مقایسه لیفان 820 و سراتو سایپا ، رقابتی میان دورگه های شرقی و ایرانی
سراتو
در این مقاله، به مقایسه دو خودروی لیفان ۸۲۰ و سراتو سایپا میپردازیم. این بررسی، ویژگیهای فنی، امکانات رفاهی و طراحی داخلی و خارجی هر دو خودرو را در بر میگیرد.
لیفان ۸۲۰ و سراتو سایپا دو خودروی دوگانه در بازار ایران هستند که مورد استقبال زیادی قرار گرفتهاند. مطالعه این مقایسه به شما کمک میکند تا انتخاب بهتری بین این دو خودرو داشته باشید.
در این نوشتار، مسائل فنی و امکانات رفاهی سراتو سایپا و لیفان ۸۲۰ با هم سنجیده میشوند. با ما همراه باشید تا علاوه بر شناخت بهتر این دو خودروی محبوب، با شرکتهای مونتاژکننده آنها در داخل کشور نیز آشنا شوید.
کره دست از سراتو 2000 برداشت اما سایپا دست بردار نیست
شرکت سایپا از همان اول، یک مدل قدیمیتر از سراتو را برای تولید انتخاب کرد. در حالی که کیا موتورز، شرکت سازنده، به سراغ مدلهای جدیدتر رفته بود، به نظر میرسد همین نسخه قدیمی (که قطعاً قیمت کمتری داشته) مورد علاقه مسئولان سایپا قرار گرفت. اگر بخواهیم واقعیت را به گونهای دیگر نشان دهیم، میتوان گفت سایپا با برنامهریزی دقیق، تولید نسل دوم سراتو را در ایران شروع کرد که با نامهای سراتو سایپا یا سراتو مونتاژ به بازار آمد. اما حقیقت این است که دلیل اصلی این انتخاب، قیمت پایینتر این مدل بود.
در نهایت، اجازه تولید نسل دوم سراتو از کیا موتورز خریداری شد و این خودرو راهی جادههای ایران گردید. در همین زمان، کرمان موتور هم بیکار ننشست و با شرکت لیفان چین که مدل جدیدی به نام لیفان ۸۲۰ را معرفی کرده بود، وارد گفتگو شد. پس از انجام مذاکرات، کرمان موتور مسئولیت تولید (یا به عبارت بهتر، مونتاژ) لیفان ۸۲۰ را بر عهده گرفت و از سال ۱۳۹۵ آن را به بازار ایران عرضه کرد.
در ادامه، با هم نگاهی دقیقتر به مقایسه لیفان ۸۲۰ و سراتو سایپا میاندازیم تا این دو خودروی مونتاژ داخل را بهتر بشناسیم.
لیفان 820 و سراتو سایپا ، شاید ما هیچ بویی از طراحی داخلی نبرده ایم
بررسی فضای داخلی خودروهای لیفان ۸۲۰ و سراتو سایپا را شروع میکنیم و متأسفانه از همان اول باید بگوییم که قیمت بسیار بالای این دو خودرو، جای انتقاد جدی دارد.
در مورد طراحی داخلی سراتو، باید گفت که این خودرو اصلاً ظاهر زیبا و جذابی ندارد. اگر قیمت آن نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان نبود، شاید بسیاری آن را فقط یک رقیب برای پراید میدانستند! به نظر میرسد سایپا فقط از پلاستیکهای خشک و بیکیفیت در ساخت داخلی خودرو استفاده کرده و حاضر است تمام قسمتها را با همین جنس ارزان بپوشاند. هرچند که نحوه چیدمان و سرهمبندی قطعات در کابین سراتو بد نیست، اما طراحی دو رنگ و صفحه نمایش قدیمی آن، قطعاً انتظارات کسی را که این همه پول برای یک ماشین پرداخت کرده، برآورده نمیکند.
پس بهتر است در مورد طراحی داخلی سراتو سایپا زیاد صحبت نکنیم و قضاوت را به خود شما واگذار کنیم. البته لیفان ۸۲۰ هم وضعیت خیلی بهتری ندارد و واقعاً این سؤال پیش میآید که چرا باید نزدیک ۲۰۰ میلیون تومان برای خرید آن هزینه کرد؟ طراحی کابین لیفان ۸۲۰ بسیار شبیه به مدلهای ارزانقیمت این برند در بازار چین است. یک صفحه نمایش لمسی، طراحی چندتکه در قسمتهای داخلی و صندلیهای دارای بخاری، تنها امکاناتی هستند که این خودرو در اختیار شما قرار میدهد و فقط در صورتی از بودن در این کابین راضی خواهید بود که واقعاً پول برایتان اهمیتی نداشته باشد.
در نهایت، مقایسه این دو خودرو از نظر طراحی داخلی برنده مشخصی ندارد. اما اگر بخواهیم فقط بر اساس پلاستیکهای بیکیفیت سراتو و صندلیهای بخاردار و چند آپشن کوچک لیفان قضاوت کنیم، شاید بتوان گفت لیفان ۸۲۰ کمی بهتر است.
دل به اندام زوار در رفته کدامتان خوش کنیم؟
حالا زمان آن رسیده که نقد طراحی بدنه دو خودروی لیفان 820 و سراتو سایپا را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم. لیفان برای طراحی این مدل از خودروی خود تلاش زیادی کرده و چون برنامههای بزرگی برای آن دارد، ظاهراً تیم طراحی بزرگی هم برای تکمیل ظاهر این خودرو به کار گرفته است. لیفان 820 هرچند ظاهری نامتعارف و تقریباً کودکانه دارد، اما در بین محصولات لیفان جایگاه بالایی پیدا کرده و برای این شرکت مایه مباهات است. اما آیا این دستاوردهای کوچک چینیها باید باعث افتخار ما هم باشد؟ قطعاً نه.
خطوط دراز بدنه، چراغهای بزرگ و ناموزون، و سپر عریض جلوی لیفان 820، هماهنگی چندانی بین بخش جلویی و عقب خودرو ایجاد نکرده است. به نظر میرسد دقت و زمانی که طراحان برای قسمت جلوی خودرو صرف کردهاند، در بخش عقب به یک طراحی ساده و معمولی تبدیل شده است.
از سوی دیگر، سراتو سایپا هم در بازار کره با شکست مواجه شده و تولید آن متوقف شده است. بنابراین تلاش سایپا برای زنده نگه داشتن یک طراحی قدیمی و برنامهریزی برای ادامه تولید سراتو آپشنال، کاری بیفایده و شبیه رنگ کردن چیزی است که ذاتش تغییر نکرده است.
نزدیکی پنجره جلویی به چراغها و هماهنگی جزئی بین چراغهای عقب و جلو، نتوانسته نگاه مثبت ما را جلب کند. در برابر تمام تلاشهای طراحان سراتو باید با صراحت گفت: «این خودرو ارزش قیمتش را ندارد، همین!»
در نهایت، مقایسه طراحی بدنه لیفان 820 و سراتو سایپا بدون برنده مشخص به پایان میرسد و انتخاب نهایی بیشتر به سلیقه شخصی خریداران بستگی دارد.
پیش به سوی اینکه بدانیم بین لیفان 820 و سراتو سایپا کدام را برانیم و کدام را نخواهیم!
حالا بیایید کاپوت هر دو خودرو را باز کنیم و ببینیم چه چیزی درونشان قرار دادهاند. موتور سراتو سایپا، دو لیتری است و قدرتی معادل ۱۵۶ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۹۴ نیوتن متر دارد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته به چرخها منتقل میشود. در عمل، رانندگی با این خودرو تجربه قابل قبولی است؛ فرمان آن واکنش خوبی نشان میدهد و اگر برای رانندگی در شهر از آن استفاده کنید، بعید است با مشکل خاصی روبرو شوید.
در طرف دیگر، لیفان ۸۲۰ یک موتور ۱۵۸ اسب بخاری با گشتاور ۲۲۱ نیوتن متر دارد و آن هم از یک جعبه دنده ۶ سرعته برای انتقال نیرو استفاده میکند. اگر فقط به مشخصات فنی نگاه کنیم، به نظر میرسد لیفان ۸۲۰ در این مقایسه برنده است. اما واقعیت چیزی دیگری را نشان میدهد؛ عملکرد سراتو در جاده به مراتب بهتر از لیفان است. به نظر میرسد سازنده چینی نتوانسته است پتانسیل کامل موتور را به کار بگیرد و هماهنگی لازم بین سیستمهای فرمان و انتقال قدرت ایجاد نشده است. با این حال، رانندگی با لیفان هم میتواند رضایتبخش باشد، مخصوصاً با صندلی راحتی که برای راننده قابل تنظیم است و امکانات داخل کابین که بر کیفیت تجربه رانندگی تاثیر میگذارند.
اما در پایان این مقایسه به چه نتیجهای میرسیم؟ این مقایسه بیش از هر چیز نشان میدهد که بین قیمت و کیفیت این دو خودرو تناسبی وجود ندارد و دوباره ما را با اعداد و ارقام بالای بازار خودرو روبرو میکند.
جدول مقایسه فنی لیفان 820 با سراتو سایپا
| لیفان 820 | سراتو سایپا | |
| حجم موتور | 2373CC | 2000CC |
| توان موتور | 158 اسب بخار | 156اسب بخار |
| تعداد سیلندر/سوپاپ | 4/16 | 4/16 |
| سیستم انتقال قدرت | اتومات | اتومات،6 دنده |
| ماکزیمم سرعت KM/H | 180 | 190 |
| شتاب صفر تا صد(ثانیه) | 9.6 | 10.5 |
| مصرف سوخت ترکیبی | 8.7 | 7.9 |
| حجم باک(لیتر) | 63 | 52 |
| تجهیزات ایمنی | ABS+EBD،6 کیسه هوا،ترمز کمکی،سیستم پیشرفته EBD،ایموبلایزر و سوئیچ ضد سرقت | ABS+EBD،کیسه هوای راننده و سرنشین،ایموبلایزر و سوئیچ ضد سرقت |
| تکنولوژی | سیستم پخش MP5 با خروجی USB + AUX + بلوتوث به همراه 6 بلند گو | سیستم صوتی مجهز به CD player – MP3 – USB – AUX – iPod و 6 بلندگو و بلوتوث |
|
امکانات رفاهی |
سان روف- چراغ های جلو هالوژن و عقبLED- روشن شدن اتوماتیک چراغ های جلو-خاموش شدن چراغ های جلو با تأخیر-تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو-چراغ روشنایی روز-ترمز پارک پدالی-صندلی چرمی-صندلی راننده با تنظیم گودی کمر- تنظیم برقی صندلی راننده در 6 جهت-گرمکن صندلی راننده-استارت دکمه ای-قفل کودک + مجهز به سیستم ISOFIX-سنسور دنده عقب + دوربین عقب-تنظیم فرمان در 4 جهت-کنترل سیستم صوتی از روی فرمان-تهویه مطبوع اتوماتیک | کامپیوتر اطلاعات سفر- کروز کنترل-غربیلک فرمان و دسته دنده چرمی-غربیلک فرمان قابل تنظیم ارتفاع با کلید های کنترل-سیستم هشداردهنده بسته نبودن کمربند ایمنی-باز شدن اتوماتیک درب ها هنگام تصادف-سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر-چراغ های جلو با قابلیت تنظیم نور-چراغ های اتوماتیک-چراغ مه شکن جلو و عقب- قفل مرکزی- شیشه بالابر برقی جلو و عقب-آینه های جانبی برقی مجهز به چراغ راهنما-باز کننده درب باک و صندوق از داخل خودرو |
اگر قصد دارید با مطالعه این مطلب، بین لیفان ۸۲۰ و سراتو سایپا یکی را انتخاب کنید، باید بگوییم که شرایط خرید و فروش خودروهای سراتو، چه نو و چه کارکرده، بهتر از لیفان ۸۲۰ است. بسیاری از افراد بر این باورند که خدمات پس از فروش و ویژگیهای فنی سراتو سایپا، آن را نسبت به لیفان ۸۲۰ برتر میکند. بنابراین، با مقایسه این دو خودرو میتوان فهمید که خودروسازان چینی هنوز راه درازی در پیش دارند و در مقایسه با رقبای اصلی خود، یک قدم عقبتر هستند.
اگر قصد خرید هر یک از این دو خودرو را دارید، هشدارهای آرین لوتوس را بهویژه در مورد خودروهای چینی جدی بگیرید. زیرا بر اساس تجربه کارشناسان متخصص آرین لوتوس، برخی از خودروهای به ظاهر نو چینی یا سایر برندها، دارای قطعات تعویضشده هستند که تنها از طریق بررسی تخصصی میتوان به این موضوع پی برد.
برای آگاهی بیشتر از این مشکلات، پیشنهاد میکنیم مقاله مربوط به خودروی MVM نو را مطالعه کنید که پس از کارشناسی آرین لوتوس، ایرادات مشخصی در آن شناسایی شد.
آیا میدانید یکی از پرطرفدارترین خدمات آرین لوتوس، کارشناسی تخصصی خودرو در محل است؟ بسیاری از همراهان ما با استفاده از این خدمت، از ضررهای چند دهمیلیونی جلوگیری کردهاند. برای اطلاع از قیمت لیفان ۸۲۰ اتوماتیک و دریافت کارشناسی سیار خودرو از آرین لوتوس، کلیک کنید.
مقالات مرتبط:
– رنو مگان بخریم یا کیا سراتو
– مقایسه هیوندای النترا و کیا سراتو
– چرا از سایپا سراتو نخریم
– در شرایط کنونی خرید خودروی اتومات انتخاب درستی است؟
– مقایسه مزدا 3 جدید و کیا سراتو
– مقایسه النترا و سراتو
– سراتو از پرطرفدارترین خودروها
– مقایسه کیا سراتو و رنو مگان







































