مقایسه مزدا 2 و رنو ساندرو

در این نوشته، نگاهی به خودروهای هاچ‌بک خواهیم داشت. این خودروها اگرچه از نظر اندازه نسبت به سایر مدل‌ها کوچک‌تر هستند، اما به همان اندازه احساس هیجان، آزادی و خاص بودن را به راننده منتقل می‌کنند. برای شروع مقایسه، دو مدل پرطرفدار را انتخاب کرده‌ایم: یکی ساندرو از شرکت داجیا (که زیرمجموعه رنوی رومانی است) و دیگری مزدا۲، که یک خودروی اصیل و با پیشینه ژاپنی محسوب می‌شود.

اگر قصد فروش خودروی خودت رو داری، اونم تو سریع‌ترین زمان ممکن، کافیه اینجا کلیک کنید 

تا در طرح فروش سفارشی آرین لوتوس بدون پرداخت هیچ وجهی بعنوان پورسانت خودروت رو بفروشی

در نوشته قبلی گفتیم که خودروی ساندرو، فرانسوی نیست. با اینکه روی این ماشین، نشان رنو نصب شده، اما باید بدانید که این خودرو در بسیاری از کشورهای جهان با نام «داچیا داستر» شناخته می‌شود. در واقع، ساندرو محصول شرکت داچیا در کشور رومانی است که بخشی از گروه خودروسازی رنو محسوب می‌شود.

این خودرو از ده سال پیش در چندین کشور از جمله برزیل، کلمبیا، شیلی، آفریقای جنوبی و برخی کشورهای اروپایی مانند روسیه به فروش می‌رسد. همچنین از سال ۱۳۹۴، شرکت پارس‌خودرو، مونتاژ این خودرو را در ایران با نام رنو ساندرو آغاز کرده است.

مقایسه مزدا 2 و رنو ساندرو

مقایسه مزدا ۲ و رنو ساندرو

در مورد مزدا ۲ نیز نکته جالبی وجود دارد: خودرویی که در ایران پیدا می‌شود، مربوط به مدل سال ۲۰۱۴ است. این مدل هم مانند دیگر محصولات مزدا، در کارخانه گروه بهمن در ایران مونتاژ می‌شد. اما تولید آن بعد از حدود دو سال متوقف شد. به نظر می‌رسد اصلی‌ترین دلیل این توقف، استقبال نکردن مردم از این خودرو بود.

برخلاف مزدا ۳ که مورد توجه قرار گرفت، خریداران چندان تمایلی به مزدا ۲ نشان ندادند. احتمالاً قیمت نسبتاً بالای آن در مقایسه با خودروهای رقیب، در کنار امکانات محدودتر، باعث شد این مدل نتواند جایگاه مناسبی در بازار پیدا کند.

موتور، قلب تپنده‌ی خودرو

مقایسه موتور مزدا2 و رنوساندرو

زیر کاپوت ساندرو، موتور K4M 696 جا خوش کرده که خوب بودن خود را بر روی تندر 90 ثابت کرده است. موتوری با 4 سیلندر خطی که حجمیمعادل 1.6 لیتر دارد و توانایی تولید 105 اسب بخار در دور موتور 5750 دور بر دقیقه و گشتاور 140 نیوتون متر در دور موتور 3750 دور بر دقیقه را دارد. مجموع مشخصاتی که به آن‌ها اشاره کردیم می‌تواند ساندرو را در 11.5 ثانیه از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند. حداکثر سرعتی که ساندرو با این موتور می‌تواند به آن دست پیدا کند 170 کیلومتر بر ساعت است.

با یک کلیک استعلام خلافی خودرو را بدون دغدغه از اینجا بگیرید

در مقابل کمپانی مزدا که بیشتر شاهد تولید خودروهای سوپر اسپرت سریع از آن بودیم برای تولید مزدا 2 از موتوری با 4 سیلندر خطی درست مانند ساندرو استفاده کرده است و البته هر دو موتور 16 سوپاپ هستند. تفاوت‌ها در دیگر مشخصات موتور هستند که حجم موتور قرارگرفته بر روی مزدا 2 1.5 لیتر است. این موتور توانایی تولید 102 اسب بخار در دور موتور 6000 دور بر دقیقه را دارد و حداکثر گشتاور حاصل از آن 135 نیوتون متر در دور موتور 4000 دور در دقیقه است. شتاب 0 تا 100 مزدا 2 11.9 ثانیه است و حداکثر سرعتی که می‌تواند داشته باشد 170 کیلومتر بر ساعت است.

همان‌طور که مشاهده کردید در قسمت موتور و پیشرانه شرایط نسبتاً برابری میان دو خودرو حاکم است. شاید مختصات ساندرو بیشتر دهن‌پر کن باشد اما نتیجه‌ی حاصله از توانایی‌های موتور یعنی حداکثر سرعت در هر دو خودرو 170 کیلومتر بر ساعت است. تنها در شتاب اولیه ساندرو 4 دهم ثانیه بهتر از مزدا 2 ظاهرشده است. 

طراحی زیبا، فاکتوری مهم

مقایسه مزدا2 و رنوساندرو

رنو ساندرو در واقع نسخه به‌روز شده و بهتر شده تندر ۹۰ است. همان‌طور که نمی‌شود از کیفیت فنی خوب تندر ۹۰ گذشت، باید قبول کرد که طراحی ظاهری آن، چه بیرون و چه داخل خودرو، واقعاً ضعیف بود. ساندرو در بخش طراحی بیرونی پیشرفت خوبی داشته و اگر نگوییم فوق‌العاده شده، حداقل می‌توان گفت قابل قبول شده است. دیگر آن خطوط تیز و زمخت روی بدنه دیده نمی‌شود و ظاهر خودرو جوان‌پسندتر و امروزی‌تر شده. اما این بهبود در طراحی داخلی خودرو دیده نمی‌شود و رنو و داچیا فقط تغییرات کوچکی انجام داده‌اند که تأثیر چندانی در زیباتر شدن فضای داخلی نداشته است. با این حال، باید گفت که با وجود طراحی نه چندان جذاب کابین، فضای داخلی خودرو به‌ویژه در مقایسه با خودروهای هاچ‌بک، بسیار جادار است و این یکی از مزیت‌های مهم ساندرو محسوب می‌شود.

در مورد مزدا ۲ هم باید بگوییم که حتی اگر بخواهیم از نظر طراحی ظاهری به آن نقدی داشته باشیم، باید اعتراف کنیم که سادگی آن، از نوع زیبا و دلنشین است. نمای بیرونی مزدا ۲ فشرده و دوست‌داشتنی است، تقریباً شبیه یک اسباب‌بازی خوش‌طرح. این طراحی فشرده، پارک کردن خودرو را به‌ویژه در خیابان‌های شلوغ و جاهایی که پیدا کردن جای پارک سخت است، بسیار آسان می‌کند و این یک امتیاز بزرگ به شمار می‌آید. طراحی داخلی کابین نیز با نمای بیرونی خودرو هماهنگی کامل دارد و همان حس کوچک و جمع‌وجور را به خوبی به راننده و سرنشینان منتقل می‌کند.

هر دو خودروی رنو ساندرو و مزدا ۲ از مواد اولیه باکیفیت و مرغوبی ساخته شده‌اند که این ویژگی، از نقاط قوت سازندگان آنها، یعنی گروه بهمن و پارس‌خودرو، محسوب می‌شود.

در نهایت، هر دو مدل مزدا ۲ و رنو ساندرو از نظر طراحی بیرونی قابل قبول و مناسب هستند، اما وقتی نوبت به طراحی فضای داخلی و کابین می‌رسد، مزدا ۲ بدون شک برتری واضحی نسبت به رنو ساندرو دارد.

جعبه‌دنده‌های اتوماتیک، هندلینگ و مصرف سوخت

گیربکس خودروی ساندرو، همان گیربکسی است که شرکت رنو در ساخت مدل‌های مگان ۲۰۰۰ و داستر از آن استفاده کرده است. این گیربکس با انجام برخی تغییرات و بهبودها، برای عملکرد بهتر روی ساندرو نصب شده است. این گیربکس ثابت کرده که برای مدت‌های طولانی بدون نیاز به تعمیر کار می‌کند و با دقت زیادی میزان گاز دادن شما را به حرکت خودرو تبدیل می‌کند.

گیربکس مزدا ۲ از نوع تیپ‌ترونیک و مانند ساندرو چهار سرعته است. این گیربکس به خوبی با موتور خودرو هماهنگ است و قدرت موتور را با دقت بالا به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند تا حرکت خودرو تا حد ممکن روان و مؤثر باشد.

از نظر فرمان‌پذیری و هندلینگ، هر دو خودرو کیفیت خوبی دارند. همان‌طور که قبلاً گفتیم، تخصص مزدا در ساخت خودروهای ورزشی و مسابقه‌ای است، بنابراین طبیعی است که خودروی تولیدی این شرکت فرمان‌پذیری و هندلینگ خوبی داشته باشد. رانندگی با مزدا ۲ به دلیل اندازه کوچک و هندلینگ مناسب، تجربه‌ای لذت‌بخش است.

در مورد ساندرو نیز باید گفت که هندلینگ آن در سطح مطلوبی قرار دارد. یکی از راهکارهایی که مهندسان رنو و داچیا برای بهبود هندلینگ این خودرو در نظر گرفته‌اند، نصب ساب‌فریم در قسمت جلوی خودرو است. این کار باعث می‌شود بخشی از وزن قطعاتی مانند موتور، گیربکس و پلوس‌ها در هنگام شتاب گرفتن، ترمز کردن و پیچیدن به ساب‌فریم منتقل شود که تأثیر زیادی در بهتر شدن هندلینگ دارد.

در بخش مصرف سوخت، مزدا ۲ عملکرد بهتری نسبت به رنو دارد و مصرف سوخت کمتری نشان می‌دهد. مصرف سوخت ساندرو در شهر ۹.۴ لیتر، در جاده ۵.۵ لیتر و در حالت ترکیبی ۸.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این ارقام برای مزدا ۲ به ترتیب ۸.۱ لیتر در شهر، ۵.۳ لیتر در جاده و ۶.۳ لیتر در حالت ترکیبی برای هر ۱۰۰ کیلومتر است.

امن و کم امکانات

هر دو خودرو بسیار ایمن هستند و هر کدام توانسته‌اند چهار ستاره از تست ایمنی اروپا (NCAP) دریافت کنند.
اما وقتی به امکانات و تجهیزاتشان نگاه می‌کنیم، هر دو عملکرد ضعیفی دارند. تنها برتری کوچکی که نسبت به پراید دارند، شیشه‌های برقی عقب و آینه‌های تنظیم برقی است.
وقتی قیمت این دو خودرو را در بازار می‌بینید، این کمبود امکانات واقعاً آزاردهنده می‌شود. به خصوص مزدا ۲ که قیمت بالایی داشت و همین موضوع باعث شد استقبال چندانی از آن نشود.
حالا اگر امکانات کم آن را هم در نظر بگیرید، مشخص می‌شود که چقدر انتخاب آن می‌تواند ناراحت‌کننده باشد. در زمان عرضه‌ی مزدا ۲، به خاطر قیمت بالا و امکانات کم، بعضی‌ها به آن می‌گفتند “۲۰۶ گران”.

 ساندرو، پول نقد

در بازار خودروی ایران، بدون شک مقایسه‌ی رنو ساندرو با مزدا ۲ مانند مقایسه‌ی پول نقد با یک زمین بدون مشتری است. ساندرو علاوه بر کیفیت خوبی که دارد، از اعتبار بالای پیکان تندر ۹۰ نیز بهره برده است. تصویر مثبت مردم از تندر، باعث شده است تا نگاه خوبی هم به ساندرو داشته باشند.

اما در مقابل، مزدا ۲ به دلیل نداشتن خدمات پس از فروش مناسب و همچنین قیمت نامتناسب با امکاناتی که ارائه می‌دهد، نتوانسته است مانند سایر خودروهای ژاپنی در بازار موفق عمل کند.

اصالت همیشه در انتخاب‌های ما نقش مهمی دارد. در جامعه امروز، افراد زیادی به دنبال خرید خودرویی با مشخصات مزدا ۲ هستند و این خودرو مشتریان و بازار خاص خود را دارد. اما این هشدار آرین لوتوس را جدی بگیرید: با توجه به دلایلی که گفته شد، ممکن است دلالان سعی کنند خودروی شما را با قیمت کم بخرند یا مزدا ۲ را با قیمت بالایی به شما بفروشند. برای جلوگیری از این اتفاق، پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید یا فروش، از ارزش واقعی خودروی خود و بهترین قیمت روز بازار مطلع شوید. برای اطلاع از قیمت رنو ساندرو و استفاده از خدمات کارشناسی سیار آرین لوتوس، روی لینک زیر کلیک کنید.

در انتها، نگاهی کوتاه و مقایسه‌ای به دو خودروی رنو ساندرو و مزدا ۲ خواهیم داشت. برای دریافت اطلاعات دقیق درباره قیمت مزدا ۲، روی لینک مربوطه کلیک کنید.

جدول مقایسه مشخصات فنی رنو ساندرو و مزدا 2

مشخصات فنی MAZDA2  SANDRO 
کلاس هاچ بک هاچ بک شهری
گیربکس 4دنده اتومات تیپ ترونیک پنج دنده دستی(مدل اتومات هم دارد)
محور متحرک دیفرانسیل جلو(FWD) دیفرانسیل جلو(FWD)
تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ 4خطی/16سوپاپ 4خطی/16 سوپاپ
حجم موتور (سی سی) 1498 1598
قدرت (دور در دقیقه) 6000 5750
حداکثر سرعت 175 175
شتاب 0 تا100(ثانیه) 11 10.5
مصرف ترکیبی 6.3 8.3
حجم مخزن سوخت 50 43
سیستم ترمز جلو دیسکی و عقب کاسه ای ABS-EBD جلو دیسکی و عقب کاسه ای ABS-EBD
استاندارد آلایندگی یورو 4 یورو4
اپشن های ارائه شده تنظیم برقی آینه ها،پلیر MP3 با قابلیت اتصالUSB,AUX، برف پاک کن عقب، کامپیوتر سفری، مه شکن جلو با قابلیت تنظیم دستی کنترل دستی سیستم تهویه،کنترل صوتی زیر فرمان آینه ها برقی،برف پاک کن عقب،پلیر MP3 با قابلیت اتصال USB,AUX

حتتاً این مقاله‌های مرتبط را هم مطالعه کنید:

* مقایسه دو خودروی هیوندای i20 و رنو ساندرو با جعبه دنده اتوماتیک
* نکات مهم برای خرید خودروی مزدا ۳ کارکرده
* نقاط ضعف خودروی ساندرو که ممکن است باعث پشیمانی شما از خرید آن شود
* آشنایی با مشکلات و کاستی‌های مدل جدید مزدا ۳
* دلایل انتخاب و خرید خودروی رنو ساندرو
* مقایسه ویژگی‌های رنو ساندرو با دنا پلاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن