مقایسه رنو سیمبل و هیوندای النترا
مقایسه رنو سیمبل و هیوندای النترا
در این نوشته از مجله خودروی آرین لوتوس، میخواهیم دو خودروی رنو سیمبل و هیوندای النترا را با هم مقایسه کنیم. هدف این است که با نگاهی دقیقتر و بررسی ویژگیهای هر دو خودروی فرانسوی و کرهای، اطلاعات مفیدی در اختیارتان بگذاریم تا در صورت تصمیم به خرید، انتخابی آگاهانه و مناسب داشته باشید.
مقدمهای بر مقاله مقایسه رنو سیمبل و هیوندای النترا
رنو برای مدتهای طولانی یکی از محبوبترین برندهای خودرو در ایران بوده است و بیشتر مردم این شرکت را با مدل تندر 90 میشناسند. اگرچه رنو سیمبل هم یکی از محصولات این برند است، اما هرگز به شهرت تندر 90 دست نیافته است. رنو سیمبل در واقع از خانواده تندر 90 به حساب میآید و از نظر ظاهری شباهت زیادی به آن دارد.
میتوان گفت رنو سیمبل یک نسخه مدرنتر از تندر 90 است. طراحی این خودرو جذابتر و امروزیتر از تندر 90 انجام شده، اما با این حال برخی ویژگیهای مشترک بین آن دو دیده میشود. اولین مدل رنو سیمبل در سال 1999 به بازار معرفی شد. سپس نسل پیشرفتهتر این خودرو که در حقیقت نسخه جدید تندر 90 محسوب میشود، در سال 2012 عرضه گردید. این خودرو در بیشتر کشورهای جهان با نام داچیا لوگان شناخته میشود.
یکی دیگر از خودروهای سدان پرطرفدار، هیوندای النترا است. این مدل جزو محصولات شرکت معتبر و قدرتمند کرایهای هیوندای است. شرکت هیوندای کار خود را پس از پایان جنگ جهانی دوم و در اوج مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ در کره جنوبی آغاز کرد. اما امروزه این شرکت توان رقابت با بزرگترین برندهای جهان مانند آئودی، نیسان و پورشه را دارد و با قرار گرفتن در رتبه نهم در فهرست باارزشترین برندهای دنیا، تقریباً همرده فورد آمریکا شناخته میشود.

در حالی که این برند آمریکایی سابقه بسیار طولانیتری از هیوندای دارد، شرکت هیوندای اولین بار خودروی النترا را در سال 1990 معرفی کرد و در سالهای بعد، مدلهای جذابتری از آن را به بازار عرضه نمود. این خودرو در دسته خودروهای سدان متوسط شهری قرار میگیرد. اکنون زمان آن فرا رسیده که به مقایسه رنو سیمبل و هیوندای النترا بپردازیم.
مقایسه طراحی ظاهری
وقتی هیوندای النترا را با رنو سیمبل مقایسه میکنیم، متوجه میشویم که النترا طراحی بیرونی جذابتری دارد. مدلهای جدید این خودرو از نظر ظاهری، با بسیاری از رقبای خود برابری میکند. زیباترین بخش طراحی هیوندای النترا، قسمت جلوی آن است. چراغهای باریک و بلند، همراه با یک جلوپنجره ششضلعی، به خودرو حالتی قدرتمند و ورزشی دادهاند.
طراحی سپر و کاپوت با خطوط تیز و مشخص، جلوه زیبایی به خودرو بخشیده است. البته ممکن است از نظر برخی کارشناسان، این خطوط بیش از حد برجسته باشند. وجود دریچههای عمودی در کنارههای سپر، علاوه بر افزایش زیبایی، به خنککردن بهتر سیستم ترمز و چرخها کمک میکند. چراغهای روز یا دیلایت که شکلی شبیه به حرف C دارند، در کنار فرم کشیده کاسه چراغ، بر زیبایی این خودرو افزودهاند.
با این حال، شیب زیاد سقف در قسمت عقب، اگرچه ظاهر خودرو را زیباتر کرده، اما فضای بالای سر سرنشینان صندلی عقب را بسیار محدود کرده است. همچنین شیشه عقب این خودرو در مقایسه با سایر سدانهای مشابه، کوچکتر است که دلیل آن شیب تند سقف و ستون C نسبتاً پهن خودرو است. یکی دیگر از نکات منفی در طراحی بیرونی النترا، استفاده از قطعات پلاستیکی در سپرهاست.
از سوی دیگر، رنو سیمبل در مقایسه با النترا، خودروی کوچکتری محسوب میشود و طراحی آن – مانند بسیاری از محصولات رنو – ساده و بیحاشیه است. این سادگی گاهی باعث میشود طراحی خودرو به مرور زمان کهنه به نظر نرسد و همچنان در بازار محبوب بماند. چراغهای جلوی سیمبل به خوبی با فرم پنجرهها و بدنه هماهنگ شدهاند.
گلگیرهای برجسته جلو و عقب، همراه با خطوط کناری روی آنها، ظاهری امروزی به خودرو بخشیدهاند. طراحی قسمت جلوی سیمبل را میتوان نسبتاً زیبا ارزیابی کرد، اما بخش عقب و نمای جانبی خودرو چندان جلب توجه نمیکنند. طراحی چراغهای عقب و صندوق، بسیار ساده و معمولی به نظر میرسد. یکی از نکات مثبت در طراحی رنو سیمبل، لبه برجسته صندوق عقب است، اما قرارگیری پلاک در پایینترین قسمت سپر، از این زیبایی کاسته است.
مقایسه طراحی داخلی
طراحی داخلی خودروی رنو سیمبل، همانند ظاهر بیرونی آن، بسیار ساده و یکنواخت است و میتوان گفت تا حدی کسلکننده به نظر میرسد. شاید بتوان اینطور بیان کرد که فضای داخلی رنو سیمبل در واقع همان طراحی کابین تندر ۹۰ است با تغییرات جزئی. کیفیت مواد به کار رفته در ساخت آن چندان بالا نیست که با توجه به قیمت پایین این خودرو در بازارهای جهانی، این موضوع کاملاً قابل پیشبینی است.
با این وجود، این خودرو یک نقطه قوت مهم دارد: مونتاژ بسیار خوب و باکیفیت آن که احساس استحکام و دوام را به راننده منتقل میکند. فضای سرنشینان عقب اما چندان بزرگ و دلباز نیست. با این حال، به لطف طراحی سقف بلند و فرم مناسب بدنه، حتی افراد قدبلند نیز میتوانند به راحتی در این خودرو جای بگیرند. صندلیهای رنو سیمبل در مقایسه با تندر ۹۰ طراحی بهتری دارند و به ویژه صندلیهای جلو راحتی نسبتاً خوبی برای سرنشینان فراهم میکنند.
در مقابل، فضای داخلی هیوندای النترا در مقایسه با رنو سیمبل بسیار لوکستر است. به طور کلی کابین النترا را میتوان لوکس، کاربردی و متمرکز بر راننده توصیف کرد، اما مانند طراحی بیرونی آن چندان هیجانانگیز نیست. داشبورد از مواد نسبتاً نرم و قابل قبولی ساخته شده و استفاده از قطعات نقرهای و فلزی در فضای داخلی، تا حدی حس لوکس بودن را به فضای کابین میبخشد.
صندلیهای النترا به خوبی طراحی شدهاند و به ویژه در ردیف جلو، راحتی خوبی برای سرنشینان فراهم میکنند. اما در ردیف عقب، کمبودن ارتفاع سقف ممکن است برای افراد بلندقد کمی آزاردهنده باشد، هرچند که زاویهی مناسب صندلیها این مشکل را تا حدی برطرف کرده است. یکی از ویژگیهای مهم در خودروهای خانوادگی، حجم و اندازهٔ صندوق عقب است. در این زمینه رنو سیمبل با داشتن فضای صندوقی به گنجایش ۵۱۰ لیتر، به وضوح برتری خود را نسبت به هیوندای النترا نشان میدهد.
نگاهی بر مشخصات فنی مقایسه رنو سیمبل و هیوندای النترا
مقایسه فنی
بررسی مشخصات فنی خودروی هیوندای النترا و رنو سیمبل نشان میدهد که هیوندای النترا برتری قابل توجهی نسبت به رنو سیمبل دارد. رنو سیمبل اگرچه ممکن است در رانندگی شهری عملکرد قابل قبولی داشته باشد، اما در جادههای بیرون شهر، بهویژه در مسیرهای کوهستانی، نمیتواند با خودروهای رقیب رقابت کند. مشکل اصلی این خودرو به موتور آن برمیگردد.
موتور ۱.۶ لیتری رنو سیمبل با ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتنمتر گشتاور، برای خودرویی که چهار سرنشین دارد، چندان قدرتمند به حساب نمیآید. علاوه بر این، شتاب گیری این خودرو نیز چندان خوب نیست و این موضوع میتواند در طولانیمدت برای راننده کسلکننده شود. در مقابل، هیوندای النترا موتور قویتری دارد و همچنین استفاده از جعبه دنده شش سرعته در این خودرو، تجربه رانندگی را لذتبخشتر میکند.

هیوندای النترا از یک موتور چهار سیلندر بهره میبرد که میتواند تا ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۱۸۴ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این مشخصات باعث شده تا خودرو کشش مناسبی داشته باشد. هرچند النترا در مقایسه با رنو سیمبل، سریعتر از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد، اما در کل در برابر دیگر رقبا، خودروی چابکی بهشمار نمیآید و در افزایش سرعت، کمی کند عمل میکند.
| مدل خودرو | رنو سیمبل | هیوندای النترا |
| پیشرانه | ۱.۶ لیتری( K4M) | 2 لیتری (MPI) |
| حجم موتور | 1598 سی سی | 1999 سی سی |
| حداکثر قدرت | 105 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه | 147 اسب بخار در 6500 دور در دقیقه |
| حداکثر گشتاور | 145 نیوتن متر در 3750 دور در دقیقه | 224 نیوتن متر در 4500 دور در دقیقه |
| گیربکس | 4 سرعته خودکار | 6 سرعته خودکار |
| مصرف سوخت (ترکیبی) | 7 لیتر در هر صد کیلومتر | 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر |
| شتاب صفر تا 100 | 10.1 | 9.8 |
| حداکثر سرعت | 175 | 200 |
مقایسه آپشن و امکانات رفاهی
وقتی میخواهیم هیوندای النترا و رنو سیمبل را با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم که هیوندای النترا از نظر امکانات و آپشنها، مزیت کامل خود را حفظ کرده است. این خودرو فهرست بلند و کاملی از امکانات رفاهی را ارائه میدهد، از جمله: پنج گرمکن (برای چهار صندلی و فرمان)، سیستم ورود بدون کلید (Keyless Go)، و دو سیستم خنککننده برای صندلیهای جلو.
هیوندای النترا با صندلیهای هوشمندی که قابلیت گرم و سرد شدن، تنظیم گودی کمر و حتی حافظه دارند، تجربهی رانندگی و سواری را برای سرنشینان بسیار دلپذیر میکند. در مقابل، رنو سیمبل صندلیهایی با امکانات محدودتر دارد. در نهایت، همین ویژگیها باعث میشوند هیوندای النترا خودرویی راحتتر از رنو سیمبل باشد.
| تجهیزات | هیوندای النترا | رنو سیمبل |
| چراغ | چراغ های جلو LED/مه شکن جلو-اتولایت- چراغ خوشآمدگویی – چراغ بدرقه | مه شکن جلو و عقب/ دیلایت |
| سیستم های مولتی مدیا | سیستم صوتی پیشرفته Infinity با 8 بلندگو قدرتمند-Bluetooth – USB – CD – MP3 – AUX | سیستم صوتی قابلیت اتصال بلوتوث و USB-MP3 |
| صفحه نمایش | نمایشگر 7 اینچی | |
| صفحه نمایش 5 اینچی | ||
| رینگ ها | 17 اینچی آلیاژی | رینگ آلومینیومی |
| آینه | تنظیم برقی آینه ها به همراه جمع شونده | آینههای جانبی برقی |
| تهویه مطبوع | دو گانه کنترل اتوماتیک | کنترل اتوماتیک |
| صندلی | 6 حالته برقی – تنظیم برقی گودی کمر – مموری | 6 حالته دستی- تنظیم ارتفاع صندلی راننده-صندلی عقب تاشو |
| شیشه | شیشه بالابر جلو و عقب برقی | شیشه بالابر جلو و عقب برقی |
| سایر امکانات |
فرمان 3 حالته- روکش چرمی-گرم کن صندلی جلو -کروز کنترل – سانروف پانارومیک – سنسور نور و باران – سرد کن صندلی جلو-سیستم شناسایی نقطه کور- استارت دکمه ای بازکن سنسوریک صندوق عقب- سیستم هشدار خروج از خط- ورود بدون کلید-استارت دکمهای |
کروز کنترل – دوربین دنده عقب – سنسور باد لاستیک |
مقایسه ایمنی
وقتی میخواهیم از نظر ایمنی، خودروهای رنو سیمبل و هیوندای النترا را با هم مقایسه کنیم، باید به گزارشهای مؤسسه IIHS توجه کنیم که تستهای ایمنی و تصادف را انجام میدهد. بر اساس این گزارشها، هیوندای النترا در رده ایمنترین خودروها قرار گرفته است. رنو سیمبل توانسته ۳ ستاره ایمنی از سازمان یورو انکپ دریافت کند، در حالی که هیوندای النترا موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی شده است.
یکی از دلایل این برتری، وجود ۷ کیسه هوا در هیوندای النترا است که شامل دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، دو کیسه هوا برای محافظت از بالاتنه، دو کیسه هوا پردهای برای محافظت از سر در برخوردهای جانبی و یک کیسه هوا برای زانوی راننده میشود. اما رنو سیمبل تنها دو کیسه هوا دارد.
علاوه بر این، سیستم ترمز در هیوندای النترا هم در چرخهای جلو و هم در چرخهای عقب به صورت دیسکی است و این موضوع باعث افزایش ایمنی ترمزگیری میشود. در مقابل، رنو سیمبل فقط ترمزهای جلو دیسکی دارد. همچنین هیوندای النترا به سیستم کنترل پایداری (ESC) و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) مجهز است که در رنو سیمبل این ویژگیها وجود ندارد. در کل، مقایسه این دو خودرو نشان میدهد که هیوندای النترا از نظر ایمنی عملکرد بهتری دارد.
| تجهیزات | هیوندای النترا | رنو سیمبل |
| تجهیزات ایمنی و حفاظتی | سیستم کمکی پارک جلو و عقب – دوربین عقب – سیستم ورود بدون کلید- نگهدارندهی خودرو در شیب (HAC)- قفل مرکزی/ریموت/ایموبلایزر/ کیلس/استارت دکمه ای | سيستم ضد سرقت (ايموبيلايزر) – قفل مركزی – سنسور دنده عقب – دوربین دنده عقب – سوئیچ ضد سرقت |
| کیسه هوا | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو – کیسه هوای جانبی – کیسه هوای پرده ای – کیسه هوای زانویی | کیسه ایمنی هوا راننده و سرنشین جلو |
| سیستم ترمز | ترمزهای دیسکی جلو و عقب – ABS – ESC – EBD | ترمز ضد قفل ABS و EBA -جلو دیسکی و عقب کاسه ای |
تجربه رانندگی
مقایسهی هیوندای النترا و رنو سیمبل از نظر کیفیت رانندگی نشان میدهد که هیوندای النترا عملکرد بهتری دارد. دلیل این برتری، هماهنگی بسیار خوب بین موتور و جعبه دنده در این خودرو است. این هماهنگی باعث میشود النترا در پیچهای تند، تعادل و پایداری خیلی خوبی داشته باشد.
از سوی دیگر، رنو سیمبل هم در کلاس خودش، خودروی قابل قبولی به حساب میآید. این خودرو با این که فاقد سیستمهای پیشرفته الکترونیکی برای حفظ پایداری است، اما در جادههای کوهستانی و پیچها، ثبات مناسبی از خود نشان میدهد.
هر دو خودرو، سواری نرم و آرامی برای سرنشینان فراهم میکنند؛ با این حال، سطح راحتی در هیوندای النترا در مقایسه با رنو سیمبل، بالاتر است.
تحلیل شرایط بازار
بررسی وضعیت بازار
هر دو این خودروها از خارج وارد میشوند، بنابراین نوسانات اخیر قیمت ارز، تاثیر مستقیم و قابل توجهی بر قیمت آنها گذاشته است. با این حال، هیوندای النترا به خاطر کیفیت عالی و امکانات فراوانی که دارد، از محبوبیت بالایی برخوردار است و یکی از پرفروشترین خودروها به شمار میرود. بازار خودروی دست دوم این مدل نیز فعال و مناسب است.
در مقابل، رنو سیمبل با اینکه مشخصات خوب و قابل قبولی دارد و یک سدان شهری محسوب میشود، نتوانسته است جایگاه مناسبی در بازار ایران پیدا کند. علاوه بر این، قیمت بالاتر و طراحی ساده و یکنواخت این خودرو نیز در کمفروغ شدن آن بیتاثیر نبوده است. در نتیجه، رنو سیمبل در شرایط کنونی از موقعیت چندان مطلوبی در بازار ایران برخوردار نیست.

جمع بندی مقاله مقایسه رنو سیمبل و هیوندای النترا
تصویر جذابی از رنو سیمبل
به طور کلی، اگر در انتخاب بین این دو خودرو تردید دارید، بهتر است به نیازها و اولویتهای خود توجه کنید. اگر طراحی شیک و امروزی، ویژگیهای فنی قابل قبول و سطح راحتی بالا برای شما اهمیت دارد، بدون شک هیوندای النترا گزینه مناسبتری خواهد بود. اما اگر به دنبال خودرویی با امکانات کافی، سواری نرم و در عین حال قیمت مقرونبهصرفهتر هستید، رنو سیمبل میتواند انتخاب خوبی برای شما باشد. برای آگاهی از قیمت هیوندای النترا و استفاده از خدمات کارشناسی خودرو، روی لینک آرین لوتوس کلیک کنید.
پیشنهاد میکنیم این مطالب مرتبط را نیز مطالعه کنید:
مقایسه رنو سیمبل و کیا سراتو
مقایسه رنو ساندرو و رنو سیمبل
معایب هیوندای النترا
بررسی تمام نسلهای هیوندای النترا
مقایسه هیوندای النترا و هیوندای سوناتا ۲۰۱۸
مقایسه هیوندای النترا و چری آریزو ۵ توربو
































