مقایسه دنا پلاس صفر کیلومتر با بسترن B30 کارکرده ؛ جدال غرب و شرق آسیا

بخش خودروهای متوسط، در بازار خرید و فروش ماشین بسیار پرطرفدار و فعال است. خریداران در این قسمت معمولاً کسانی هستند که قبلاً خودرو داشته‌اند و حالا به دنبال تعویض آن با مدل‌های مجهزتر و جدیدتر هستند. خودروهای سدان نقش اصلی را در این بخش از بازار ایفا می‌کنند و با ورود خودروهای چینی در سال‌های اخیر، رقابت بین این مدل‌ها شدت بیشتری پیدا کرده است. مقایسه بین دنا پلاس صفر کیلومتر و بسترن B30 کارکرده، یکی از بحث‌های داغ و جذاب در دنیای خودرو است که دو محصول از غرب و شرق آسیا را در مقابل هم قرار می‌دهد. هر دو این خودروها در یک رده و از نوع سدان‌های شهری قرار دارند. در ادامه این مقاله با عنوان « دنا پلاس صفر کیلومتر بخرم یا بسترن B30 کارکرده؟ » به بررسی ارزش خرید هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

قبل از اینکه به طور دقیق به این سوال پاسخ دهیم که “دنا پلاس صفر کیلومتر بخریم یا بسترن B30 کارکرده؟”، بهتر است یک معرفی کلی از هر دو خودرو داشته باشیم.

به طور خلاصه، دنا پلاس یک خودروی ملی و به‌نوعی مدل ارتقا یافته سمند است که جایگاه خاصی در بین محصولات ایران‌خودرو دارد. این مدل پلاس برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ و با یک سری تغییرات در ظاهر نسبت به مدل معمولی دنا، وارد بازار شد. این تغییرات شامل طراحی جدید چراغ‌های جلو و عقب، متفاوت شدن شکل جلوپنجره و همچنین اضافه شدن یک خط برجسته در کنار بدنه بود.

در مقابل، خودروی بسترن B30 به عنوان یک سدان جمع و جور چینی، چند سالی است که توسط گروه بهمن و تحت لیسانس فاو تولید می‌شود. بسترن B30 یکی از خودروهای محبوب و پرفروش چینی در ایران به شمار می‌رود و از زمان ورودش به بازار، استقبال خوبی از آن شده است.

دنا پلاس

دنا پلاس صفرکیلومتر و بسترن B30

بیایید اول نگاهی به خودروی ایرانی دنا پلاس صفر کیلومتر بیندازیم. این خودرو از یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر استفاده می‌کند که می‌تواند ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه قدرت و ۱۵۷ نیوتن‌متر گشتاور در ۴۵۰۰ دور در دقیقه تولید کند. جعبه دنده آن در مدل‌های معمولی پنج سرعته دستی است، اما در نمونه‌های توربو از جعبه دنده شش سرعته اتوماتیک بهره می‌برد.

ظاهر دنا پلاس ورزشی و جذاب است و توانسته نظر بسیاری از خریداران ایرانی را به خود جلب کند. طراحی بیرونی آن در مقایسه با بسیاری از خودروهای داخلی دیگر، بهتر و امروزی‌تر به نظر می‌رسد. داخل خودرو نیز نسبت به سایر محصولات ایرانی طراحی بهتری دارد و در قیاس با سمند — که مدل پایه آن محسوب می‌شود — بسیار مدرن‌تر و زیباتر است. اگرچه طراحی داشبورد آن شبیه به برخی خودروهای قدیمی هیوندای مانند سوناتا YF است، اما در کل فضای داخلی دنا پلاس نسبت به دیگر خودروهای داخلی در سطح بالاتری قرار دارد.

[hm_sell_form_inline]

حال اگر دنا پلاس صفر کیلومتر را با بسترن B30 کارکرده از نظر امکانات رفاهی مقایسه کنیم، خودروی چینی برتری دارد. با وجود تلاش‌های انجام‌شده در بخش فنی و طراحی ظاهری، امکانات دنا پلاس چندان چشمگیر نیست. آپشن‌هایی مانند سانروف، کروز کنترل، صفحه نمایش لمسی و آینه‌های برقی تاشو، تقریباً همه چیزی است که این خودرو به مشتریانش ارائه می‌دهد.

در زمینه ایمنی نیز، از آنجا که دنا پلاس بر پایه یک شاسی قدیمی ساخته شده، نمی‌توان انتظار سطح ایمنی بسیار بالایی از آن داشت. همچنین به دلیل عدم حضور این خودرو در آزمون‌های معتبر ایمنی جهانی و نداشتن سیستم کنترل پایداری و ترمز، در این بخش چندان قابل اعتماد به نظر نمی‌رسد.

بسترن B30

دنا پلاس صفرکیلومتر و بسترن B30 - مقایسه دنا پلاس صفر کیلومتر با بسترن B30 کارکرده

مقایسه دنا پلاس نو با بسترن B30 دست دوم

اما رقیب چینی هم قدرت تقریباً برابری با خودروی داخلی دارد. موتور اصلی بسترن B30 یک موتور ۴ سیلندر به نام CA4GB16 است که می‌تواند ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. در طراحی بیرونی این خودرو، تاثیر کار طراحان ایتالیایی شرکت ایتال دیزاین دیده می‌شود و ظاهر زیبا و جذابی دارد. اما فضای داخل کابین بسترن B30 با توجه به قیمتش واقعاً ناامیدکننده است و به جز یک سادگی بیش از حد، چیز دیگری به خریدار ارائه نمی‌دهد.

بسترن b30 - مقایسه دنا پلاس صفر کیلومتر با بسترن B30 کارکرده

مقایسه دنا پلاس نو با بسترن B30 دست دوم

از نظر امکانات رفاهی، بسترن B30 دارای تجهیزات اولیه و مناسبی است. سانروف، کروز کنترل، صفحه نمایش لمسی، دوربین عقب و سنسورهای پارک از جمله ویژگی‌های رفاهی این خودرو محسوب می‌شوند. در بخش ایمنی نیز این خودروی چینی عملکرد نسبتاً بهتری دارد و توانسته ۵ ستاره ایمنی از مرکز تست CNCAP دریافت کند. وجود سیستم کنترل کششی (TCS) و سیستم کنترل پایداری (ESP) به همراه ترمزهای ضد قفل (ABS)، ترمز نیرو بخش (EBD) و سیستم کمک ترمز (BA)، رانندگی امن‌تری را برای صاحبان بسترن B30 به ارمغان می‌آورد.

جمع بندی بررسی مقایسه دنا پلاس صفر کیلومتر با بسترن B30 کارکرده ؛ دنا پلاس صفر کیلومتر بخرم یا بسترن B30 کارکرده؟

بر پایه آنچه در مقاله **”دنا پلاس صفر کیلومتر بخرم یا بسترن B30 کارکرده؟”** بیان شده، رقابت بین این دو خودروی سدان کوچک بسیار فشرده است و هیچ‌یک از آن‌ها برتری چشم‌گیری در زمینه‌های مختلف ندارند.
در پایان این مقایسه می‌توان گفت بسترن B30 از نظر طراحی ظاهری، خودرویی مدرن و معقول است که به خوبی می‌تواند نیازهای روزمره یک خانواده کم‌جمعیت در شهر را برطرف کند.

در مقابل، دنا پلاس صفر کیلومتر — به عنوان نماینده خودروسازی داخلی — فضای داخلی بزرگ‌تری ارائه می‌دهد. در حالی که صندوق عقب بسترن B30 حدود ۳۰۰ لیتر گنجایش دارد، دنا پلاس از فضای ۵۰۰ لیتری بهره می‌برد که برای یک خانواده ۵ نفره کاملاً مناسب است.
بنابراین اگر به دنبال خودرویی برای سفرهای طولانی‌مدت هستید، دنا پلاس انتخاب بهتری خواهد بود. همچنین اگر دسترسی آسان به خدمات و قطعات یدکی در هر زمان و مکان برای شما اهمیت دارد، باز هم دنا پلاس گزینه مناسب‌تری محسوب می‌شود.

دنا پلاس صفرکیلومتر

اگر بخواهیم بین خرید یک خودروی نو یا یک خودروی کارکرده در این رده قیمت انتخاب کنیم، باید بگوییم که هر دو گزینه از نظر سرعت و شتاب تفاوت چشمگیری با هم ندارند و نمی‌توانند حس سرعت و هیجان زیادی به شما منتقل کنند.
حال برای پاسخ به این پرسش که «بسترن B30 کارکرده بخرم یا دنا پلاس صفر؟» می‌توان اینگونه نتیجه گرفت: اگر به دنبال خرید یک خودروی خارجی با کیفیت در این محدوده قیمت هستید، بسترن B30 دست‌دوم می‌تواند به عنوان یک سدان چینی قابل قبول، نیازهای شما را برآورده کند.
اما اگر می‌خواهید خودرویی داشته باشید که هزینه‌های نگهداری آن پایین باشد و قطعات آن به راحتی در بازار پیدا شود، دنا پلاس با پشتیبانی بهتر و خدمات پس از فروش گسترده‌تر، انتخاب مناسب‌تری برای شماست.

بیشتر بخوانید:
مقایسه دنا پلاس و سمند سورن
مقایسه چانگان CS35 و بسترن B30
مقایسه رنو مگان و دنا پلاس
مقایسه لیفان 820 و بسترن B30
معایب دنا پلاس توربو شارژ
مقایسه چری آریزو 5 توربو و بسترن B30

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن