مقایسه دنا پلاس و سمند سورن

دنا پلاس و سمند سورن در واقع دو مدل بهروز شده از خودروی ملی سمند هستند. این دو خودرو در بازار ایران جایگاه خوبی پیدا کردهاند و امروزه از پرفروشترین خودروهای خانوادگی محسوب میشوند. سمند سورن از سال ۱۳۸۶ به جمع محصولات ایران خودرو اضافه شد و دنا پلاس نیز از سال ۱۳۹۵ به بازار عرضه گردید.
در این نوشته از مجموعه مقایسههای آرین لوتوس، نگاهی به این دو خودروی پرفروش میاندازیم تا پس از سنجش ویژگیهای دنا پلاس و سمند سورن ELX، متوجه شویم کدام یک گزینه برتر است. البته در همین ابتدا باید اشاره کنیم که قیمت دنا پلاس معمولی از سمند سورن بالاتر است و به همین خاطر، نمونههای دستدوم دنا پلاس را میتوان با سمند سورن نو مقایسه کرد.
پیش از آنکه به بخش اصلی مقایسه بپردازیم، بهتر است ابتدا با مشخصات کلی هر دو خودرو آشنا شویم و هر کدام را به طور خلاصه معرفی کنیم.
معرفی دنا پلاس

خانواده خودروهای دنا، به ویژه مدل دنا پلاس، یک بهروزرسانی اساسی برای سمند به حساب میآیند. این خودروها در طول سالهای گذشته، جایگاه مهم و ویژهای در بین محصولات ایران خودرو پیدا کردهاند.
دنا پلاس در سال ۱۳۹۵ با تغییراتی در ظاهر، نسبت به مدل معمولی دنا معرفی شد تا حس تازگی و هیجان بیشتری به مشتریان این برند ببخشد. از مهمترین تفاوتهای ظاهری دنا پلاس با مدل پایه میتوان به این موارد اشاره کرد: طراحی جدید چراغهای جلو و عقب، تغییر در جلوپنجره، دگرگونی در قاب شیشه عقب و همچنین اضافه شدن یک خط جدید در کنار بدنه.

خودروی دنا پلاس در ابتدا با یک موتور معمولی به نام EF7 به بازار آمد. اما در میانههای سال ۱۳۹۶، نسخهای قویتر از آن که به آن توربوشارژ میگویند نیز با نام مدل ۹۷ عرضه شد. سپس در سال ۱۳۹۹، شرکت ایران خودرو گرانترین محصول خود به نام «دنا پلاس توربو اتوماتیک» را معرفی کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که قیمت بسیار بالای این خودرو، بحثها و واکنشهای زیادی در پی داشت.
معرفی سمند سورن ELX

شرکت ایران خودرو کار روی ساخت خودروی سمند را از میانههای دهه ۱۳۷۰ شروع کرد. سرانجام در آغاز دهه ۱۳۸۰، این خودرو که یک سدان خانوادگی توسعهیافته بر اساس پلتفرم پژو ۴۰۵ بود، به دست خریداران رسید. در سال ۱۳۸۳، مدل بهبودیافتهای از سمند با نام سمند ال ایکس وارد بازار شد. با این حال، این پایان ماجرا نبود و ایران خودرو سه سال بعد، خودروی سمند سورن را به عنوان اولین فیسلیفت رسمی سمند به مردم معرفی کرد.

خودروی سمند سورن در مقایسه با مدل معمولی سمند، ظاهری متفاوت و بهروزتر پیدا کرد. این تغییرات شامل طراحی جدید چراغها، جلوپنجره و سپر میشود. علاوه بر این، برخی بهبودهای فنی مانند ارتقای سیستم ترمز نیز در این مدل انجام شد. سمند سورن از سال ۱۳۹۰ به بعد از موتور ۱.۷ لیتری به نام EF7 استفاده کرد و سپس در سال ۱۳۹۵، مدل مجهز به توربوشارژ آن نیز به بازار عرضه شد.
مقایسه دنا پلاس و سمند سورن ELX از نظر طراحی

بدون شک، دنا پلاس نه تنها در برابر سمند سورن ELX، بلکه در مقایسه با خیلی از خودروهای داخلی دیگر، ظاهری جذابتر و زیباتری دارد. این خودرو حدود ۹ سال بعد از سمند سورن وارد بازار شده و طبیعتاً طراحی جدیدتر و چشمنوازتری ارائه میدهد. در نمای جلو، دنا پلاس ظاهری اسپرت و امروزی دارد، در حالی که سمند سورن در قسمت جلو از عناصر هیجانانگیز کمتری برخوردار است.
نمای بغل و عقب این دو خودرو هم وضعیت مشابهی دارند؛ دنا پلاس با خطوط نسبتاً مدرنتر، تأثیر بهتری روی ذهن خریداران میگذارد. در پایان مقایسه طراحی این دو خودرو، نیازی به توضیح اضافه نیست. چون بیشتر خریداران محصولات ایران خودرو، دنا پلاس را زیباتر و جذابتر از بقیه تولیدات این شرکت، به ویژه سمند سورن میدانند و ما هم با این نظر کاملاً موافقیم. پس طبیعی است که اغلب افراد خرید دنا پلاس را به سمند سورن ترجیح دهند.
در طراحی داخلی هم شرایط به نفع دنا پلاس است؛ هرچند فضای داخلی این خودرو نسبت به مدل پایهاش (سمند) دلنشینتر شده، اما داشبورد و تجهیزات داخلی سمند سورن اصلاً نمیتوانند با طراحی زیبا و مدرنتر کابین دنا پلاس رقابت کنند. طراحی داشبورد دنا پلاس از برخی محصولات قدیمیتر هیوندای مانند سوناتا YF الهام گرفته و به همین دلیل، در مقایسه با خودروهای سنتی بازار ایران، به خصوص سمند سورن، کاملاً تازه و دلپذیر به نظر میرسد.

فضای داخل این دو خودرو دقیقاً به یک اندازه است و به راحتی میتوان چهار یا پنج نفر بزرگسال را در آن جای داد. اما جنس مواد به کار رفته در داخل کابین تفاوت دارد: سطح داشبورد سمند سورن از یک ماده نرم و اسفنجی است که حس بهتری نسبت به داشبورد سفت و پلاستیکی دنا پلاس به سرنشینان میدهد. همچنین، این خودروها صندوق عقبی با گنجایش ۵۰۰ لیتر دارند که این موضوع، دغدغه اصلی خانوادهها برای حمل وسایل در سفرهای طولانی را به خوبی برطرف میکند.
مقایسه سمند سورن و دنا پلاس از نظر فنی
خودروهای سمند سورن ELX و دنا پلاس معمولی از نظر فنی بسیار شبیه به هم هستند. این دو خودروی چهاردر شرکت ایران خودرو، هر دو از موتور ملی به نام EF7 استفاده میکنند. این موتور که نوعی موتور تنفس طبیعی با حجم ۱.۷ لیتر است، نیروی لازم را برای هر دو مدل فراهم میکند.
این پیشرانه میتواند در بهترین حالت، ۱۱۵ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند. همچنین گشتاور آن ۱۵۹ نیوتنمتر است که در محدوده ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه به دست میآید.

وبسایت ایران خودرو اعلام کرده که خودروی دنا پلاس معمولی در مدت حدود ۱۳.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. این زمان برای سمند سورن ۱۲ ثانیه ثبت شده است. اما با توجه به اینکه این دو خودرو از نظر پایه فنی، وزن و قدرت موتور مشابه هستند، به نظر نمیرسد در دنیای واقعی چنین تفاوت سرعتی بین آنها وجود داشته باشد. در عمل، بعید است سمند سورن در شتاب و چابکی، برتری قابل توجهی نسبت به دنا پلاس داشته باشد. به همین دلیل، نمیتوان گفت کدام یک از این دو خودروی ایرانی از نظر فنی برتر است و از این جنبه، انتخاب بین سورن و دنا پلاس تفاوتی ندارد.
|
مدل خودرو |
دنا پلاس |
سمند سورن |
|
پیشرانه |
۴ سیلندر |
۴ سیلندر |
|
حجم موتور |
1646 سیسی |
1646 سیسی |
|
حداکثر قدرت |
115 اسببخار |
115 اسببخار |
|
حداکثر گشتاور |
157 نیوتنمتر |
159 نیوتنمتر |
|
گیربکس |
۵ سرعته دستی |
5 سرعته دستی |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) |
7.9 لیتر |
7.49 لیتر |
|
شتاب صفر تا ۱۰۰ |
13.5 ثانیه |
12 ثانیه |
|
حداکثر سرعت |
189 کیلومتر بر ساعت |
190 کیلومتر بر ساعت |
مقایسه دنا پلاس و سمند سورن از نظر امکانات رفاهی
این دو خودروی ایران خودرو از نظر امکانات داخلی تفاوت چشمگیری با هم ندارند. اما دنا پلاس به دلیل داشتن گزینههایی مانند سانروف، صفحهنمایش لمسی برای سیستم صوتی و تصویری و آینههای برقی که به داخل جمع میشوند، در مقایسه، خودروی مجهزتر و بهتری محسوب میشود. برای بررسی جزئیات بیشتر، جدول زیر امکانات هر دو خودرو را به طور دقیق نشان میدهد:
|
مدل خودرو |
دنا پلاس |
سمند سورن |
|
چراغ |
چراغ جلو داراي لامپ LED و طرح نئون، چراغ روز (Day Light)، چراغ مهشکن در جلو و عقب، نورپردازی داخلی، نظيم زاويه نور چراغهاي جلو از داخل |
چراغ مهشكن جلو و عقب – چراغ نقشهخوان – چراغ خطر سوم – داراي چراغهاي عقب ال اي دي – تنظيم زاويه نور چراغهاي جلو از داخل اتاق |
|
سیستمهای مالتیمدیا |
داراي مانيتور مالتيمديا تصويري لمسي با رهياب (GPS) و بلوتوث موبايل – بلندگوهاي جلو و عقب – تيوتر |
رادیوپخش |
|
صفحهنمایش |
۷ اینچی لمسی |
– |
|
رینگ |
195/60R15 _ رینگ آلومینیومی |
کد كلاس 57511: رينگ آلومينيومي 185/65R15، كد كلاس 57521-57520 – 57518 -57515 رينگ فولادي 185/65R15 |
|
آینه |
طرح جديد آينههاي جانبي، آينههاي جانبي برقي، راهنمادار و تاشونده اتوماتيك، آينه چراغدار روي آفتابگير سمت شاگرد |
تنظيم آينههاي جانبي برقي و مجهز به گرمكن – آينههاي جانبي راهنمادار و تاشونده اتوماتيك – آينه چراغدار روي آفتابگير سمت شاگرد |
|
تهویه مطبوع |
تنظيم اتوماتيك – كانال تهويه براي سرنشينان عقب |
تنظيم اتوماتيك – كانال تهويه براي سرنشينان عقب |
|
صندلی |
صندلی برقی راننده ۸ حالته، صندلی برقی سرنشین جلو ۸ حالته ، صندلیهای عقب مجهز به ایزوفیکس |
تنظيم برقي پشتي صندليهاي جلو – تنظيم اهرمي ارتفاع صندلي راننده – پشت سري صندلي جلو با قابليت تنظيم ارتفاع و زاويه – پشت سري صندلي عقب يكپارچه با صندلي – دسترسي به صندوق از داخل اتاق |
|
شیشه |
شیشهبالابرهای برقی، سانروف (سفارشی) |
شيشه بالابر برقي دربهاي جلو و عقب – شيشههاي بالابر برقي هوشمند (مجهز به آنتيترپ و پاور ويندو) |
|
سیستم هشداردهنده |
سیستم هشدار موانع در عقب |
سيستم هشداردهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز – هشداردهنده موانع عقب |
|
سایر امکانات |
فرمان هیدرولیک، مجهز به كليدهاي كنترلي سيستم صوتي و بلوتوث موبايل و کروزکنترل، بازکردن درب صندوق عقب از داخل، سیستم روشنایی موقت در تاریکی، سیستم عیبیاب هوشمند، دسترسي به صندوق عقب از داخل، زيرآرنجي جلو و عقب |
فرمان هیدرولیک، مجهز به كليدهاي كنترلي ستون فرمان تلسكوپي (جمع شونده) – بازکن در صندوق عقب از داخل اتاق و روي سوييچ – جمعكردن برقي آينههاي جانبي از داخل اتاق و روي سوييچ – سيستم روشنايي موقت در محيطهاي تاريك |
مقایسه دنا پلاس و سمند سورن از نظر ایمنی

با توجه به طراحی تقریباً یکسان و سیستمهای ایمنی مشابه، میتوان گفت که دنا پلاس و سمند سورن، هر دو سطح ایمنی نزدیک به هم را برای سرنشینان فراهم میکنند.
با این حال، این سطح از ایمنی در مقایسه با استانداردهای جهانی امروز، قابل قبول و رضایتبخش ارزیابی نمیشود. به خصوص که هیچ کدام از این دو خودرو تا به حال در آزمونهای معتبر جهانی مورد سنجش قرار نگرفتهاند.
در این بین، مدلهای فول دنا پلاس که دارای چهار کیسه هوا هستند، نسبت به سمند سورن با دو کیسه هوا، برتری محسوسی در زمینه ایمنی دارند و به این ترتیب میتوان دنا پلاس را در این بخش، برنده میدان دانست.
|
مدل خودرو |
دنا پلاس |
سمند سورن |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظت |
سیستم ایموبیلایزر، قفل مرکزی، دوربین دید عقب، کمربند ایمنی پیشکشنده و محدودکننده، سیستم قطع سوخت خودکار |
سيستم ضدسرقت (ايموبيلايزر) – سيستم هشداردهنده هوشمند مركزي ورود غير مجاز – قفل مركزي با ريموت كنترل – كمربندهاي ايمني با قابليت تنظيم ارتفاع |
|
کیسههوا |
4 عدد (راننده و سرنشين جلو و جانبي)، ايربگ 2 عدد (كد كلاس 70314-70310 -70307) |
دو کیسههوا (راننده و سرنشين جلو) |
|
سیستم ترمز |
ترمز EBD،ABS، ترمز جلو دیسکی خنکشونده، ترمز عقب دیسکی |
ترمز EBD،ABS، ترمز جلو و عقب دیسکی خنکشونده، ترمز عقب دیسکی یا کاسهای |
مقایسه دنا پلاس و سمند سورن از نظر تجربه رانندگی
باید دوباره تأکید کنیم که این دو خودروی سدان، از نظر فنی و پلتفرم زیرساختی کاملاً شبیه به هم هستند. دلیل این موضوع هم این است که بخش بزرگی از احساسی که از رانندگی یک خودرو به دست میآوریم، به موتور، جعبۀ دنده، سیستم تعلیق و دیگر اجزای فنی آن بستگی دارد. با توجه به تغییراتی که در این بخشها ایجاد میشود، هر خودرو تجربۀ رانندگی خاص خود را به راننده منتقل میکند. بنابراین، در این مورد خاص نباید توقع داشته باشیم که یکی از این دو سدان، احساس رانندگی متفاوتی نسبت به دیگری ایجاد کند.

هر دو خودرو از نظر چابکی و سرعت عمل، تقریباً در یک سطح قرار دارند. برای رانندگی در خیابانهای شهر و یا سبقت گرفتن در جادهها، هر دو کاملاً مناسب و قابل اطمینان هستند. سیستم تعلیق این خودروها نیز عملکرد خوبی دارد و باعث میشود در پیچهای جاده، احساس امنیت و آرامش بیشتری داشته باشید.
اما باید به این نکته توجه کنید که هیچیک از این دو خودرو برای رانندگی با سرعت بالا و پر هیجان طراحی نشدهاند. همچنین، هر دو فاقد سیستم کنترل پایداری و کنترل لغزش هستند. به همین دلیل، هنگام رانندگی با دنا پلاس و سمند سورن ELX، همیشه سرعت مجاز را رعایت کنید و احتیاط لازم را به خرج دهید.

در طراحی صندلیهای دنا پلاس و سمند سورن، به راحتی سرنشینان توجه بیشتری شده است. همچنین، سیستم ترمز این خودروها، به ویژه در نمونههایی که ترمز عقب دیسکی دارند، نسبت به مدلهایی مانند سمند معمولی و پژو ۴۰۵ بهتر عمل میکند. همانطور که گفته شد، سیستم تعلیق در دنا پلاس سورن، به گونهای تنظیم شده که کمی سفتتر است. این کار دو هدف اصلی دارد: اول اینکه پایداری و کنترل خودرو را در رانندگی بالا ببرد، و دوم اینکه بتواند در برابر ناهمواریهای جادههای داخل شهر و روستاهای کشور مقاومت بیشتری داشته باشد و کمتر دچار مشکل شود. با این حال، این سفتی باعث میشود هنگام رانندگی در جادههای ناصاف، تکانهای بیشتری به داخل خودرو منتقل شود و در نتیجه، راحتی کمتری برای سرنشینان فراهم کند.
مقایسه شرایط بازار

با اینکه سمند سورن امکانات بیشتری نسبت به پژو پارس و سمند ال ایکس دارد، اما از همان اول نتوانست به اندازه این دو خودرو، بین خریداران ایرانی جایگاه محکمی پیدا کند. وقتی سورن را با دنا پلاس مقایسه کنیم، این تفاوت حتی بیشتر به چشم میآید. دنا پلاس امروزه یکی از پرطرفدارترین خودروهای ایران خودرو است و بدون شک، بازار خرید و فروش برای مدلهای صفر و کارکرده آن، بسیار داغتر از سمند سورن است. علاوه بر این، کاهش قیمت سورن در مقایسه با دنا پلاس نیز بیشتر است.
جمعبندی، دناپلاس بهتر است یا سمند سورن؟
به احتمال زیاد، همه موافقند که دنا پلاس در این مقایسه برنده است؛ اما مسئله اصلی قیمت آن است. دنا پلاس صفرکیلومتر قیمت بسیار بالاتری نسبت به سمند سورن صفرکیلومتر دارد و به همین دلیل، خیلی از خریدارانی که بودجهشان در حد سورن ELX است، نمیتوانند دنا پلاس صفر را انتخاب کنند. با این حال، اگر به دنبال یک خودروی خانوادگی دستدوم با امکانات رفاهی خوب هستید، دنا پلاس گزینه جذابی است. این خودرو علاوه بر امکانات بیشتر، طراحی بیرونی و داخلی زیباتری دارد و در نهایت، باعث میشود تصویر بهتری از شما در اجتماع نمایش داده شود. برای اطلاع از خرید اقساطی سمند LX از آرین لوتوس و همچنین دریافت اطلاعات در مورد شرایط و نحوه خرید اقساطی دنا پلاس کلیک کنید.



















