مقایسه چری آریزو 5 توربو اتومات با دنا پلاس اتومات

چری آریزو ۵ توربو اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک، دو خودروی پرطرفدار و پرفروش در گروه خودروهای سدان کوچک در بازار ایران هستند. این دو خودرو به دلیل قیمت بسیار کمتر در مقایسه با نمونه‌های کرایه‌ای مانند هیوندای النترا و کیا سراتو، توانستند جایگاه خوبی در بازار خودرو ایران پیدا کنند.

این نوشته، یکی دیگر از مطالب مقایسه‌ای آرین لوتوس است که در آن، چری آریزو ۵ توربو اتومات با دنا پلاس اتومات را مقایسه می‌کنیم. قبل از شروع مقایسه، لازم است هر یک از این دو خودرو را به طور خلاصه به شما معرفی کنیم. اگر می‌خواهید قیمت روز آریزو ۵ توربو اتوماتیک یا قیمت دنا پلاس اتوماتیک را ببینید، می‌توانید به بخش قیمت روز خودرو در سایت آرین لوتوس مراجعه کنید.

معرفی چری آریزو 5 توربو

اولین نشانه‌های ورود چری آریزو ۵ به مجموعه خودروهای شرکت چری، در سال ۲۰۱۴ دیده شد. در آن سال، این شرکت چینی یک خودروی مفهومی به نام آلفا را در نمایشگاه خودروی پکن معرفی کرد. یک سال بعد، نمونه مفهومی دیگری به نام آلفا ۵، که در واقع پیش‌نمایشی از مدل نهایی آریزو ۵ بود، در نمایشگاه خودروی شانگهای در معرض دید عموم قرار گرفت. در نهایت، تولید انبوه چری آریزو ۵ از سال ۲۰۱۶ شروع شد و این خودرو با دو گونه موتور ۱.۵ لیتری بدون توربو و توربوخور (E4T15B) به بازار عرضه گردید.

معرفی چری آریزو 5 توربو

در سال ۱۳۹۵، شرکت مدیران خودرو که نماینده رسمی برند چری در ایران است، فرصت را مناسب دید تا مدل چری آریزو ۵ را با موتور تنفس طبیعی به بازار عرضه کند. اما به نظر می‌رسد عملکرد فنی این خودروی چینی نتوانست رضایت خریداران را جلب کند و آن شور و اشتیاقی که انتظار می‌رفت در میان طرفداران محصولات چری در ایران ایجاد شود، دیده نشد.

در نتیجه، شرکت‌های خودروسازی تصمیم گرفتند روش مدیریت خود را تغییر دهند و مدل توربوشارژ چری آریزو ۵ را به عنوان یک گزینه قدرتمند برای رقابت با خودروهای مشابه معرفی کردند. از این رو، از سال ۱۳۹۶ تا امروز، چری آریزو ۵ توربو در بازار خودروی ایران حضور دارد و حتی با وجود شرایط تحریم، قصد ندارد از بازار کشور خارج شود.

معرفی دنا پلاس توربو اتوماتیک

محبوب‌ترین محصول ایران خودرو که در ابتدای عرضه، قیمت بالایش جنجال‌های زیادی به پا کرد و بحث‌های فراوانی در مورد آن شکل گرفت، در واقع همان دنا پلاس توربو با جعبه‌دنده اتوماتیک است. این خودرو دارای یک گیربکس شش‌سرعته اتوماتیک بود که قیمت بسیار بالایی داشت و همین موضوع تأثیر عجیبی بر بازار خودرو و همچنین نظر مشتریان گذاشت. این جعبه‌دنده پرحاشیه و بحث‌برانگیز، از سال ۹۹ به دنا پلاس توربو اضافه شد تا ایران خودرو در شرایط سخت تحریم، با ارائه مدلی جدید و تلاش برای خودکفایی و قطع وابستگی به شرکت‌های خارجی، به دستاوردهای جدید خود ببالد.

معرفی دنا پلاس توربو اتوماتیک

این گیربکس شش سرعته در داخل کشور تولید نشده و توسط یک شرکت چینی به نام DAE ساخته می‌شود. ایران خودرو نیز هیچ ادعایی مبنی بر ساخت داخلی بودن جعبه دنده خودروی دنا پلاس توربو اتوماتیک ندارد. این شرکت تنها این جعبه دنده را با عملکرد موتور توربوشارژ مدل ef7 هماهنگ کرده و آن را روی گران‌قیمت‌ترین محصول خود نصب کرده است.

مقایسه طراحی دنا پلاس توربو اتوماتیک و آریزو ۵ توربو

دنا پلاس توربو یکی از پرطرفدارترین خودروهای تولیدی ایران خودرو است که در بین جوانان نیز محبوبیت زیادی دارد. بسیاری از جوانان به ظاهر ورزشی و جذاب این خودرو علاقه‌مند شده‌اند و این طراحی پرهیجان، توجه بسیاری از آنان را جلب کرده است. این علاقه گاهی به حدی است که برخی از نقاط ضعف و ناهماهنگی‌های طراحی بدنه را کمتر می‌بینند یا نادیده می‌گیرند. اما فارغ از اینکه شما هم از طرفداران این خودرو باشید یا نه، اگر با دیدی منصفانه به دنا پلاس توربو نگاه کنید، متوجه ناهماهنگی‌هایی در قسمت جلویی، کناری و عقب خودرو خواهید شد.

طراحی دنا پلاس توربو اتوماتیک

طراحی چراغ‌های جلوی خودرو و قسمت جلوپنجره، حالتی زاویه‌دار و تهاجمی دارد؛ اما این بخش‌ها با بقیه قسمت‌های بدنه خودرو هماهنگی چندانی ندارند. قاب پنجره‌های درب عقب هم هرچند در نگاه اول جذاب به نظر می‌رسد، اما در مقایسه با مدل معمولی دنا و سمند، به شکلی شتاب‌زده و ناموزون تغییر کرده و باعث ایجاد یک ناهماهنگی بصری در این ناحیه شده است. همچنین طراحی سپر و چراغ‌های عقب خودرو، همخوانی چندانی با ظاهر جلوی آن ندارند.

اما در سوی دیگر این رقابت، خودرویی را می‌بینیم که نواده یکی دیگر از محصولات قدیمی بازار ایران است (ام وی ام ۵۳۰)، اما برخلاف رقیب ایرانی‌اش، کوچک‌ترین شباهتی به مدل‌های قدیمی خود ندارد. چری آریزو ۵ توربو در طراحی خود توانسته هم ویژگی‌های ورزشی و جذاب برای جوانان را داشته باشد و هم نیازها و سلیقه خانواده‌ها را به خوبی در نظر بگیرد. طراحی این خودرو در مقایسه با دنا پلاس توربو اتوماتیک، بسیار حرفه‌ای و هماهنگ است و هیچ بخش ناهمگون یا زننده‌ای در ظاهر آن دیده نمی‌شود. بنابراین، بدون جانبداری، می‌توان گفت چری آریزو ۵ توربو در این مقایسه، از نظر طراحی ظاهری برنده میدان است.

مقایسه طراحی داخلی دنا پلاس توربو اتوماتیک و چری آریزو 5 توربو 

در طراحی داخل خودرو، هر دو مدل ظاهری تقریباً زیبا و امروزی دارند؛ اما باید گفت که خودروی چینی در قسمت‌هایی مثل صفحه‌ی جلوی ماشین، فرمان و صفحه‌ی کیلومترشمار پشت فرمان، طراحی حرفه‌ای‌تر و جذاب‌تری ارائه داده است. با این حال، ممکن است بعضی از خریداران طراحی ساده ولی هماهنگ صفحه‌ی میانی دنا پلاس را به آریزو ۵ ترجیح بدهند. یکی از دلایل این انتخاب می‌تواند فرم چندان زیبای دریچه‌های هوا در دو طرف صفحه‌ی نمایش باشد.

طراحی داخلی دنا پلاس

اگرچه مواد اولیه و کیفیت ساخت کابین چری آریزو ۵ کمی بهتر از دنا پلاس است، اما این تفاوت آنقدر ناچیز است که به راحتی به چشم نمی‌آید. از نظر فضای داخلی، هر دو خودروی ایرانی و چینی فضای نسبتاً مناسبی را برای سرنشینان فراهم کرده‌اند؛ اما فاصله بین محورهای بیشتر در دنا پلاس باعث شده این خودرو از نظر فضای داخلی کمی بزرگ‌تر از رقیب چینی خود به نظر برسد. این مزیت در قسمت صندوق عقب بیشتر خود را نشان می‌دهد؛ چرا که حجم صندوق عقب دنا پلاس توربو اتوماتیک به ۵۰۰ لیتر می‌رسد، در حالی که چری آریزو ۵ توربو فقط ۴۳۰ لیتر فضای بار در اختیار راننده قرار می‌دهد.

کابین آریزو 5 توربو

در مقایسه نهایی فضای داخلی آریزو ۵ توربو و دنا پلاس توربو اتوماتیک، باید گفت که این دو خودرو از این نظر بسیار شبیه به یکدیگر هستند؛ اما در نهایت، رقیب چینی با یک برتری کوچک می‌تواند برنده این بخش از مقایسه باشد. بنابراین اگر ظاهر و طراحی داخلی خودرو برای شما اهمیت زیادی دارد، پیشنهاد ما به شما انتخاب آریزو ۵ است.

مقایسه فنی چری آریزو ۵ توربو و دنا پلاس توربو اتوماتیک

هر دو خودرویی که در این مقایسه بررسی می‌شوند، از جمله خودروهای چهاردر اقتصادی در بازار ایران هستند که از موتورهای توربوشارژ بهره می‌برند.

دنا پلاس توربو که یک محصول داخلی است، از یک موتور ۱.۷ لیتری توربوشارژ به نام EF7 استفاده می‌کند. این موتور توانی معادل ۱۵۰ اسب بخار و گشتاوری برابر ۲۱۵ نیوتن متر تولید می‌کند. نیروی تولیدشده توسط این موتور، از طریق یک جعبه‌دنده شش‌سرعته خودکار ساخت شرکت DAE به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

در نهایت، شتاب و سرعتگیری دنا پلاس توربو با جعبه‌دنده خودکار، در قیاس با چری آریزو ۵ توربو اتوماتیک، کمی کمتر است و زمان آن حدود ۱۱ ثانیه اندازه‌گیری شده است.

پیشرانه دنا پلاس توربو

خودروی رقیب چینی هم قدرت موتوری نزدیک به دنا پلاس توربو اتوماتیک دارد و از نظر توان فنی، تفاوت چندانی با مدل ایرانی خود ندارد. موتور این خودرو که مانند نمونهٔ به‌کاررفته در چری تیگو ۷ است، ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و به آریزو ۵ توربو این امکان را می‌دهد که در ۹.۸ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

البته در آریزو ۵ توربو، برخلاف تیگو ۷، از یک جعبه‌دنده CVT برای انتقال نیرو به چرخ‌های جلو استفاده شده و این موضوع می‌تواند یکی از دلایل چابکی کمتر آریزو ۵ در مقایسه با تیگو ۷ باشد. در پایان می‌توان گفت که هر دو خودرو توان فنی مشابهی ارائه می‌دهند، اما آریزو ۵ توربو اتوماتیک با اختلافی اندک، می‌تواند از رقیب ایرانی خود جلو بزند.

