مقایسه هیوندای توسان و تویوتا راوفور
میتوان گفت که خودروهای شاسیبلند کراساوور امروزه بیرقیب، بازارهای جهانی خودرو را در دست دارند. ایران هم از این جریان جدا نیست و در سالهای گذشته، انواع مختلفی از این خودروها – از نمونههای چینی کمترشناختهشده تا برندهای لوکس و مشهور اروپایی – فرصت عرضاندام در بازار ایران را پیدا کردهاند.

در بازار ایران، خودروهای کرهای و ژاپنی همواره جایگاه ویژهای دارند و از پرفروشترین مدلها در رده خود محسوب میشوند. به همین دلیل، در این مطلب از مجله آرین لوتوس، به مقایسه دو کراساوور محبوب از کره و ژاپن پرداختهایم. اگر قصد خرید یک کراساوور نسبتاً جدید و با برندی معتبر دارید، مقایسهی هیوندای توسان و تویوتا راوف۴ را از قلم نیندازید.
معرفی هیوندای توسان و تویوتا راو4

خودروی هیوندای توسان برای اولین بار در سال ۲۰۰۴ به بازار جهانی معرفی شد. از آن زمان تاکنون، چهار نسل مختلف از این کراساوور کوچک کرهای تولید شده است. سه نسل اول آن به بازار ایران نیز وارد شدند و هر کدام در دوره خود، فروش بسیار خوبی داشتند. قیمت خودروهای هیوندای بسته به مدل و سال ساخت آنها متفاوت است. شما میتوانید برای مشاهده قیمت روز تمام مدلها و سالهای هیوندای موجود در ایران، به وبسایت آرین لوتوس مراجعه کنید.
نسل سوم هیوندای توسان، که مورد بحث ماست، در سال ۲۰۱۵ رونمایی شد و از سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه گردید. این نسل که با کد TL شناخته میشود، تقریباً همزمان با بازارهای جهانی به ایران هم آمد. از آنجا که این خودرو توسط شرکتهایی مانند آسانموتور، کرمانموتور و همچنین واردکنندگان خصوصی عرضه میشد، انواع مختلفی از آن در بازار ایران وجود دارد. حضور هیوندای توسان TL در ایران تا مدل سال ۲۰۱۸ ادامه داشت، اما پس از آن، به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای هیوندای، این برند از بازار ایران کنار رفت و مدلهای بهروزشده (فیسلیفت) سال ۲۰۱۹ آن، هرگز به دست خریداران ایرانی نرسید.


در مقابل، تویوتا RAV4 قرار دارد که برای اولین بار در سال 1994 معرفی شد و دقیقاً ده سال زودتر از رقیب کرهای خود به بازار آمد. این خودروی محبوب ژاپنی تا به حال ۵ نسل مختلف را تجربه کرده که نسل سوم و چهارم آن در بازار ایران نیز موجود بودهاند. البته نسل سوم این خودرو به تعداد بسیار کمی به ایران وارد شد و بیشتر مردم کشور ما، تویوتا RAV4 را با نسل چهارم آن به خاطر میآورند.
نسل چهارم تویوتا RAV4 برای اولین بار در نمایشگاه خودروی لسآنجلس در سال ۲۰۱۲ رونمایی شد و کمی بعد، به عنوان مدل ۲۰۱۳ به بازارهای جهانی عرضه گردید. این نسل از RAV4 تقریباً همزمان با دیگر کشورها و با همان مشخصات مدل ۲۰۱۳ به ایران نیز وارد شد. به دلیل ممنوعیت واردات خودروهای با موتور بالای ۲۵۰۰ سیسی و در نتیجه، نبود مدلهای بزرگتر تویوتا مانند پرادو و لندکروزر، استقبال خوبی از RAV4 به عمل آمد و خریداران بسیاری جذب آن شدند.
تویوتا RAV4 نسل چهارم در سال ۲۰۱۶ یک بهروزرسانی ظاهری یا فیسلیفت را تجربه کرد که تغییرات آن بهویژه در قسمت جلوی خودرو بسیار چشمگیر بود و ظاهری مدرنتر به این شاسیبلند جمع و جور ژاپنی بخشید. این مدل فیسلیفت شده نیز تا سال ۲۰۱۸ در بازار ایران حضور داشت و فروش قابل توجهی را ثبت کرد. در این مقاله، ما همین مدل بهروزرسانی شده تویوتا RAV4 را برای مقایسه با هیوندای توسان در نظر گرفتهایم.
مقایسه هیوندای توسان و تویوتا راو4 از جنبه طراحی

نسل سوم هیوندای توسان با الهام از مدل سانتافه نسل سوم (۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸) طراحی شده است. این شباهت بهویژه در قسمت جلوی خودرو به خوبی دیده میشود. از آنجا که بازار اروپا برای هیوندای توسان اهمیت زیادی دارد، طراحان این بار از شلوغی و جزئیات اضافی خودداری کردهاند و به جای آن، یک طراحی ساده، امروزی و ورزشی ارائه دادهاند تا نظر خریداران را بیشتر جلب کنند.
جلوی پنجره بزرگ، چراغهای دوعدسی، خطوط بدنه مشخص اما طبیعی و شیشه عقب با شیب ملایم، از ویژگیهای این خودرو هستند که باعث شدهاند ظاهر نسل سوم توسان، هم ورزشی و هم جذاب به نظر برسد. همچنین، هماهنگی بالای بخشهای مختلف بدنه باعث شده با وجود گذشت بیش از پنج سال از طراحی این خودرو، هنوز هم چهرهای تازه و امروزی داشته باشد.

فضای داخلی هیوندای توسان با دقت و نظم زیادی طراحی شده که مطابق با سلیقه مشتریان اروپایی است. در کل، این خودرو ظاهری شیک و بالاتر از رده خود ارائه میدهد. با این حال، ممکن است برخی از خریداران وسواسی که قصد خرید توسان را دارند، طراحی ساده صفحه نمایشهای داخل کابین را بیش از حد ساده بدانند و از آن انتقاد کنند.
همانطور که قبلاً اشاره شد، نسل سوم هیوندای توسان در مدلهای مختلفی به ایران وارد شده است. شما میتوانید با نگاه کردن به طراحی سپر و چراغهای جلو، برخی از این مدلها را از هم تشخیص دهید. مدلهای تک دیفرانسیل دارای چراغ جلو با یک لنز هستند، در حالی که مدلهای دو دیفرانسیل فولآپشن از چراغ جلو با دو لنز بهره میبرند. مجهزترین نمونههای وارداتی این خودرو نیز چراغهای جلویی مشابه مدلهای فول دارند، اما وجود چراغ مهشور روی سپر جلو، آنها را از بقیه مدلها متمایز میکند.

نسل چهارم از تویوتا RAV4 پس از بهروزرسانی ظاهری در سال ۲۰۱۶، دیگر آن چهره ساده قبلی را ندارد و حالا بیشتر شبیه یک کراساوور امروزی شده است. اما برخلاف مدلی مثل هیوندای توسان، این خودرو کمتر حس یک کراساوور ورزشی و شهری را منتقل میکند و در عوض، با ظاهر خشنترش تلاش دارد خود را در رده شاسیبلندهای واقعی قرار دهد.
فضای داخلی تویوتا RAV4 نیز با همین نگرش طراحی شده است. مواردی مانند دسته دنده، ترمز دستی مکانیکی و دکمههای بزرگ، فضایی شبیه به خودروهای آفرود را تداعی میکنند. البته استفاده از چرم دوختهشده روی داشبورد، کمی حس لوکستر و باکیفیتتری به کابین داده است. طراحی صفحه کیلومتر و نمایشگرها — که تنها بخش تغییرکرده نسبت به نمونههای پیش از فیسلیفت است — نیز امروزی و حتی جذابتر از هیوندای توسان به نظر میرسد.
تویوتا RAV4 در بازار ایران در چندین نسخه مختلف با سطح تجهیزات گوناگون عرضه شده است. برای تشخیص کاملترین نسخه آن (سفارش عمان) میتوان به وجود چراغهای جلو، رینگهای طرح شاخ گوزنی و دستگیرههای درب کروم توجه کرد.
ضمنا اگر قصد خرید تویوتا دارید، میتوانید فهرست آگهیهای خودروهای این برند معروف را با شرایط ویژه در نمایشگاه آنلاین آرین لوتوس مشاهده کنید.
مقايسه هيونداي توسان و تويوتا راو4 در بخش مشخصات فني

هیوندای توسان مدل TL در ایران با یک موتور دو لیتری ساده عرضه میشود. این موتور که از فناوری تزریق سوخت در چند نقطه استفاده میکند، میتواند تا ۱۵۳ اسب بخار قدرت و ۱۹۲ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این قدرت از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک شش سرعته به تمام چرخهای خودرو منتقل میشود. بر اساس این مشخصات، میانگین مصرف سوخت توسان ۸.۳ لیتر در صد کیلومتر و زمان رسیدن از سرعت صفر به صد کیلومتر در ساعت، ۱۱.۸ ثانیه است.

خودروی تویوتا راو۴ که در بازار ایران موجود است، دارای یک موتور ۲.۵ لیتری معمولی است. این موتور میتواند تا ۱۷۸ اسب بخار قدرت و ۲۳۳ نیوتنمتر گشتاور تولید کند و همراه با یک جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته کار میکند.
تویوتا راو۴، مانند مدل کرهای رقیب خود، به سیستم دو دیفرانسیل مجهز است. مصرف سوخت این خودرو در شرایط ترکیبی، برای هر ۱۰۰ کیلومتر، حدود ۹.۴ لیتر است. همچنین میتواند در مدت ۹.۷ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این مشخصات نشان میدهد که محصول ژاپنی در این بخش برتری روشنی دارد.
|
مدل خودرو |
هیوندای توسان دو دیفرانسیل |
تویوتا راو4 دو دیفرانسیل |
|
پیشرانه |
4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها |
4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها |
|
حجم موتور (cc) |
1999 |
2494 |
|
حداکثر قدرت |
153 اسب بخار در 6200 دور |
178 اسب بخار در 6000 دور |
|
حداکثر گشتاور |
192 نیوتنمتر در 4000 دور |
233 نیوتنمتر در 4100 دور |
|
گیربکس |
6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپترونیک |
6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپترونیک و مجهز به حالت اسپرت |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) |
8.3 لیتر در صد کیلومتر |
9.4 لیتر در صد کیلومتر |
|
شتاب صفرتاصد (ثانیه) |
11.8 |
9.7 |
|
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
180 |
200 |
مقایسه هیوندای توسان و تویوتا راو4 از نظر امکانات رفاهی
خودروهای ساخت کره معمولاً نسبت به نمونههای مشابه ژاپنی، امکانات و ویژگیهای بیشتری ارائه میدهند و از نظر تجهیزات داخلی سخاوتمندانهتر عمل میکنند. در این مقایسه نیز شرایط مشابه است؛ هیوندای توسان در نسخه فول امکانات، دارای تجهیزاتی مانند سقف پانوراما، صندلیهای جلو با تنظیم برقی، گرمکن برای تمام صندلیها، خنککننده صندلیهای جلو، گرمکن فرمان و ترمز دستی الکترونیکی با قابلیت توقف خودکار است که در مقایسه با تویوتا راو۴ در نسخه فول، تعداد این امکانات بیشتر میباشد.

هر دو خودرو در انواع مختلف، هم به صورت رسمی و هم به صورت وارداتی شخصی، در بازار ایران یافت میشوند. همچنین، بازار لوازم جانبی غیراصل و تقلبی برای این دو مدل بسیار فعال است. به همین دلیل، نتیجه این مقایسه ممکن است برای هر نمونهی خاصی در بازار صدق نکند. اما اگر مدلهای فولاوپشن و رسمی این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم، در این بخش هیوندای توسان برنده میشود.
|
تجهیزات |
هیوندای توسان فول شرکتی |
تویوتا راو4 فول شرکتی |
|
چراغ |
چراغهای جلو زنون، مهشکن جلو و عقب، روشنشدن مهشکن جلو در سرپیچها، دیلایت، سنسور نور |
چراغهای جلو زنون با تنظیم ارتفاع اتوماتیک، چرخش چراغها هماهنگ با گردش فرمان (AFS)، مهشکن جلو و عقب، دیلایت، سنسور نور |
|
سیستمهای مولتی مدیا |
CD، USB، AUX، بلوتوث، 6 بلندگو |
CD، USB، AUX، بلوتوث، 6 بلندگو |
|
صفحه نمایش |
8 اینچی لمسی |
7 اینچی لمسی |
|
رینگ ها |
18 اینچی آلومینیومی |
18 اینچی آلومینیومی |
|
آینه |
آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن، آینه میانی الکتروکرومیک |
آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن، آینه میانی الکتروکرومیک |
|
تهویه مطبوع |
اتوماتیک دوکاناله، دریچه برای سرنشینان عقب |
اتوماتیک دوکاناله |
|
صندلی |
روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلیهای جلو، گرمکن صندلیهای جلو و عقب، سردکن صندلیهای جلو |
روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلی راننده، قابلیت تنظیم زاویه پشتی صندلی عقب |
|
شیشه |
شیشههای برقی، شیشه سمت راننده اتوماتیک |
شیشههای برقی، شیشه سمت راننده اتوماتیک |
|
سیستم های هشدار دهنده |
سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) |
سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) |
|
سایر امکانات |
کیلس استارتر، کروز کنترل، سقف پانوراما، ترمز پارک برقی مجهز به اتوهلد، تنظیم حالت رانندگی (Drive Mode) سهحالته، گرمکن غربیلک فرمان، دوربین دید عقب، درب صندوقبار برقی و هوشمند، سنسور باران |
کیلس استارتر، کروز کنترل، سانروف، تنظیم حالت رانندگی (Drive Mode) دوحالته، دوربین دید عقب، درب صندوقبار برقی و هوشمند |
مقایسه هیوندای توسان و تویوتا راو4 از جنبه ایمنی

هیوندای توسان و تویوتا راو۴ در مدلهای فول امکانات، دارای تجهیزات ایمنی خوبی هستند. هر دو خودرو شامل سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، کمک برای حرکت در سربالایی، کنترل سرعت هنگام پایین آمدن از شیب و شش کیسه هوا میباشند. البته در این زمینه، هیوندای توسان به دلیل داشتن سیستم یکپارچهی کنترل پایداری (VSM) و هشدار حضور خودرو در نقاط کور، مزیت بیشتری دارد.
|
تجهیزات |
هیوندای توسان فول شرکتی |
تویوتا راو4 فول شرکتی |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (DAC)، مدیریت پایداری خودرو (VSM)، هشداردهنده نقاط کور (BSD) |
کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (DAC) |
|
کیسه هوا |
راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پردهای سرتاسری (در مجموع 6 عدد) |
راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پردهای سرتاسری (در مجموع 6 عدد) |
|
سیستم ترمز |
ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA) |
ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA) |
خوشبختانه هر دو خودرویی که دربارهشان صحبت میکنیم، توانستهاند بالاترین امتیاز ایمنی یعنی ۵ ستاره را از مرکز معتبر یورو انکپ دریافت کنند. این موضوع نشان میدهد که هر دو مدل از سطح حفاظتی بسیار خوبی برخوردار هستند. با این حال، اگر بخواهیم دقیقتر نگاه کنیم، میانگین نمرههای هیوندای توسان کمی بیشتر از تویوتا راو۴ شده است.
مقایسه هیوندای توسان و تویوتا راو4 در بخش تجربه رانندگی

وقتی میخواهیم فضای داخل کابین و کیفیت سواری هیوندای توسان و تویوتا راو۴ را با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم که تویوتا راو۴ از نظر فضای داخلی کمی بزرگتر از توسان است. این ویژگی، همراه با امکان تنظیم پشتی صندلیهای عقب، به راو۴ حالوهوای خانوادگیتری میدهد. دربارهٔ فضای صندوق عقب هم تویوتا راو۴ برتری دارد. اما در مقابل، سواری هیوندای توسان کمی نرمتر از راو۴ است. البته هر دو خودرو هنگام عبور از دستاندازها و ناهمواریها، کمی تکان به سرنشینان منتقل میکنند و نباید از آنها توقع سواری کاملاً نرم و لوکس داشته باشید.
در بحث شتاب، کنترل و لذت رانندگی نیز تویوتا راو۴ با موتور قویتر و هماهنگی عالی موتور با جعبهدنده ۶ سرعته، نهتنها از هیوندای توسان بهتر عمل میکند، بلکه یکی از بهترینها در بین کراساوورهای همقیمت خود در بازار ایران است. البته اینطور نیست که راو۴ یک خودرو کاملاً اسپرت و جوانپسند باشد، اما با توجه به شرایط و محدودیتهای بازار خودروی ایران، این خودرو علاوه بر اینکه یک کراساوور خانوادگی و آرام است، گاهی اوقات میتواند لحظات لذتبخشی نیز برای راننده ایجاد کند.

وضعیت خودروی هیوندای توسان هم خیلی بد نیست و نمیتوان گفت این خودرو کند و بیحال است. اما باید قبول کنیم که موتور ۲ لیتری با ۱۵۳ اسببخارش، روی یک کراساوور نزدیک به یک و نیم تنی، آن چنان که باید قدرتمند عمل نمیکند.
در زمینه قابلیتهای حرکت در مسیرهای ناهموار هم همه میدانیم که هیوندای توسان و تویوتا راو4 هر دو در گروه کراساوورها قرار میگیرند و نباید از آنها توقع رانندگی در مسیرهای خاکی سخت یا حتی نیمهسخت را داشت. با این حال، اگر گاهی دوست داشته باشید با کراساوور خود کمی ماجراجویی کنید و از جادههای اصلی فاصله بگیرید، تویوتا راو4 به خاطر سپرهای کوتاهتر و موتور قدرتمندترش، انتخاب بهتری برای شما خواهد بود.
مقایسه هیوندای توسان و تویوتا راو4 از جنبه شرایط بازار
در بخش بررسی بازار، رقابت بین هیوندای توسان و تویوتا راو۴ بسیار نزدیک و جذاب است. دلیل این موضوع هم محبوبیت بالای محصولات هیوندای و تویوتا در بازار خودروی ایران است؛ به طوری که در هر شرایطی برای این دو خودرو مشتری وجود دارد. اما یک نکته مهم در بلندمدت خود را نشان میدهد: وقتی عمر هر دو خودرو از ده سال بیشتر شود، ارزش خودروی تویوتا بهتر حفظ میشود. به همین خاطر، کاهش قیمت توسان معمولاً بیشتر از راو۴ خواهد بود.
از نظر خدمات پس از فروش و دسترسی به قطعات، هر دو خودرو وضعیت مطلوبی دارند و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد. البته اگر به قیمت قطعات نگاه کنیم، هیوندای توسان معمولاً مقرونبهصرفهتر از راو۴ عمل میکند.
جمعبندی
در نهایت، با مقایسه هیوندای توسان و تویوتا راو۴ و بررسی ویژگیهای هر دو خودرو، میتوان گفت که هیوندای توسان در طراحی بیرونی، امکانات داخلی و سیستمهای ایمنی، از رقیب ژاپنی خود بهتر عمل کرده است. اما تویوتا راو۴ نیز در مواردی مانند لذت رانندگی، قابلیتهای حرکت در مسیرهای ناهموار، فضای داخلی و کیفیت ساخت، برتری خود را نشان میدهد. در زمینههایی مانند وضعیت فروش در بازار، میزان فرسودگی کلی و هزینههای نگهداری نیز هر دو خودروی شرقی تقریباً در یک سطح ارزیابی میشوند.
در پایان میتوان گفت: اگر معمولاً بهصورت آرام و مطمئن رانندگی میکنید و بیشتر از خودرو در شهر استفاده میکنید، هیوندای توسان انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. اما اگر علاوه بر استفاده خانوادگی، به قدرت شتاب و رانندگی پرجنبوجوش در خیابانها هم علاقه دارید و قصد دارید خودروی خود را برای مدت زمان طولانیتری نگه دارید، تویوتا راو۴ را انتخاب کنید.
بیشتر بخوانید
مقایسه میتسوبیشی asx و هیوندای توسان
با آپشن های هیوندای توسان آشنا شوید
چرا هیوندای توسان بخریم ؟
با معایب تویوتا راو 4 آشنا شوید
مقایسه نیسان ایکس تریل و تویوتا راو 4
چرا تویوتا راو 4 بخریم؟

































