مقایسه هیوندای سانتافه و نیسان ایکس تریل، قدبلندهای چشمبادامی

مدت چند سال است که هیوندای سانتافه، بدون رقیب جدی، جایگاه اول را در بین خودروهای شاسیبلند اندازه متوسط در بازار ایران در اختیار دارد و علاقهمندان بسیاری در بین خریداران ایرانی پیدا کرده است. با این حال، این خودرو در بازار تنها نیست و رقبای قدرتمند و معتبری از کشورهای کره، ژاپن و فرانسه، منتظر فرصتی هستند تا این خودروی کرهای پرطرفدار را از صدر جدول فروش پایین بکشند.

در این مقاله، دو خودروی محبوب و رقیب یعنی نیسان ایکستریل و هیوندای سانتافه را با هم مقایسه میکنیم. هدف این است که ببینیم هر یک از این خودروها با توجه به ویژگیهایشان، برای چه کسانی و با چه سلیقهای مناسبتر هستند.
برای رسیدن به جواب این سؤال، پیشنهاد میکنیم تا پایان این مقایسه بین هیوندای سانتافه و نیسان ایکستریل با ما بمانید. در این بررسی، ما جدیدترین نمونههای موجود از این دو خودرو در بازار ایران، که مربوط به مدل سال ۲۰۱۸ هستند، را مبنا قرار دادهایم.

معرفی هیوندای سانتافه و نیسان ایکس تریل

هیوندای سانتافه، اسم خود را از یک شهر در آمریکا گرفته است. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۰۰ معرفی شد و از سال ۲۰۰۱ به بازار آمد. سانتافه تا امروز چهار نسل مختلف داشته که نسل دوم و سوم آن در ایران هم فروش زیادی داشتند.
نسل سوم این خودرو که با نام کد DM شناخته میشود، در سال ۲۰۱۲ معرفی شد و از سال ۲۰۱۳ در بازارهای جهانی عرضه گردید. این مدل خیلی زود توسط شرکت آسان موتور و همچنین واردکنندگان دیگر به ایران آورده شد. به خاطر طراحی زیبا و امکانات خوب، استقبال زیادی از آن شد و فروش بسیار موفقی داشت.
در سال ۲۰۱۶، نسل سوم سانتافه یک بهروزرسانی ظاهری یا فیسلیفت دریافت کرد. این مدلهای جدید هم بلافاصله به ایران وارد شدند. شرکتهایی مثل آسان موتور و کرمان موتور و برخی واردکنندگان دیگر، تا سال ۱۳۹۷ (۲۰۱۸ میلادی) این خودرو را در بازار ایران عرضه میکردند. اما بعد از تصویب قانون ممنوعیت واردات خودرو، ورود هیوندای سانتافه به ایران متوقف شد و نسل جدید آن هرگز به دست خریداران ایرانی نرسید.
جالب است بدانید که بیشتر سانتافههای مدل ۲۰۱۸ که به ایران آمدند، توسط واردکنندگان شخصی وارد شده و پس از مدتها در گمرک ترخیص شدند.

در سوی دیگر، خودروی نیسان ایکس تریل قرار دارد که دقیقاً مانند مدل کرهای رقیب خود، از سال ۲۰۰۰ تا امروز در چهار نسل مختلف تولید شده است. این خودرو که در آمریکای شمالی با اسم نیسان رُگ (Rogue) معرفی شده و یکی از پرطرفدارترین کراساوورهای آن منطقه به شمار میرود، فقط در نسل سوم و از سال ۲۰۱۶ به بازار ایران راه یافت. اگرچه قیمتگذاری شرکت جهان نوین آریا برای این نسل از ایکس تریل چندان مناسب نبود، اما این خودرو به خاطر قابلیتهای فنی خوب، امکانات رفاهی مناسب و همچنین اعتبار بالای برند نیسان نزد خریداران ایرانی، توانست با استقبال خوبی روبرو شود.
نسل سوم نیسان ایکس تریل در سال ۲۰۱۸ تغییرات ظاهری جزئی را تجربه کرد و شرکت جهان نوین آریا هم بلافاصله این مدل بهروزرسانی شده را به بازار ایران آورد. این مدل علاوه بر طراحی جدیدتر، دارای چندین امکانات اضافی نیز بود تا در رقابت با سایر خودروها، مزیتهای بیشتری داشته باشد. اما به دلیل توقف واردات خودرو، فروش نیسان ایکس تریل ۲۰۱۸ در بازار ایران بسیار محدود شد.
مقایسه نیسان ایکس تریل و هیوندای سانتافه از جنبه طراحی

طراحان هیوندای سانتافه به خوبی توانستهاند دو سبک متفاوت را در ظاهر این خودرو ترکیب کنند. از یک سو، با استفاده از خطوط نرم در قسمت جلوی خودرو و به کار بردن قطعات کروم متعدد، حس خودروهای خانوادگی و شیک را منتقل میکنند. از سوی دیگر، با اضافه کردن المانهایی مانند چراغهای با زمینه تیره، رینگهای دودی و اگزوز دوتایی با دیفیوزر نقرهای، حال و هوای خودروهای جوانپسند و اسپرت را حفظ کردهاند. این ترکیب هوشمندانه باعث شده تا طراحی سانتافه برای افراد با سلیقههای مختلف و در هر سنی جذاب باشد.
در داخل کابین نیز این خودرو از یک طراحی مرتب و متقارن برخوردار است که در آن تعداد زیادی دکمه برای کنترل امکانات مختلف در نظر گرفته شده است. فضای داخلی سانتافه نیز مانند نمای بیرونی آن، میانهرو و مطابق سلیقه عموم طراحی شده است. در این قسمت، تمرکز اصلی بر روی ایجاد حس لوکس و راحتی بوده و کمتر نشانهای از المانهای ورزشی دیده میشود.

در مقابل، خودروی نیسان ایکس تریل قرار دارد که طراحی آن در مقایسه با هیوندای سانتافه، کمتر شلوغ و سادهتر است و به اندازه رقیب کرهایاش مورد پسند عموم مردم نیست. با این حال، همین سادگی در طراحی، همراه با استفاده بیشتر از خطوط تیز و گوشهدار، باعث شده ظاهر نیسان ایکس تریل خشنتر و با ابهتتر از هیوندای سانتافه به نظر برسد و تا حدی یادآور خودروهای شاسیبلند آفرودی باشد.
علاوه بر این، تعداد کمتر نیسان ایکس تریل در مقایسه با هیوندای سانتافه در بازار ایران، باعث شده که ظاهر این خودرو هنوز هم برای مردم تازگی داشته باشد و مورد توجه قرار گیرد. اما هیوندای سانتافه، با وجود تمام زیباییهایش، ظاهری تکراری دارد و حتی در شهرهای کوچک هم نگاههای زیادی را به سوی خود جلب نمیکند.
فضای داخلی نیسان ایکس تریل هم با سبکی مشابه هیوندای سانتافه طراحی شده و یک طرح متقارن، مردمپسند و با جلوههایی از لوکس ارائه میدهد. البته کابین این خودرو کمی سادهتر از رقیبش است و برای راننده، تجربه راحتتر و بهتری فراهم میکند.
مقایسه فنی هیوندای سانتافه و نیسان ایکس تریل

نسل سوم هیوندای سانتافه، در سالهای اولیه حضور خود (۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵) در بازار ایران، با موتوری عرضه میشد که از سیستم پاشش چندنقطهای سوخت (MPI) استفاده میکرد. اما پس از تغییرات ظاهری (فیسلیفت)، بیشتر مدلها به موتوری مجهز شدند که سیستم پاشش مستقیم سوخت (GDI) داشت. این تغییر باعث شد موتور کارایی بهتری داشته باشد و آلایندگی کمتری تولید کند.
با این حال، دو موضوع باعث ایجاد مشکل برای برخی از صاحبان این خودروها شد: یکی کیفیت پایین سوخت در ایران و دیگری حساسیت بالای این نوع موتورها. در نتیجه، برخی از مالکان سانتافههای با موتور GDI با چالشهایی در زمینه نگهداری و تعمیر خودروی خود روبرو شدند.
این موتور ۲.۴ لیتری، که به صورت تنفس طبیعی کار میکند، میتواند تا ۱۹۰ اسب بخار قدرت و ۲۴۲ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. قدرت تولیدشده توسط یک جعبهدنده اتوماتیک ۶ سرعته به هر چهار چرخ خودرو منتقل میشود. این خودروی پرطرفدار کرهای در هر صد کیلومتر، به طور متوسط ۸.۵ لیتر سوخت مصرف میکند و میتواند در ۹.۲ ثانیه از حالت ساکن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

نیسان ایکستریل از یک موتور ۲.۵ لیتری با تنفس طبیعی بهره میبرد که به یک جعبه دنده اتوماتیک بدون دندهی نسل سوم (CVT-Xtronic) متصل است. این موتور توانایی تولید ۱۷۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۶ نیوتنمتر گشتاور را دارد و نیروی تولیدی آن از طریق سیستم چهار چرخ محرک هوشمند نیسان (۴-i×۴) به چرخهای جلو و عقب منتقل میشود.
نیسان ایکستریل در مقایسه با هیوندای سانتافه، در هر صد کیلومتر مسافت، ۰.۲ لیتر سوخت کمتری مصرف میکند؛ اما در عوض، شتاب آن از حالت ساکن تا رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت، ۱.۳ ثانیه کندتر از رقیب کرهای خود است.
|
مدل خودرو |
هیوندای سانتافه مدل 2018 |
نیسان ایکس تریل مدل 2018 |
|
پیشرانه |
چهار سیلندر تنفس طبیعی با آرايش خطي سيلندرها و سيستم پاشش مستقيم سوخت (GDI) |
چهار سیلندر تنفس طبیعی با آرايش خطي سيلندرها و سيستم پاشش چندنقطهای سوخت (MPI) |
|
حجم موتور (cc) |
2359 |
2488 |
|
حداکثر قدرت |
190 اسب بخار در 6300 دور |
171 اسب بخار در 6000 دور |
|
حداکثر گشتاور |
242 نیوتنمتر در 4250 دور |
226 نیوتنمتر در 4400 دور |
|
گیربکس |
6 سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپترونیک |
اتوماتیک ضریب متغیر (CVT-Xtronic) با قابلیت تیپترونیک 7 سرعته مجازی |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) |
8.5 لیتر در صد کیلومتر |
8.3 لیتر در صد کیلومتر |
|
شتاب صفر تا 100(ثانیه) |
9.2 |
10.5 |
|
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
195 |
190 |
مقایسه امکانات رفاهی هیوندای سانتافه و نیسان ایکس تریل

هیوندای سانتافه قبل از سال ۲۰۱۸ در بازار ایران با انواع مختلف و زیادی عرضه میشد، طوری که پیدا کردن دو خودرو با امکانات کاملاً یکسان کار سختی بود. اما بیشتر مدلهای ۲۰۱۸ این خودرو از نوع فولترین هستند که در بازار به سانتافه ۶۴ آپشن معروفاند. این مدل واقعاً یک خودروی کامل است و تقریباً هر آنچه نیاز دارید در داخل آن پیدا میشود!
نیسان ایکستریل هم که فقط در یک نوع شرکتی در بازار موجود است، خودروی کمامکانی نیست و بهطور کلی رضایتبخش است. اما نداشتن برخی امکانات ویژه مانند اتوپارک، کروز کنترل هوشمند، سرمایش صندلیهای جلو و دکمه تعویض دنده پشت فرمان باعث میشود در این بخش از رقیب کرهای خود عقب بماند.

در ادامه، جدولی ارائه شده که به شما کمک میکند امکانات رفاهی و آپشنهای دو خودروی هیوندای سانتافه و نیسان ایکس-تریل را با جزئیات کامل و به صورت دقیق با یکدیگر مقایسه کنید.
|
تجهیزات |
هیوندای سانتافه مدل 2018 فولآپشن |
نیسان ایکس تریل مدل 2018 |
|
چراغ |
چراغهای جلو زنون و عقب LED، مهشکن جلو و عقب، چراغشور، تنظیم اتوماتیک ارتفاع چراغهای جلو، نوربالا اتوماتیک، سنسور نور، دیلایت |
چراغ جلو LED، دیلایت، چراغشور، مهشکن جلو و عقب، سنسور نور، تنظیم اتوماتیک ارتفاع چراغهای جلو، نور بالا اتوماتیک، چرخش چراغهای جلو هماهنگ با چرخش فرمان (AFS) |
|
سیستمهای مولتی مدیا |
سیستم صوتی حرفهای اینفینیتی، DVD، USB، AUX، بلوتوث، 10 بلندگو |
سیستم صوتی حرفهای BOSE، DVD، USB، AUX، iPod، بلوتوث، 8 بلندگو، سابووفر |
|
صفحه نمایش |
8 اینچی لمسی |
7 اینچی لمسی |
|
رینگها |
19 اینچی آلومینیومی |
18 اینچی آلومینیومی |
|
آینه |
آینههای جانبی تاشو برقی با گرمکن، آینه میانی الکتروکرومیک |
آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن، آینه میانی الکتروکرومیک |
|
تهویه مطبوع |
اتوماتیک دوکاناله، دریچه برای سرنشینان عقب |
اتوماتیک دوکاناله، دریچه برای سرنشینان عقب |
|
صندلی |
روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلیهای جلو، حافظه صندلی راننده،گرمکن صندلیهای جلو و عقب، سردکن صندلیهای جلو |
روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلیهای جلو، گرمکن صندلیهای جلو و عقب |
|
شیشه |
شیشه بالابرهای اتوماتیک با قابلیت ضدمانع (آنتیترپ)، شیشههای دودی عقب |
شیشههای برقی، شیشه راننده اتوماتیک، شیشههای عقب دودی |
|
سیستمهای هشداردهنده |
سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، هشداردهنده تصادف جلو و عقب، هشدار نقاط کور (BSW)، هشدار عدم رانندگی بین خطوط (LDW) |
سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS)، هشداردهنده نقاط کور (BSW)، هشداردهنده خروج از خط (LDW)، سیستم شناسایی اشیا متحرک (MOD)، هشدار تصادف از جلو (FCW)، هشدار وضعیت خودروهای اطراف در هنگام دنده عقب (RCTA) |
|
سایر امکانات |
کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، کنترل سرعت در شیب (DAC)، کروز کنترل هوشمند، سقف پانوراما، دوربین 360 درجه، اتوپارک، درب صندوقبار برقی، سنسور باران، درایومد سه حالته، ترمز پارک برقی با اتوهلد، شیفتر تعویض دنده پشت فرمان، گرمکن غربیلک فرمان |
تشخیص علائم ترافیکی جاده (TSR)، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HSA)، سیستم کمکی حرکت در شیب (HDC)، سقف پانوراما، کروز کنترل، درب صندوقبار برقی مجهز به سنسور پا، جالیوانی ردیف جلو با قابلیت گرم یا سرد شدن (کول باکس)، حالت رانندگی اقتصادی (Eco)، سنسور باران، ترمز پارک برقی مجهز به اتوهلد، گرمکن غربیلک فرمان، دوربین 360 درجه |
مقایسه هیوندای سانتافه و نیسان ایکس تریل از جنبه ایمنی

هیوندای سانتافه و نیسان ایکستریل با امکانات ایمنی زیادی طراحی شدهاند تا سرنشینان را در امنیت کامل نگه دارند. این خودروها دارای سیستمهای پیشرفتهای مانند کنترل پایداری، کنترل کشش، کمک برای حرکت در سربالایی، تنظیم سرعت در سراشیبی، هشدار نقاط کور، اخطار خروج از خط، هشدار برخورد از جلو و عقب، و کیسههوای متعدد برای راننده، سرنشین جلو، پهلوها و کل فضای cabin هستند.
با این حال، نیسان ایکستریل ۲۰۱۸ در بخش ایمنی فعال، قابلیتهای بیشتری دارد و شامل سیستم خواندن تابلوهای راهنما، کنترل هوشمند شاسی و ترمز هوشمند موتور میشود. از طرف دیگر، هیوندای سانتافه در مدلهای فولآپشن، کیسههوای مخصوص برای محافظت از زانوی راننده دارد که این ویژگی در نیسان ایکستریل وجود ندارد.
|
تجهیزات |
هیوندای سانتافه مدل 2018 فولآپشن |
نیسان ایکس تریل مدل 2018 |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
پشتسری فعال، کمربند ایمنی پیشکشنده، کمربند ایمنی محدودکننده، کیلس استارتر، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر) |
کیلس استارتر، کمربند ایمنی پیشکشنده، کمربند ایمنی محدودکننده، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر) |
|
کیسه هوا |
راننده و سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پردهای سرتاسری، محافظ زانوی راننده (در مجموع 7 عدد) |
راننده، سرنشین جلو، جانبی ردیف جلو، پردهای سرتاسری (درمجموع 6 عدد) |
|
سیستم ترمز و پایداری |
کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، مدیریت پایداری خودرو (VSM)، سیستم تقویت پایداری یدککش (TSA)، ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA)، ترمز اضطراری |
کنترل پایداری الکترونیکی دینامیکی (ESP/ VDC)، کنترل هوشمند شاسی (ARC)، ترمز هوشمند موتور (AEB)، سیستم ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم کمکی ترمز اضطراری (FEB) |
هر دو خودرو در آزمونهای ایمنی Euro Ncap بهترین نتیجه ممکن، یعنی پنج ستاره، را کسب کردهاند. میانگین امتیازات هیوندای سانتافه کمی بیشتر از نیسان ایکستریل بوده است. اما نکته مهم این است که خودروی نیسان، دو سال بعد از هیوندای و تحت استانداردهای سختگیرانهتری مورد آزمایش قرار گرفته است. به همین خاطر، این اختلاف اندک امتیاز چندان قابل توجه نیست.
مقایسه تجربه رانندگی هیوندای سانتافه و نیسان ایکس تریل

وقتی نوبت به تجربه رانندگی میرسد، رقابت بین هیوندای سانتافه و نیسان ایکستریل بسیار نزدیک و جذاب میشود و هیچکدام از این دو خودرو حاضر نیستند به رقیب خود میدان بدهند. هر دو خودرو فضای داخلی مناسبی را برای سرنشینان فراهم میکنند و از این نظر، تفاوت چشمگیری بین آنها دیده نمیشود. البته باید اشاره کرد که بسیاری از نمونههای هیوندای سانتافه موجود در بازار ایران، به صندلیهای ردیف سوم نیز مجهز هستند که برای خانوادههای پرتعداد بسیار کاربردی است. در مقابل، نیسان ایکستریل فقط در نسخه پنجنفره به ایران وارد شده است.
از نظر کیفیت سواری، هر دو خودرو عملکرد خوبی دارند و سواری نسبتاً نرم و راحتی را ارائه میدهند، هرچند که مانند اغلب کراساوورها، کوبشهای مختصری در مسیرهای ناهموار احساس میشود. در بحث لذت رانندگی و شتاب، در نگاه اول به نظر میرسد هیوندای سانتافه با موتور قویتر و جعبه دنده اتوماتیک خود به راحتی از نیسان ایکستریل پیشی میگیرد. اما در عمل، خودروی نیسان به دلیل وزن کمتر (حدود ۱۲۰ کیلوگرم) و بازدهی بالاتر جعبه دنده، این اختلاف قدرت را جبران میکند و همپای هیوندای سانتافه حرکت میکند.

رانندگی با هیوندای سانتافه به دلیل گیربکس اتوماتیک و حس تعویض دنده واقعیاش، احساس رضایت و لذت بیشتری به راننده میدهد. هر دو خودرو از سیستمهای الکترونیکی پیشرفتهای بهره میبرند که باعث میشود هندلینگ خوبی داشته باشند. اگر شما این خودروها را در رده کراساوورهای خانوادگی در نظر بگیرید، جای نگرانی از این نظر وجود ندارد.
اگر بخواهید با یک کراساوور خانوادگی به دل طبیعت بزنید و یک مسیر خاکی یا آفرود ملایم را امتحان کنید، نیسان ایکستریل عملکرد بهتری نسبت به هیوندای سانتافه دارد. دلیل این برتری، سیستم دو دیفرانسیل هوشمند و فناوری ویژه نیسان به نام «توزیع متغیر گشتاور» است. این سیستم به خودرو کمک میکند تا نیروی موتور را بین چرخهای عقب به شکل بهتری تقسیم کند و در شرایطی که خودرو در چاله یا زمینهای سست گیر کند، آن را نجات دهد.
مقایسه هیوندای سانتافه و نیسان ایکس تریل از نظر شرایط بازار
هیوندای سانتافه در سالهای اخیر، پرفروشترین خودروی وارداتی در بازار کشور ما بوده و رکوردهای زیادی را از آن خود کرده است. به همین دلیل، نه فقط نیسان ایکستریل، بلکه تقریباً هیچ خودروی وارداتی دیگر — چه صفر کیلومتر و چه دست دوم — نمیتواند از نظر رونق خرید و فروش با این خودرو رقابت کند. در واقع، هیوندای سانتافه در بازار خودروی ما مانند پول نقد عمل میکند. البته این موضوع به معنای آن نیست که بازار نیسان ایکستریل کساد است؛ این خودرو هم خریداران مخصوص به خود را دارد. اما اگر بخواهیم مقایسه کنیم، هیوندای سانتافه در شرایط بسیار بهتری در بازار قرار دارد.


از سوی دیگر، پشتیبانی و خدمات پس از فروش خودروی هیوندای سانتافه را دو شرکت آسان موتور و کرمان موتور بر عهده دارند که دارای نمایندگیهای بسیار زیادی در سراسر کشور هستند. در مقابل، شرکت جهان نوین آریا که واردکننده خودروهای نیسان است، تعداد نمایندگیهای کمتری دارد و بیشتر این نمایندگیها در شهرهای بزرگ متمرکز شدهاند. در مورد قطعات یدکی نیز وضعیت نیسان ایکستریل نسبتاً خوب است، اما قطعات هیوندای سانتافه هم در بازار به وفور یافت میشوند و قیمت آنها نیز پایینتر است.
جمعبندی
در نهایت، پس از مقایسه هیوندای سانتافه و نیسان ایکستریل، میتوان این نتیجه را گرفت که هیوندای سانتافه در زمینه طراحی بیرونی، امکانات داخلی، هزینههای نگهداری و همچنین فروش مجدد، عملکرد بهتری دارد. اما نیسان ایکستریل هم مزایای خاص خود را دارد؛ از جمله مصرف سوخت کمتر، تجهیزات ایمنی پیشرفتهتر و قابلیتهای بهتر در رانندگی خارج از جاده.
از نظر فضای داخلی، عملکرد فنی و کیفیت سواری نیز هر دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار میگیرند.
پس اگر به دنبال یک کراساوور با امکانات زیاد و هزینه نگهداری مناسب هستید که بتوانید در آینده به راحتی آن را بفروشید، هیوندای سانتافه گزینه بهتری برای شماست. اما اگر خودرویی متفاوتتر میخواهید و گاهی اوقات در مسیرهای ناهموار و خارج از جاده رانندگی میکنید، بدون شک نیسان ایکستریل انتخاب مناسبتری خواهد بود.
برای اطلاع از قیمت هیوندای سانتافه دو دیفرانسیل فول DM 2400 و قیمت نیسان ایکس تریل کلیک کنید.
بیشتر بخوانید
با مشخصات فنی نیسان ایکس تریل آشنا شوید
مقایسه نیسان ایکس تریل و هوندا CRV
با آپشنهای نیسان ایکس تریل آشنا شوید
با مزایا و معایب هیوندای سانتافه هفت نفره آشنا شوید
سانتافه وارداتی بخریم یا شرکتی؟
چرا هیوندای سانتافه بخریم






