مدل خودرو

دنا پلاس توربو اتوماتیک

چری آریزو 5 توربو

پیشرانه 

چهارسیلندر توربوشارژ TC7

چهارسیلندر توربوشارژ

حجم موتور

1.7 لیتر

1.5 لیتر

حداکثر قدرت

۱۵۰ اسب‌بخار

147 اسب‌بخار

حداکثر گشتاور

۲۱۵ نیوتن‌متر

210 نیوتن‌متر

گیربکس

شش سرعته اتوماتیک

اتوماتیک cvt هفت سرعته

مصرف سوخت(ترکیبی)

8.1 لیتر

6.9 لیتر

شتاب صفرتاصد

11 ثانیه

9.8 ثانیه

حداکثر سرعت

۲۰۵ کیلومتر برساعت

185 کیلومتر بر ساعت

مقایسه آپشن‌های دنا پلاس توربو اتوماتیک و چری آریزو ۵ توربو

در این مقایسه، هر دو خودروی ایرانی و چینی از امکانات رفاهی اولیه و مناسبی برخوردار هستند و نمی‌توان به سادگی گفت کدام یک در این زمینه بهتر است. با این حال، تفاوت‌هایی بین آن‌ها وجود دارد که ممکن است نظر شما را به یکی از این دو خودروی جمع و جلب کند.

به طور مثال، چری آریزو ۵ توربو دارای آینه‌های کناری تاشوی برقی و صندلی‌های جلو با تنظیم برقی نیست؛ در حالی که دنا پلاس توربو اتوماتیک هر دوی این قابلیت‌ها را دارد. از سوی دیگر، قابلیت‌هایی مانند ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای فقط در آریزو ۵ موجود است. با نگاه به جدول زیر، می‌توانید اطلاعات دقیق‌تری درباره امکانات رفاهی هر دو خودرو به دست آورید. این نکات هنگام خرید دنا پلاس یا رقیب چینی آن در این مقاله، اهمیت دارند.

مدل خودرو

دنا پلاس توربو اتوماتیک

چری آریزو 5 توربو

چراغ

چراغ‌های دی‌لایت، چراغ مه‌شکن در بخش جلو و عقب، چراغ نئون در جلو، نورپردازی داخلی و چراغ مشایعت

چراغ مه‌شکن عقب، چراغ هالوژن در جلو، دی‌لایت، چراغ بدرقه

سیستم های مالتی‌مدیا

سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3،MP4،CD، DVD، بلوتوث، ۶ اسپیکر، USB ، sd کارت

سیستم صوتی با بلندگوهای جلو وعقب و قابلیت پشتیبانی از USB – MP3 – iPod -MirrorLink – SD card، نمایش‌گر صفحه کیلومتر – نمایش خطوط کمکی پارک با حرکت فرمان

صفحه‌نمایش

۷ اینچی لمسی

لمسی ۷ اینچی

آینه

آینه‌های جانبی تاشونده برقی

آینه‌های جانبی برقی

سیستم هشداردهنده

سنسور پارک عقب

سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایر

تهویه مطبوع

سیستم تهویه اتوماتیک + دریچه تهویه عقب

اتوماتیک

صندلی

صندلی راننده و سرنشین با تنظیم برقی، ایزوفیکس صندلی

 صندلی راننده و سرنشین با تنظیم دستی 6 و 4 حالته، روکش چرمی، ایزوفیکس صندلی

شیشه

شیشه‌های برقی، سانروف

شیشه‌های برقی، سانروف

سایر امکانات

باز کردن درب صندوق عقب از داخل، کروز کنترل، سیستم قطع سوخت خودکار، دوربین عقب

کروز کنترل، کنترل توقف در سربالایی، سیستم ورود بدون کلید با دکمه استارت، دوربین عقب

مقایسه ایمنی دنا پلاس توربو اتوماتیک و چری آریزو ۵ توربو

خودروی دنا پلاس توربو اتوماتیک، از نظر اساسی و شالوده‌ی فنی، شباهت زیادی به سمند و پژو ۴۰۵ دارد. به همین دلیل، با وجود ظاهر امروزی‌اش، در واقع بر یک پایه و ساختار قدیمی ساخته شده است. بنابراین، نباید توقع داشته باشید که سطح ایمنی این خودرو با محصولات جدید و به روز دنیا برابری کند.

نکته‌ی دیگر این که این مدل از دنا در آزمون‌های معتبر جهانی ایمنی شرکت نکرده است. همچنین، این خودرو به سیستم‌های پیشرفته‌ای مانند کنترل کشش و سیستم پایداری مجهز نیست. این موارد، همگی نشان می‌دهند که ایمنی این خودرو در سطح بالایی قرار ندارد.

شما دوستان گرامی می‌توانید از طریق **طرح خرید اقساطی شرکت آرین لوتوس**، همین حالا و بدون نیاز به ضامن، با پرداخت اقساط بلندمدت، صاحب این خودرو شوید.

نمای پشتی آریزو 5 توربو

اما در طرف دیگر، خودروی چری آریزو ۵ توربو با کسب بالاترین امتیاز ایمنی یعنی پنج ستاره از مرکز تست ایمنی C-NCAP چین در سال ۲۰۱۵، و همچنین داشتن شش کیسه‌هوا و سیستم‌های کنترل کشش و تعادل، وعده یک رانندگی امن‌تر نسبت به دنا پلاس توربو را به رانندگان خود می‌دهد.

مدل خودرو

دنا پلاس توربو اتوماتیک

چری آریزو 5 توربو

تجهیزات ایمنی و حفاظت

سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، دوربین دید عقب، سیستم هشدار موانع در عقب، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده

سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، کمربند ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده، ریموت یدکی

کیسه‌هوا

۴ کیسه‌هوا ( جلو- جانبی)

6 کیسه‌هوا (جلو- جانبی جلو- پرده‌ای)

سیستم ترمز و پایداری

ترمز EBD،ABS، ترمز جلو دیسکی خنک‌شونده، ترمز عقب دیسکی

ترمزABS،EBD، ترمز دیسکی چهارچرخ، کنترل کشش و پایداری

مقایسه تجربه رانندگی چری آریزو ۵ توربو اتوماتیک با دنا پلاس

وقتی پشت فرمان این خودروها می‌نشینید، طراحی هیجان‌انگیز فرمان و صفحه کیلومتر آریزو ۵ توربو توجه شما را جلب می‌کند. فرم صندلی راننده نیز در این سدان چینی، نسبت به مدل‌های قدیمی‌تر دنا پلاس، بهتر و راحت‌تر طراحی شده و احساس بهتری به راننده می‌دهد. منظره بیرون از خودرو و در دسترس بودن کلیدها و تنظیمات مختلف در هر دو خودرو، مطلوب و قابل قبول است.

از آنجا که این دو خودرو از نظر فنی شباهت‌های زیادی به هم دارند، تجربه رانندگی با آن‌ها نیز تفاوت چشمگیری ندارد. با این حال، پیشرانه و جعبه دنده دنا پلاس در شروع حرکت و شتاب اولیه، هماهنگی بهتری از خود نشان می‌دهند و تأخیرهایی که گاهی در عملکرد جعبه دنده CVT و سیستم توربوی چری آریزو ۵ دیده می‌شود، در این خودروی ایرانی کمتر به چشم می‌آید. به نظر می‌رسد مهندسان ایران خودرو تمام تلاش و تخصص خود را به کار گرفته‌اند تا جعبه دنده اتوماتیک و پیشرانه توربو EF7 به خوبی با هم کار کنند و در نتیجه، عملکرد کند و ناخوشایندی در جعبه دنده اتوماتیک این خودرو احساس نمی‌شود.

رانندگی چری آریزو ۵

چری آریزو ۵ توربو به سیستم کنترل کشش و پایداری مجهز است. این ویژگی باعث می‌شود در جاده‌های پیچ‌دار، تعادل خودرو بهتر حفظ شود و احساس امنیت و کنترل بیشتری به راننده بدهد.

از طرفی، خودروی دنا پلاس در پیچ‌ها اگرچه به طور کلی قابل قبول عمل می‌کند، اما نداشتن سیستم کنترل کشش و پایداری به خصوص در جاده‌های لیز و بارانی کاملاً احساس می‌شود. در این شرایط، راننده‌ی دنا باید احتیاط بیشتری به خرج دهد. این موضوع، همراه با سیستم ترمز نسبتاً ضعیف‌تر دنا پلاس توربو و عایق‌بندی بهتر کابین چری آریزو ۵، باعث می‌شود رانندگی با چری آریزو ۵ توربو تجربه‌ای آرام‌تر و لذت‌بخش‌تر باشد.

در پایان باید گفت سیستم تعلیق هر دو خودرو نسبتاً ورزشی و به ویژه در صندلی‌های عقب، کمی سفت است. این سفتی گاهی اوقات باعث می‌شود دست‌اندازهای جاده به داخل کابین منتقل شود و ممکن است راحتی سرنشینان را کم کند.

مقایسه چری آریزو 5 توربو اتومات با دنا پلاس اتومات از نظر شرایط بازار

خانواده خودروی دنا پلاس، به خصوص نوع توربو آن، بسیار مورد علاقه مشتریان ایران خودرو است و تعداد متقاضیان آن هر روز بیشتر می‌شود. مدل اتوماتیک نیز به تازگی به این مجموعه اضافه شده و با استقبال بسیار خوبی از سوی خریداران مواجه شده است. این مدل از نظر وضعیت بازار در بهترین شرایط ممکن قرار دارد.

 

مقایسه شرایط بازار این دو خودرو

از طرف دیگر، خودروی چری آریزو ۵ توربو هم که یک سدان چینی با مونتاژ داخلی است، هرچند در بازار ایران جایگاه نسبتاً خوبی پیدا کرده، اما به چند دلیل نتوانسته در بحث خرید و فروش، به گرد پای رقیب ایرانی خود برسد.

هزینه تعمیر و نگهداری این خودرو بیشتر است، قطعات یدکی آن به راحتی در دسترس نیست و بسیاری از مالکان از عملکرد گیربکس CVT آن راضی نیستند. همچنین قیمت آریزو ۵ از دنا پلاس بالاتر است. بنابراین وقتی این دو خودرو را در شرایط واقعی بازار مقایسه کنیم، به راحتی می‌توان گفت دنا پلاس توربو اتوماتیک در این رقابت برنده است.

جمع‌بندی

در ادامه، از شما دعوت می‌کنیم تا قیمت خودروهای چری و محصولات ایران خودرو را بررسی کنید. رقابت بین این دو خودروی سدان و جمع‌وجور در بازار ایران بسیار فشرده است و شاید به‌راحتی نتوان گفت کدام یک به طور قطع برنده این رقابت است.
چری آریزو ۵ توربو از ساخت باکیفیت‌تر، طول عمر فنی بیشتر، عایق‌بندی بهتر cabin و طراحی ظاهری حرفه‌ای‌تری بهره می‌برد و از این نظر، می‌تواند گزینه مناسبی برای خانواده‌های با شرایط متوسط باشد.
اما دنا پلاس توربو اتوماتیک، با موتور و جعبه دنده هماهنگ‌تر، خدمات پس از فروش گسترده‌تر و دسترسی آسان‌تر به قطعات یدکی، فضای داخلی بزرگ‌تر و صندوق عقب با گنجایش بیشتر را ارائه می‌دهد و از این نظر، انتخاب بهتری برای خانواده‌های ایرانی به شمار می‌آید. برای دریافت مشاوره تخصصی خودرو، روی لینک زیر کلیک کنید.
بیشتر بخوانید

مقایسه دنا پلاس و سمند سورن
آشنایی با مشخصات فنی چری آریزو 5 توربو
مقایسه لیفان 820 و چری آریزو 5 توربو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن