مقایسه ساندرو و لیفان X50
lifan
این نوشته به مقایسه دو خودروی هاچبک میپردازد. خودروهای هاچبک معمولاً طراحی جوانپسندی دارند و بیشتر مورد توجه قشر جوان قرار میگیرند. این نوع خودروها به دلیل فضای محدود صندوق عقب و کوچک بودن کابین، معمولاً گزینه مناسبی برای خانوادههای پرجمعیت محسوب نمیشوند. البته این یک قانون قطعی نیست و ممکن است برخی خانوادهها نیز از این خودروهای جمع و جور و شیک استفاده کنند.
در یک سوی این مقایسه، خودروی ساندرو قرار دارد که در ایران با نام رنو شناخته میشود و بسیاری آن را یک خودروی فرانسوی میدانند. اما در واقع ساندرو محصول شرکت داچیا از کشور رومانی است که زیرمجموعه گروه رنو به شمار میآید. این خودرو در کشورهای دیگری مثل برزیل و روسیه نیز با نام داچیا عرضه میشود و کمتر پیشوند رنو برای آن به کار برده میشود.
در سوی دیگر، لیفان ایکس ۵۰ قرار دارد که یکی از محصولات چینی حاضر در بازار ایران است. لیفان برای خریداران ایرانی نام ناآشنایی نیست و با وجود نگاه معمولاً محتاطانه مردم به خودروهای چینی، این برند توانسته محصولات خود را به خوبی در کشورمان به فروش برساند. این مقاله به مقایسه همین دو خودرو، یعنی ساندرو و لیفان ایکس ۵۰ اختصاص دارد.
پیش از هر چیز باید گفت هر دو خودرو در دسته خودروهای اقتصادی از نظر قیمت قرار میگیرند. البته این تنها در ظاهر است، زیرا با قیمتهای امروز، حتی قشر متوسط جامعه نیز به سادگی نمیتوانند چنین خودروهایی را خریداری کنند، چه برسد به افراد با توان مالی کمتر.
اولازهمه، موتور
شرکت داچیا برای تأمین نیروی محرکه خودروی ساندرو، از موتوری به نام K4M 696 استفاده کرده است. این همان موتوری است که در مدل بزرگتر، یعنی تندر ۹۰، به کار رفته و عملکرد قابل قبول و قدرت خوبش را در آن خودرو به خوبی نشان داده است. به جرات میتوان گفت که این موتور یکی از دلایل اصلی محبوبیت و موفقیت طولانیمدت تندر در بازار ایران بوده است.
این پیشرانه ۱۶۰۰ سیسی حجم دارد و ساختار آن چهار سیلندر در یک ردیف است. قدرت خروجی این موتور ۱۰۵ اسب بخار در ۵۷۵۰ دور در دقیقه و بیشترین گشتاور آن نیز ۱۴۰ نیوتون متر در ۳۷۵۰ دور در دقیقه است. با این مشخصات، مدل اتوماتیک ساندرو میتواند در مدت ۱۱.۵ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن به ۱۷۰ کیلومتر در ساعت میرسد.

رقیب ساندرو در این مقایسه یعنی لیفان X50 از موتوری با حجم 1500 cc زیر کاپوت خود بهره میبرد. این موتور هم 4 سیلندر خطی و 16 سوپاپ است، درست مانند موتور ساندرو. قدرتی که موتور لیفان X50 توانایی تولید آن را دارد 102 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه است و حداکثر گشتاور آن 133 نیوتون متر در دور موتور 3500 دور بر دقیقه است.
شاید در اعداد و ارقام تفاوت زیادی بین دو پیشرانه به چشم نیاید اما در آمار نهایی تفاوت دو موتور مشهود است. نهایت سرعتی که لیفان X50 با جعبهدندهی اتوماتیک CVT خود میتواند به آن دست پیدا کند 160 کیلومتر بر ساعت است که 10 کیلومتر کمتر از ساندرو است. در ضمن شتاب اولیهی 0 تا 100 آن توسط لیفان اعلامنشده است. احتمالاً آنقدر خجالتآور بوده که حتی چینیها هم از گفتنش شرم کردهاند.
آیا می دانید وضعیت 60 درصد از خودرو های کارکرده از نظر فنی و بدنه با ادعای مالک مطابقت ندارد.
اگر قصد خرید خودروی دست دوم را دارید نمایشگاه خودروهای کارشناسی شده آرین لوتوس بهترین گزینه برای شماست تا ضمن خرید خودروی خود از مزایای بلند مدت آرین لوتوس نیز بهره مند شوید.

زیبایی، اگرچه شاید در نگاه اول نکتهای حیاتی به نظر نرسد، اما اهمیت خود را دارد. اکنون میخواهیم طراحی بیرونی و داخلی دو خودروی ساندرو و لیفان X50 را با هم مقایسه کنیم. حتی اگر سعی کنیم در انتخاب ماشین کاملاً منطقی و بدون احساسات عمل کنیم، باز هم نمیتوانیم زیبایی خودرویی که قصد خریدش را داریم نادیده بگیریم. مسائل فنی، میزان مصرف سوخت، قیمت مناسب و ایمنی مسائل بسیار مهمتری هستند، اما این به آن معنا نیست که زیبایی بیارزش است. همه ما سزاوار این هستیم که خودروی زیبایی را برانیم. البته به نظر میرسد از دیدگاه شرکتهایی مانند داچیا و رنو، ما این شایستگی را نداریم.
همانطور که هیچ شکی در توانایی فنی تندر 90 وجود ندارد، باید پذیرفت که زشتی ظاهری آن نیز غیرقابل انکار است. باید صادقانه گفت که طراحی تندر ۹۰ یک شکست کامل در قرن بیست و یکم محسوب میشود. گذشته از نمای بیرونی ناخوشایند، وقتی به داخل کابین میروید، تازه متوجه میشوید که این زشتی پایانی ندارد و یافتن نقطهای زیبا در طراحی این خودرو، مانند پیدا کردن سوزن در انبار کاه است. هرچند ساندرو در طراحی خارجی خود تغییرات مثبت و قابل قبولی داشته، اما در طراحی داخلی، راه برادر بزرگتر خود (تندر ۹۰) را ادامه داده است. فقط به این جمله بسنده میکنیم که طراحی داخلی ساندرو، به هیچ وجه جذابیت لازم برای attracting قشر جوان جامعه، حتی در ایران که گزینههای محدودی دارد، را ندارد. با این حال، علیرغم طراحی ضعیف، مواد اولیه به کار رفته در ساخت ساندرو از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند.
در مقابل، خودروسازان چینی در سالهای اخیر پیشرفت چشمگیری در زمینه طراحی خودرو داشتهاند. آنها توانستهاند از تقلیدهای ناشیانه اولیه فاصله گرفته و به طراحیهای معقول و سپس ابداعی دست یابند. لیفان X50 یکی از نمونههای موفق این تقلیدهای هوشمندانه است. شاید با دقت در جزئیات، کاستیهایی دیده شود، اما در روزهای اول عرضه، زمانی که این خودرو به عنوان مدلی ناشناخته در خیابانها دیده میشد، بارها با آلفا رومئو جولیتا اشتباه گرفته میشد. در مقایسه طراحی داخلی، قطعاً و بدون شک لیفان X50 عملکرد بهتری نسبت به ساندرو دارد. البته، ساندرو و تندر 90 همیشه در این زمینه بازنده بودهاند و شاید یافتن خودرویی با طراحی زشتتر از آنها کاری غیرممکن باشد. اما در نقطه مقابل ساندرو که کیفیت ساخت خوبی دارد، لیفان X50 مانند بسیاری از محصولات چینی، از مواد اولیه بسیار ارزان و بیکیفیتی در ساخت خود استفاده کرده است.
مصرف سوخت، امنیت، امکانات
با وجود افزایش قیمتها در بسیاری از حوزهها و ثابت ماندن قیمت بنزین، شاید به نظر برسد که موضوع مصرف سوخت دیگر برای مردم اولویت نداشته باشد. اما به زودی ممکن است این مسئله دوباره به یکی از نگرانیهای اصلی تبدیل شود. این روزها اخبار و شایعات زیادی درباره احتمال بازگشت سهمیهبندی بنزین و دو نرخی شدن آن شنیده میشود.
در این میان، میخواهیم مصرف سوخت دو خودروی ساندرو و لیفان X50 را با هم مقایسه کنیم. خودروی ساندرو با باک ۵۰ لیتری، در شرایط ترکیبی به طور متوسط در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۸.۳ لیتر بنزین مصرف میکند. این در حالی است که لیفان X50 مصرف کمتری دارد و در همین شرایط ترکیبی، تنها ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین استفاده میکند. البته ظرفیت باک لیفان X50 نیز کمتر و معادل ۴۲ لیتر است.

لیفان X50 از نظر ظاهری، سیستم ترمز پیشرفتهتری در مقایسه با ساندرو ارائه میدهد. با این حال، ساندرو موفق شده ۴ ستاره ایمنی از سیستم ارزیابی اروپا (NCAP) دریافت کند، در حالی که لیفان X50 حتی در این آزمون شرکت نکرده است. هر دو خودرو دارای دو کیسههوا برای راننده و سرنشین جلو هستند.
در بخش امکانات، ساندرو تقریباً گزینهی قابل توجهی ندارد و تنها ویژگی برجستهی آن شیشههای برقی است. لیفان X50 در این زمینه وضعیت بهتری دارد و حداقل دارای سانروف و چراغهای روز است. به طور کلی، هر دو مدل از امکانات ویژه و چشمگیری برخوردار نیستند.
جدول مقابسه فنی ساندرو و لیفان x50
|
|
لیفان X50
|
رنو ساندرو
|
|
حجم موتور
|
1498CC
|
1598CC
|
|
قدرت موتور
|
102 اسب بخار در 6000 دور
|
105 اسب بخار در 5750 دور
|
|
تعداد سیلندر/سوپاپ
|
4/16
|
4/16
|
|
جعبه دنده
|
5 سرعته دستی
|
4 سرعته اتومات
|
|
شتاب صفر تا صد(ثانیه)
|
–
|
11.5ثانیه
|
|
ماکزیمم سرعت KM/H
|
160
|
170
|
|
مصرف سوخت ترکیبی لیتر
|
6.5
|
8.3
|
|
حجم باک
|
42 لیتر
|
50 لیتر
|
|
تجهیزات ایمنی و امنیتی
|
سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD – سیستم ترمز ضد قفل ABS – سیستم ترمز کمکی BAS-کیسه هوای راننده و سرنشین جلو
|
ترمز های جلو دیسکی و عقب کاسه ای – ترمز ضدقفل ABS بهمراه توزيع الكترونيكي ترمز- كيسه هواي راننده و سرنشین جلو
|
|
امکانات رفاهی
|
کیسه هوای راننده و سرنشین جلو-دارای 4 بلندگو، سیستم پخش CD با خروجی USB، AUX – کنترل سیستم صوتی از روی فرمان-مجهز به سیستم ISOFIX – سنسور دنده عقب – صندلی چرمی – کامپیوتر سفری – رینگ آلومینیومی – Day Light – تنظیم الکترونیکی ارتفاع نور چراغ های جلو – شیشه های جلو و عقب برقی – سان روف – رینگ 15 اینچ آلومینیومی
|
كنترل سيستم صوتي زير فرمان – سيستم صوتي (راديو + سي دي (پخش فشرده)+USB+4بلندگو)- رینگ 15 اینچی آلومینیومی – سيستم تهويه مطبوع با كنترل دستي – چراغ مه شكن جلو – آينه هاي جانبي همرنگ بدنه
|
بدون شک ساندرو بهتر از لیفان معامله میشود
ساندرو در بازار ایران پشتوانهای به نام تندر 90 داشت و خودش هم توانست باکیفیت بالای ساخت، جدا از مسائل مربوط بهظاهر و امکانات خود را اثبات کند. در حال حاضر ساندرو یکی از خودروهایی است که علیرغم تمام نوسانات قیمت در بازار، بهخوبی خریدوفروش میشود.
در مقابل اما لیفان X50 هرچقدر هم بخواهد خوب باشد که خیلی هم خوب نیست، بازهم چینی است. درست است که مردم بهتدریج و هرچند با اکراه در حال پذیرش خودروهای چینی هستند اما همچنان مسئلهای به نام افت قیمت شدید بر روی دوش برندهای چینی سنگینی میکند. در ضمن لیفان X50 دیگر تولید نمیشود. برای اطلاع از قیمت رنو ساندرو و قیمت لیفان X50 دنده ای کلیک کنید.
اگر قصد خرید خودروی لیفان و یا خودروهای چینی چه صفر و چه کار کرده را دارید مطالعه مقاله ام وی ام صفر با گلگیر تعویض شده را که از تجارب آرین لوتوس است از دست ندهید
تا به ضرورت و اهمیت کارشناسی 209 نقطه ای خودرو در جلوگیری از هزینه های بعد از معامله خودرو دست دوم پی ببرید
مقالات مرتبط:
آیا بهتر است خودروی لیفان X60 را بخریم؟
به زودی شاهد حضور شاسی بلند لیفان X70 در خیابانهای ایران خواهیم بود و ویژگیهای فنی آن را بررسی میکنیم.
کدام خودروهای داخلی بیشترین و کمترین کاهش قیمت را تجربه کردهاند؟
نگاهی به شاسیبلندهای ساخت کشور چین.
مقایسهای بین برلیانس کراس و لیفان X50.
در وضعیت فعلی، آیا انتخاب خودروی دندهاتوماتیک تصمیم درستی است؟
مقایسه رنو ساندرو با مدل ساندرو استپوی.
کدام مدلهای خودرو سریعتر و راحتتر به فروش میروند؟
آیا خرید ساندرو گزینه بهتری نسبت به ساندرو استپوی است؟
وضعیت نامشخص و پیچیده بازار برای سندهای فروش ساندرو و ساندرو استپوی.
مقایسه مزدا ۲ با رنو ساندرو؛ رقابت خودروهای کوچک با آرزوهای بزرگ.
مقایسه رنو ساندرو با پژو ۲۰۷.







































