مقایسه دو طرح مجلس و دولت برای بازار خودرو
بر اساس گزارش مجله آرین لوتوس، دولت به دنبال راهحلی سریعتر برای بهبود وضعیت بازار و صنعت خودرو است. از آنجا که تصویب طرح اصلی ساماندهی خودرو ممکن است مدت زیادی طول بکشد، دولت برنامهای با عنوان «مشوق جهش تولید» را آغاز کرده است. به نظر میرسد این طرح، در مقایسه با طرح مجلس، سریعتر قابل اجرا باشد و احتمالاً به زودی از سوی مسئولان به خودروسازان ابلاغ خواهد شد.
طرح مشوق جهش تولید خودرو شامل چه مواردی میشود؟
مهمترین بخش برنامه دولت برای تشویق خودروسازان به افزایش تولید، این است که به شرکتهایی که خودروهای کمتعداد میسازند، اجازه میدهد قیمت محصولاتشان را خودشان تعیین کنند. در این شرایط، شورای رقابت همچنان در فرآیند قیمتگذاری حضور دارد و مسئولیت تعیین قیمت برای خودروهای پرفروش را بر عهده خواهد داشت.
به نظر میرسد وزیر جدید صنعت به این نتیجه رسیده که خودروسازها در شرایط فعلی نمیتوانند به کار خود ادامه دهند و دیگر قادر نیستند با ضرر به تولیدشان ادامه دهند. به همین دلیل، سعی کرده با انتقال بخشی از اختیارات شورای رقابت به خودروسازان، شرایطی فراهم کند که آنها از تولید با زیان جلوگیری کنند.
بر این اساس، در طرح پیشنهادی دولت، شورای رقابت همچنان قیمت خودروهای پرفروشی مانند پژو ۴۰۵ و تیبا را تعیین میکند. اما قیمتگذاری خودروهایی مانند دنا، کوییک و سمند سورن به عهده خود شرکتهای سازنده خواهد بود.

بر این اساس، برنامهریزان بخش خودرو اهدافی کلی را در دستور کار خود قرار دادهاند. یکی از این اهداف، توقف تولید خودروهایی است که برای شرکتهای خودروساز زیانآور هستند. همچنین، تعیین قیمت برای خودروهای کمتعداد توسط خودروسازان، این فرصت را ایجاد میکند که یارانه غیرمستقیمی که قبلاً از سوی دولت پرداخت میشد، حذف شود. چرا که از این به بعد، خودروسازان میتوانند قیمت خودروهای کمتیراژ را نزدیک به قیمت بازار تعیین کنند. این کار به آنها کمک میکند نه تنها از ضرر تولید این نوع خودروها جلوگیری کنند، بلکه بخشی از زیان ناشی از قیمتگذاری خودروهای پرفروش توسط شورای رقابت را نیز جبران نمایند.
هدف دیگری که در سیاستهای بخش خودرو دنبال میشود، افزایش میزان تولید در شش ماه دوم امسال است.
در طرح ساماندهی خودرو که روز یکشنبه کلیات آن در کمیسیون صنایع مجلس به تصویب رسید چه میگذرد؟
ایده اصلی این برنامه، فروش خودروهای تولیدی از طریق بورس کالا است. بر اساس تصمیم نمایندگان مجلس، تعدادی از پرفروشترین خودروهای دو شرکت بزرگ خودروسازی انتخاب خواهند شد.
کار تعیین این خودروها به عهده “شورای رقابت” است. این شورا فهرست خودروهای منتخب را به “سازمان حمایت” میدهد. سپس این سازمان، پس از بررسیهای لازم، یک “قیمت پایه” برای فروش این خودروها در بورس کالا مشخص میکند. اما قیمت نهایی خودروها در همان بورس و بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشود. نکته مهم این است که خودروسازان فقط همان “قیمت پایه” را از بورس دریافت میکنند.
تفاوت بین قیمت فروش در بورس و قیمت پایه، در جاهای خاصی خرج خواهد شد:
* ۲۰ درصد برای بهبود حملونقل عمومی و از رده خارج کردن خودروهای قدیمی.
* ۱۰ درصد برای کمک به تولید خودروهای بیشتر و باکیفیتتر.
* ۵۰ درصد برای دادن وام قرضالحسنه به خودروسازان، تا برای تحقیق و توسعه新产品 هزینه کنند.
همچنین در این برنامه، به خودروسازان اجازه داده میشود تا برای خودروهای کمفروش خود، قیمت تعیین کنند. در نتیجه، همانطور که مشخص است، دولت و مجلس همچنان نظارت “شورای رقابت” بر قیمتگذاری را حفظ کردهاند و فقط بخشی از این اختیار به خودروسازان و بورس کالا واگذار شده است.
منبع: دنیای اقتصاد
بیشتر بخوانید:
تعویض پلاک
استعلام خلافی خودرو و روش کم کردن خلافی
همه چیز در مورد مبایعه نامه خودرو
بیمه خودرو
مدارک و شرایط نقل و انتقال خودرو


































