مقایسه ام وی ام 110 با دوو ماتیز
مقایسه خودروی ام وی ام ۱۱۰ با دوو ماتیز شبیه مقایسه یک محصول اصل با نمونه مشابه آن است. در ابتدا ممکن است فکر کنید همه افراد محصول اصل را انتخاب میکنند و تنها نقطه قوت نمونه مشابه، قیمت پایینتر آن است. اما باید بگوییم در این مورد اوضاع کمی فرق میکند و نمونه مشابه هم مزایای خاص خودش را دارد. اگر قصد دارید یک خودرو کوچک و کممصرف برای رانندگی در شهر بخرید و بودجه شما برای خرید خودروهایی مانند کیا پیکانتو یا هیوندای آی۱۰ کافی نیست، پیشنهاد میکنیم تا پایان این مقایسه بین ام وی ام ۱۱۰ و دوو ماتیز با ما همراه باشید.
معرفی ام وی ام 110 و دوو ماتیز
خودروی دوو ماتیز برای اولین بار در سال 1998 میلادی به دنیا معرفی شد. دو سال بعد، یعنی در سال 1379، شرکت کرمان موتور تولید این خودروی کوچک را در ایران آغاز کرد که با استقبال نسبتاً خوب مردم مواجه شد. اما متأسفانه دوو ماتیز در بازار ایران خودروی خوششانسی نبود و وقتی شرکت جنرال موتورز سهام دوو را خرید، تولید این خودرو از سال 138۲ در ایران متوقف شد و از بازار کشورمان حذف گردید.

خودروی ماتیز که در ایران موجود است، مربوط به نسل اول این مدل میباشد. شاید برایتان جالب باشد که این خودرو تا به حال چهار نسل مختلف را تجربه کرده است. نسلهای دوم به بعد آن، در بیشتر کشورهای جهان با نام برند شورولت و با اسامی دیگری مانند شورولت ماتیز، شورولت بیت و شورولت اسپارک به فروش رسیدهاند. در حال حاضر، قیمت تقریبی یک دستگاه ماتیز مدل ۸۲ در بازار ایران، حدود ۵۵ میلیون تومان است.

ام وی ام ۱۱۰
خودرویی که در ایران به نام ام وی ام ۱۱۰ شناخته میشود، در واقع همان چری QQ است. این خودرو اولین بار در سال ۲۰۰۳ به بازار جهانی معرفی شد و سپس در سال ۲۰۰۶، با گسترش مدلهای خانواده QQ، نام آن به چری QQ3 تغییر پیدا کرد. در سال ۱۳۸۴، شرکت مدیران خودرو، این خودرو کوچک چینی را به عنوان اولین محصول خود و همچنین نخستین خودروی چینی که در ایران مونتاژ میشد، تولید کرد. اگرچه MVM 110 در آن زمان برند شناختهشدهای نبود، اما به دلیل شباهت زیادش به دوو ماتیز و نبود رقیبی در بازار خودروهای صفر کیلومتر، توانست موفقیت نسبتاً خوبی به دست آورد.
نسل اول ام وی ام ۱۱۰ در مدلهای مختلف تا سال ۱۳۹۲ در بازار ایران عرضه میشد. پس از آن، در سال ۱۳۹۳ این خودرو برای مدتی از بازار ناپدید شد، تا این که در سال ۱۳۹۴ نسل دوم آن (چری QQ مدل ۲۰۱۳) با نام MVM 110s توسط مدیران خودرو دوباره تولید شد و تا سال ۱۳۹۷ در دسترس خریداران قرار گرفت. گفتنی است که در حال حاضر قیمت مدل ۹۲ ام وی ام ۱۱۰ با موتور سه سیلندر، حدود ۷۰ میلیون تومان برآورد میشود.
از آنجا که نسل دوم ام وی ام ۱۱۰ شباهت چندانی با دوو ماتیز ندارد، در این مقایسه تمرکز ما بر روی نسل اول این خودرو خواهد بود.
مقایسه ام وی ام 110 با دوو ماتیز در بخش طراحی
طراحی دوو ماتیز
عنوان این بخش تا حدودی گمراهکننده است! چون در واقعیت، طراحی اصلی هر دو خودرو یکسان است و فقط در برخی جزئیات ظاهری با هم فرق دارند. به همین دلیل در این قسمت نمیتوانیم یک مقایسه واقعی انجام دهیم و فقط به بررسی طرح و همین تفاوتهای کوچک بسنده میکنیم. طرح اولیه دوو ماتیز به دهه ۹۰ میلادی برمیگردد؛ زمانی که بیشتر خودروها شکلی تقریباً جعبهای داشتند. اما وجود خطوط نرم و خمیده در طراحی این خودرو باعث شده بود که از زمان خود جلوتر به نظر برسد و حتی بعد از گذشت بیش از بیست سال هم هنوز تکراری و خستهکننده نباشد.
در این بین، ام وی ام ۱۱۰ با داشتن مواردی مثل چراغهای مهشکن جلو و عقب و سپرهای همرنگ بدنه، تلاش کرده خود را کمی مدرنتر نشان دهد، اما دوو ماتیز طراحی هماهنگتر و بهتری ارائه میدهد. این موضوع نشان میدهد که طراحان چری حتی در ایجاد همین تفاوتهای کوچک هم چندان موفق نبودهاند و شاید بهتر بود که همان طرح اولیه را بدون تغییر کپی میکردند.
[hm_buy_form_inline]
در داخل کابین دوو ماتیز هم با یک صفحهکاملاً ساده و پلاستیکی روبرو هستیم که فقط با استانداردهای دهه ۹۰ قابل ارزیابی است و در مقایسه با خودروهای امروزی، خیلی ساده و معمولی به نظر میرسد. ام وی ام ۱۱۰ هم همین طرح صفحهکا را دارد و فقط مواردی مثل فرمان و دریچههای هوا با دوو ماتیز فرق میکنند. رنگ روشن صفحهکا در ام وی ام ۱۱۰ باعث میشود کیفیت نه چندان بالای آن بیشتر دیده شود، اما در مقابل، وجود دورموتور در صفحهابزارها و جابجایی دکمههای شیشهبالابر جلو به درِ خودرو، از نکات مثبت کابین این خودرو در مقایسه با نمونه کرهای آن هستند.
مقایسه فنی و تجربه رانندگی ام وی ام 110 و دوو ماتیز
خودروی دوو ماتیز یکی از کوچکترین موتورها را در بین ماشینهای موجود در بازار ایران دارد. این خودرو از یک موتور سه سیلندر با حجم ۰.۸ لیتر (دقیقاً ۷۹۶ سیسی) استفاده میکند. این موتور دارای ۵۲ اسب بخار قدرت و ۶۹ نیوتنمتر گشتاور است و به یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی وصل میشود. این خودرو در هر صد کیلومتر، حدود ۶.۳ لیتر بنزین مصرف میکند و میتواند در ۱۷.۶ ثانیه از حالت ایستاده به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. البته این اعداد خیلی چشمگیر نیستند، اما خریداران ماتیز معمولاً به دنبال سرعت بالا یا انجام حرکات نمایشی با این خودرو نیستند!
مدل ام وی ام ۱۱۰ نسل اول در سه نوع مختلف در ایران عرضه شده است: نوع سه سیلندر دندهای، چهار سیلندر دندهای و چهار سیلندر اتوماتیک. برای مقایسه عادلانه، نوع سه سیلندر دندهای آن را با دوو ماتیز مقایسه میکنیم. جالب این است که حجم موتور این مدل، تقریباً برابر با ماتیز است (البته ۱۶ سیسی بزرگتر) و همان ۵۲ اسب بخار قدرت و ۷۰ نیوتنمتر گشتاور را تولید میکند. این موتور همراه با جعبه دنده ۵ سرعته دستی، مصرف سوخت ترکیبی ۵ لیتر در صد کیلومتر و شتاب ۰ تا ۱۰۰ را در ۱۸.۷ ثانیه ارائه میدهد.
فضای داخل ام وی ام ۱۱۰ و دوو ماتیز تقریباً یکسان است و برای سرنشینان جلو، فضای مناسبی برای سر و پا وجود دارد. اما عرض کابین کمی کم است و ممکن است سرنشینان کنار هم فشرده شوند! درباره صندلی عقب نیز نباید از چنین خودروهای کوچکی انتظار فضای زیادی داشت، با این حال فضای آن برای مسافران عقب در هر دو خودرو قابل تحمل است و میتوان در مواقع لازم همه اعضای خانواده را سوار کرد. البته صندوق عقب این خودروها تنها ۱۹۰ لیتر گنجایش دارد و برای قرار دادن چند بسته خرید روزانه یا یک کیف مناسب است. با وجود فضای داخلی مشابه، کیفیت رانندگی با این دو خودرو تفاوت دارد و دوو ماتیز به شکل محسوسی نرمتر و راحتتر از نمونه چینی خود حرکت میکند.

مقایسه فنی و لاحظات رانندگی بین ام وی ام ۱۱۰ و دوو ماتیز شاید چندان ضروری نباشد، چون هر دو این خودروها اساساً برای استفاده روزمره و تردد در شهر طراحی شدهاند و هدفشان ارائه یک تجربه رانندگی معمولی و بدون پیچیدگی است. با این حال، اگر بخواهیم مقایسهای انجام دهیم، باید گفت دوو ماتیز در عمل چابکتر از ام وی ام ۱۱۰ با موتور سه سیلندر حرکت میکند و در سربالاییهای مناطق کوهستانی، عملکرد بهتری دارد و راننده را کمتر دچار مشکل میکند.
|
مدل خودرو |
دوو ماتیز |
ام وی ام 110 سه سیلندر |
|
پیشرانه |
3 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها |
3 سیلندر تنفس طبیعی با آرایش خطی سیلندرها |
|
حجم موتور (cc) |
796 |
812 |
|
حداکثر قدرت |
52 اسب بخار در 5900 دور |
52 اسب بخار در 6000 دور |
|
حداکثر گشتاور |
69 نیوتنمتر در 4600 دور |
70 نیوتنمتر در 3500 – 4000 دور |
|
گیربکس |
5 سرعته دستی |
5 سرعته دستی |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) |
6.3 لیتر در صد کیلومتر |
5 لیتر در صد کیلومتر |
|
شتاب صفرتاصد (ثانیه) |
17.6 |
18.7 |
|
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
144 |
130 |
مقایسه امکانات رفاهی ام وی ام 110 با دوو ماتیز
کابین ام وی ام ۱۱۰
وقتی میخواهیم امکانات رفاهی خودروی ام وی ام ۱۱۰ را با دوو ماتیز مقایسه کنیم، باید بدانیم که هر دو این خودروها جزو مدلهای قدیمی و کمهزینه هستند. بنابراین، طبیعتاً نباید انتظار داشته باشیم که امکانات و آپشنهای زیادی داشته باشند.
دوو ماتیز امکانات محدودی دارد که شامل شیشههای برقی جلو، کولر معمولی، فرمان هیدرولیک و یک پخشکننده کاست با چهار بلندگو میشود.
اما ام وی ام ۱۱۰ در این زمینه کمی بهتر است و امکانات بیشتری ارائه میدهد. این خودرو علاوه بر شیشههای برقی جلو، شیشههای برقی عقب، آینههای برقی، چراغهای مهشکن جلو و عقب، پخشکننده MP3 با قابلیت پخش از طریق USB، AUX و کارت حافظه (در مدلهای تولید شده از سال ۱۳۹۰ به بعد)، امکان تنظیم دستی ارتفاع چراغهای جلو و همچنین قفل مرکزی با ریموت کنترل را نیز دارد.

مقایسه ایمنی
دو خودروی ماتیز در گذشته در ایران سرهمبندی میشد. در آن زمان، هیچ قانون مشخصی برای نصب تجهیزات ایمنی در خودروها وجود نداشت. به همین دلیل، این خودروی ارزانقیمت، تقریباً هیچ امکانات ایمنی نداشت و فقط به پدال ترمز مجهز بود تا دیگر لازم نباشد برای توقف، پا را روی زمین بکشید!
مدل MVM 110 هم تا سال ۱۳۸۹ دقیقاً شرایط مشابهی داشت. اما از سال ۱۳۹۰ به بعد، به اجبار، ترمز ABS و دو کیسهی هوا به آن اضافه شد.

|
تجهیزات |
دوو ماتیز |
ام وی ام 110 سه سیلندر |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
— |
— |
|
کیسه هوا |
— |
راننده و سرنشین جلو (مدلهای 1390 بهبعد) |
|
سیستم ترمز و پایداری |
ترمز دیسکی جلو و کاسهای عقب |
ترمز دیسکی جلو و کاسهای عقب، ترمز ضدقفل (ABS) {مدلهای 1390 بهبعد} |
با این که ظاهر و امکانات ایمنی خودروهای ام وی ام ۱۱۰ و دوو ماتیز شبیه به هم است، اما از نظر ایمنی واقعی تفاوت زیادی بین آنها وجود دارد. دوو ماتیز در سال ۲۰۰۰ توانست از مؤسسه یورو انکپ، ۳ ستاره ایمنی دریافت کند؛ در حالی که ام وی ام ۱۱۰ در همه آزمونهای ایمنی رد شده و حتی یک ستاره هم کسب نکرده است. اینجا است که یکی از تفاوتهای اصلی بین محصول اصل و نمونه کپی شده آشکار میشود.
مقايسه شرايط بازار و جمعبندی نهايی
دوو ماتیز و ام وی ام ۱۱۰، خودروهایی هستند که بیشتر برای رانندگی در شهر طراحی شدهاند و معمولاً به عنوان خودروی دوم خانوادهها مورد استفاده قرار میگیرند. به همین دلیل، بازار فروش آنها محدود است و فروش سریع و نقدی آنها آسان نیست. با این حال، اگر صاحب خودرو کمی صبر کند، در نهایت خریداری برای آن پیدا خواهد شد.
قیمت قطعات یدکی این دو خودرو نیز نسبت به قیمت خودرو، مقداری بالا است. اما اگر بخواهیم دقیقتر مقایسه کنیم، باید بگوییم که لوازم یدکی دوو ماتیز، کمیابتر ولی با کیفیتتر و ارزانتر از قطعات ام وی ام ۱۱۰ هستند.

در پایان مقایسهی خودروهای امویام ۱۱۰ و دوو ماتیز، باید گفت:
اگر بتوانید یک دوو ماتیز سالم و تمیز پیدا کنید (که کار آسانی نیست)، در خرید آن تردید نکنید. این خودرو تقریباً همهی آن چیزی را که از یک ماشین شهری و کمهزینه انتظار دارید، در اختیارتان قرار میدهد. اما اگر بیشتر به فکر حفظ و نگهداری خودروی خود هستید، سالیانه مسافت زیادی رانندگی نمیکنید و وجود چند قابلیت اضافه در خودرو برایتان اهمیت دارد، خرید امویام ۱۱۰ هم میتواند انتخاب خوب و رضایتبخشی باشد.
بیشتر بخوانید
معرفی سادهترین خودروهای جهان
بررسی کامل خودروهای کممصرف داخلی و خارجی
آشنایی با مزایای امویام ۱۱۰







































