مقایسه دنا و دانگ فنگ h30 کراس

در این نوشته، دو خودروی دنا و دانگ فنگ H30 کراس را با هم مقایسه می‌کنیم تا ببینیم هرکدام چه نقاط قوت و ضعفی دارند. اگر شما هم در فکر خرید یکی از این دو خودرو هستید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

**آشنایی با دو خودرو**

دنا از سال ۱۳۹۳ به عنوان یک مدل به‌روز شده و لوکس‌تر از سمند وارد بازار شد و با استقبال نسبتاً خوبی از سوی خریداران روبرو گردید. البته مدل بهبودیافته آن، یعنی دنا پلاس، در مقایسه با دنا معمولی، موفقیت بیشتری در بازار ایران کسب کرد.

در مقابل، خودروی دانگ فنگ H30 کراس نیز به عنوان یک هاچ‌بک خانوادگی ساخت چین، که مجهز به جعبه دنده خودکار و موتور یکسان با پژو ۲۰۶ است، از همان ابتدا توانست جایگاه نسبتاً پایداری در بازار ایران پیدا کند.

دنا معمولی

اما به خاطر مشکلات ناشی از تحریم‌ها و برخی دلایل دیگر، ساخت این خودرو در یک‌دو سال اخیر کاملاً متوقف شده است. در شرایط کنونی، خودروهای کارکرده‌ی دانگ فنگ H30 کراس تقریباً هم‌قیمت با خودروی دنا صفر کیلومتر هستند. به همین خاطر، بهتر است در ادامه این دو خودرو را از جنبه‌های گوناگون مقایسه کنیم تا خریداران بتوانند با اطلاعات بیشتری بین آن‌ها دست به انتخاب بزنند.

h30 کراس

مقایسه دنا و دانگ فنگ h30 کراس از نظر طراحی

در بازار خودروی ایران که تنوع زیادی ندارد، نمی‌توان طراحی بیرونی این دو خودرو را خیلی زشت یا کاملاً زیبا و چشمگیر دانست. بنابراین با توجه به سلیقه‌ی مختلف خریداران، خودروهای دنا و اچ ۳۰ کراس می‌توانند در این بازار محدود، نسبتاً خوش‌طرح و قابل قبول به شمار بیایند. البته هر دو مدل در بخش طراحی، کاستی‌هایی نیز دارند.

در بخش طراحی داخلی، خودروی دنا فضایی گرم و دلپذیر دارد و ظاهری زیبا و جذاب به نمایش می‌گذارد. این ویژگی‌ها باعث می‌شود نظر بیشتر مشتریان به این مدل جلب شود. همچنین، دنا دارای فاصله بین چرخ‌های بیشتری است و به همین دلیل، فضای داخل آن به ویژه در صندلی‌های عقب، گشاده‌تر و راحت‌تر از رقیب خود به نظر می‌رسد.

فضای داخلی دنا

صندوق عقب خودروی دنا ۵۰۰ لیتر گنجایش دارد که این مقدار حدود ۸۰ لیتر بیشتر از فضای بار خودروی دانگ فنگ اچ۳۰ کراس است. در کل، می‌توان گفت طراحی و چیدمان داخلی دنا، کاربردی‌تر و بهینه‌تر از رقیب چینی خود است.

کابین h30 کراس

مقایسه فنی دنا و اچ 30 کراس

از نظر فنی، خودروی دنا معمولی هیچ تفاوتی با مدل سمند ال ایکس EF7 ندارد. این خودرو از یک موتور ۱.۷ لیتری معمولی بهره می‌برد که در نوع بنزینی، ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌ها منتقل می‌شود. همچنین زمان رسیدن این خودرو از حالت ساکن تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، به طور رسمی ۱۲.۰۳ ثانیه اعلام شده است.

همچنین، دانگ فنگ اچ سی کراس که از موتور TU5 بهره می‌برد، نیرویی برابر با ۱۰۵ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۴۲ نیوتن متر تولید می‌کند. این قدرت از طریق یک جعبه دنده خودکار چهارسرعته ساخت آیسین، به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌شود.

مقایسه فنی دنا و دانگ فنگ h30

وقتی صحبت از تجربه رانندگی با این دو خودرو می‌شود، باید گفت که دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس آرام‌تر و نرم‌تر حرکت می‌کند و داخل کابین آن سکوت و آرامش بیشتری حس می‌شود. از طرف دیگر، خودروی دنا به خاطر موتور قوی‌تر و جعبه دنده دستی، چابک‌تر و سریع‌تر عمل می‌کند و احتمالاً جوان‌ها بیشتر به آن علاقه نشان می‌دهند.

هر دو خودرو در سرعت‌های معمولی، پایدار و قابل اطمینان هستند؛ اما وقتی سرعت بالا می‌رود، به دلیل نداشتن سیستم‌های کنترلی مثل کنترل کشش و پایداری، باید با دقت و احتیاط بیشتری رانندگی کرد. در نهایت، می‌توان گفت که دنا در زمینه پایداری و کنترل، عملکرد بهتری دارد، در حالی که اچ ۳۰ کراس در نرمی و راحتی سواری برتری دارد.

مدل خودرو دنا دانگ فنگ h30 کراس
پیشرانه EF7 TU5
حجم موتور 1.7 لیتر 1.6 لیتر
حداکثر قدرت 113 اسب بخار 105 اسب بخار
حداکثر گشتاور 157 نیوتون متر 142 نیتون متر
گیربکس 5 سرعته دستی 4 سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت (ترکیبی) 7.43 لیتر 7.04 لیتر
شتاب صفر تا 100 12.03 ثانیه 12.5 ثانیه
حداکثر سرعت 189 کیلومتر بر ساعت 170 کیلومتر بر ساعت

مقایسه آپشن های دنا و اچ سی کراس

مدل معمولی دنا در نوع فول آپشن، امکانات بیشتری دارد؛ از جمله کروز کنترل، صندلی‌های جلو با قابلیت تنظیم برقی و آینه‌های بغل که با برق جمع می‌شوند. در مقابل، خودروی دانگ فنگ دارای سانروف، دو ایربگ جانبی و گرم‌کن آینه‌هاست که این موارد در دنا وجود ندارد.

هر دو خودرو از امکانات مشترکی بهره می‌برند، مانند ترمز ABS به همراه EBD، دکمه‌های فرمان، سنسور پارک عقب، نمایشگر لمسی، سیستم ناوبری، دوربین عقب، کولر اتومات و امکان تنظیم برقی آینه‌های جانبی.

مقایسه شرایط بازار و جمع‌بندی نهایی

از نظر وضعیت بازار می‌توان گفت خودروی دنا معمولی به دلایلی مانند قیمت کمتر در حالت صفر کیلومتر، موجودی بیشتر و دسترسی آسان‌تر به قطعات فنی و بدنه، خریداران بیشتری جذب کرده است. با این حال، خودروی دانگ فنگ H30 کراس نیز تقریباً بازار خرید و فروش متعادلی دارد و صاحبان آن برای فروش خودروی خود معمولاً با مشکل جدی مواجه نمی‌شوند.

در جمع‌بندی مقایسه‌ی دنا و دانگ فنگ H30 کراس باید گفت: اگر مواردی مانند فضای بزرگ‌تر داخل خودرو و صندوق عقب، طراحی زیبای کابین، قیمت مناسب‌تر قطعات و لوازم یدکی به‌ویژه در بخش گیربکس، ظاهر موردپسند عموم و همچنین بازار خرید و فروش فعال برای شما در انتخاب یک خودروی خانوادگی اهمیت دارد، قطعاً دنا معمولی گزینه بهتری نسبت به دانگ فنگ H30 کراس خواهد بود. اما اگر تمایل دارید خودرویی با گیربکس اتوماتیک داشته باشید و در ترافیک شهری آرامش بیشتری تجربه کنید، خرید دانگ فنگ H30 کراس به شما پیشنهاد می‌شود.

نمای عقب دنا

از طرف دیگر، خودروی چینی ایران خودرو یعنی اچ ۳۰ کراس، یک ویژگی مهم دارد که آن را جذاب می‌کند: جعبه دنده اتوماتیک. همین ویژگی به تنهایی می‌تواند توجه بسیاری از خریداران را به این مدل جلب کند. علاوه بر این، کیفیت ساخت بهتر، ایمنی بالاتر و سواری نرم‌تر اچ ۳۰ کراس نیز از جمله مزایای آن محسوب می‌شود.

اما یک نکته منفی هم وجود دارد: قیمت بالای این خودرو در مدل‌های صفر کیلومتر باعث می‌شود خرید دنا برای بسیاری از مشتریان به صرفه‌تر باشد. با توجه به این شرایط، انتخاب بین دنا و اچ ۳۰ کراس به نیازها و معیارهای شما بستگی دارد. هر دوی این خودروها می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای یک خودروی خانوادگی باشند.

دانگ فنگ h30 کراس

اما به‌طور کلی به نظر می‌رسد به دلیل تداوم تولید دنا و عدم حضور دانگ فنگ در خط تولید، خرید سدان ملی ایران خودرو در مجموع ریسک کمتری را برای مشتری به همراه آورد. هرچند که مزیت‌های اچ ۳۰ کراس به‌ویژه بهره‌مندی از گیربکس اتوماتیک برای بسیاری از مشتریان همچنان اولویت بالاتری دارد.

بیشتر بخوانید

مقایسه رنو ساندرو و H30 کراس

مقایسه پژو 207 با H30 کراس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن