مقایسه تندر 90 پلاس با برلیانس H330 ، دو سدان فرنگی در جاده های ایران

در این نوشته از مجموعه مقایسه‌های آرین لوتوس، می‌خواهیم دو خودروی محبوب در بازار ایران، یعنی تندر ۹۰ پلاس و برلیانس H330 را با هم مقایسه کنیم.
در این بررسی، ویژگی‌های فنی و امکانات رفاهی این دو خودروی سدان شهری، که هر دو متعلق به برندهای چینی و فرانسوی هستند و سال‌هاست در جاده‌های ایران حضور دارند، به طور دقیق بررسی خواهد شد.

با ما همراه باشید تا علاوه بر مقایسه کامل تندر ۹۰ پلاس و برلیانس H330، با نکات و ویژگی‌های کمتر شناخته‌شده این دو خودرو نیز آشنا شوید.

امپراطوری چین در برابر ظرافت فرهنگ فرانسوی

بیایید مقایسه بین تندر ۹۰ پلاس و برلیانس اچ۳۳۰ را شروع کنیم و اول از همه به فضای داخلی این دو خودروی شهری نگاهی بیندازیم. وقتی طراحی داخل این دو ماشین را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که برلیانس ظاهر تازه‌تر و امروزی‌تری دارد. هرچند تندر ۹۰ پلاس یک مدل به‌روز شده است و مدت کمتری از حضور آن در بازار می‌گذرد، اما به نظر می‌رسد سازندگان چینی در طراحی داخلی برلیانس اچ۳۳۰ دقت و سلیقه بیشتری به خرج داده‌اند و هم به زیبایی و هم به کاربردی بودن آن توجه کرده‌اند.

فضای داخلی برلیانس از دو رنگ تشکیل شده و ترکیب مناسب رنگ کرم با قسمت‌های خاکستری روی فرمان و داشبورد، آن را به یکی از خودروهای زیبای بازار ایران تبدیل کرده. علاوه بر این، صندلی‌های برلیانس اچ۳۳۰ راحتی بسیار خوبی برای سرنشینان فراهم می‌کنند و امکان تنظیم برقی صندلی راننده در هشت جهت مختلف، تجربه رانندگی با این خودروی چینی را بسیار لذت‌بخش کرده است. (در بخش‌های بعدی بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد).

در مقابل، طراحی کابین تندر ۹۰ پلاس تقریباً همان سبک همیشگی ایران‌خودرو با رنگ‌های خاکستری است و پلاستیک سفت و خشکی که در بسیاری از محصولات این شرکت دیده می‌شود، در سرتاسر فضای داخلی تندر پلاس هم به چشم می‌خورد. متأسفانه فضای داخلی تندر ۹۰ پلاس در مقایسه با دقت و سلیقه‌ای که در برلیانس اچ۳۳۰ دیده می‌شود، حرف چندانی برای گفتن ندارد و تنها می‌توان به مونتاژ خوب قطعات، طراحی مناسب داشبورد و فضای کافی برای سرنشینان جلو و عقب به عنوان نقاط قوت آن اشاره کرد؛ البته تمام این موارد در مدل معمولی تندر ۹۰ هم وجود داشت.

پس در بخش طراحی داخلی، برتری برلیانس اچ۳۳۰ نسبت به تندر ۹۰ پلاس به راحتی قابل تشخیص است و تفاوت بین فضای این دو خودرو حتی در یک نگاه کوتاه هم نشان می‌دهد که سازندگان چینی در طراحی کابین خودروی خود موفق عمل کرده‌اند.

تندر جهش یافته در برابر برلیانس اقتباسی!

حالا می‌رسیم به مقایسه طراحی بدنه دو خودروی تندر ۹۰ پلاس و برلیانس اچ۳۳۰. می‌خواهیم ببینیم این دو سدان که در ایران عرضه می‌شوند، از نظر ظاهری چه ویژگی‌هایی دارند.
بدون شک یکی از فرق‌های اصلی تندر ۹۰ پلاس با تندر معمولی، تغییراتی است که در ظاهر آن ایجاد شده. ایران‌خودرو با یک به‌روزرسانی ظاهری (فیس‌لیفت)، مدل پلاس را به بازار ایران معرفی کرده است.
وقتی این دو خودرو را کنار هم می‌گذاریم، می‌بینیم که ایران‌خودرو در این به‌روزرسانی عملکرد قابل قبولی داشته. تغییراتی کوچک در قسمت‌هایی مثل چراغ‌های جلو و عقب، سپرها، صندوق عقب و خطوط کناری بدنه، باعث شده‌اند ظاهر تندر ۹۰ پلاس بهتر به نظر برسد. در واقع اگر این تغییرات کوچک روی تندر انجام نمی‌شد و ما در این مقایسه، مدل معمولی تندر را در نظر می‌گرفتیم، بدون شک برلیانس برنده میدان می‌بود.

اما آیا این تغییرات برای این که تندر بتواند از رقیب چینی خود پیشی بگیرد، کافی است؟ به نظر می‌رسد پاسخ منفی است. در تمام مراحل این مقایسه، به ویژه در بحث طراحی، باید به خاطر داشته باشیم که شرکت برلیانس با نظارت بی‌ام‌دبلیو آلمان کار خود را شروع کرده و در طراحی محصولاتش، بسیار از خودروهای این شرکت آلمانی الهام گرفته است.
حتی یک نگاه سریع به سپر جلوی برلیانس اچ۳۳۰ کافی است تا تاثیر طراحی بی‌ام‌دبلیو را در آن احساس کنید. این موضوع در بازاری مثل ایران، که خودروهای با ظاهری مدرن و بین‌المللی چندان معمول نیستند، یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود.
در نهایت، با در نظر گرفتن تغییرات ظاهری تندر پلاس و الهام‌گیری درست برلیانس از محصولات آلمانی، می‌توان گفت این دو خودرو از نظر طراحی بیرونی، رقابت نزدیکی با هم دارند و این سلیقه و انتخاب خریدار است که برنده نهایی را مشخص می‌کند.

لذت رانندگی روان با سدان‌های فرنگی در ایران

حالا که ویژگی‌های ظاهری این دو خودروی سواری را بررسی کردیم، نوبت به این می‌رسد که ببینیم رانندگی با تندر ۹۰ پلاس و برلیانس اچ۳۳۰ چه حس و تجربه‌ای دارد. بدون شک، موتور و جعبه دنده از مهم‌ترین چیزهایی هستند که روی کیفیت رانندگی تأثیر می‌گذارند. به همین خاطر، قبل از اینکه مستقیماً سراغ تجربه رانندگی برویم، بهتر است نگاهی کوتاه به موتورهای این دو خودرو بیندازیم.

موتور تندر ۹۰ پلاس، دقیقاً مثل طراحی داخلی و شاسی‌اش، چیز تازه‌ای ارائه نمی‌دهد و همان موتور شناخته‌شده K4M ایران خودرو است که در مدل‌های دیگری مثل ساندرو و تندر ۹۰ معمولی هم از آن استفاده شده است. این موتور ۱۰۵ اسب بخار قدرت دارد و با توجه به وزن خودرو، شتاب نسبتاً خوبی برای تندر ۹۰ پلاس ایجاد می‌کند. در طرف مقابل، موتور برلیانس اچ۳۳۰ از نظر مشخصات فنی، قدرت کمتری را در مقایسه با این خودروی فرانسویِ حاضر در جاده‌های ایران نشان می‌دهد و همین موضوع، انتخاب یک برنده را سخت می‌کند. بنابراین برای تصمیم‌گیری درست، باید بیشتر روی تجربه عملی رانندگی با این دو خودرو تمرکز کنیم.

هر دو خودرو در عمل، رانندگی قابل قبولی ارائه می‌دهند. برخلاف بسیاری از خودروهای داخلی که فرمان‌پذیری خوبی ندارند و کلاچ و دنده آن‌ها سنگین است، این دو خودرو عملکرد نرم و روانی را نشان می‌دهند. تندر ۹۰ پلاس، مانند مدل‌های بزرگ‌ترش، چسبندگی خوبی به جاده دارد و اگر مشکل دید محدود راننده در برخی زوایا را نادیده بگیریم، می‌توان گفت که قدرت مانور و عملکرد جعبه دنده آن، در راستای یک رانندگی آرام و بی‌دردسر، به‌ویژه در خیابان‌های شهر، خوب عمل کرده‌اند.

اما در این مقایسه، برلیانس چینی یک قدم جلوتر است. این خودرو علاوه بر داشتن تمام ویژگی‌های مثبتی که در رانندگی با تندر ۹۰ پلاس اشاره کردیم، حس و حالی اسپرت‌تر نیز به راننده می‌دهد. البته وقتی از رانندگی با برلیانس اچ۳۳۰ صحبت می‌کنیم، نباید نقش مهم صندلی‌های قابل تنظیم برقی و امکان تغییر زاویه فرمان را نادیده بگیریم. این قابلیت‌ها به شدت روی تجربه رانندگی تأثیر گذاشته و باعث می‌شوند این سدان چینی، هرچند با فاصله‌ای کم، در جایگاه بهتری نسبت به تندر ۹۰ پلاس قرار بگیرد.

حال که رنو از ایران رفته و چین ظهور کرده است چه؟

قطعاً یکی از نکات مهمی که هنگام انتخاب بین تندر ۹۰ پلاس و برلیانس H330 باید در نظر گرفت، خروج رنو از ایران و احتمال توقف تولید خودروهای این شرکت در کشور است. اگر همکاری رنو با ایران قطع شود، ممکن است تهیه قطعات اصلی برای مالکان این خودروها سخت شده و آنها را با مشکلات زیادی روبرو کند.

با توجه به این شرایط، آینده حضور رنو در ایران نامشخص است، در حالی که برلیانس با قدرت در بازار ایران فعالیت می‌کند. بنابراین، خرید خودروهای رنو در حال حاضر چندان منطقی به نظر نمی‌رسد و بهتر است برای جلوگیری از مشکلات فنی در آینده، به سراغ برلیانس بروید که خدمات پس از فروش و پشتیبانی بهتری ارائه می‌دهد.

در نهایت، این شما هستید که تصمیم می‌گیرید. اگر همچنان به خودروهای مونتاژ فرانسه اعتماد دارید، تندر ۹۰ پلاس برای رانندگی در شهر گزینه مناسبی است. اما اگر نمی‌خواهید ریسک کنید و به دنبال آرامش خاطر درباره آینده فنی خودروی خود هستید، برلیانس H330 انتخاب مطمئن‌تری خواهد بود. (البته صادقانه بخواهید، با توجه به افزایش قیمت‌های اخیر، هیچ‌کدام از این خودروها ارزش خرید چندان بالایی ندارند!).
برای اطلاع از قیمت تندر 90 و خرید اقساطی خودرو کلیک کنید

مقایسه فنی تندر 90 پلاس و برلیانس H330

 

تندر 90 پلاس

برلیانس H330

حجم موتور

1598CC

1498CC

قدرت موتور

105 اسب بخار در 5750 دور

103 اسب بخار در 5800 دور

تعداد سیلندر/سوپاپ

4 سیلندر 16 سوپاپ

4 سیلندر 16 سوپاپ

جعبه دنده

4 دنده اتومات

4 دنده اتومات

شتاب صفر تا صد(ثانیه)

11.7

ماکزیمم سرعت KM/H

175

170

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

8.3

6.7

حجم باک

50

55

تجهیزات ایمنی و امنیتی

ترمز ضد قفل ABS چهار كاناله بهراه EBD – ترمز جلو ديسكي خنك شونده و ترمز عقب كاسه اي-کیسه هوای راننده و سرنیشین جلو

ترمزهای جلو و عقب دیسکی (در مدل دستی ترمز عقب کاسه ای است) – ABS – EBDکیسه هوای سرنشینان- جلو

امکانات رفاهی

دیگر تجهیزات  مه شكن عقب و جلو – چراغ داخل صندوق عقب – چراغ ترمز سوم – جلو پنجره جديد – تغيير در طرح سپر جلو و عقب – طرح جديد چراغهاي جلو و عقب – طرح جديد چراغ مه شكن جلو – شبرنگ و قلاب يدك كش مخفي سپر عقب – داشبورد دو رنگ جديد – كنسول مياني – طرح جديد صفحه آمپر – رودريهاي هماهنگ با داشبورد – دكمه درب بازكن درب صندوق عقب – زههاي همرنگ بدنه – دستگيره جديد دربها و همرنگ بدنه – طاقچه جديد عقب – آيينههاي جانبي جديد همرنگ بدنه – بكارگيري قطعات كرومي در بالاي جلو پنجره و درب صندوق عقب – 2 عدد پشت سري بالني شکل و 1 عدد مركزي ويرگولي شكل براي صندلي عقب – طرح جديد قربيلك فرمان همراه با قابليت تنظيم ارتفاع – دسته دنده جديد چرمي – روكش صندلي جديد – رودريهاي جديد – پوشش سقف – آفتاب گير – ايموبلايزر – سيستم تهويه هوا دستي – تنظيم ارتفاع چراغهاي جلو از داخل-راديو پخش CD خوان با پورت USB و AUX و بلوتوث

قابلیت پخش MP3 – ورودی USB – 4 عدد بلندگو در مدل دستی و 6 عدد بلندگو در مدل اتوماتیک-رینگ 15 اینچی آلومینیومی– شیشههای بالابر برقی – تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو – باز شدن خودکار قفل دربها هنگام تصادف

مدل اتوماتیک به علاوه امکانات بالا: سیستم تهویه مطبوع خودکار – سانروف – سنسور دنده عقب – بسته شدن پنجرهها با ریموت – قابلیت تنظیم صندلی راننده در 8 جهت – آینههای جانبی برقی – چراغ مه شکن جلو – سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت – روکش چرمیغربیلک فرمان و دکمه تنظیم صدا

مقایسه خودروهای ۲۰۶ و تندر ۹۰
بررسی تفاوت‌های خودروهای رانا، دنا و تندر ۹۰
خودروهای داخلی با بیشترین و کمترین کاهش قیمت
معرفی خودروهایی که سریع‌تر به پول نقد تبدیل می‌شوند
مقایسه تندر ۹۰ با دنا؛ خودروی فرانسوی قدیمی و خودروی ایرانی جدی
آشنایی با انواع مدل‌های برلیانس ساخت پارس خودرو
آیا خرید خودروی دنده‌اتوماتیک در زمان حاضر تصمیم خوبی است؟
نقاط ضعف خودروهای برلیانس تولیدشده توسط پارس خودرو
مقایسه جک J4 با برلیانس H330

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن