مقایسه کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر 2016

در این مقاله از مجله خودرو آرین لوتوس، می‌خواهیم دو خودروی کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر مدل ۲۰۱۶ را با هم مقایسه کنیم. این بررسی شامل ویژگی‌های فنی، طراحی داخلی و خارجی، امکانات رفاهی و سطح ایمنی این دو خودرو خواهد بود.

کیا سورنتو به همراه هیوندای سانتافه، در سال‌های گذشته در بازار ایران بسیار موفق عمل کرده‌اند و رقبای ژاپنی زیادی را با چالش مواجه ساخته‌اند. اما سازندگان ژاپنی نیز دست روی دست نگذاشته‌اند و با تکیه بر مزایای محصولات خود، تلاش می‌کنند نظر مشتریان بیشتری را جلب کنند.

در این مقاله، یک رقابت جذاب بین یک خودروی کرهای و یک خودروی ژاپنی برای شما ترتیب داده‌ایم. لازم به ذکر است که قیمت میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۶ حدود یک میلیارد تومان و قیمت کیا سورنتو ۲۰۱۵ حدود یک میلیارد و پانصد میلیون تومان برآورد شده است.

تا پایان این مقایسه با ما بمانید تا ببینیم که در نهایت کیا سورنتو را انتخاب کنیم یا میتسوبیشی اوتلندر را؟

معرفی کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر 2016

بررسی کیا سورنتو

کیا سورنتو برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ به دنیا معرفی شد و از آن زمان تاکنون چهار مدل مختلف از آن به بازارهای جهانی عرضه شده است. مدلی که ما در اینجا بررسی می‌کنیم، سومین نسل این خودرو است که کیا در سال ۲۰۱۵ آن را معرفی کرد و چند ماه بعد، به بازار ایران نیز وارد شد. این مدل از کیا سورنتو تا سال ۲۰۱۷ به تعداد زیادی به ایران وارد شد و با استقبال خوبی روبرو گردید. اما زمانی که نسخه به‌روزرسانی شده آن در سال ۲۰۱۸ ارائه شد، تقریباً همزمان با ممنوعیت واردات خودرو به ایران بود. به همین دلیل، تعداد بسیار کمی از این مدل جدید توانستند پس از مدتی انتظار طولانی، از گمرک خارج شوند. با این حال، به دلیل تعداد کم و قیمت بسیار بالای این نمونه‌های به‌روز شده، ما در این مقایسه آن‌ها را در نظر نگرفته‌ایم و تمرکز ما روی مدل معمولی نسل سوم، قبل از تغییرات ظاهری است تا بتوانیم آن را با میتسوبیشی اوتلندر مقایسه کنیم.

بررسی میتسوبیشی اوتلندر

میتسوبیشی اوتلندر یک خودروی شاسی‌بلند چندمنظوره است که ظاهری مستحکم و خشن دارد. طراحی بیرونی این خودرو ترکیبی از线条های خشن و ظریف است که در کنار یکدیگر، ظاهری ورزشی و جسورانه به آن می‌بخشند. جلوپنجرهٔ بزرگ و مشبک آن که با لوگوی میتسوبیشی تزئین شده، نماد هویت این برند است.

در بخش داخلی، فضای کابین وسیع و کاربرپسند طراحی شده است. صندلی‌های راحت و چیدمان منطقی دکمه‌ها و صفحه‌های کنترل، تجربهٔ رانندگی لذت‌بخشی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. همچنین، با بهره‌گیری از فناوری‌های روز، امکانات مناسبی برای رفاه و ایمنی سرنشینان در نظر گرفته شده است.

اوتلندر در مسیرهای مختلف، از جاده‌های شهری گرفته تا مسیرهای ناهموار، عملکرد قابل قبولی از خود نشان می‌دهد. این خودرو به گونه‌ای تنظیم شده که هم در استفاده‌های روزمره و هم در سفرهای طولانی، آرامش و اطمینان را برای راننده و همراهان به ارمغان آورد.

معرفی کوتاه اوتلندر 2016

در ادامه بررسی مقاله “مقایسه کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر”، نوبت به خودروی میتسوبیشی اوتلندر می‌رسد. این خودرو تنها یک سال با رقیب کرهای خود تفاوت دارد و از سال ۲۰۰۱ تا به حال در چهار نسل مختلف تولید شده است. تنها نسل از اوتلندر که به بازار ایران راه یافت، نسل سوم آن بود. این خودرو ابتدا با مدل ۲۰۱۴ وارد ایران شد، اما به دلیل طراحی ظاهری چندان جذاب، استقبال خوبی از آن صورت نگرفت.

به نظر می‌رسد حتی مدیران میتسوبیشی نیز از ظاهر این محصول خود راضی نبودند، زیرا در سال ۲۰۱۶ تغییرات اساسی و بزرگی روی ظاهر آن انجام دادند. این تغییرات، چهره اوتلندر را در قسمت جلو و عقب کاملاً متحول کرد و آن را بسیار زیباتر از قبل نمود.

پس از این تغییرات، شرکت آرین موتور، نسخه جدید اوتلندر را وارد بازار ایران کرد که باعث شد جایگاه این خودرو در کشور ما تقویت شود. هرچند این خودروی ژاپنی نتوانست به اندازه رقبای کرهای خود فروش بالایی داشته باشد، اما همچنان طرفداران مخصوص به خود را در بازار حفظ کرده است. در این مقایسه، ما همین نسخه تغییر یافته را که مربوط به سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ است و در بازار با نام میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۶ شناخته می‌شود، برای مقایسه با کیا سورنتو انتخاب کرده‌ایم.
[hm_sell_form_inline]

مقایسه کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر 2016 از نظر طراحی

در ادامه، نگاهی به طراحی بیرونی کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر می‌اندازیم. مدل جدید کیا سورنتو ظاهری دارد که خطوط ساده و محکم آن، بیشتر به خودروهای شاسی‌بلند آمریکایی شبیه است. این نوع طراحی، به این خودرو یک چهره جدی و مردانه بخشیده و از آن طرح‌های نرم و معمول خودروهای کرهای فاصله گرفته است.

مقایسه طراحی سورنتو و اوتلندر

طراحي کيا سورنتو
سادگي و استحكام در بخش داخلي کيا سورنتو هم به چشم مي‌آيد. داشبورد با خطوط مشخص و چيدمان منظم طراحي شده كه اگرچه از نظر ارگونومي بسيار خوب عمل مي‌كند، اما كيفيت ظاهري مواد به كار رفته، با قيمت اين خودرو همخواني ندارد.

ظاهر ميتسوبيشي اوتلندر را هم مي‌توان به سه قسمت تقسيم كرد. قسمت جلوي خودرو به دليل تركيب زيباي چراغ‌ها، جلوپنجره و قطعات كرومي روي سپر، بسيار شيك و لوکس به نظر مي‌رسد. قسمت عقب خودرو نيز اگرچه ساده اما هماهنگ طراحي شده و قابل قبول است. با اين حال، ضعف اصلي در طراحي اوتلندر به نماي جانبي آن برمي‌گردد. در اين نما، خطوط بسيار ساده و صاف به كار رفته كه در نهايت به خودرو ظاهري مكعبي و جعبه‌اي داده است.

مقایسه سورنتو با اوتلندر از لحاظ طراحی

داخل کابین میتسوبیشی اوتلندر، همه چیز طوری طراحی شده که راننده به راحتی به همه وسایل دسترسی داشته باشد و این طراحی بسیار کاربرپسند است. با این حال، شکل کج و نامتقارن صفحه‌کلی (داشبورد) برای خیلی‌ها خوشایند نیست و بیشتر افراد، طراحی داخلی کیا سورنتو را جذاب‌تر می‌دانند. از نظر کیفیت مواد به کار رفته نیز، اوتلندر تقریباً در سطح رقیب کرهای خود قرار دارد؛ موادی بادوام و باکیفیت که البته ظاهری بسیار لوکس و چشمگیر ندارند.

مقایسه فنی و تجربه رانندگی کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر 2016

مشخصات فنی اوتلندر

خانواده‌ی میتسوبیشی اوتلندر از یک موتور یا پیشرانه‌ی قدرتمند و بهینه بهره می‌برد. این خودرو برای آنکه هم نیروی کافی در اختیار شما بگذارد و هم در مصرف سوخت صرفه‌جویی کند، طراحی شده است.

این پیشرانه معمولاً به دو شکل در دسترس است:
* **مدل معمولی:** این نوع، یک موتور بنزینی ساده و قابل اعتماد است که برای رانندگی‌های روزمره در شهر و جاده‌های بین شهری کاملاً مناسب و مقرون به صرفه می‌باشد.
* **مدل هیبریدی:** این مدل هوشمندانه، علاوه بر یک موتور بنزینی، یک موتور الکتریکی نیز دارد. این ترکیب باعث می‌شود قدرت بیشتری احساس کنید، سوخت بسیار کمتری مصرف شود و آلایندگی کمتری داشته باشید. در شرایطی مانند حرکت با سرعت کم یا در ترافیک، خودرو می‌تواند فقط با نیروی برق حرکت کند که این موضوع کمک زیادی به کاهش مصرف سوخت می‌نماید.

به طور کلی، پیشرانه‌ی میتسوبیشی اوتلندر طوری طراحی شده که در کنار قدرت و کشش خوب، نرم و بی‌صدا کار کند و آرامش و لذت بیشتری برای سرنشینان به ارمغان آورد.

معرفی کوتاه پیشرانه سورنتو

اکنون زمان آن فرا رسیده که ویژگی‌های فنی دو خودروی سورنتو و اوتلندر را با هم مقایسه کنیم. مدل کیا سورنتو نسل سوم در بازار ایران با یک موتور چهار سیلندر ۲.۴ لیتری بدون توربو ارائه شده است. این موتور با استفاده از فناوری تزریق مستقیم سوخت می‌تواند تا ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. قدرت و گشتاور تولید شده توسط یک جعبه دنده اتوماتیک شش سرعته و سیستم حرکت چهارچرخ (AWD) به چرخ‌های این خودروی بزرگ و جادار منتقل می‌شود. میزان مصرف سوخت ترکیبی سورنتو در هر صد کیلومتر ۹.۴ لیتر و زمان شتاب صفر تا صد آن نیز ۱۱ ثانیه اعلام شده است.

معرفی کوتاه پیشرانه اوتلندر

موتور میتسوبیشی اوتلندر نیز همانند کیا سورنتو از نوع تنفس طبیعی و با حجم موتور مشابه است. این موتور توانایی تولید ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۲۲۲ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. قدرت تولیدشده توسط یک جعبه‌دنده اتوماتیک CVT و سیستم چهارچرخ محرک به چرخ‌های خودرو منتقل می‌شود.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده توسط کارخانه، عملکرد اوتلندر کمی بهتر از سورنتو است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۹.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و زمان شتاب صفر تا صد آن ۱۰.۸ ثانیه اندازه‌گیری شده است.

همچنین لازم به ذکر است که تعداد محدودی از مدل پلاگین‌هیبریدی اوتلندر با نام اوتلندر PHEV در بازار ایران موجود می‌باشد. اما به دلیل تفاوت‌های فنی بسیار زیاد این مدل با کیا سورنتو، در این مقایسه به بررسی آن نمی‌پردازیم.

مشخصات فنی سورنتو

در مورد فضای داخلی و راحتی سواری کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر، می‌توان گفت هر دو خودرو، فضای کافی و مناسبی برای سرنشینان فراهم می‌کنند و از این نظر تفاوت چشمگیری با هم ندارند. هر دو خودرو از نظر راحتی و نرمی سواری نیز وضعیت مطلوبی دارند و اگر تکان‌های معمول خودروهای شاسی‌بلند را در نظر نگیریم، عملکرد هر دو بهتر از بسیاری از رقبای مشابه خود است.

با این حال، کیا سورنتو در حالت معمول دارای صندلی‌های ردیف سوم است و می‌تواند هفت سرنشین را جابه‌جا کند. در مقابل، تعداد مدل‌های هفت‌نفره میتسوبیشی اوتلندر در بازار ایران چندان زیاد نیست. بنابراین اگر به فکر سفرهای خانوادگی و جابه‌جایی افراد بیشتر هستید، کیا سورنتو انتخاب مناسب‌تری خواهد بود. علاوه بر این، صندلی‌های این خودرو با طراحی اصولی‌تر و هماهنگ با فرم بدن، راحتی بیشتری برای سرنشینان ایجاد می‌کند.

تجربه رانندگی سورنتو و اوتلندر

حالا بریم سراغ تجربهٔ رانندگی با این دو خودرو. در شروع حرکت، کیا سورنتو به خاطر موتور قوی‌تر و جعب‌دندهٔ اتوماتیک، شتاب نرم‌تر و روان‌تری نسبت به میتسوبیشی اوتلندر دارد. اما وقتی سرعت هر دو خودرو بالا می‌رود، وزن کمتر اوتلندر باعث می‌شود قدرت کمتر موتورش را جبران کند و تقریباً هم‌پای سورنتو حرکت کند.

گرچه جعب‌دندهٔ اوتلندر در مقایسه با جعب‌دنده‌های سی‌وی‌تی خودروهای چینی بسیار بهتر است و با موتور هماهنگی خوبی دارد، اما دو مشکل دارد: در دورموتورهای بالا هم یکنواخت به نظر می‌رسد و هم سروصدایش زیاد است. به همین دلیل، در رانندگی روزمره و معمولی، کیا سورنتو تجربهٔ لذت‌بخش‌تری ایجاد می‌کند.

اما وقتی پای جاده‌های کوهستانی یا مسیرهای ناهموار به میان بیاید، میتسوبیشی اوتلندر با قابلیت‌های بهتر در هندلینگ و سیستم دو دیفرانسیل کارآمدش، برتری خود را به کیا سورنتو نشان می‌دهد. البته دقت کنید که هیچ‌کدام از این دو خودرو برای آفرود سنگین یا ماجراجویی‌های رادیکال ساخته نشده‌اند؛ اما اگر نیازتان در حد یک کراس‌اوور خانوادگی باشد، هر دو می‌توانند شما را راضی نگه دارند.

جدول مقایسه فنی میتسوبیشی اوتلندر و کیا سورنتو

مدل خودرو

کیا سورنتو

میتسوبیشی اوتلندر

پیشرانه

4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها

4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها

حجم موتور (cc)

2359

2360

حداکثر قدرت

188 اسب‌بخار در 6000 دور

168 اسب‌بخار در 6000 دور

حداکثر گشتاور

240 نیوتن‌متر در 4000 دور

222 نیوتن‌متر در 4100 دور

گیربکس

6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ‌ترونیک

اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) با قابلیت تیپ‌ترونیک 6 سرعته مجازی

مصرف سوخت (ترکیبی)

9.4 لیتر در صد کیلومتر

9.3 لیتر در صد کیلومتر

شتاب صفرتا صد (ثانیه)

11.1

10.8

حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)

195

198

تفاوت آپشن‌های سورنتو و اوتلندر

مقایسه سورنتو با اوتلندر از لحاظ امکانات رفاهی

کابین میتسوبیشی اوتلندر

در این بخش از مقایسه‌ی بین کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۶، به سراغ امکانات و ویژگی‌های رفاهی هر دو خودرو می‌رویم. شرکت‌های کره‌ای در سال‌های گذشته بسیار سخاوتمند شده‌اند و خودروهایشان را با طیف گسترده‌ای از امکانات روز به بازار عرضه می‌کنند تا رقبای خود، به ویژه برندهای ژاپنی، را تحت فشار بیشتری قرار دهند. داستان مقایسه‌ی ما هم مشابه همین است. با این که میتسوبیشی اوتلندر خودرویی با امکانات کم به شمار نمی‌آید، اما در مقابل کیا سورنتو چیز زیادی برای رقابت ندارد.

برخی از امکانات مهم و برجسته‌ی میتسوبیشی اوتلندر در مدل فول (تیپ ۵) عبارتند از:
استارت بدون کلید، کروز کنترل، سانروف، گرم‌کن صندلی‌های جلو، گرم‌کن فرمان، تنظیم برقی صندلی راننده، سیستم تهویه‌ی مطبوع اتوماتیک دو منطقه، چراغ روز، سیستم صوتی و تصویری با صفحه‌نمایش لمسی و ۸ بلندگو، درب صندوق برقی، دوربین دید ۳۶۰ درجه، ترمز پارک برقی با قابلیت تثبیت، حسگر نور، حسگر باران و …

مقایسه سورنتو با اوتلندر از لحاظ امکانات رفاهی

کابین کیا سورنتو

آپشن های سورنتو جی تی لاین

مدل فول آپشن کیا سورنتو GT-Line با امکانات فراوانی که دارد، رقیبی جدی برای میتسوبیشی اوتلندر محسوب می‌شود. این خودرو به ویژگی‌های پیشرفته‌ای همچون سیستم پارک خودکار، گرم‌کن صندلی‌های عقب، خنک‌کن صندلی‌های جلو، سقف پانوراما، کروز کنترل هوشمند، تنظیم برقی صندلی شاگرد، سیستم صوتی حرفه‌ای اینفینیتی، امکان انتخاب حالت رانندگی در سه حالت مختلف، چراغ‌های جلوی خودکار با قابلیت تنظیم ارتفاع و چرخش در پیچ‌ها، جاکولری و بسیاری امکانات دیگر مجهز شده است. با این همه قابلیت، فرصت چندانی برای رقابت باقی نمی‌ماند.

مقایسه ایمنی اوتلندر و سورنتو

در بررسی ایمنی خودروهای کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر، باز هم کیا سورنتو عملکرد بهتری دارد. این خودرو به دلیل داشتن قابلیت‌هایی مانند اخطاردهنده نقاط کور، سامانه جلوگیری از برخورد در هنگام دنده عقب و هشدار خروج از خط، از میتسوبیشی اوتلندر پیشی گرفته است.

مقایسه کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر

میتسوبیشی اوتلندر تیپ ۵ نیز از نظر ایمنی، خودروی بی‌دفاعی محسوب نمی‌شود. این خودرو علاوه بر دارا بودن تجهیزات ایمنی معمول در خودروهای هم‌قیمت خود، به سیستم کنترل شتاب ناگهانی نیز مجهز است که در مجموع، حفاظت خوبی برای سرنشینان فراهم می‌کند. در زمینه ایمنی غیرفعال نیز هر دو خودرو عملکرد بسیار مؤثری دارند و با داشتن هفت کیسه هوا، از occupants به خوبی محافظت می‌کنند.

جدول بررسی تجهیزات ایمنی سورنتو و اوتلندر

تجهیزات

کیا سورنتو فول‌آپشن GT-Line

میتسوبیشی اوتلندر تیپ 5

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده نیرو، پشت‌سری‌های فعال صندلی‌های جلو، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده عدم رانندگی بین خطوط، سیستم پیش‌گیری از تصادف جلو و عقب

کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده و محدودکننده نیرو، پشت‌سری‌های فعال صندلی‌های جلو، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)، کنترل شتاب ناگهانی (UMS)

کیسه هوا

راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پرده‌ای سرتاسری، محافظ زانوی راننده (در مجموع 7 عدد)

راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پرده‌ای سرتاسری، محافظ زانوی راننده (در مجموع 7 عدد)

سیستم ترمز و پایداری

ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، مدیریت پایداری خودرو (VSM)

ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، کنترل فعال پایداری (ASC)، کنترل کشش (TCL)

بررسی ایمنی کیا سورنتو

امنیت سورنتو
هر دو خودرویی که در اینجا بررسی می‌شوند، در آزمون‌های ایمنی Euro Ncap بهترین نمره، یعنی پنج ستاره را دریافت کرده‌اند. با این حال، میانگین امتیازهای میتسوبیشی اوتلندر کمی بیشتر از کیا سورنتو بوده است.

مقایسه شرایط بازار و جمع‌بندی نهایی

خرید و فروش خودروی کیا سورنتو، نسبت به مدلی مثل میتسوبیشی اوتلندر، ساده‌تر است. همچنین از نظر خدمات پس از فروش، تعداد قطعات یدکی موجود و هزینه این قطعات، کیا سورنتو در موقعیت بهتری قرار دارد. البته میتسوبیشی اوتلندر هم به عنوان یک خودروی باکیفیت، از این نظر شرایط نامناسبی ندارد و معمولاً باعث ناراحتی صاحبش نمی‌شود. علاوه بر این، قیمت میتسوبیشی اوتلندر به عنوان یک خودروی ژاپنی در بازار کراس‌اوورهای ایران، در مقایسه با رقبای کرایه‌ای، مناسب ارزیابی می‌شود.

در جمع‌بندی مقایسه بین کیا سورنتو و میتسوبیشی اوتلندر ۲۰۱۶ باید گفت که هر دو خودرو می‌توانند یک کراس‌اوور مدرن، جادار و قابل اطمینان باشند. در ابتدا به نظر می‌رسد کیا سورنتو با توجه به بازار خرید و فروش فعال‌تر، امکانات بیشتر، لذت رانندگی بالاتر و خدمات پس از فروش گسترده‌تر، برنده بی‌چون و چرای این رقابت است. اما با نگاه کردن به قیمت این دو خودرو متوجه می‌شویم که میتسوبیشی اوتلندر تقریباً ۶۰ درصد ارزان‌تر از کیا سورنتو به فروش می‌رسد. این ۶۰ درصد در این محدوده قیمتی، اختلاف بسیار بزرگی است و به همین دلیل، خودروی میتسوبیشی گزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری به حساب می‌آید.

در نتیجه، اگر هزینه خودرو برای شما مسئله مهمی نیست، به امکانات متنوع و کابین پر از دکمه علاقه دارید و معمولاً پس از یکی دو سال خودرویتان را تعویض می‌کنید، بهتر است به سراغ خرید کیا سورنتو بروید. اما اگر برنامه بلندمدت‌تری دارید و ظاهر خودرو برایتان اولویت اصلی نیست، خرید میتسوبیشی اوتلندر می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

بیشتر بخوانید

کیا سورنتو کارکرد بالا بخرم یا سانتافه کم‌کارکرد؟
مقایسه نیسان ایکس تریل و میتسوبیشی اوتلندر PHEV
نیسان ایکس تریل صفر کیلومتر بخرم یا کیا سورنتو کارکرده؟
معایب میتسوبیشی اوتلندر ؛ چرا نباید اوتلندر خرید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن