مقایسه دنا پلاس توربو و دانگ فنگ H30 کراس

دنا پلاس توربو و H30 کراس دو خودروی تولید ایران خودرو هستند که این روزها خیلی صحبتشان داغ است. دنا پلاس توربو یک خودروی خانوادگی با طراحی سدان است، در حالی که H30 کراس با ظاهر هاچبک و شبیه به خودروهای شاسیبلند سعی دارد توجه کسانی را که به این سبک از ماشینها علاقه دارند، جلب کند.
اوضاع بازار خودرو در ایران طوری شده که قیمت مدل صفر کیلومتر دنا پلاس توربو با برخی از نمونههای کارکرده H30 کراس تقریباً یکسان شده است. به همین دلیل، این دو خودرو به عنوان گزینههای نسبتاً مقرونبهصرفه در کنار دیگر خودروهای اقتصادی داخلی و مونتاژی قرار گرفتهاند.
اگر قصد خرید دنا پلاس یا اچسی کراس را دارید و میخواهید انتخاب درستی داشته باشید، پیشنهاد میکنیم مقاله مقایسهای دنا پلاس توربو و دانگ فنگ H30 کراس را در مجله خودرو آرین لوتوس دنبال کنید.
دنا پلاس توربو دنده ای

شرکت ایران خودرو پس از ارائه خودروی دنا، اقدام به تولید نمونه بهبودیافته آن با نام دنا پلاس کرد و از سال ۱۳۹۶ این محصول را به بازار عرضه نمود. در ابتدا این خودرو با موتور معمولی EF7 به فروش میرسید، اما حدود یک سال بعد، نمونه قویتر آن با نام دنا پلاس توربو نیز معرفی شد تا به عنوان یکی از برترین محصولات داخلی شناخته شود.

دنا پلاس توربو ظاهری ورزشی و جذاب دارد که نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب میکند. فضای داخلی آن نیز در مقایسه با خودروهای مشابه داخلی مانند پژو پارس یا تندر ۹۰، بسیار شیک و امروزی به نظر میرسد. اگرچه کیفیت مواد بهکار رفته در کابین این خودرو چندان بالا نیست، اما به عنوان یک خودروی چهاردر با قیمت متوسط ساخت ایران، قابل قبول و مناسب ارزیابی میشود.
موتور توربوشارژ TC7 یا EF7، مهمترین نقطه قوت فنی این خودرو در مقایسه با سایر سدانهای داخلی است. این پیشرانه با استفاده از جعبه دنده ۵ سرعته دستی، قدرتی معادل ۱۵۰ اسب بخار و گشتاوری برابر ۲۱۵ نیوتنمتر را به چرخهای جلو منتقل میکند. شتاب خودرو از حالت ساکن تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۱۰ ثانیه طول میکشد که در مقایسه با بسیاری از رقبا بهتر است و این خودرو را چابک و سریع نشان میدهد. بیشترین سرعت دنا پلاس توربو ۲۰۵ کیلومتر بر ساعت است و میانگین مصرف سوخت آن نیز ۷.۹۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میباشد. همچنین، این خودرو از نظر هندلینگ و فرمانپذیری، متعادل و قابل کنترل است و سواری نسبتاً نرمی دارد که این ویژگیها، بخش مهمی از تجربه رانندگی با دنا پلاس توربو را تشکیل میدهند.

امکانات اصلی و مهم خودروی دنا پلاس توربو در بخش رفاه و ایمنی شامل موارد زیر است:
**امکانات رفاهی:**
– سیستم تهویه هوای خودکار
– صندلیهای جلو با قابلیت تنظیم برقی در هشت حالت مختلف
– آینههای بغل برقی که میتوان آنها را جمع کرد و دارای گرمکن هستند
– صفحه نمایش لمسی هفت اینچی
– سیستم رهیاب (ناوبری)
– درگاه USB
– چهار بلندگو
– قابلیت اتصال بلوتوث
– بوق (تیوتر)
– چراغهای مهشکن برای جلو و عقب خودرو
– سانروف
**امکانات ایمنی:**
– دو یا چهار کیسه هوا
– سیستم ترمز ضد قفل (ABS) همراه با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
– ترمزهای جلو از نوع دیسکی با قابلیت خنکشدن
– ترمزهای عقب از نوع دیسکی

دانگ فنگ H30 کراس

اچ سی کراس یک خودروی دیگر از محصولات ایران خودرو است که در فصل پاییز سال ۱۳۹۵ وارد بازار ایران شد. این خودرو با قیمت مناسبش در زمان عرضه، به عنوان یک هاچبک با ظاهر شبیه به کراساوور، توانست توجه بسیاری از خریداران ایرانی را جلب کند و فروش خوبی داشته باشد. طراحی بیرونی و فضای داخلی آن تقریباً مطابق سلیقه ایرانیان بود و شکل کراسمانند آن نیز از شیوه طراحی ساندرو استپ وی الهام گرفته بود تا مشتریان بیشتری را به خود جذب کند.
کیفیت مواد به کار رفته در کابین اچ سی کراس خیلی بالا نیست و تقریباً در سطح سایر خودروهای چینی مشابه ارزیابی میشود. فضای داخلی و حجم صندوق عقب آن نیز در مقایسه با دنا کمی کمتر است.
موتور این خودرو از نوع TU5 است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و همراه با جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک، باعث میشود شتاب خودروی ۱۲۳۰ کیلوگرمی از حالت ساکن تا سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، در ۱۳.۵ ثانیه اتفاق بیفتد و نهایت سرعت آن به ۱۸۳ کیلومتر بر ساعت برسد. بدیهی است که از نظر توان و عملکرد فنی، دانگ فنگ H30 به پای دنا پلاس توربو نمیرسد و تجربه رانندگی هیجانانگیزی ارائه نمیدهد، اما در عوض سواری نرم و آرامتری برای سرنشینان به ارمغان میآورد.

در بخش امکانات رفاهی و ایمنی، خودروی اچ سی کراس تقریباً در سطح دنا پلاس توربو قرار دارد. با این حال، یک تفاوت مهم وجود دارد: صندلیهای این خودرو به صورت دستی تنظیم میشوند، در حالی که مدل رقیب این ویژگی را ندارد. همچنین، صفحهنمایش آن دارای اندازه ۶٫۵ اینچ است.
نتیجهگیری مقایسه دنا پلاس توربو و دانگ فنگ H30 کراس
خریدن یک خودروی خانوادگی با قیمت مناسب که در عین حال کمی هم حس لوکس بودن داشته باشد، کار مهمی است. قبل از تصمیمگیری نهایی، باید همه جوانب و نیازهای راننده و خانواده به دقت بررسی شود. خریداران این نوع خودروها معمولاً افرادی هستند که پول خود را با زحمت به دست آوردهاند و در خرج کردن آن دقت زیادی به خرج میدهند.
با توجه به قیمت خودروی جدید دنا پلاس توربو و خودروی کارکرده اچ سی کراس، این دو گزینه مناسبی برای خانوادههای با درآمد متوسط هستند و هر کدام مزایای خاص خود را دارند.
از مزیتهای دنا پلاس توربو نو نسبت به رقیبش میتوان به طراحی شیکتر، فضای داخلی زیبا و کمی بزرگتر، و صندوق عقب بزرگتر برای گذاشتن وسایل در سفر اشاره کرد. مهمتر از همه، قدرت و شتاب بیشتر این خودرو است. همچنین داشتن گارانتی به خاطر نو بودن این خودرو، یک امتیاز بزرگ محسوب میشود و میتواند هزینههای نگهداری آن را برای چند سال اول کم کند.
اما از سوی دیگر، اچ سی کراس کارکرده یک برتری مهم نسبت به دنا پلاس دارد: داشتن جعبه دنده اتوماتیک. این ویژگی میتواند نظر بسیاری از خریداران را از یک خودروی ایرانی به سمت این خودروی چینی جلب کند. پس اگر به دنبال یک خودروی دندهاتوماتیک هستید، در اینجا فقط اچ سی کراس میتواند نیاز شما را برطرف کند. همچنین موتور این خودرو از نظر فنی کاملاً شبیه موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است و قطعات آن به راحتی و با قیمت خوب در بازار پیدا میشود. بنابراین از نظر تعمیرات هم مشکل خاصی برای صاحب این خودرو پیش نمیآید. علاوه بر این، موتور اچ سی کراس به دلیل نوع ساختش، استهلاک کمتری نسبت به موتور توربوcharged دنا پلاس دارد و در بلندمدت هزینه نگهداری کمتری خواهد داشت.
با این حساب، بهترین کار این است که اول نیازهای اصلی خود از یک خودرو را مشخص کنید و سپس با در نظر گرفتن نکات گفته شده، بین این دو خودرو یکی را انتخاب نمایید. برای برای اطلاع از خرید اقساطی دنا پلاس کلیک کنید.
بیشتر بخوانید:
مقایسه پژو 207 و H30 کراس
مقایسه دنا پلاس و سمند سورن





































