مقایسه نیسان ترا با تانک 300

اگر بخواهید امروز یک خودروی شاسی‌بلند صفر کیلومتر بخرید، انتخاب‌های زیادی پیش رو ندارید. اما در میان همین تعداد محدود، نیسان ترا و تانک ۳۰۰ دو مدلی هستند که بیشتر به چشم می‌آیند و خریدشان منطقی به نظر می‌رسد. به همین خاطر، در این مطلب می‌خواهیم این دو خودروی آفرود را با هم مقایسه کنیم. با بررسی ویژگی‌های هر دو، متوجه می‌شویم که کدام یک — نیسان ترا یا تانک ۳۰۰ — انتخاب بهتری برای شماست.

معرفی نیسان ترا و تانک 300

پیش از آنکه بخواهیم تانک ۳۰۰ را با نیسان ترا مقایسه کنیم، بد نیست کمی با این دو خودرو آشنا شویم. نیسان ترا در واقع همان نسل تازه‌ای از نیسان پالادین (که در ایران با نام رونیز شناخته می‌شود) است. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ به بازار معرفی شد. مدلی از نیسان ترا که در اینجا درباره آن صحبت می‌کنیم، نمونه‌ای است که در بازار چین عرضه می‌شود و در کارخانه مشترک نیسان و دانگ فنگ، واقع در ژنگژو، تولید می‌گردد.

معرفی نیسان ترا

شرکت مانیان خودرو که بخشی از گروه پرشیا خودرو است، در سال ۱۴۰۳ با همکاری شرکت چینی دانگ فنگ (شریک نیسان)، خودروی نیسان ترا را در ایران مونتاژ کرد. به دلیل محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها، روی این خودرو نشان‌های نیسان یا دانگ فنگ دیده نمی‌شود و در عوض، با نام و برند مانیان خودرو و عنوان «مانیان ترا» به فروش می‌رسد. با این حال، هنوز بسیاری از مردم در ایران این خودرو را با نام اصلی‌اش، یعنی نیسان ترا، می‌شناسند.

در مقابل، خودروی تانک 300 قرار دارد که اولین بار در سال ۲۰۲۰ توسط برند وی (Wey) معرفی شد. حدود یک سال بعد، شرکت مادر، گریت وال، تصمیم گرفت تانک را به یک برند جداگانه تبدیل کند. به این ترتیب، تانک 300 از برند وی خارج شد و به اولین محصول برند تانک تبدیل گردید. این خودرو در ابتدا توسط شرکت شتابران خودرو به صورت وارداتی به بازار ایران آمد، اما به زودی نسخه مونتاژ داخلی آن نیز عرضه خواهد شد.

معرفی تانک 300

 

مقایسه نیسان ترا با تانک 300 از نظر طراحی

نیسان ترا و تانک ۳۰۰، هر دو از خودروهای شاسی‌بلند (SUV) هستند که طراحی آن‌ها در مقایسه با کراس‌اوورهای مشابه، ساده‌تر است. با این حال، هر کدام سبک طراحی خاص خود را دارند. نیسان ترا ظاهری ساده اما قدرتمند دارد و خطوط بدنه آن شبیه به سایر خودروهای شاسی‌بلند نیسان است که نشان‌دهنده هویت و اصالت این برند می‌باشد.

از سوی دیگر، طراحان تانک ۳۰۰ برای شکل‌دادن به ظاهر این خودرو، از مدل‌های معروف آفرود در جهان مانند مرسدس بنز G کلاس، فورد برانکو و تویوتا FJ کروزر ایده گرفته‌اند. البته این الگوبرداری به خوبی انجام شده و نتیجه کار یک خودروی بی‌هویت و ناموزون نیست. بخش‌های مختلف بدنه تانک ۳۰۰ با یکدیگر هماهنگی دارند و در نهایت ظاهری خشن و مناسب برای رانندگی در مسیرهای ناهموار به این خودرو داده‌اند.

اگر بخواهیم طراحی بیرونی تانک ۳۰۰ را با نیسان ترا مقایسه کنیم، باید گفت تانک ۳۰۰ جزئیات بیشتری در طراحی خود دارد و اجزای بدنه آن، با وجود سادگی، امروزی‌تر و مدرن‌تر از نیسان ترا به نظر می‌رسند.

 

طراحی تانک 300

کابین تانک ۳۰۰ هم مدرنیته خود را به خوبی نشان می‌دهد. این خودرو از المان‌های به روزتری استفاده کرده؛ مثلاً صفحه نمایشگرهای آن به صورت یکپارچه با صفحه اصلی مالتی‌مدیا طراحی شده‌اند. طراحی داشبورد تانک ۳۰۰ هم از نظر ظاهری، تا حدی شبیه به مرسدس بنز G-Class است و حس لوکس و باکیفیتی را به سرنشینان القا می‌کند. البته فضای داخلی نیسان ترا نیز برای یک خودروی آفرود، جذاب و نسبتاً لوکس محسوب می‌شود، اما در مقایسه با تانک ۳۰۰، ساده‌تر و معمولی‌تر به نظر می‌رسد.

مقایسه نیسان ترا با تانک 300 از نظر امکانات رفاهی

از آنجایی که قیمت تانک ۳۰۰ به شکل محسوسی بیشتر از نیسان ترا است، در این خودرو امکانات و رفاه بیشتری به چشم می‌خورد. ویژگی‌هایی مانند سیستم تهویه مطبوع خودکار دو منطقه‌ای، گرم‌کن صندلی‌های جلو، ماساژور صندلی راننده، کروز کنترل هوشمند، نورپردازی داخلی، سنسور تشخیص باران، پدال تعویض دنده پشت فرمان، سیستم شناسایی تابلوهای راهنما و قابلیت حرکت با سرعت بسیار کم (کرال کنترل) از جمله این مزایا هستند. به همین دلیل، در مقایسه‌ی امکانات رفاهی بین نیسان ترا و تانک ۳۰۰، بدون شک تانک ۳۰۰ برنده این بخش است.
 

آپشن های تانک 300

برای مقایسه دقیق‌تر و کامل‌تر، می‌توانید فهرست امکانات و ویژگی‌های رفاهی خودروهای نیسان ترا و تانک 300 را در جدول زیر مشاهده و بررسی کنید:

تجهیزات

نیسان ترا اکسکلوسیو

تانک 300

چراغ

چراغ‌های جلو و عقب LED، مه شکن جلو و عقب،‌ دی‌لایت،‌ سنسور نور (اتولایت)

چراغ‌های جلو و عقب LED، مه شکن جلو و عقب،‌ دی‌لایت،‌ سنسور نور (اتولایت)، نورپردازی محیطی کابین

سیستم‌ صوتی

USB، بلوتوث، اندروید اتو، اپل کارپلی، مانیتور 12 اینچی لمسی

USB، بلوتوث، مانیتور 12.3 اینچی لمسی، 9 بلندگو

رینگ‌ها

18 اینچی آلومینیومی

17 اینچی آلومینیومی

شیشه و آینه

شیشه‌های برقی، آینه‌های جانبی تاشو برقی، آینه میانی الکتروکرومیک

شیشه‌ها و آینه‌های جانبی برقی

تهویه مطبوع

الکتریکی،‌ دریچه برای سرنشینان عقب

اتوماتیک دو کاناله،‌ دریچه برای سرنشینان عقب

صندلی

روکش چرمی، تنظیم برقی 8 حالته صندلی راننده، صندلی‌های عقب تاشو، تنظیم برقی صندلی سرنشین جلو

روکش چرمی، تنظیم برقی صندلی راننده در 6 و صندلی سرنشین جلو در 4 جهت، تنظیم برقی گودی کمر صندلی راننده، گرم‌کن صندلی‌های جلو، ماساژور صندلی راننده، صندلی‌های عقب تاشو

سایر امکانات

کی‌لس استارتر،‌کروز کنترل،‌ سانروف، دوربین 360 درجه، شارژر وایرلس تلفن همراه، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، هشداردهنده آسیب دیدگی لاستیک (HAZ)، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور پارک عقب، قفل دیفرانسیل مرکزی،‌ قفل دیفرانسیل عقب، دور زدن به روش تانک (Tank U Turn)، درایو مد 6 حالته (اکو – نرمال – اسپرت – برفی – گل و لای – ماسه) 

کی‌لس استارتر،‌کروز کنترل تطبیقی،‌ سانروف، دوربین 360 درجه، شارژر وایرلس تلفن همراه، سنسور فشار باد لاستیک‌ها (TPMS)، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سنسور پارک جلو و عقب، ‌ قفل دیفرانسیل عقب، دور زدن به روش تانک (Tank U Turn)، تنظیم حالت رانندگی (درایو مد)، رادار تابلوخوان با قابلیت تغییر در سرعت تنظیمی کروز کنترل، نگهدارنده اتوماتیک خودرو بین خطوط، کول باکس، کرال کنترل (CCO)، شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان، سنسور باران

 

مقایسه نیسان ترا با تانک 300 از نظر ایمنی

تانک ۳۰۰ به دلیل داشتن سیستم هشدار خروج از خط، در زمینه تجهیزات ایمنی فعال از نیسان ترا پیشی گرفته است. اما در مقابل، نیسان ترا در مدل لوکس خود از ۷ کیسه هوا استفاده می‌کند و در مقایسه با تانک ۳۰۰ که ۴ کیسه هوا دارد، از ایمنی غیرفعال قوی‌تری برخوردار است.

از نظر عملکرد کلی در سوانح، هر دو خودرو شرایط مطلوبی دارند و در آزمون‌های ایمنی نتایج خوبی ارائه داده‌اند. نیسان ترا در ارزیابی‌های مؤسسه A SEAN NCAP موفق به دریافت ۵ ستاره شده و تانک ۳۰۰ نیز همین امتیاز ۵ ستاره را در آزمون‌های مؤسسه A-NCAP استرالیا کسب کرده است.
 

کابین نیسان ترا

برای مقایسه امکانات ایمنی خودروی نیسان ترا با تانک ۳۰۰، می‌توانید از جدول زیر استفاده کنید:

تجهیزات

نیسان ترا اکسکلوسیو

تانک 300

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA)، ‌کنترل حرکت در سراشیبی (HDC)

کنترل شروع حرکت در سربالایی (HHC)، ‌کنترل حرکت در سراشیبی (HDC)، هشداردهنده عدم رانندگی بین خطوط

کیسه هوا

راننده و سرنشین جلو + جانبی سرنشینان جلو + پرده‌ای سرتاسری + محافظ زانوی راننده (در مجموع 7 عدد)

راننده و سرنشین جلو + جانبی سرنشینان جلو ( در مجموع 4 عدد)

سیستم ترمز و پایداری

کنترل دینامیک خودرو (VDC)،‌ کنترل کشش (TCS)، ضد واژگونی (RMI)، کنترل کشش موتور (EDC)

کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)

 

مقایسه نیسان ترا با تانک 300 از نظر فنی و تجربه رانندگی

نیسان ترا از یک موتور دو لیتری توربو ساخت کمپانی میتسوبیشی استفاده می‌کند. این موتور قدرتی معادل ۲۲۸ اسب بخار و گشتاوری برابر ۳۶۰ نیوتن متر تولید می‌کند. نیروی تولیدشده توسط یک جعبه‌دنده هشت‌سرعته اتوماتیک و سیستم چهارچرخ متحرک، به چرخ‌های این خودروی دو رگه ژاپنی-چینی منتقل می‌شود. مصرف سوخت ترکیبی نیسان ترا در هر صد کیلومتر، ۸.۶ لیتر و زمان رسیدن آن از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت، ۹ ثانیه اندازه‌گیری شده است.
 

موتور نیسان ترا

تانک ۳۰۰ از نظر ویژگی‌های فنی شباهت زیادی به نیسان ترا دارد. این خودرو مجهز به یک موتور ۲ لیتری توربو GDI است که در بهترین حالت ۲۲۷ اسب بخار قدرت و ۳۸۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. قدرت تولیدشده توسط این موتور با استفاده از یک جعبه‌دنده ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم چهارچرخ محرک، به تمام چرخ‌های خودرو منتقل می‌شود. بر اساس اطلاعات رسمی، تانک ۳۰۰ در شرایط ترکیبی ۹.۹ لیتر سوخت در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کند و می‌تواند در ۹.۵ ثانیه از حالت ساکن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

موتور تانک 300

بر اساس مشخصات فنی و اعداد و ارقام، می‌توان گفت که نیسان ترا و تانک ۳۰۱ عملکرد و حس رانندگی تقریباً یکسانی دارند. هر دو خودرو از موتور و جعبه دنده‌ای بهره می‌برند که به خوبی با هم هماهنگ شده‌اند و در نتیجه، شتاب آن‌ها نرم و بدون توقف است. این ویژگی باعث شده که رانندگی با هر دو خودرو، هم برای استفاده روزانه مناسب باشد و هم خسته‌کننده نباشد. البته تانک ۳۰۱ به خاطر اندازه کوچک‌تر و میدان دید بهتر راننده، در شهر راحت‌تر هدایت می‌شود.

این شباهت در رانندگی حتی در مسیرهای ناهموار و خارج از جاده نیز ادامه دارد. هر دو خودرو به دلیل قدرت خوب موتور و سیستم‌های الکترونیکی کمکی، عملکرد قابل قبولی در شرایط سخت دارند. نکته جالب این است که نیسان ترا و تانک ۳۰۱ در زاویه ورود و ارتفاع از زمین تقریباً برابر هستند، اما تانک ۳۰۱ در زاویه خروج برتری جزئی دارد.

توانایی آفرود تانک 300

وقتی صحبت از نرمی سواری می‌شود، هر دو خودروی نیسان ترا و تانک 300 همان تکان‌های مختص خودروهای شاسی مستقل را دارند؛ اما این تکان‌ها آنقدر زیاد نیست که اذیت‌کننده باشد و می‌توان هر دو را خودروهایی نرم به حساب آورد. با این حال، تانک 300 به خاطر رینگ‌های کوچک‌تر و لاستیک‌های با فاصله بیشتر از زمین، کمی نرم‌تر از نیسان ترا حرکت می‌کند.

از نظر فضای داخلی، هر دو خودرو وضعیت خوبی دارند، اما نیسان ترا برتری دارد. این خودرو نه تنها فضای کابین بزرگ‌تری نسبت به تانک 300 دارد، بلکه صندوق بار بسیار گشادتری نیز ارائه می‌دهد.

در کل، اگر بخواهیم تجربه رانندگی با نیسان ترا و تانک 300 را مقایسه کنیم، باید گفت هر دو خودرو احساس خوب و مناسبی از رانندگی با یک شاسی‌بلند مستقل را به سرنشینان منتقل می‌کنند و تفاوت چشمگیری بین آن‌ها دیده نمی‌شود.

توانایی آفرود نیسان ترا

 

بالأخره نیسان ترا بخریم یا تانک 300؟

همانطور که اشاره شد، تانک ۳۰۰ از نظر طراحی و امکانات رفاهی، نسبت به نیسان ترا برتری دارد. اما نیسان ترا در زمینه قیمت، مزیت قابل توجهی دارد و با اینکه ویژگی‌های فنی و کیفیت سواری آن به تانک ۳۰۰ نزدیک است، قیمت آن به‌طور محسوسی کمتر است.

پس اگر محدودیت مالی ندارید و به دنبال یک خودروی آفرود با ظاهر زیبا و امکانات نسبتاً کامل هستید، تانک ۳۰۰ گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. اما اگر می‌خواهید یک شاسی‌بلند با مجموعه‌ای متعادل از ویژگی‌ها نسبت به پولی که پرداخت می‌کنید داشته باشید، خرید نیسان ترا می‌تواند انتخاب خوبی باشد.
 

مقایسه سریع السیر نیسان ترا با تانک 300

در پایان، برای مقایسه‌ی بهتر نیسان ترا و تانک ۳۰۰، نگاهی به جدول مقایسه‌ی سریع این دو خودرو بیندازیم.

ویژگی‌ها

نیسان ترا

تانک 300

حجم موتور (cc)

1997

1967

تنفس موتور

پرخوران توربوشارژر

پرخوران توربوشارژر

تعداد سیلندر

4

4

قدرت موتور

228 اسب بخار در 5600 دور

227 اسب بخار در 5500 دور

گشتاور موتور

360 نیوتن متر در 1400 – 4000 دور

387 نیوتن متر در 1800 – 3600 دور

گیربکس

8 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک

8 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک

شتاب صفر تا صد (S)

9

9.5

مصرف سوخت ترکیبی

8.6 لیتر در صد کیلومتر

9.9 لیتر در صد کیلومتر

فضای صندوق (L)

1027

400

وزن (Kg)

2025

2155

برتری‌های نیسان ترا

  • کابین و صندوق بار جادارتر
  • قیمت ارزان‌تر

 

برتری‌های تانک 300  

  • طراحی جذاب‌تر
  • کابین لوکس‌تر
  • آپشن‌های رفاهی بیش‌تر  
       

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن