اتوماتیک دوگانه |
اتوماتیک دوگانه با دریچه تهویه عقب |
|
صندلی |
صندلی ۸ حالته برقی راننده، صندلی ۴ حالته دستی سرنشین جلو، صندلی عقب تاشو دو تکه با تنظیم دستی، گرمکن صندلی جلو، روکش چرم صندلیها |
صندلی راننده و سرنشین جلو با تنظیم برقی، صندلی تاشو دوتکه عقب، گرمکن صندلی جلو، روکش چرمی صندلیها |
|
شیشه |
شیشه دودی عقب، سانروف |
شیشه دودی عقب، سقف پانوراما |
|
سیستمهای هشداردهنده |
سنسور عقب و جلو، سنسور فشار باد تایر |
سنسور تشخیص اشیا متحرک (MOD) سنسور فشار باد تایر، سنسور عقب |
|
سایر امکانات |
سانروف آنتی ترپ، سنسور باران، رادار تصادف جلو و عقب، سنسور تشخیص عابر پیاده، کروزکنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، ۲ حالت رانندگی اکو و برقی، روکش چرمی فرمان، گرمکن فرمان، پدال شیفتر، فرمان حساس به سرعت، دکمههای کنترلی روی فرمان، نیروی کمکی برقی فرمان، دوربین عقب، دوربین جانبی، دوربین ۳۶۰ درجه، خروجی ۱۲ ولت، صندوق برقی با جک، پکیچ شارژ سریع بههمراه اینورتر ۱۵۰۰ وات، استارت دکمهای |
کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی و سرازیری، ۱ حالت رانندگی (ECO)، رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، فرمان برقی با تنظیم ۴ حالته، روکش چرم فرمان، دکمههای کنترلی روی فرمان، فرمان حساس به سرعت، استارت دکمهای، کول باکس، خروجی ۱۲ ولت، صندوق برقی با جک |
مقایسه ایمنی

میتسوبیشی اوتلندر PHEV و نیسان ایکس تریل، هر دو توسط مؤسسه IIHS آمریکا مورد آزمایش برخورد قرار گرفتهاند. این دو خودرو بهخاطر عملکرد عالیای که در این آزمونهای ایمنی داشتند، موفق به دریافت رتبه برتر Top Safety Pick شدهاند. در زمینه ایمنی، هر دو خودرو بسیار مطمئن و ایمن محسوب میشوند. علاوه بر ساختار محکم بدنه، این خودروها از امکانات و فناوریهای پیشرفته و قابل اطمینانی نیز بهره میبرند.
|
تجهیزات |
میتسوبیشی اوتلندر PHEV |
نیسان ایکس تریل |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
ایزوفیکس صندلی، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیشکشنده، کمربند ایمنی محدودکننده، ورود بدون کلید |
ایزوفیکس صندلی، کمربند ایمنی پیشکشنده، کمربند ایمنی محدودکننده، ورود بدون کلید |
|
کیسههوا |
۷ عدد (سرنشین جلو و راننده، زانویی راننده، پردهای، جانبی جلو) |
۶ عدد (راننده و سرنشین جلو، پردهای، جانبی جلو) |
|
سیستم ترمز و پایداری |
کنترل شتاب ناگهانی (UMS)، اتوهلد، ترمز اضطراری، ترمز پارک برقی، ترمز کمکی، ترمز ضدقفل، توزیع نیروی ترمز، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری |
کنترل هوشمند شاسی (ACR)، ترمز موتور هوشمند (AEB)، کنترل ترمزها در پیچ (ATC)، ترمز فعال پیشرانه (IEB)، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل پایداری |
تجربه رانندگی

ابتدا به سراغ خودروی قدیمیتر، یعنی نیسان ایکستریل میرویم. این خودرو به غیر از فرمانی که در دست راحت است، از نظر نحوهٔ رانندگی تفاوتی با مدل قبلی خود ندارد. سواری این خودرو در مقایسه با بسیاری از خودروهای شبیهبهآن در بازار، نرمتر و آرامتر است.
در شروع حرکت، شتاب خودرو چندان خوب نیست و دلیل اصلی آن، گیربکس CVT است؛ اما وقتی موتور دور میگیرد، این وضع کاملاً برعکس میشود و نیسان عملکرد بسیار خوبی ارائه میدهد. شتاب در سرعتهای بالاتر کاملاً مناسب است و از خیلی از رقبا بهتر عمل میکند. گیربکس XTronic نیز بسیار هوشمند کار میکند و اجازه نمیدهد حتی کمی از قدرت موتور تلف شود. کنترل خودرو هم رضایتبخش است و میتوان با اطمینان خوبی وارد پیچها شد. ترمزهای خودرو نیز یکی از نقاط قوت آن به شمار میروند. مهمترین نقطه ضعف ایکستریل، همین شتاب کم در شروع حرکت است و اگر این خودرو مانند برخی بازارها با گیربکس دوبلکلاچ به ایران میآمد، این مشکل را هم نداشت.
رفتار میتسوبیشی اوتلندر PHEV در رانندگی کاملاً متفاوت است. این خودرو تقریباً بیصدا حرکت میکند و شتاب آن هرچند به تندی نیسان نیست، اما خوب است. قدرت موتورهای برقی از همان ابتدای حرکت در بالاترین حد خود قرار دارد و همین باعث کشش عالی خودرو میشود. سواری میتسوبیشی بسیار آرام و بیسر و صدا است تا وقتی که باتریها تمام شوند. در این حالت، موتور بنزینی روشن میشود و مانند یک ژنراتور شروع به شارژ باتری میکند. تا زمانی که سرعت از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت بیشتر نشود، موتور بنزینی هیچ نیرویی به چرخها نمیفرستد و سیستم به صورت سری عمل میکند؛ اما با عبور از این سرعت، سیستم به حالت موازی تغییر میکند و موتور بنزینی نیز به چرخهای جلو متصل میشود. از نظر فنی، در اوتلندر PHEV گیربکس وجود ندارد؛ زیرا موتور بنزینی با یک نسبت ثابت به چرخها وصل میشود. حالا شاید بپرسید اهرم تعویض دنده پشت فرمان چه کاربردی دارد؟ این اهرم در واقع میزان بازیابی انرژی هنگام حرکت را تنظیم میکند و در سرازیریها میتوانید بدون استفاده از ترمز و فقط با کمک موتورهای برقی، سرعت خودرو را کنترل کنید.

با اینکه خودروی اوتلندر PHEV هم به سیستم چهارچرخ محرک مجهز است، اما در شرایط جادههای ناهموار و خاکی، این نیسان است که با سیستم چهارچرخ محرک پیشرفتهتر خود، عملکرد قابلاعتمادتری ارائه میدهد. دلیل این برتری تا حدی به محل قرارگیری باتری در اوتلندر مربوط میشود؛ باتری در کف خودرو نصب شده و در صورت برخورد شدید با موانع، ممکن است آسیب ببیند. این خطر احتمالی، موردی نیست که بسیاری از صاحبان خودرو حاضر به پذیرش آن باشند.
از نظر سواری و رانندگی، اوتلندر تجربهای آرام و قابل قبول ارائه میدهد. قرارگیری باتری در بخش زیرین خودرو، مرکز ثقل آن را پایینتر آورده و به پایداری بهتر این شاسیبلند کمک کرده است. با این حال، هیچیک از این دو خودرو را نمیتوان به عنوان گزینهای ورزشی و بسیار dynamic به خریداران پیشنهاد داد. هر دو بیشتر برای استفاده روزمره و سفرهای خانوادگی طراحی شدهاند. در پایان باید به یک نقطه ضعف اوتلندر نیز اشاره کرد: این خودرو فاقد دریچه تهویه مستقل برای ردیف صندلی عقب است.
تحلیل شرایط بازار
میتسوبیشی اوتلندر PHEV مدت زمان کمتری در بازار ایران حضور داشته و به همین دلیل، تعداد کمی از خریداران توانستهاند این خودروی پرمایه را تهیه کنند. همچنین، بعضی از مشتریان نگران هزینههای نگهداری و خدمات پس از فروش خودروهای هیبریدی هستند و به همین خاطر، خودروهای بنزینی معمولی را انتخاب میکنند. اما این نگرانی تا حد زیادی بیجا است؛ زیرا خودروهای هیبریدی استهلاک کمتری دارند و کمتر خراب میشوند. با این حال، نمیتوان وضعیت بیثبات بازار و نوسان قیمتها در کشور را نادیده گرفت. به طور کلی، نیسان ایکستریل قیمت بالاتری نسبت به میتسوبیشی اوتلندر دارد، اما در عوض بازار فروش بهتری دارد و موقعیت قویتری در مقایسه با رقیب خود دارد.
نتیجهگیری

میتسوبیشی اوتلندر PHEV به همراه بی ام و i8، تنها خودروهای پلاگین هیبریدی موجود در بازار ایران هستند که به دلیل مصرف بسیار پایین سوخت، خیلی کم نیاز به مراجعه به پمپ بنزین پیدا میکنید. اگر مسافت بین خانه و محل کارتان کمتر از ۵۰ کیلومتر است، این خودرو برای شما حکم یک خودروی تمام برقی مانند تسلا را دارد و میتوانید بدون استفاده از بنزین، به راحتی از آن بهره ببرید. میتسوبیشی اوتلندر PHEV برای کسانی که علاقهمند به تجربه فناوریهای جدید هستند نیز یک انتخاب خاص و عالی محسوب میشود؛ به شرطی که از نظر امکانات رفاهی، توقعاتی در سطح خودروهایی مانند سانتافه یا سورنتو 2018 نداشته باشید.
در مقابل، نیسان ایکستریل خودرویی است که میتواند پاسخگوی تمام نیازهای یک خانواده باشد. این خودرو از یک برند شناخته شده و با فروش خوب است که دارای تجهیزات ایمنی مناسب و فناوری پیشرفته و قابل اعتمادی میباشد و هم در شهر و هم در جاده میتوان روی آن حساب کرد.
انتقاد از هر دو خودرو کار آسانی نیست، اما میتوان به پایداری متوسط و همچنین امکانات رفاهی کمتر میتسوبیشی در مقایسه با رقبای کرۀای اشاره کرد. همچنین، محدود بودن بازار و خدمات میتسوبیشی اوتلندر PHEV نیز نکتهای است که نمیتوان آن را نادیده گرفت.
اگر قصد خرید یک کراساوور در این محدوده قیمتی را دارید، کدام یک را انتخاب میکنید: نیسان ایکستریل یا میتسوبیشی اوتلندر؟
بیشتر بخوانید
با معایب میتسوبیشی اوتلندر آشنا شوید
مقایسه هیوندای وراکروز و میتسوبیشی اوتلندر
چرا میتسوبیشی اوتلندر بخریم؟
با مشخصات فنی نیسان ایکس تریل آشنا شوید
مقایسه نیسان ایکس تریل و هوندا CRV
با آپشنهای نیسان ایکس تریل آشنا شوید

































