مقایسه تیگو 5 و هایما s5
مقایسه تیگو 5 و هایما s5
این روزها که خودروهای شاسیبلند یا کراساوور محبوب شدهاند و شرکتهای خودروسازی داخلی هنوز محصولی در این رده با نام خود عرضه نکردهاند، تولیدکنندگان چینی از این فرصت استفاده کردهاند و تعداد زیادی از خودروهای شاسیبلند خود را به بازار ایران فرستادهاند.
در چنین شرایطی، بسیاری از مردم به عنوان خریداران احتمالی این خودروهای چینی به شمار میروند و درباره ویژگیها، نقاط قوت و ضعف هر مدل در مقایسه با رقیبهای دیگر سؤال دارند. به همین دلیل، این مطلب در مجله خودرو آرین لوتوس به مقایسه دو کراساوور چینی که در بازار از اعتبار نسبتاً خوبی برخوردارند، میپردازد. در ادامه، با مقایسه تیگو 5 و هایما S5 همراه ما باشید.

معرفی تیگو 5 و هایما s5

تیگو ۵ به عنوان دومین مدل از خانواده خودروهای چری، اولین بار در سال ۲۰۱۳ معرفی و وارد بازار شد. این خودروی شاسیبلند چینی، در سال ۱۳۹۴ در کارخانه شرکت مدیران خودرو در ایران مونتاژ شد و به دلیل طراحی مدرن و امکانات قابل قبول، مورد توجه خوبی قرار گرفت. تقریباً یک سال بعد، نسخه بهروزرسانیشده این خودرو نیز به ایران آمد که با تغییرات و بهبودهایی همراه بود و تا امروز نیز تولید آن ادامه دارد.
در مقابل، هایما اس۵ قرار دارد که یک سال پس از رقیب خود، یعنی در سال ۲۰۱۴، تولید شده است. در اواخر سال ۱۳۹۶، هایما اس۵ در کارخانه ایران خودرو خراسان مونتاژ شد و پس از هایما اس۷، به عنوان دومین محصول این برند چینی در ایران معرفی گردید. شرایط برای هایما اس۵ ابتدا مساعد بود، اما شدتگرفتن تحریمها، تأمین قطعات مورد نیاز برای مونتاژ را با مشکل مواجه کرد و در نهایت تولید این خودرو در اوایل سال ۱۳۹۹ متوقف شد. خوشبختانه این توقف تولید دائمی نبود و پس از مدتی، هایما اس۵ دوباره به صورت محدود به فهرست محصولات ایران خودرو بازگشت.

به نظر میآید ایران خودرو قصد دارد تعداد بیشتری از این خودرو تولید کند. دلیل این موضوع هم معرفی مدل جدیدی به نام هایما S5 پلاس است که به زودی به بازار میآید.
در همین حال، هایما S5 برخلاف خودروی چری تیگو ۵، هیچ تغییر ظاهری در بازار ایران نداشته و هنوز نسخه فیسلیفت آن (مدل ۲۰۱۸) عرضه نشده است.
مقایسه تیگو 5 و هایما s5 از جنبه طراحی
در مقایسه طراحی بیرونی تیگو ۵ و هایما S5 میتوان گفت که هر دو خودرو، ظاهری امروزی و جذاب دارند. طراحان هر دو خودرو با استفاده از خطوط مشخص روی بدنه، جلوپُرخورِ کرومداری و طراحی ظریف چراغها، توانستهاند چهرهای زیبا و دلنشین برای این دو خودرو خلق کنند.
تیگو ۵ چری با اندازههای بزرگتر و خطوط سادهتر روی بدنه، ظاهری شیکتر و مناسبتر برای خانواده ارائه میدهد. در مقابل، هایما S5 با وجود کوچکتر بودن، ظاهر خشنتر و بااعتمادبهنفستری دارد و بیشتر نظر جوانترها را به خود جلب میکند.

در مورد طراحی بیرونی دو خودروی چری تیگو ۵ و هایما اس۵، یک نکته مهم وجود دارد که باید به آن اشاره کنیم. متأسفانه، هر دوی این ماشینها در بخش تناسب اندازهها و ابعاد، به حد مطلوب و ایدهآل نرسیدهاند. اگر با دید تخصصیتر و دقیقتری به آنها نگاه کنیم، این ضعف خود را نشان میدهد و تا حدودی از زیبایی کلی طراحی میکاهد.

طراحان این دو خودرو در طراحی فضای داخلی هم دیدگاههای متفاوتی دارند. در کابین چری تیگو ۵، با روکش دو رنگ، صفحه نمایش بزرگ و تزئینات پیانویی مشکی رنگ، سعی شده فضایی شیک، جذاب و شبیه به خودروهای کلاس بالاتر ایجاد شود تا برای سرنشینان حس لوکس بودن را القا کند.
در مقابل، هایما S5 اگرچه از روکش دو رنگ و تزئینات مشکی پیانویی بهره میبرد، اما با چینش متفاوت دکمهها و طراحی متمایل به پایین صفحهی جلوی خودرو، فضایی ورزشی و متناسب با سلیقهی جوانان به وجود آورده است.
مقایسه امکانات رفاهی تیگو 5 و هایما s5

دو خودروی چری تیگو 5 و هایما S5 با امکانات خوب و کاملی وارد بازار ایران شدهاند. این دو مدل، تجهیزات مشترک و قابل توجهی دارند که برخی از آنها عبارتاند از:
* سیستم استارت بدون کلید
* سانروف
* کروز کنترل برای رانندگی در جادههای طولانی
* سیستم صوتی و تصویری پیشرفته با صفحهنمایش لمسی و قابلیت ناوبری
* دوربین دنده عقب
* روکش چرمی برای صندلیها
* تنظیم برقی صندلی راننده
* سیستم تهویه مطبوع خودکار
* آینههای برقی جمعشونده با قابلیت گرمکن
* چراغهای روز (Daylight)
* و سایر امکانات دیگر.

در بازار خودرو، مدل کامل و بهروز تیگو ۵ (نسخه IE) با امکاناتی مثل سنسور پارک جلو، سنسور نور و باران، کولر دوگانه، گرمکن صندلیهای جلو، سیستم رانندگی دوحالته (Eco-Sport) و صفحهنمایش بزرگ ۱۰ اینچی ارائه شده تا خود را مجهزتر از رقیب نشان دهد. اما در مقابل، هایما S5 دارای دوربین ۳۶۰ درجه و تنظیم برقی صندلی شاگرد است که در تیگو ۵ یافت نمیشوند.
بنابراین در بخش امکانات رفاهی، هیچیک از این دو خودرو برنده قطعی نیستند و انتخاب گزینه برتر در این قسمت، کاملاً به سلیقه و نیاز خریدار بستگی دارد.
مقایسه تیگو 5 و هایما s5 از نظر ایمنی

در بررسی ویژگیهای ایمنی دو خودروی تیگو 5 و هایما S5، رقابت نزدیکی در بخش امکانات ایمنی فعال وجود دارد. هر دو خودرو به سیستمهای مفیدی مانند ترمز کمکی، کنترل پایداری الکترونیکی، کنترل کشش و کمک برای شروع حرکت در سربالایی مجهز هستند که در شرایط حاد، پشتیبان خوبی برای راننده محسوب میشوند. البته تیگو 5 در زمینه سیستم ضد لغزش، گزینههای بیشتری نسبت به رقیب خود ارائه میدهد. اما وقتی صحبت از ایمنی غیرفعال به میان میآید، این هایما S5 است که با داشتن شش ایربگ در ده نقطه، عملکرد بهتری نسبت به تیگو 5 با چهار ایربگ نشان میدهد.
|
تجهیزات |
چری تیگو 5 تیپ IE |
هایما s5 |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
کمربند ایمنی پیشکِشنده برای سرنشینان جلو، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HHC) |
کمربندهای ایمنی پیشکشنده برای سرنشینان جلو، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) |
|
کیسه هوا |
راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو (درمجموع 4 عدد) |
راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پردهای سرتاسری (در مجموع 6 عدد) |
|
سیستم ترمز و پایداری |
ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (EBA)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (DTC)، سیستم ضد لغزش (ASR) |
ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BAS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS) |
هر دو خودرو در آزمونهای ایمنی مرکز معتبر چینی C-NCAP شرکت کردند و با موفقیت بالاترین نمره ممکن، یعنی ۵ ستاره ایمنی، را دریافت کردند. در این میان، خودروی هایما S5 با کسب امتیاز نهایی ۵۵.۵، عملکرد کمی بهتر از خودروی چری تیگو ۵ داشت که امتیاز آن ۵۲.۹ شد.
مقایسه مشخصات فنی و تجربه رانندگی تیگو 5 و هایما s5

چری تیگو ۵ از یک موتور ۲ لیتری بدون توربو استفاده میکند که توان خروجی آن ۱۳۹ اسب بخار و گشتاور آن ۱۸۲ نیوتنمتر است. این قدرت از طریق یک جعبهدنده اتوماتیک CVT به چرخهای جلو منتقل میشود. براساس اطلاعات اعلام شده، این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۹.۳ لیتر سوخت مصرف میکند و میتواند در ۱۲.۸ ثانیه از حالت ساکن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.
مدتی پیش، شرکت مدیران خودرو به مناسبت بیستسالگی فعالیتش، مدلی از تیگو ۵ را با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ و به تعداد محدود ۲۴۰ دستگاه عرضه کرد. اما به دلیل تعداد کم این مدل در بازار، در این بررسی به سراغ آن نمیرویم و مدل معمولی (بدون توربو) را برای مقایسه با هایما S5 انتخاب کردهایم.

خودروی هایما S5 مجهز به یک موتور ۱.۵ لیتری توربو است که در مدلهای چینی جدید معمول میباشد. این موتور توانایی تولید ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد. نیروی تولیدشده توسط یک جعبهدنده اتوماتیک بدون دنده (CVT) به چرخهای جلوی این خودروی کوچک منتقل میشود.
هایما S5 با این مشخصات میتواند در مدت ۱۲.۵ ثانیه از حالت ایستاده به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. میزان مصرف سوخت ترکیبی اعلامشده برای این خودرو نیز ۷.۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این ارقام نشان میدهد که هایما از نظر فنی نسبت به محصولات چری برتری دارد، اما برای قضاوت نهایی بهتر است به بخش مقایسه تجربه رانندگی مراجعه کنید.
مقایسه اصلی بین چری تیگو ۵ و هایما S5 از اینجا شروع میشود. چری تیگو ۵ به دلیل ابعاد بزرگتر بدنه، فضای داخلی وسیعتری نسبت به هایما S5 دارد. این فضای بزرگ، همراه با صندلیهای نسبتاً راحت و سواری نرم، این خودرو را به یک انتخاب عالی برای سفرهای خانوادگی تبدیل کرده است. در مقابل، هایما S5 ویژگیهای ورزشی بیشتری دارد که این حالت هم در فضای جمعوجورتر داخل خودرو و هم در کیفیت سواری آن مشهود است.

اما از نظر عملکرد فنی، داستان شکل دیگری دارد و طبیعتاً خودروی هایما که موتور قویتری دارد و به توربوشارژر مجهز است، فرصت چندانی به رقیب برای درخشیدن نمیدهد. البته باید مراقب باشید که زیاد تحت تأثیر قدرت فنی هایما اس۵ قرار نگیرید! چون جعبهدنده CVT این خودرو، عملکرد چندان هوشمندانه و دلچسبی ندارد و بخش قابلتوجهی از قدرت موتور را در لحظه شروع حرکت از دست میدهد. به زبان ساده، عملکرد عملی هایما اس۵ ضعیفتر از ارقام و مشخصات فنی آن است. با این حال، این خودرو در مقایسه با چری تیگو ۵، رفتار فنی بهتری از خود نشان میدهد و حداقل در شرایطی مثل شتابگیری در حرکت یا سبقتگیری، آبروی راننده را حفظ میکند.
در مورد عایقبندی داخل کابین هم هایما اس۵ برتری خود را حفظ میکند و در سرعتهای بالا، آرامش سرنشینان را کمتر برهم میزند. اما این خودرو نیز مانند بسیاری از خودروهای دارای جعبهدنده CVT، با مشکل سروصدای زیاد موتور در دورهای بالا روبرو است.
|
مدل خودرو |
چری تیگو 5 |
هایما s5 |
|
پیشرانه |
4 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها |
4 سیلندر توربوشارژر با آرایش خطی سیلندرها |
|
حجم موتور (cc) |
1971 |
1497 |
|
حداکثر قدرت |
139 اسب بخار در 5750 دور |
148 اسب بخار در 6000 دور |
|
حداکثر گشتاور |
182 نیوتنمتر در 4300 – 4500 دور |
210 نیوتنمتر در 1800 – 4000 دور |
|
گیربکس |
اتوماتیک ضریبمتغیر (CVT) با قابلیت تیپترونیک 7 سرعته مجازی و مجهز به حالت L |
اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) مجهز به حالت اسپرت و با قابلیت تیپترونیک 6 سرعته مجازی |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) |
9.3 لیتر در صد کیلومتر |
7.8 لیتر در صد کیلومتر |
|
شتاب صفرتاصد (ثانیه) |
12.8 |
12.5 |
|
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
172 |
170 |
مقایسه شرایط بازار و جمعبندی نهایی

چری تیگو ۵ تقریباً شش سال است که در ایران فروخته میشود و در این مدت با استقبال خوبی روبهرو شده است. اما خودروی هایما S5 مدت کمتری در بازار ایران حضور داشته و تعداد کمتری از آن عرضه شده است. به همین دلیل، طبیعی است که چری تیگو ۵ فروش بهتری داشته باشد. با این حال، این موضوع به معنای فروش فوقالعاده آن نیست و تیگو ۵ هم مانند بسیاری از محصولات مدیران خودرو، با کاهش قیمت قابل توجه در مدلهای دستدوم مواجه است.
از نظر خدمات پس از فروش، هرچند نمایندگیهای ایران خودرو بیشتر از نمایندگیهای مدیران خودرو هستند، اما تعداد کم هایما S5 باعث شده بسیاری از نمایندگیهای ایران خودرو خدمات آن را ارائه ندهند. در نتیجه، در این بخش هم چری تیگو ۵ برتری دارد. همچنین، قطعات یدکی تیگو ۵ در بازار بیشتر و راحتتر پیدا میشود، اما قطعات هایما S5 معمولاً قیمت مناسبتری دارند.
در پایان مقایسه تیگو ۵ و هایما S5 باید گفت با وجود قیمت و کلاس بدنه مشابه، مسیر خرید هر کدام کاملاً مشخص است. اگر بیشتر برای استفاده روزمره و خانوادگی به دنبال خودرو هستید و مسائلی مانند دسترسی آسان به قطعات و استهلاک کم برایتان مهم است، چری تیگو ۵ گزینه بهتری است. اما اگر جوانتر هستید و خودرویی نسبتاً متفاوت و با حالوهوای اسپرتتر میخواهید، هایما S5 را انتخاب کنید. برای اطلاع از قیمت هایما S5 توربو از سایت آرین لوتوس و کشی اطلاعات بیشتر در مورد قیمت چری تیگو ۵ کلیک کنید.

































