مقایسه هیوندای سوناتای هیبرید و هیوندای سوناتا

هیوندای سوناتا یکی از خودروهای معروف و پرطرفدار شرکت هیوندای است که بیش از سی سال است در بازارهای جهانی حضور دارد و در طول این مدت، نسل‌های گوناگونی از آن تولید شده است. تا امروز هشت نسل مختلف از سوناتا به بازار عرضه شده که در ایران، mainly نسل‌های پنجم، ششم و هفتم آن دیده می‌شوند. آخرین مدل‌های وارداتی این خودرو به ایران، مربوط به نسل هفتم و مدل فیس‌لیفت آن هستند که بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ وارد کشور شدند.

هیوندای سوناتا یک خودروی سایز متوسط است و علاوه بر مدل مشابهش از برند کیا، یعنی اپتیما، با خودروهایی مثل هوندا آکورد و تویوتا کمری نیز رقابت می‌کند. قیمت مناسب، امکانات رفاهی خوب و طراحی زیبا، از دلایلی هستند که این خودرو را نزد خریداران محبوب کرده‌اند.

هیوندای در نسل هفتم سوناتا، یک مدل هیبریدی را نیز به مجموعه پیشرانه‌های این خودرو اضافه کرد. این نسل که با کد LF شناخته می‌شود، اولین سوناتای هیبریدی است که خوشبختانه به بازار ایران هم راه پیدا کرد. این مدل در دو شکل قبل و بعد از فیس‌لیفت، توسط شرکت پاکرو وارد ایران شد و در کنار نمونه بنزینی، به رقابت با دیگر خودروهای هم‌رده خود پرداخت.

با توجه به حضور کمرنگ مدل هیبریدی کیا اپتیما و تعداد کم واردات تویوتا کمری هیبریدی، استقبال از سوناتای هیبرید در بازار خودروهای هیبریدی ایران نسبتاً خوب بود. در ادامه این مطلب، به مقایسه بین سوناتای هیبرید و بنزینی می‌پردازیم و تفاوت‌های این دو مدل را بررسی می‌کنیم.

مقایسه طراحی

طراحی خارجی هیوندای سوناتا

هیوندای سوناتا هیبرید

معمولاً وقتی دو خودرو را باهم مقایسه می‌کنند، ابتدا به سراغ طراحی ظاهری آن‌ها می‌روند؛ اما در مورد سوناتای هیبرید و سوناتای معمولی، ما با دو خودروی تقریباً شبیه به هم روبرو هستیم. درست است که چند تفاوت کوچک در ظاهر این دو مدل وجود دارد که کمک می‌کند آن‌ها را از هم تشخیص دهیم، اما در کل هر دو بر پایه‌ی یک ساختار کلی ساخته شده‌اند. تفاوت اصلی این دو خودرو در موتور، سیستم فنی و امکاناتی است که در اختیار راننده قرار می‌دهند.

طراحی خارجی

نسل هفتم خودروی هیوندای سوناتا، طراحی ساده و به دور از شلوغی دارد. شرکت هیوندای در این مدل جدید، برخلاف نسل پیشین که طرحی جسورانه و ماجراجویانه داشت، مسیر متفاوتی را در پیش گرفته است. در نتیجه، هیوندای سوناتا LF ظاهری آرام و معمولی پیدا کرده است. این خودرو آنقدر ساده طراحی شده که اگر نشان هیوندای روی جلوی آن نبود، شاید بسیاری از افراد فکر می‌کردند این یک خودروی تویوتا است. با این حال، طراحی آن کاملاً هماهنگ و موزون است و همه‌ی بخش‌های ظاهری خودرو به خوبی در کنار هم قرار گرفته‌اند. خطوط بدنه نرم و روان است و به راحتی می‌توان سبک مخصوص طراحی خودروهای آسیایی را در نمای کلی این مدل از هیوندای سوناتا دید.

طراحی خارجی هیوندای سوناتا

خودروی سوناتا LF با این مشخصات، گزینه‌ای ایده‌آل برای آقایان میانسال و پدران خانواده است. دلیل این موضوع، سلیقه و اولویت‌های این گروه از مشتریان است. این افراد معمولاً به دنبال ویژگی‌هایی فراتر از طراحی و ظاهر خودرو هستند و بیشتر به فکر خرید یک وسیله نقلیه با دوام و مقرون به صرفه می‌باشند. برای مشاهده قیمت خودروهای هیوندای می‌توانید روی لینک آبی رنگ کلیک کنید.

با معرفی مدل هیبریدی سوناتا، موقعیت برای هیوندای کمی بهتر شد. در این مدل، تغییرات ظریفی به طراحی سوناتا اضافه شده که هم آن را از مدل بنزینی متمایز می‌کند و هم ظاهر خودرو را زیباتر نشان می‌دهد.

از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به چراغ‌هایی با طراحی جدید، جلوپنجره و سپر متفاوت و یک اسپویلر در قسمت عقب اشاره کرد. رینگ‌های این مدل نیز با طرحی مخصوص خودروهای هیبریدی و به‌دلیل ملاحظات آیرودینامیکی، با مدل معمولی فرق دارند.

از آنجا که پیشرانه مدل هیبرید کوچک‌تر است، دیگر به لوله اگزوز در پشت خودرو نیاز نبوده و هیوندای آن را حذف کرده است. همچنین، روی گلگیر سمت چپ خودرو، عبارت BLUE DRIVE درج شده که نشان‌دهنده هیبریدی بودن این سوناتا است.

طراحی داخلی

با سوار شدن به داخل کابین هیوندای سوناتا نسل هفتم، به خوبی می‌توانید پیشرفت چشمگیر خودروسازان کرهای در بیست سال گذشته را ببینید. فضای داخلی این خودرو، چه در نوع بنزینی و چه در نوع هیبریدی، همانند ظاهر بیرونی آن طراحی ساده‌ای دارد و در نگاه اول شاید خیلی خاص به نظر نرسد. اما همین سادگی به مرور زمان در خاطرتان می‌ماند و برایتان جذاب می‌شود. با این که طراحی آن پیچیده نیست، اما همه چیز در جای درست خود قرار گرفته و به راحتی می‌توانید به تمام قسمت‌ها و دکمه‌های داخل کابین دسترسی داشته باشید.

طرحی داخلی هیوندای سوناتا

نسل هفتم هیوندای سوناتا ویژگی‌های مثبت زیادی دارد. یکی از این ویژگی‌ها، کیفیت خوب موادی است که در ساخت کابین خودرو به کار رفته است. همچنین، این خودرو امکانات رفاهی مختلفی دارد که شرکت هیوندای برای راحتی سرنشینان در نظر گرفته است.

هیوندای سوناتا رقیب اصلی تویوتا کمری به شمار می‌رود. به همین دلیل، هیوندای، که یک شرکت خودروسازی کره‌ای است، تمام سعی خود را کرده تا یک خودروی رقابتی و باکیفیت به بازار عرضه کند.

فضای داخلی خودروی هیوندای سوناتا ال‌اف، چه در نوع بنزینی و چه در نوع هیبریدی، به اندازه‌ای است که برای یک خانواده و به عنوان یک سدان متوسط مناسب باشد. چهار نفر به راحتی می‌توانند در این خودرو بنشینند.

همان‌طور که طراحی بیرونی این دو مدل با هم فرق دارد، فضای داخلی آن‌ها نیز تفاوت‌هایی دارد تا خریداران به سادگی بتوانند آن‌ها را از هم تشخیص دهند. به عنوان مثال، در مدل بنزینی، صفحات تزئینی داخلی از جنس فیبرکربن است و بیشتر سطوح کابین به رنگ تیره هستند. اما در مدل هیبرید، از ترکیب دو رنگ مشکی و کرم در طراحی داخلی استفاده شده و دریچه‌های هوا نیز با طرح چوب تزئین شده‌اند.

مقایسه فنی

هیوندای سوناتا ال‌اف در بازارهای جهانی با انواع مختلفی از موتورها ارائه شده است. اما مدل‌هایی که به بازار ایران وارد شده‌اند، همگی به یک موتور چهارسیلندر از نوع MPi مجهز هستند.

این موتور که با نام Theta II شناخته می‌شود، در واقع همان موتور استفاده شده در هیوندای آزرا ۲۰۱۸ است. تنها تفاوت مهم این است که موتور خودروی آزرا از سیستم پیشرفته‌تری به نام GDi استفاده می‌کند.

موتور سوناتای هیبریدی

خودروی سوناتای هیبریدی، از یک موتور بنزینی از سری Nu و یک موتور الکتریکی به صورت همزمان بهره می‌برد. این ترکیب باعث می‌شود که این خودرو به خوبی نیازهای یک خودروی خانوادگی با ابعاد متوسط را برآورده کند.

یکی از نکات بسیار مهم درباره سوناتای هیبریدی، مصرف سوخت بسیار کم آن است. برآوردها نشان می‌دهد مصرف سوخت این مدل، تقریباً نصف مصرف سوخت مدل بنزینی معمولی (درون‌سوز) است.

در بخش بعدی، می‌توانید مقایسه‌ای از ویژگی‌های فنی سوناتای هیبرید و سوناتای درون‌سوز را در یک جدول ببینید:

مدل خودرو

هیوندای سوناتا LF

هیوندای سوناتای هیبرید

پیشرانه

چهار سیلندر تنفس طبیعی MPi

چهار سیلندر تنفس طبیعی GDi

حجم موتور

2359 سی‌سی

1999 سی‌سی به همراه موتور الکتریکی

حداکثر قدرت

171 اسب‌بخار

193 اسب‌بخار

حداکثر گشتاور

226 نیوتن‌متر

189 نیوتن‌متر

گیربکس

شش‌سرعته اتوماتیک

شش‌سرعته اتوماتیک

مصرف سوخت (ترکیبی)

8.5 لیتر در صد کیلومتر

4.7 لیتر در صد کیلومتر

شتاب صفرتاصد

9.9 ثانیه

9.3 ثانیه

حداکثر سرعت

205 کیلومتر در ساعت

192 کیلومتر در ساعت

 

مقایسه آپشن‌ها و امکانات رفاهی

مقایسه آپشن‌ها و امکانات رفاهی

مدل هیوندای سوناتا LF در دو نوع نیمه‌فول و فول به بازار ایران عرضه شده است. نوع فول آن، امکانات بیشتری مثل ایربگ‌های کناری و رادار نقطه کور دارد. همچنین، مدل هیبریدی سوناتا در سه نوع GL، GLS و GLS پلاس توسط شرکت پاکرو به ایران وارد شده که بیشتر خودروهای موجود از نوع فول یا GLS پلاس هستند.

اگر بخواهیم مدل هیبرید سوناتا را با نوع بنزینی آن مقایسه کنیم، باید بگوییم که از نظر امکانات رفاهی، هر دو خودرو در یک سطح قرار دارند و هیچ‌کدام برتری چشمگیری نسبت به دیگری ندارند. به‌طور کلی، یکی از نقاط قوت هیوندای سوناتای LF، داشتن امکانات رفاهی متنوع و فراوان است. در ادامه، امکانات و تجهیزات این دو خودرو را با هم مقایسه خواهیم کرد:

تجهیزات

هیوندای سوناتا LF

هیوندای سوناتا هیبرید

چراغ

دی‌لایت و اتولایت، چراغ زنون، چراغ چرخشی جلو، چراغ‌شور، مه‌شکن جلو

دی‌لایت و اتولایت، چراغ زنون، چراغ چرخشی جلو، چراغ‌شور، مه‌شکن عقب

سیستم‌های مولتی‌مدیا

سیستم صوتی اینفینیتی مجهز به هشت بلندگو

سیستم صوتی اینفینیتی مجهز به هشت بلندگو

صفحه‌نمایش

نمایش‌گر هشت اینچی لمسی

نمایش‌گر هشت اینچی لمسی

رینگ‌ها

18 اینچی

17 اینچی

آینه

آینه جانبی تاشو برقی به همراه گرم‌کن

آینه جانبی تاشو برقی به همراه گرم‌کن

تهویه مطبوع

سیستم تهویه اتوماتیک دومنطقه‌ای با دریچه برای سرنشینان عقب

سیستم تهویه اتوماتیک دومنطقه‌ای با دریچه برای سرنشینان عقب

صندلی

تنظیم برقی صندلی راننده در هشت جهت به همراه گرم‌کن و حافظه، تنظیم برقی صندلی سرنشین جانبی در شش جهت

تنظیم برقی صندلی راننده در هشت جهت به همراه گرم‌کن و حافظه، تنظیم برقی صندلی سرنشین جانبی در شش جهت

شیشه

چهار شیشه برقی –
شیشه دودی عقب – شیشه‌بالابر آنتی‌ترپ

چهار شیشه برقی – شیشه دودی عقب – شیشه‌بالابر آنتی‌ترپ

سیستم‌های هشداردهنده

سنسور جلو و عقب به همراه رادار نقطه کور

سنسور جلو و عقب به همراه رادار نقطه کور

سایر امکانات 

سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف، پرده برقی عقب، سه حالت رانندگی (اکو، نرمال و اسپرت)، کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی

سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف، پرده برقی عقب، گرم‌کن فرمان، بازیابی انرژی ترمز، سه حالت رانندگی (اکو، نرمال و اسپرت)، کروزکنترل، کنترل ایستایی در سربالایی

 

مقایسه ایمنی

مقایسه ایمنی سوناتا

خودروی سوناتا LF توسط چندین مرکز معتبر آزمایش ایمنی بررسی شده و در همه‌ی این آزمون‌ها نتایج بسیار خوبی کسب کرده است. این خودروی خانوادگی کرهای، توسط مؤسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه‌ها در آمریکا (IIHS) نیز ارزیابی شده و در تمام تست‌های تصادف از جمله برخورد از جلو، کنار و عقب، امتیازهای عالی دریافت کرده است. به همین دلیل، مدل سوناتا LF موفق به دریافت جایزه‌ی “Top Safety Pick” از این مؤسسه شده است. این دستاوردها و نتایج ایمنی، هم برای مدل بنزینی و هم برای مدل هیبریدی سوناتا صدق می‌کند.

تجهیزات

هیوندای سوناتا LF

هیوندای سوناتا هیبرید

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

کنترل کشش و کنترل پایداری، قفل مرکزی، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، ایموبلایزر

کنترل کشش و کنترل پایداری، قفل مرکزی، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، ایموبلایزر

کیسه‌هوا

شش کیسه‌هوا

شش کیسه‌هوا

سیستم ترمز

چهار چرخ دیسکی، مجهز به ABS، EBD، ترمز اضطراری، ترمز کمکی و ترمز پارک برقی

چهار چرخ دیسکی، مجهز به ABS، EBD، ترمز کمکی و ترمز پارک برقی

 

تجربه رانندگی

خودروی سوناتا LF یک ماشین سدان مناسب برای خانواده محسوب می‌شود. به همین دلیل، سازندگان کرومه‌ای آن تلاش کرده‌اند تا فضایی آرام و بی‌سر و صدا را در داخل این خودرو ایجاد کنند، چیزی که برای یک خودروی خانوادگی بسیار مهم است. به همین خاطر، وقتی چند دقیقه در داخل سوناتای LF می‌نشینید، به خوبی متوجه می‌شوید که عایق‌بندی کابین این خودرو چقدر عالی و کارآمد انجام شده است.

مقایسه هیوندای سوناتای هیبرید و هیوندای سوناتا

سیستم تعلیق خودروی هیوندای سوناتا LF در قسمت جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی‌لینک است. این ترکیب باعث شده تا سواری خودرو بسیار نرم و آرام باشد و می‌توان گفت این نسل از سوناتا، در مقایسه با مدل‌های قبلی، راحتی بیشتری دارد.

در داخل خودرو، جایگاه راننده بسیار راحت طراحی شده و دید خوبی به اطراف دارد. همچنین با کمک سنسورها و دوربین‌هایی که در خودرو نصب شده، نقاط کور به خوبی پوشش داده می‌شوند تا راننده در همه شرایط کنترل کامل داشته باشد. هندلینگ سوناتا LF نسبت به گذشته پیشرفت چشمگیری کرده و فرمان برقی آن که با سرعت خودرو تنظیم می‌شود، باعث شده رانندگی با آن بسیار مطمئن و آسان باشد. این خودرو با موتور ۲.۴ لیتری، شتاب مناسبی دارد و در فاصله ۱۰ تا ۱۲ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

نسخه هیبریدی سوناتا نیز در کنار مدل بنزینی قرار دارد. رانندگی با سوناتای هیبرید، حس کاملاً متفاوتی از مدل معمولی ندارد، چون هیوندای تلاش کرده تا این مدل هم مانند دیگر نسخه‌ها احساس شود. برای نمونه، صفحه پشت آمپر این مدل، برخلاف بسیاری از خودروهای هیبریدی، شبیه به خودروهای معمولی طراحی شده است.

هرچند سوناتای هیبرید به دلیل باتری‌های اضافه، از نمونه بنزینی سنگین‌تر است، اما وزن خودرو به خوبی تقسیم شده و سیستم تعلیق آن هم ضربه‌های جاده را به خوبی جذب می‌کند. با توجه به استفاده از دو منبع قدرت، سوناتای هیبرید در شتاب عملکرد بهتری دارد و در حدود ۹ تا ۱۰ ثانیه می‌تواند از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

مقایسه هیوندای سوناتای هیبرید و هیوندای سوناتا

تنها نقطه ضعفی که در مقایسه سوناتای هیبریدی با مدل بنزینی وجود دارد و باعث می‌شود مدل بنزینی برتری کوچکی داشته باشد، مربوط به سیستم ترمز خودروی هیبریدی است.
در خودروهای هیبریدی به دلیل وجود سامانه‌ی بازیابی انرژی در هنگام ترمزگیری، معمولاً احساس می‌شود که ترمزها واکنش سریع و قوی ندارند. این موضوع در سوناتای هیبرید هم دیده می‌شود، البته این حالت به شدت تویوتا کمری هیبرید نیست و فقط هنگام ترمزهای آرام و معمولی قابل توجه است.

تحلیل شرایط بازار

در حال حاضر، قیمت خودروی سوناتا هیبرید نسل هفتم و مدل‌هایی که بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ وارد شده‌اند، به رقم‌های میلیاردی رسیده است. بزرگ‌ترین نگرانی در خرید این خودرو، عدم اطمینان از خدمات پس از فروش آن در بازار است. تعمیرات اساسی و سرویس‌های دوره‌ای خودروهای هیبریدی به دلیل سیستم پیچیده‌ای که دارند، در همه‌ی مراکز خدمات‌دهی قابل انجام نیست. اگر در اثر بی‌دقتی یک تعمیرکار، مشکلی برای خودروی هیبریدی شما پیش بیاید، باید هزینه‌ی بسیار زیادی برای رفع آن بپردازید.

 

مقایسه هیوندای سوناتای هیبرید و هیوندای سوناتا

رقبای اصلی سوناتای هیبرید در بازار، خودروهایی مثل تویوتا کمری هیبرید هستند. اما وقتی این دو را از نظر واردات و فروش مقایسه می‌کنیم، سوناتا هیبرید به وضوح برنده میدان است. با این حال، استقبال از نسخه هیبرید سوناتا به دلیل مشکلات فنی و کمبود امکانات خدمات‌رسانی، هنوز با استقبال از مدل بنزینی آن فاصله زیادی دارد.

در مقابل، هیوندای سوناتا LF به خاطر طراحی ساده و معمولی‌اش، کمتر از کیا اپتیما دیده می‌شود. همچنین نسل قبلی این خودرو، یعنی سوناتا YF، از نظر فنی و امکانات رفاهی تفاوت چشمگیری با سوناتا LF ندارد و به همین دلیل بسیاری از خریداران با در نظر گرفتن تفاوت قیمت، به جای انتخاب نسل جدید سوناتا، خودروهایی مانند کیا اپتیما یا تویوتا کمری را ترجیح می‌دهند. سوناتا LF نیازهای مشتریان جوان را برآورده نمی‌کند و بیشتر مناسب افرادی است که خودرو را برای کارهای روزمره و معمولی می‌خواهند و به دنبال امکانات و فناوری‌های جدید نیستند.

جمع‌بندی

خریداران هیوندای سوناتای هیبرید و مدل معمولی آن، در واقع دو گروه کاملاً جدا نیستند. هر دو گروه افرادی هستند که به فناوری علاقه دارند و به دنبال خودرویی مدرن برای استفاده روزمره می‌گردند.

وقتی این دو مدل را با هم مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم که سوناتای هیبرید قیمت اولیه بیشتری دارد و هزینه‌های سرویس و تعمیرات آن نیز بالاتر است. در مقابل، سوناتای معمولی (درون‌سوز) خودرویی کم‌هزینه‌تر و بی‌دردسرتر محسوب می‌شود. همچنین این مدل به دلیل نوع موتوری که دارد (با سیستم تزریق غیرمستقیم سوخت یا MPi)، نسبت به بنزین معمولی حساسیت کمتری نشان می‌دهد.

با توجه به این که حتی سرویس و نگهداری خودروهای داخلی نیز گاهی برای صاحبان آن‌ها چالش‌برانگیز شده، به نظر می‌رسد انتخاب مدل معمولی هیوندای سوناتا LF گزینه منطقی‌تری باشد؛ مگر این که به دلیل علاقه شخصی یا روحیه ماجراجویانه، تمایل داشته باشید تجربه رانندگی با یک خودروی هیبرید را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید

معایب تمام نسل‌های هیوندای سوناتا
چرا سوناتا هیبرید بخریم؟
مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید 2018 و تویوتا chr
مقایسه پژو 508 و هیوندای سوناتا
بررسی هیوندا سوناتا از 1985 تا 2017 و امروز
5 دلیل برای اینکه هیوندای سوناتا 2018 بخرم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن