مقایسه برلیانس H330 و رنو ساندرو ، ردپای شرق و غرب در ایران
ساندرو
در ادامه مجموعه نوشتههای بررسی خودرو در آرین لوتوس، این بار به سراغ مقایسه دو خودروی برلیانس H330 و رنو ساندرو رفتهایم. در این نوشته، ویژگیهای این دو خودرو را با نگاهی تازه بررسی میکنیم. هر دو این خودروها در ایران مونتاژ میشوند و ما در اینجا تفاوتهای آنها را برای شما بیان خواهیم کرد. در پایان، خوشحال میشویم نظرتان را درباره این مقایسه با ما در میان بگذارید.
همانطور که میدانید، فرانسه از پیشگامان صنعت خودروسازی در جهان است و سالهاست در این زمینه فعالیت میکند. اما در کنار آن، کشورهای دیگری نیز پا به عرصه خودروسازی گذاشتهاند و تلاش میکنند با تولید خودروهای اقتصادی و مجهز، با شرکتهای بزرگ رقابت کنند. یکی از این تازهواردان، کشور چین است که با ساخت خودروهای مقرونبهصرفه و امکانات متنوع، سعی دارد جایگاه خود را در بازار جهانی خودرو محکم کند.

لذا با توجه به مطالب فوق، بدیهی است که مقایسه برلیانس H330 و رنو ساندرو، علاوه بر بهبود شناخت نسبی دو مورد از خودروهای مطرح مونتاژ شده در داخل کشور، در درک بهتر تفاوتهای کیفی موجود میان لایسنسکنندگان بزرگی همچون «رنو» فرانسوی و «برلیانس» چینی نیز موثر واقع خواهد شد. پس کمربندهای خود را بسته و آماده سفری کارشناسانه جهت مقایسه برلیانس H330 و رنو ساندرو شوید!
اگر قصد خرید برلیانس را دارید مطالعه مقاله انواع مدلهای برلیانس را از دست ندهید.
چالاکیام آرزوست: پیشرانههای برلیانس H330 و رنو ساندرو
اگر بخواهیم تجربه رانندگی با برلیانس H330 و رنو ساندرو را در یک جمله بیان کنیم، باید بگوییم: «چالاکیام آرزوست!». در واقع، یکی از نکات مهم در مقایسه این دو خودرو، سرعت نه چندان بالا و چالاکی کم هر دوی آنها است. موتور استفاده شده در ساندرو، همان مدل K4M 696 است که قبلاً در تندر ۹۰ پارس خودرو نیز به کار رفته است. اگرچه این موتور، قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به برلیانس H330 دارد و حجم موتور آن نیز کمی بیشتر است، اما تفاوت محسوسی از نظر سرعت و شتاب در رانندگی با این دو خودرو احساس نمیشود.

مطمئناً وقتی میخواهید بین برلیانس H330 و رنو ساندرو از نظر شتاب مقایسه کنید، خیلی زود متوجه میشوید که هر دو خودرو در رسیدن از سرعت صفر به صد کیلومتر بر ساعت، قدرت چندانی ندارند. حتی ممکن است از این که مدام پایتان را روی پدال گاز فشار میدهید، خسته شوید! زیرا زمان صفر تا صد برلیانس H330 (اگرچه به طور رسمی اعلام نشده) کمتر از ۱۵ ثانیه نیست و رنو ساندرو هم در بهترین شرایط، حدود ۱۱ ثانیه از وقت شما را برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میگیرد.
البته این نکته را هم باید در نظر داشت که با وجود تفاوت سرعتی که در نوشتههای مربوط به مقایسه این دو خودرو دیده میشود، وقتی پشت فرمان برلیانس H330 و رنو ساندرو در جاده قرار بگیرید، خیلی زود درمییابید که این تفاوت در عمل، آنطور که فکر میکردید، محسوس و چشمگیر نیست.
یک سدان تنگ و یک کپی از تندر ۹۰: کابین برلیانس H330 و رنو ساندرو

وقتی میخواهیم فضای داخلی و طراحی کابین خودروهای برلیانس H330 و رنو ساندرو را با هم مقایسه کنیم، مانند مقایسه موتور آنها، نتیجه چندان جالب و دلگرمکننده نخواهد بود. با این حال، چون این بخش در بررسی خودروها اهمیت دارد، نگاهی به آن میاندازیم.
رنو ساندرو در واقع محصولی از یک شرکت زیرمجموعه رنو در رومانی است که در ایران توسط پارس خودرو مونتاژ میشود. به دلیل نظارت مستمر شرکت رنو، این خودرو از کیفیت ساخت و چیدمان قابل قبولی برخوردار است. در مقابل، شرکت برلیانس چینی چندان تمایلی برای نظارت مستقیم بر فرآیند تولید و مونتاژ خودروهایش در ایران ندارد. از آنجا که هدف اصلی این شرکت، تولید خودروهای ارزانقیمت با امکانات نسبتاً زیاد است، این عدم نظارت هم چندان عجیب نیست.
به محض اینکه پشت فرمان ساندرو مینشینید، متوجه شباهت زیاد آن با تندر ۹۰ میشوید. طراحی داشبورد و فضای کلی کابین جلو، شباهت زیادی به تندر ۹۰ دارد. علاوه بر این، امکانات رفاهی این خودرو نیز محدود است. امکاناتی مانند آینههای برقی، قفل ضدسرقت، کیسههوا برای سرنشینان جلو، سیستم صوتی معمولی و نمایشگر سفر، تنها مواردی هستند که در این خودرو وجود دارند. اگر بخواهید سیستم صوتی بهتری یا امکانات بیشتری داشته باشید، باید مدل اتوماتیک یا استپوی آن را خریداری کنید که قیمت بالاتری دارد. البته پیشنهاد میکنیم قبل از این کار، مطمئن شوید که تفاوت چندانی بین این مدلها وجود ندارد.
البته این صحبتها به معنای برتری برلیانس در این مقایسه نیست. فضای داخلی برلیانس H330 حتی از ساندرو هم نامناسبتر است. کابین این خودرو از پلاستیک خشک ساخته شده و هرچند مونتاژ نسبتاً خوب آن باعث کاهش صداهای داخلی میشود، اما از نظر زیبایی چندان جذاب نیست و با قیمت آن هماهنگی ندارد. فاصله بین فرمان و صندلی راننده مشکلی ندارد و راحتی نسبی را برای راننده فراهم میکند، اما این موضوع در مورد صندلیهای عقب صدق نمیکند. فضای بین صندلیهای جلو و عقب برای سرنشینان پشت مناسب نیست و بدون شک باعث ناراحتی آنها میشود. این در حالی است که برلیانس H330 یک سدان محسوب میشود و نداشتن فضای کافی در آن — که یکی از ویژگیهای مهم خودروهای سدان است — واقعاً عجیب و ناامیدکننده است.
مقایسه فنی برلیانس H330 و رنو ساندرو
|
|
رنو ساندرو |
برلیانس H330 |
|
حجم موتور |
1598CC |
1498CC |
|
قدرت موتور |
105 اسب بخار در 5750 دور |
103 اسب بخار در 5800 دور |
|
تعداد سیلندر/سوپاپ |
4/16 |
4 سیلندر 16 سوپاپ |
|
جعبه دنده |
4 سرعته اتومات |
4 دنده اتومات |
|
شتاب صفر تا صد(ثانیه) |
11.5ثانیه |
– |
|
ماکزیمم سرعت KM/H |
170 |
170 |
|
مصرف سوخت ترکیبی (لیتر) |
8.3 |
6.7 |
|
حجم باک |
50 لیتر |
55 |
|
تجهیزات ایمنی و امنیتی |
ترمزهای جلو دیسکی و عقب کاسه ای – ترمز ضدقفل ABS بهمراه توزيع الكترونيكي ترمز-
|
ترمزهای جلو و عقب دیسکی (در مدل دستی ترمز عقب کاسه ای است) – ABS – EBDکیسه هوای سرنشینان- جلو |
|
امکانات رفاهی |
كنترل سيستم صوتي زير فرمان – سيستم صوتي (راديو + سي دي (پخش فشرده)+USB+4 بلندگو)-رینگ 15 اینچی آلومینیومی- سيستم تهويه مطبوع با كنترل دستي – چراغ مه شكن جلو – آينههاي جانبي همرنگ بدنه |
قابلیت پخش MP3 – ورودی USB – 4 عدد بلندگو در مدل دستی و 6 عدد بلندگو در مدل اتوماتیک-رینگ 15 اینچی آلومینیومی– شیشههای بالابر برقی – تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو – باز شدن خودکار قفل دربها هنگام تصادف مدل اتوماتیک به علاوه امکانات بالا: سیستم تهویه مطبوع خودکار – سانروف – سنسور دنده عقب – بسته شدن پنجرهها با ریموت – قابلیت تنظیم صندلی راننده در 8 جهت – آینههای جانبی برقی – چراغ مه شکن جلو – سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت – روکش چرمیغربیلک فرمان و دکمه تنظیم صدا |
دوام یا قیمت مسئله این است: نکات کلیدی در انتخاب برلیانس H330 و رنو ساندرو

پس از این مقایسه برلیانس H330 و رنو ساندرو به شکلی اجمالی میتوان نتیجه گرفت که ایرادات، اعتراضات و انتقادات مهمیبه هر دو خودرو وارد بوده و با در نظر گرفتن قیمتهای اخیر هر دوی آنها، به جرأت میتوان اذعان داشت که محصول دریافت شده توسط مشتری با هزینه پرداخت شده همخوانی ندارد.
اما به هر حال این دو خودرو هماکنون در چرخه تولیدات داخلی قرار داشته و در کلاسهای خود مورد توجه خریداران متعددی قرار میگیرند. لذا اگر شما نیز با صرف نظر از تمام انتقادات همچنان قصد خرید یکی از این دو گزینه را داشته و هدفتان از مقایسه برلیانس H330 و رنو ساندرو انتخاب گزینه مناسبتر است، میبایست به خاطر داشته باشید که قیمت برلیانس H330 هماکنون (در ماه آذر سال ۹۷) ۱۱۳ میلیون تومان میباشد در حالی که شما برای خرید رنو ساندرو در همین بازه زمانی مجبور به پرداخت ۱۲۳ میلیون تومان میباشید! بنابراین اگر بخواهیم صادقانه در این باره نظر بدهیم، این تفاوت قیمت تنها در صورتی قابل اغماض است که شما به عنوان خریدار خواهان کیفیت ساخت بالا و آپشنهای نسبی بیشتری (به هر قیمت!) باشید.
از سویی دیگر لازم به ذکر است که در مقایسه برلیانس H330 و رنو ساندرو از نظر سازمان کیفیت و بررسی استاندارد ایران خودروی فرانسوی ۴ ستاره و محصول چینی تنها ۲ ستاره دریافت کرده است. پس اگر هدف از مقایسه برلیانس H330 و رنو ساندرو برای شما برگزیدن نسخه برتر و مناسبتر برای خودتان میباشد، به خاطر بسپارید که برلیانس امکانات و آپشنهایی نسبی را با قیمتی کمتر از اغلب رقیبان کلاس خود شما ارائه کرده و رنو ساندرو نیز، کیفیت ساخت نسبتاً قابل قبولی را در کنار آپشنهای بیشتر، راحتی و طراحی زیباتر در معرض مشتریان احتمالی خود قرار داده است. لذا انتخاب موردی که نیازهای شما را پوشش داده و لبخند رضایت را بر لبانتان بنشاند (البته با در نظر گرفتن نکاتی که به آنها اشاره شد) بر عهده شما همراهان گرامیآرین لوتوس میباشد. برای اطلاع از قیمت رنو ساندرو اتوماتیک و خرید اقساطی خودرو کلیک کنید.
مقالات مرتبط:
**مقایسه جک J4 و برلیانس H330**
در این بخش، این دو خودروی سدان را با هم مقایسه میکنیم. جک J4 و برلیانس H330 هر دو در کلاس خودروهای خانوادگی قرار میگیرند. طراحی جک J4 معمولاً اسپرتتر و جوانپسندتر است، در حالی که برلیانس H330 ظاهری کلاسیکتر و رسمیتر دارد. از نظر فضای داخلی و صندوق عقب، هر دو امکانات مناسبی را برای یک خانواده ارائه میدهند. در نهایت، انتخاب بین این دو به سلیقه شما در طراحی و اولویتهایی مانند قیمت و مصرف سوخت بستگی دارد.
**مقایسه تندر 90 با برلیانس H330**
این مقایسه، یک خودروی هاچبک (تندر 90) را با یک سدان (برلیانس H330) روبرو میکند. تندر 90 به دلیل اندازه جمع و جور و مانور عالی در شهر، گزینهای بسیار مناسب برای رانندگی در ترافیک و پارک کردن است. برلیانس H330 اما به دلیل ساختار سدان، فضای داخلی و صندوق عقب بزرگتری دارد و برای مسافرتهای طولانی و خانوادههای پرجمعیت، راحتتر است. اگر اولویت شما زندگی شهری است، تندر 90 گزینه بهتری است، اما اگر به فضای بیشتر نیاز دارید، H330 را در نظر بگیرید.
**مقایسه تندر 90 با برلیانس H230**
در اینجا، دو خودرو در کلاس هاچبک با هم مقایسه میشوند. تندر 90 یک خودروی باسابقه و شناختهشده در بازار است که از محبوبیت زیادی برخوردار است. برلیانس H230 نیز یک هاچبک با طراحی متفاوت و امکانات نسبتاً خوب است. تندر 90 به دلیل قطعات بهراحتی در دسترس و هزینه نگهداری کمتر، میتواند انتخاب منطقیتری باشد. برلیانس H230 ممکن است در طراحی و برخی امکانات داخلی، ویژگیهای جذابتری ارائه دهد. انتخاب نهایی به بودجه و علاقه شما به طراحی هر کدام بستگی دارد.
**مقایسه دنا و برلیانس H330**
این مقایسه بین دو خودروی سدان ایرانی و چینی انجام میشود. دنا یک خودروی داخلی با قابلیتهای فنی قابل قبول و طراحی شناختهشده است. برلیانس H330 نیز یک سدان چینی با طراحی مدرن و امکانات رفاهی نسبتاً کامل است. دنا معمولاً از نظر قدرت موتور و عملکرد دینامیکی، مورد تحسین قرار میگیرد، در حالی که برلیانس H330 ممکن است در بخش کیفیت ساخت interior و آرامتر بودن کابین، امتیاز بهتری کسب کند. انتخاب بین این دو، اغلب به اولویت شما بین عملکرد فنی (دنا) یا توجه به امکانات و طراحی داخلی (H330) برمیگردد.











































