مقایسه میتسوبیشی لنسر و مزدا 3 جدید

در این نوشته از مجموعه مقایسههای مجله آرین لوتوس، به سراغ دو خودروی محبوب رفتهایم: میتسوبیشی لنسر و مزدا ۳ نسل جدید. هدف ما در این بررسی، مقایسهی ویژگیهای فنی و امکانات رفاهی این دو خودرو در کنار یکدیگر است.
میتسوبیشی لنسر یک خودروی کامپکت است که تولید آن از سال ۱۹۷۳ توسط شرکت ژاپنی میتسوبیشی آغاز شد. این خودرو در بازارهای مختلف جهانی با نامهای گوناگونی شناخته شده است؛ نامهایی مانند کُلت لنسر، داج پلیموث لنسر، کرایسلر والیانت لنسر، کرایسلر لنسر، ایگل سامیت و میتسوبیشی میراژ. از سال ۲۰۰۷ نیز در ژاپن با نام میتسوبیشی گالانت فورتیس به فروش میرسد.
بر اساس آمار، از آغاز تولید در سال ۱۹۷۳ تا سال ۲۰۰۸، بیش از ۶ میلیون دستگاه از انواع مدلهای میتسوبیشی لنسر در سراسر جهان به فروش رفته است. میتسوبیشی در نهایت پس از عرضه ۱۰ نسل از این خودرو، تولید آن را در آگوست ۲۰۱۷ متوقف کرد (به جز در کشور تایوان و برخی مناطق چین). مدل سال ۲۰۱۶ میتسوبیشی لنسر در سالهای اخیر به بازار ایران وارد شده و در دسترس خریداران قرار گرفته است.

jQuery(document).ready(function() {
});
.shortcode_wrapper_new {
margin-top: 10px;
margin-bottom: 10px;
overflow: hidden;
max-width: 700px;
width: 100%;
display: block;
margin-left: auto;
margin-right: auto;
}
.shortcode_wrapper_new img {
overflow: hidden;
max-width: 100%;
width: 100%;
display: block;
}
div#hm_hot_wrapper * {
color: #262c9c;
font-size: 17px;
}
div#hm_hot_wrapper {
background-color: #ffd739;
padding: 20px 10px;
border-radius: 16px;
margin-bottom: 10px;
border-left: 3px solid #ef2f00;
border-right: 3px solid #ef2f00;
text-align: center;
display: flex;
justify-content: center;
flex-wrap: wrap;
}

مزدا ۳ یک خودروی کوچک و جمعوجور است که در سال ۲۰۰۳ به عنوان مدل سال ۲۰۰۴ توسط شرکت مزدا معرفی شد. این خودرو جایگزین مدل قبلی مزدا فامیلیا (که با نامهای مزدا ۳۲۳ و مزدا پروتژ نیز شناخته میشد) در بازار ژاپن گردید. در خودروی ژاپنی به این مدل، مزدا اکسلا گفته میشود. نام اکسلا از ترکیب دو کلمه انگلیسی گرفته شده: accelerate به معنی «سریع و پرشتاب» و excellent به معنی «عالی و ممتاز».
شرکت مزدا تا سال ۲۰۱۸ سه نسل مختلف از مزدا ۳ را تولید کرده بود و در جشنواره خودروی لسآنجلس در سال ۲۰۱۸ نیز از نسل چهارم این خودرو پردهبرداری کرد.
در ژانویه سال ۲۰۱۹، مزدا ۳ با فروش بیش از ۶ میلیون دستگاه در سراسر جهان، به پرفروشترین خودروی تاریخ شرکت مزدا تبدیل شد. در ایران، نسل اول و دوم مزدا ۳ (که تولید آنها در اواسط سال ۲۰۱۳ متوقف شد و نسل سوم جای آن را گرفت) توسط گروه خودروسازی بهمن مونتاژ شده و با نام مزدا ۳ نیو در دو مدل سدان و هاچبک به فروش میرسد.
مقایسه طراحی میتسوبیشی لنسر و مزدا 3 نیو
طراحی خارجی
بیایید مقایسه این دو خودرو را با نگاه کردن به طراحی بیرونی شروع کنیم. میتسوبیشی لنسر از چراغهای جلوی کرومی بهره میبرد که به سیستم AFS مجهز هستند. این سیستم میتواند نور چراغها را با توجه به شرایط تنظیم کند. این چراغها با فاصلهای کم در دو طرف پنجره مشبک زیر کاپوت قرار گرفتهاند.
سیستم AFS یا همان تنظیم خودکار روشنایی چگونه کار میکند؟ مثلاً در شب، وقتی در جادههای تاریک رانندگی میکنید و به یک پیچ میرسید، چراغها به سمتی که فرمان را میچرخانید متمایل میشوند. این کار باعث میشود نور به طور مستقیم به سمت پیچ بتابد و دید بهتری داشته باشید.
در قسمت پایین سپر، در دو سمت پلاک، چراغهای کوچک LED برای روشنایی در روز و همچنین چراغهای مهشکن قرار داده شدهاند. طراحان سعی کردهاند با این چیدمان چراغها و طراحی جلوی خودرو، به آن ظاهری جذاب و گیرا ببخشند.

در دو طرف بدنه میتسوبیشی لنسر، نزدیک دستگیرههای در، یک خط برجسته و افقی دیده میشود که به خودرو ظاهری ورزشی میدهد. همچنین، یک اسپویلر نسبتاً بزرگ روی درب صندوق عقب نصب شده که شبیه بالههای هواپیماست و همین موضوع به اسپورت شدن طراحی خودرو کمک میکند. علاوه بر این، چراغ دنده عقب و یکی از چراغهای ترمز در دو طرف در صندوق عقب قرار گرفتهاند.
اما در مقابل، چراغهای جلوی مزدا ۳ جدید که از نوع LED بوده و دارای چراغ روز هستند، به شکل قطرههای اشک طراحی شدهاند. درست زیر این چراغها، یک گلگیر مشبک جلو قرار دارد. این طراحی باعث میشود کاپوت جلوی مزدا ۳ در مقایسه با میتسوبیشی لنسر، بزرگتر به نظر برسد. چراغهای مهشکن نیز در پایینترین قسمت جلو و در دو طرف گلگیر مشبک جای گرفتهاند.

در مدل مزدا ۳ جدید، برخلاف میتسوبیشی لنسر، نوار تزئینی روی بدنه در قسمت پایین درها و نزدیک به زمین قرار گرفته و اسپویلر روی صندوق عقب دیده نمیشود. در عوض، در بخش پشت و گلگیرها برآمدگیها و انحناهای متعددی به چشم میخورد. شرکت مزدا این سبک طراحی را با نام KODO یا «روحِ حرکت» معرفی کرده و ادعا میکند طراحان این خودرو مدتهای طولانی به مطالعهٔ حرکت و جنبش در طبیعت و جانوران پرداختهاند. این انحناها با هدف انتقال حس حرکت، به ویژه در سرعتهای بالا، طراحی شدهاند. چراغهای عقب نیز حالتی شبیه به قطرهٔ اشک دارند و چراغ دنده عقب روی درب صندوق نصب شده است.
طراحی داخلی
وقتی صحبت از طراحی داخلی میتسوبیشی لنسر و مزدا ۳ میشود، شرکت میتسوبیشی ادعا میکند فضای داخلی لنسر آن قدر راحت و آشناست که انگار روی صندلی راحتی خانه خودتان نشستهاید. به طور کلی، فضای کابین این خودرو نسبتاً بزرگ و دلباز طراحی شده است. در بخش راننده، صفحهای شامل نمایشگر سرعت، دورموتور، کیلومترشمار و نشانگر میزان بنزین دیده میشود که فرم برجسته بالای آن، حال و هوایی شبیه به چشمیِ دوربین عکاسی ایجاد کرده است.

پنل داخلی خودروی مزدا ۳ جدید، طراحی سادهتر و خطوط صافتری دارد. فرمان در میتسوبیشی لنسر از جنس چرم است و دکمههای کنترل صوتی روی آن قرار گرفتهاند. همچنین پدالهای تعویض دنده در پشت فرمان دیده میشود. با این طراحی، راننده برای تغییر آهنگ یا تعویض دنده لازم نیست چشم از جاده بردارد.
در هر دو خودرو، بخش مرکزی پنل جلو، میزبان سیستم صوتی با قابلیت پخش DVD و درگاه USB است و یک صفحهنمایش برای تنظیمات خودرو در نظر گرفته شده است. در میتسوبیشی لنسر، صفحهنمایش درون یک قاب قرار دارد و دریچههای هوا در دو سمت آن دیده میشوند. اما در مزدا ۳ جدید، این دریچهها در زیر صفحهنمایش قرار گرفتهاند و خود صفحهنمایش، بالاتر و نزدیک به شیشه جلو نصب شده است. این چیدمان به راننده کمک میکند تا هنگام کار با صفحهنمایش، تمرکز خود را بر جاده حفظ کند و امنیت بیشتری داشته باشد.

طراحی کابین و پانل جلوی خودروی مزدا ۳ جدید، در مقایسه با میتسوبیشی لنسر، ظاهر زیباتر و امروزیتری دارد و به طور کلی فضای داخلی آن برای قشر جوان جذابتر است.
هر دو خودرو در قسمت عقب، صندلیهایی برای سه سرنشین در نظر گرفتهاند که هر کدام دارای پشتیهای جداگانه با محافظ سر هستند. با این تفاوت که صندلی وسط در مزدا ۳ جدید، فضای کمی بیشتری نسبت به لنسر ارائه میدهد.
یک قابلیت مشترک در هر دو مدل، امکان جمع کردن صندلیهای عقب است. این ویژگی به شما اجازه میدهد در مواقع لازم، فضای بیشتری برای بار خود در صندوق عقب ایجاد کنید.
مقایسه فنی

وقت آن رسیده که به طور فنی میتسوبیشی لنسر و مزدا ۳ جدید را با هم مقایسه کنیم. یکی از نقاط ضعف میتسوبیشی لنسرهایی که در بازار ایران موجود است، مربوط به جعبه دنده آنها میشود. این خودروها از جعبه دندههای CVT استفاده میکنند که به سیستم انتقال قدرت متغیر مجهز هستند.
گیربکسهای CVT طوری طراحی شدهاند که با تغییر دور موتور، نسبت دنده را به صورت پیوسته تغییر میدهند و در انتخاب نسبت دنده محدودیتی ندارند. این ویژگی باعث میشود هنگام تعویض دنده، تکان شدیدی احساس نشود و دور موتور هم به صورت ناگهانی بالا و پایین نرود که البته یک امتیاز مثبت محسوب میشود. اما همین روش انتقال قدرت در جعبه دندههای CVT، باعث میشود خودرو نتواند به سرعت شتاب بگیرد و در نتیجه زمان صفر تا صد آن افزایش پیدا کند؛ به طوری که در میتسوبیشی لنسر این زمان به عدد نسبتاً بالای ۱۱ ثانیه میرسد. در مقابل، زمان صفر تا صد مزدا ۳ نیو وضعیت بهتری دارد.
به طور کلی، هر دو خودرو از موتورهای قوی و قابل قبولی بهره میبرند. اما مزدا ۳ نیو برای کسانی که به رانندگی سریع و پرشتاب علاقه دارند، گزینه مناسبتری است. در مقابل، رانندگی با میتسوبیشی لنسر نرمتر و آرامتر است و برای استفاده در شهر و ترددهای روزمره مناسبتر به نظر میرسد. برای دیدن جزئیات فنی کامل این دو خودرو، میتوانید به جدول زیر مراجعه کنید.
|
مدل خودرو |
میتسوبیشی لنسر (موجود در ایران) |
مزدا 3 نیو (موجود در ایران) |
|
پیشرانه |
1.8 لیتری چهار سیلندر |
2 لیتری چهار سیلندر |
|
حجم موتور (سی سی) |
1800 |
2000 |
|
حداکثر قدرت (اسب بخار / دور در دقیقه) |
140 / 6000 |
148 / 6500 |
|
حداکثر گشتاور (نیوتنمتر / دور در دقیقه) |
176 / 4000 |
187 / 4000 |
|
گیربکس |
اتوماتیک، CVT |
اتوماتیک– تیپ تیرونیک 5 دنده |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) (لیتر در 100 کیلومتر) |
6.5 |
6.4 |
|
شتاب صفر تا 100 (ثانیه) |
11 |
9.5 |
|
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
195 |
210 |
مقایسه آپشن و امکانات رفاهی
یکی از برتریهای میتسوبیشی لنسر نسبت به مزدا ۳ نیو، سیستم صوتی قوی آن است که توسط شرکت آمریکایی راکفورد فوسگیت ساخته شده. این سیستم با اتصال به ۶ بلندگو (شامل ۴ اسپیکر و ۲ توییتر که برای پخش موسیقی با صدای بلند طراحی شدهاند)، امکان شنیدن موسیقی با کیفیت بالا و صدای رسا را برای سرنشینان خودرو فراهم میکند.
همچنین سیستم AFS در چراغهای جلوی میتسوبیشی لنسر — که پیشتر نحوه عملکرد آن شرح داده شد — نقطه قوت دیگری در مقایسه با مزدا ۳ نیو محسوب میشود. در مقابل، مزدا ۳ نیو دارای صفحه نمایش بزرگتری است که استفاده از آن را برای راننده آسانتر میکند.
در نهایت، به طور کلی میتوان گفت میتسوبیشی لنسر از نظر امکانات و آپشنها، خودرویی جوانپسندتر نسبت به مزدا ۳ نیو است.
|
تجهیزات |
میتسوبیشی لنسر |
مزدا 3 نیو |
|
چراغ |
چراغهای جلو مجهز به سیستم AFS، چراغ مخصوص دید در روز از نوع LED، مهشکن |
چراغهای جلو و عقب LED، مهشکن، چراغ مخصوص دید در روز |
|
سیستمهای مولتی مدیا |
ضبط با قابلیت پخش CD و MP3، 6 اسپیکر(4 اسپیکر و 2 توییتر)، پورت USB، بلوتوث، سیستم صوتی Rockford Fosgate |
ضبط با قابلیت پخش CD و MP3 و قابلیت اتصال گوشی موبایل، 4 اسپیکر، بلوتوث، پورت USB |
|
صفحه نمایش |
6.4 اینچی تاچ اسکرین |
7 اینچی تاچ اسکرین |
|
رینگها |
205 / 60R16 |
205 / 55R16 |
|
آینه |
برقی، آینه جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع |
برقی، تاشو، مجهز به گرمکن |
|
تهویه مطبوع |
اتوماتیک |
اتوماتیک |
|
صندلی |
صندلی راننده برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلیهای عقب با پیکربندی 60:40 با قابلیت تنظیم ارتفاع و تاشو |
صندلیهای جلو مجهز به گرمکن، صندلی راننده چهار جهته برقی با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلیهای عقب تاشو |
|
شیشه |
پنجرههای جلو و عقب با قابلیت گرم شدن، شیشۀ جلو روکشدار و مجهز به سنسور اتوماتیک باران، شیشۀ عقب مجهز به مهزدا |
شیشههای جلو و عقب برقی، شیشۀ جلو مجهز به سنسور باران و گرمکن |
|
سیستم های هشدار دهنده |
دوربین مشاهده فضای عقب، نمایشگر میزان مصرف سوخت، سنسور پارک جلو و عقب |
نمایشگر میزان مصرف سوخت، دوربین مشاهده فضای عقب، سیستم هشدار دهندۀ وضعیت ترافیک در اطراف خودرو |
|
سایر امکانات |
اسپویلر بر روی صندوق عقب، کروز کنترل، فرمان با قابلیت تنظیم ارتفاع و دکمههای کنترل سیستم صوتی بر روی آن، سانروف، قفل مرکزی |
قفل مرکزی، استارت دکمهای و هوشمند، نشانگر دمای داخل کابین، کامپیوتر سفری، سانروف |


















































