مقایسه تارا دنده ای و سورن پلاس

خودروهای سدان ساخت ایران خودرو از پرفروش‌ترین خودروهای داخلی هستند. دلیل این موضوع هم نبود رقیب جدی در محدوده قیمتی مشابه است. تارا دنده‌ای و سورن پلاس نیز در همین گروه قرار می‌گیرند. از آنجا که قیمت این دو خودرو تقریباً به هم نزدیک شده، ممکن است مشتریان برای انتخاب بین آن‌ها دچار تردید شوند. بنابراین، در این نوشته به مقایسه تارا دنده‌ای و سورن پلاس می‌پردازیم. اگر شما هم قصد خرید یکی از این دو خودرو را دارید، با ما همراه باشید تا بتوانید انتخاب آگاهانه‌تری داشته باشید.

تارا دنده ای

مقایسه طراحی

تارا دنده‌ای یک مدل جدید و امروزی‌تر نسبت به سورن پلاس است. به همین دلیل، طبیعی است که طراحی بیرونی آن، با وجود برخی کاستی‌ها و تفاوت‌ها، از طراحی قدیمی سورن پلاس جذاب‌تر و زیباتر به نظر برسد.

این موضوع در مورد فضای داخلی خودرو نیز صدق می‌کند و به احتمال زیاد، بسیاری از خریداران از طراحی کابین تارا دنده‌ای احساس رضایت بیشتری خواهند داشت. مواد اولیه‌ای که در کابین هر دو خودرو به کار رفته، قابل قبول و مناسب ارزیابی می‌شود. همچنین، هر دو محصول از نظر فضای داخلی و جادار بودن کابین، در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

سورن پلاس

صندوق عقب خودروی سورن پلاس، با گنجایش ۵۰۰ لیتر، برای سفر یک خانواده پنج نفره کاملاً مناسب و کافی است. اما خودروی تارا دنده‌ای، فضای بیشتری در صندوق عقب خود دارد و گنجایش آن به ۶۴۰ لیتر می‌رسد. این حجم بیشتر باعث می‌شود در سفرها کارایی بهتری داشته باشد و نیازهای بیشتری را برطرف کند. به همین دلیل، در این بخش از مقایسه‌ی بین سورن پلاس و تارا دنده‌ای، تارا که محصول جدیدتر ایران خودرو است، برنده می‌شود.

مقایسه مشخصات فنی تارا با سورن پلاس

تارا با یک موتور به نام TU5 پلاس عرضه شده که ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی نیز دارد. در مقابل، سورن پلاس از موتور نوع EF7 استفاده می‌کند که قدرت آن هم ۱۱۳ اسب بخار است، اما گشتاور آن ۱۵۳ نیوتن‌متر می‌باشد و آن هم با جعبه دنده ۵ سرعته دستی搭配 شده است. با توجه به این مشخصات، پیش‌بینی می‌شود که عملکرد فنی و توان موتور این دو خودرو بسیار شبیه به هم باشد و تفاوت محسوسی بین آن‌ها وجود نداشته باشد.

موتور تارا

ممکن است فکر کنید که گشتاور بالاتر سورن پلاس باعث می‌شود شتاب بهتری نسبت به تارا دنده‌ای داشته باشد، اما باید در نظر داشت که سورن حدود ۷۰ کیلوگرم سنگین‌تر از تارا است و این وزن اضافی، تاثیر گشتاور بیشتر را کم می‌کند. در نتیجه، از نظر شتاب و چابکی، این دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار می‌گیرند و عملکرد مشابهی دارند. با توجه به اینکه در زمان نوشتن این مقاله، قیمت تارا دنده‌ای حدود صد میلیون تومان کمتر از سورن پلاس در بازار آزاد است، می‌توان گفت هیچ‌کدام از این دو خودرو برتری فنی چشمگیری نسبت به دیگری ندارند.

موتور سورن پلاس

سواری در سورن پلاس نرم‌تر و راحت‌تر است، اما در کنترل و پایداری، تارا عملکرد مطمئن‌تری دارد. این اطمینان بیشتر به خاطر سیستم‌های کنترل کشش و پایداری است که در تارا دنده‌ای وجود دارد. این سیستم‌ها باعث می‌شوند در جاده‌های لیز و پیچ‌دار، خودرو بهتر به جاده بچسبد و تعادل خود را حفظ کند. در نتیجه احتمال تصادف و انحراف خودرو در چنین شرایطی بسیار کم می‌شود.

مدل خودرو

تارا دنده ای

سورن پلاس

پیشرانه 

چهار سیلندر تنفس طبیعی-16سوپاپ TU5P

چهار سیلندر تنفس طبیعی-16سوپاپ EF7

حجم موتور

1.6 لیتر

1.7 لیتر

حداکثر قدرت

113 اسب بخار

113 اسب بخار

حداکثر گشتاور

144 نیوتن متر

153 نیوتن متر

گیربکس

5 سرعته دستی

5 سرعته دستی

مصرف سوخت(ترکیبی)

7.06 لیتر

7.36 لیتر

شتاب صفر تا 100 (رسمی)

12.5 ثانیه

12 ثانیه

حداکثر سرعت (KM/H)

190 

189

وزن (کیلوگرم)

1170

1240

مقایسه تارا دنده ای و سورن پلاس از نظر آپشن و امکانات رفاهی

در ادامه مقایسه تارا دنده‌ای و سورن پلاس، نوبت به بررسی امکانات و ویژگی‌های این دو خودرو می‌رسد. جالب است بدانید که با وجود قیمت پایین‌تر سورن پلاس، این خودرو در مدل‌های فول امکانات، وضعیت نسبتاً بهتری نسبت به تارا دنده‌ای دارد.

در سورن پلاس امکاناتی مانند سیستم خنک‌کننده و گرم‌کننده هوای اتوماتیک با دریچه‌های جداگانه برای سرنشینان عقب، آینه‌های برقی جمع‌شو و گرم‌شونده، دوربین دنده عقب و امکان تنظیم الکتریکی صندلی راننده وجود دارد که در حال حاضر در تارا دنده‌ای یافت نمی‌شوند.

کابین سورن پلاس

در طرف مقابل، تارا دارای سیستمی است که دنده را به صورت الکتریکی و بر اساس سرعت خودرو کنترل می‌کند، چیزی که در مدل سورن پلاس وجود ندارد. همچنین، تارا به طور پیش‌فرض مجهز به یک سیستم چندرسانه‌ای با صفحه‌نمایش ۷ اینچی لمسی است که شامل مسیریاب و نمایشگر وضعیت دنده نیز می‌شود؛ در حالی که در سورن پلاس این امکانات تنها به صورت اختیاری و با پرداخت هزینه اضافه ارائه می‌گردد.

اگر در حال حاضر توان مالی لازم برای خرید خودرو را ندارید، می‌توانید از طرح فروش قسطی ایران خودرو توسط شرکت آرین لوتوس بهره ببرید. این طرح به شما امکان می‌دهد بدون نیاز به ضامن و با پرداخت‌های بلندمدت، خودروی دلخواه خود را تهیه کنید.

کابین تارا دنده ای

در بخش امکانات ایمنی، تارا دنده‌ای به دلیل داشتن ویژگی‌هایی مانند ترمز دیسکی در چرخ‌های عقب، سیستم کنترل کشش و پایداری، کمک‌فنر شروع حرکت در سربالایی، ترمز کمکی هیدرولیکی (HBA) و حسگر کنترل فشار باد لاستیک‌ها، به طور محسوسی از رقیب خود بهتر است.

همچنین مواردی مانند کروز کنترل، دکمه‌های فرمان، ترمزهای پیشرفته‌ی ABS و EBD، دو کیسه‌ی هوا، سنسور پارک عقب، قابلیت بلوتوث، چراغ‌های روز، چراغ بدرقه و آینه‌های برقی جانبی، از امکانات مشترک این دو خودروی ایران خودرو محسوب می‌شوند.

در مقایسه‌ی ایمنی سورن پلاس و تارا دنده‌ای اگرچه نمی‌توان نظر قطعی داد، زیرا هیچ‌کدام توسط مراکز معتبر جهانی آزمایش نشده‌اند، اما از آنجا که ساختار تارا مشابه پژو ۳۰۱ است، احتمالاً این خودرو به دلیل طراحی جدیدتر بدنه و برخورداری از تجهیزات ایمنی کامل‌تر، می‌تواند امنیت بیشتری نسبت به سورن پلاس برای سرنشینان فراهم کند.

نمای عقب سورن پلاس

نتیجه‌گیری؛ تارا بخریم یا سورن پلاس

قبل از اینکه به این سوال جواب بدهیم که «تارا بخریم یا سورن پلاس؟»، لازم است یک نکته مهم درباره قیمت این دو خودرو بدانید. قیمت مدل‌های صفر کیلومتر تارا و سورن پلاس، تفاوت قابل توجهی با هم دارد.

پس اگر بودجه کافی دارید و مشکل مالی برایتان وجود ندارد، می‌توان گفت تارا که قیمت بالاتری دارد، گزینه بهتری است. این خودرو به خاطر طراحی مدرن‌تر، امکانات ایمنی بیشتر (مثل سیستم کنترل کشش و پایداری)، امنیت بالاتر، صندوق عقب بزرگ‌تر، عملکرد بهتر در رانندگی و همچنین جایگاه اجتماعی بالاتری که دارد، می‌تواند انتخاب اول شما باشد.

 

نمای عقب تارا

اگر هزینه کمتری برای خرید خودرو در نظر دارید و تمایلی به خرید تارای کارکرده ندارید، سورن پلاس می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما به عنوان یک خودروی خانوادگی باشد. این خودرو فضای داخلی بزرگی دارد، امکانات رفاهی قابل قبولی ارائه می‌دهد، قطعات یدکی آن به راحتی در بازار پیدا می‌شود و هزینه تعمیرات بدنه آن نیز مقرون‌به‌صرفه است. البته طراحی ظاهری آن کمی قدیمی به نظر می‌رسد و ممکن است برای برخی جذابیت بصری کمتری داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن