مقایسه تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید

مقایسه خودروهای هیبریدی کمری و سوناتا؛ بیش از بیست سال است که خودروهای هیبریدی در سراسر جهان محبوب شدهاند. این خودروها به دلیل مصرف سوخت کم و آلودگی بسیار پایین، هواداران زیادی پیدا کردهاند. اما حضور این خودروهای پاک در ایران، فقط به چند سال اخیر محدود شده است. متأسفانه با توقف واردات، فرصت چندانی برای معرفی و شناخته شدن این خودروها به خریداران ایرانی به وجود نیامد.

البته بعضی از خودروهای هیبریدی به خاطر شهرت خوب مدلهای بنزینیشان در ایران، توانستند نسبت به بقیه عملکرد بهتری داشته باشند. در این نوشته از مجله آرین لوتوس، میخواهیم دو نمونه از این خودروهای هیبرید را با هم مقایسه کنیم. در بخشهای بعدی، شما را برای انتخاب بین سوناتا هیبرید و کمری هیبرید راهنمایی میکنیم.
معرفی تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید

معرفی کوتاه تویوتا کمری هیبرید
تویوتا کمری هیبرید برای اولین بار در نسل هفتم این خودرو و به صورت مدل ۲۰۰۷ معرفی شد. اما ورود این خودرو به بازار ایران، مربوط به سال ۲۰۱۵ و مدل بهروز شده نسل هشتم کمری است.
این خودرو حدود یک سال در ایران به فروش رسید و با استقبال نسبتاً خوبی مواجه شد. حتی تعداد زیادی از آنها به عنوان تاکسی در فرودگاه مورد استفاده قرار گرفتند. با این حال، با وجود این محبوبیت، شرکت ایرتویا تصمیم گرفت مدلهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ کمری هیبرید را وارد نکند و به جای آن، بر واردات خودروهای شاسیبلند مانند تویوتا راو۴ و لکسوس انایکس تمرکز کند.
قیمت خودروی کمری هیبرید در حدود یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان است.
معرفی کوتاه سوناتا هیبرید

در سوی دیگر، خودروی هیوندای سوناتا هیبرید قرار دارد که اولین بار در سال ۲۰۱۱ و همزمان با تولید نسل ششم این مدل به بازارهای جهانی معرفی شد. این خودرو تنها در نسل دوم خود، یعنی نسل هفتم هیوندای سوناتا، در دو مدل قبل از بهروزرسانی ظاهری (سال ۲۰۱۷) و پس از آن (سال ۲۰۱۸) به ایران وارد شد و در فهرست محصولات هیوندای قرار گرفت و فروش نسبتاً خوبی را تجربه کرد. برای اینکه مقایسه ما عادلانهتر باشد و هر دو خودرو از نظر سال تولید به هم نزدیکتر باشند، مدل قبل از بهروزرسانی هیوندای سوناتا هیبرید را برای مقایسه با تویوتا کمری هیبرید انتخاب کردهایم. قیمت این خودرو نیز حدوداً یک و نیم میلیارد تومان است.
[hm_buy_form_inline]
مقایسه طراحی
نسل هشتم تویوتا کمری در طرحهای مختلفی برای بازارهای آسیا و آمریکا ساخته میشد. خودروهایی که در بازار ایران دیده میشوند، معمولاً از نوع بهروزرسانیشده و با ظاهری مشابه نمونههای آمریکایی هستند. این مدل هیبریدی کمری، با تغییرات زیادی که در طراحی جلوهی بیرونی آن انجام شده، از شکل ساده و معمولی نسل قبل فاصله گرفته و حالا نمای هماهنگتر و شیکتری پیدا کرده است.

jQuery(document).ready(function() {
});
.shortcode_wrapper_new {
margin: 10px auto;
overflow: hidden;
max-width: 700px;
width: 100%;
display: block;
}
.shortcode_wrapper_new img {
overflow: hidden;
max-width: 100%;
width: 100%;
display: block;
}
div#hm_hot_wrapper * {
color: #262c9c;
font-size: 17px;
}
div#hm_hot_wrapper {
background-color: #ffd739;
padding: 20px 10px;
border-radius: 16px;
margin-bottom: 10px;
border-left: 3px solid #ef2f00;
border-right: 3px solid #ef2f00;
text-align: center;
display: flex;
justify-content: center;
flex-wrap: wrap;
}
حتما این مقالات را مطالعه کنید
تعویض پلاک
راهنمای خرید خودرو دست دوم
استعلام خلافی خودرو
نمای جلوی این خودرو با داشتن ورودی هوای بزرگ روی سپر و چراغهای باریک، ظاهری نافذ و ورزشی دارد. تویوتا کمری هیبرید در نماهای کناری و عقب، ویژگی خاص و چشمگیری ندارد؛ اما به دلیل هماهنگی خوب بین بخشهای مختلف، زیبا و جذاب دیده میشود.
از نظر ظاهری، این خودرو تفاوت آشکاری با مدلهای بنزینی خود ندارد و فقط با دقت در جزئیات مانند یک لوله اگزوز (مدلهای بنزینی دو لوله اگزوز دارند) و هاله آبی رنگ دور آرم تویوتا، میتوان متوجه نوع هیبرید آن شد. داخل خودرو نیز با مواد اولیه مرغوب و دکمههای فراوان، از حالت معمولی و ساده فاصله گرفته و خودرو را شیکتر و لوکستر از آنچه هست، نشان میدهد.
بررسی طراحی سوناتا هیبرید 2017

هیوندای سوناتا هیبرید از نظر طراحی ظاهری، شباهتهایی به مدل رقیب ژاپنی خود دارد. قسمت جلوی خودرو با حالتی تهاجمی و ورزشی طراحی شده، اما این حالت در نمای کناری و عقب خودرو کمتر به چشم میآید. در کل، ویژگیهایی مانند جلوپنجره مشبک لانهزنبوری، خطوط واضح و برجسته روی بدنه، و بالچه اسپویلر روی درِ صندوق عقب، باعث میشوند سوناتا هیبرید نسبت به تویوتا کمری هیبرید، ظاهر امروزیتر و ورزشیتری داشته باشد.
از نظر ظاهری، مدل هیبرید تفاوتهای قابل توجهی با نوع بنزینی آن دارد. با نگاه به سپرهای متفاوت، طراحی جلوپنجره، رینگها، حالت چراغها و اگزوز پنهان آن، به راحتی میتوان این دو مدل را از هم تشخیص داد.
داخل کابین هیوندای سوناتا هیبرید، طراحی داشبورد زیبا و لوکس است و چیز زیادی برای انتقاد باقی نمیگذارد. با این حال، کیفیت مواد به کار رفته در داشبورد، به خوبی کیفیت متریال استفادهشده در تویوتا کمری نیست.
مقایسه فنی تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید
تویوتا کمری هیبرید از دو موتور برای حرکت استفاده میکند: یک موتور بنزینی ۲.۵ لیتری و یک موتور الکتریکی. این دو موتور با همکاری هم میتوانند تا ۲۰۳ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کنند. قدرت تولیدشده توسط یک جعبهدنده اتوماتیک بدون دندهی الکترونیکی (E-CVT) به چرخهای جلو منتقل میشود.
مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۵.۷ لیتر و زمان رسیدن از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز ۷.۸ ثانیه است. این ارقام برای یک خودروی خانوادگی متوسط، کاملاً مناسب و قابل قبول به شمار میروند.

هیوندای سوناتا هیبرید یک سیستم دوگانه دارد که از یک موتور بنزینی ۲ لیتری و یک موتور الکتریکی تشکیل شده و همراه با یک جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته کار میکند. این مجموعه در مجموع توان خروجی معادل ۱۹۳ اسب بخار و گشتاور ۲۰۹ نیوتنمتر را تولید میکند که این نیرو به چرخهای جلو منتقل میشود.
این خودرو در مصرف سوخت ترکیبی، در هر ۱۰۰ کیلومتر تنها ۵.۶ لیتر بنزین استفاده میکند که از نظر اقتصادی نسبت به مدل مشابه بهتر عمل میکند. با این حال، شتاب آن از حالت ساکن تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، ۹.۳ ثانیه طول میکشد که در مقایسه با تویوتا کمری هیبرید، عملکرد ضعیفتری دارد.
مقایسه کمری هیبرید 2016 با سوناتا هیبرید 2017
|
مدل خودرو |
تویوتا کمری هیبرید (2015-2016) |
هیوندای سوناتا هیبرید (2017) |
|
پیشرانه |
4سیلندر تنفس طبیعی بنزینی + موتور الکتریکی |
4سیلندر تنفس طبیعی بنزینی + موتور الکتریکی |
|
حجم موتور (cc) |
2494 |
1998 |
|
حداکثر قدرت |
203 اسببخار در 6200 دور |
193 اسببخار در 6000 دور |
|
حداکثر گشتاور |
230 نیوتنمتر در 4800 دور |
209 نیوتنمتر در 5000 دور |
|
گیربکس |
اتوماتیک ضریب متغیر الکترونیکی (E-CVT) مجهز به حالت B (بازیافت انرژی الکتریکی بهمنظور شارژ باتریها) |
6سرعته اتوماتیک مجهز به حالت تیپترونیک |
|
مصرف سوخت (ترکیبی) |
5.7 لیتر در صد کیلومتر |
5.6 لیتر در صد کیلومتر |
|
شتاب صفرتاصد (ثانیه) |
7.8 |
9.3 |
|
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
195 |
192 |
یک ویژگی جالب که خوب است در این بخش به آن اشاره کنیم، مربوط به تویوتا کمری هیبرید است. این خودرو یک گزینه رانندگی به نام «حالت تمام برقی» (EV Mode) دارد. وقتی این حالت را روشن کنید و باتریها هم به اندازه کافی شارژ داشته باشند، میتوانید مسافت بسیار کوتاهی را فقط با نیروی برق و بدون استفاده از بنزین رانندگی کنید. اما این قابلیت در هیوندای سوناتا هیبرید موجود نیست.

مقایسه امکانات رفاهی هیوندای سوناتا هیبرید و تویوتا کمری هیبرید

تویوتا کمری هیبرید در ایران در دو مدل اصلی LE و XLE به فروش میرسد. مدل LE که امکانات کمتری دارد، معمولاً به عنوان خودروی تاکسی مورد استفاده قرار گرفته است. در مقابل، بیشتر خودروهای شخصی از نوع XLE هستند که آپشنهای کاملتری دارد.
البته در مدل XLE، برخی از امکانات به صورت انتخابی و سفارشی نصب میشدند. به همین دلیل، همه خودروهای این مدل، تجهیزات کاملاً یکسانی ندارند.
مجهزترین نمونههای تیپ XLE، امکاناتی مانند کروز کنترل هوشمند، شارژر بیسیم برای تلفن همراه، سانروف، سیستم صوتی پیشرفته JBL با ۱۰ اسپیکر، صندلیهای برقی و گرمدار برای ردیف جلو و حالتهای مختلف رانندگی را ارائه میدهند. این ویژگیها، این خودرو را در ردهی خودروهای مجهز و رقابتی قرار میدهد.

هیوندای سوناتا در سه مدل مختلف به نامهای GL (ساده)، GLS (متوسط) و GLS+ (کامل) وارد بازار ایران شده است. از بین این سه، مدل GLS+ بیشتر دیده میشود و خریداران بیشتری هم دارد.
اگرچه مدل هیبرید GLS پلاس سوناتا، سیستم کروز کنترل هوشمند را در مقایسه با تویوتا کمری هیبرید XLE کامل ندارد، اما دارای امکاناتی است که آن را نسبت به رقیب ژاپنی برتر میکند. این امکانات شامل چراغهای جلوی زنون با قابلیت روشنایی خودکار، گرمکن صندلیهای عقب، خنککن صندلیهای جلو، سقف پانوراما و گرمکن فرمان میشود.
جدول مقایسه سوناتا هیبرید و کمری هیبرید از نظر آپشنها و امکانات رفاهی
|
تجهیزات |
تویوتا کمری هیبرید XLE فولآپشن |
هیوندای سوناتا هیبرید GLS+ |
|
چراغ |
چراغهای جلو با تنظیم ارتفاع اتوماتیک، نوربالا اتوماتیک، دیلایت، سنسور نور |
چراغهای جلو زنون با تنظیم ارتفاع اتوماتیک، چراغشور جلو، دیلایت، مهشکن عقب، سنسور نور، چرخش لنز چراغهای جلو هماهنگ با گردش فرمان (AFS) |
|
سیستمهای مولتیمدیا |
سیستم صوتی JBL با 10 بلندگو، MP3، USB، AUX، iPod، بلوتوث |
سیستم صوتی اینفینیتی با 8 بلندگو، MP3، USB، AUX، بلوتوث |
|
صفحهنمایش |
7 اینچی لمسی |
8 اینچی لمسی |
|
رینگها |
17 اینچی آلومینیومی |
17 اینچی آلومینیومی |
|
آینه |
آینههای جانبی با تنظیم برقی و گرمکن، آینه میانی الکتروکرومیک |
آینههای جانبی تاشو برقی مجهز به گرمکن، آینه میانی الکتروکرومیک |
|
تهویه مطبوع |
اتوماتیک دوکاناله، دریچه برای سرنشینان عقب |
اتوماتیک دوکاناله، دریچه برای سرنشینان عقب |
|
صندلی |
روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلیهای جلو، گرمکن صندلیهای جلو |
روکش چرمی صندلیها، تنظیم برقی صندلیهای جلو، حافظه صندلی راننده، گرمکن تمام صندلیها، سردکن صندلیهای جلو |
|
شیشه |
شیشههای برقی (شیشههای ردیف جلو اتوماتیک) |
شیشههای برقی (شیشههای ردیف جلو اتوماتیک)، شیشههای عقب دودی |
|
سیستمهای هشداردهنده |
سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) |
سنسور پارک جلو و عقب، سنسور فشار باد لاستیک (TPMS) |
|
سایر امکانات |
کیلس استارتر، کروزکنترل هوشمند، سانروف، تنظیم حالت رانندگی در دو حالت ECO و EV، دوربین دید عقب، شارژر بیسیم (Wireless) تلفن همراه |
کیلس استارتر، کروزکنترل، سقف پانوراما، دوربین دید عقب، تنظیم حالت رانندگی در سه حالت ECO، NORMAL، SPORT، ترمز پارک برقی مجهز به اتوهلد، گرمکن غربیلک فرمان، درب صندوقبار برقی، پرده عقب برقی، پردههای جانبی عقب، شارژر بیسیم (Wireless) تلفن همراه |
مقایسه ایمنی

هر دو خودروی مورد بررسی، با داشتن قابلیتهایی مانند سیستم کنترل پایداری، کنترل کشش، هشدار نقاط کور و کیسههای هوای متعدد، از ایمنی خوبی برخوردار هستند. اما در بخش ایمنی، برخلاف بخش امکانات رفاهی، این تویوتا کمری است که با امکانات کامل خود، از رقیب کرهای پیشی میگیرد. این خودرو به سیستم هشدار برخورد از جلو و عقب، هشدار تغییر خط، کیسههای هوای جانبی برای سرنشینان عقب و کیسههوای محافظ زانوی راننده مجهز است.
جدول تجهیزات ایمنی کمری هیبرید و سوناتا هیبرید 2017
|
تجهیزات |
تویوتا کمری هیبرید XLE فولآپشن |
هیوندای سوناتا هیبرید GLS+ |
|
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، هشداردهنده نقاط کور، هشداردهنده تصادف جلو و عقب، هشداردهنده تغییر لاین |
کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کنترل کشش (TCS)، کنترل شروع حرکت در سربالایی (HAC)، هشداردهنده نقاط کور |
|
کیسههوا |
راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو و عقب، پردهای سرتاسری، محافظ زانوی راننده (در مجموع 9 عدد) |
راننده و سرنشین جلو، جانبی سرنشینان جلو، پردهای سرتاسری (در مجموع 6 عدد) |
|
سیستم ترمز |
ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA) |
ترمز ضدقفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی (BA) |
هر دو خودرو در آزمایشهای ایمنی سازمان NHTSA آمریکا بهترین نمره، یعنی پنج ستاره، را دریافت کردهاند. این نتیجه، ایمنی بسیار بالای این خودروهای خانوادگی و سازگار با محیطزیست را بهطور قطعی تأیید میکند.
مقایسه تجربه رانندگی

اگر بخواهیم فضای داخل و راحتی سواری تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید را با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم که هر دو خودرو، با کابین بزرگ و بیسروصدا و سواری نرمی که دارند، برای خانوادهها بسیار مناسب هستند. البته فضای داخلی هیوندای سوناتا هیبرید کمی از تویوتا کمری بزرگتر است؛ اما در مقابل، سیستم تعلیق تویوتا نرمتر است و ضربههای جاده را بیشتر جذب میکند.
در مورد قدرت و عملکرد هم، اگر بیشتر در شهر و بزرگراه رانندگی کنید، تویوتا کمری هیبرید با شتاب بهترش، گزینه برتر است. اما اگر به رانندگی در جادههای پیچدار کوهستانی علاقه دارید، هیوندای سوناتا هیبرید به خاطر کنترل بهتر و گیربکس اتوماتیک قویتری که دارد، تجربه لذتبخشتری برای شما ایجاد خواهد کرد.

تفاوت شرایط بازار و خدمات پسازفروش

در سالهای اخیر، خودروهای هیوندای و تویوتا جایگاه خوبی در بازار ایران پیدا کردهاند و تقریباً در هر شرایطی مشتریان خود را دارند. تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید هم از این قاعده جدا نیستند و فروش نسبتاً خوبی در بازار دارند. با این حال، بهتر است بدانید که معمولاً خودروهای هیبرید در ایران طرفداران زیادی ندارند و اگر قصد شما استفاده کوتاهمدت است، بهتر است مدلهای بنزینی این خودروها را در نظر بگیرید.
اما اگر بخواهیم فقط این دو مدل هیبرید را با هم مقایسه کنیم، باید گفت که در حال حاضر هیوندای سوناتا هیبرید بازار فعالتری دارد. دلیل این موضوع هم واردات بیشتر، طراحی جدیدتر و امکانات بالاتر آن است. با این حال، تجربه ثابت کرده که در بلندمدت، خودروهای کارکرده تویوتا معمولاً تقاضای بیشتری نسبت به نمونههای کرهای همسن خود دارند.
از نظر خدمات پس از فروش، تویوتا کمری هیبرید جای نگرانی چندانی ندارد، اما هیوندای سوناتا هیبرید شبکه خدمات گستردهتر و قطعات یدکی بیشتر و مقرونبهصرفهتری دارد. در مقابل، تویوتا کمری هیبرید خودروی بادوامتری است و در بلندمدت هزینههای نگهداری کمتری برای صاحبش ایجاد میکند.
جمعبندی

در نهایت و پس از بررسی خودروهای تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید، و با در نظر گرفتن قیمت این دو خودرو در بازار ایران، باید بگوییم که هیوندای سوناتا هیبرید در زمینههای طراحی بیرونی، امکانات داخلی، خدمات پس از فروش و همچنین بازار خرید و فروش، برتری دارد. از سوی دیگر، تویوتا کمری هیبرید در بخشهای فنی، ایمنی و کیفیت ساخت، امتیازهای بهتری کسب میکند. درباره کیفیت رانندگی، میزان مصرف سوخت و فضای داخل خودرو نیز هر دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار دارند.
در نتیجه نهایی میتوان گفت: اگر به دنبال یک خودروی خانوادگی با مصرف سوخت پایین، ظاهر زیبا و امکانات رفاهی خوب هستید و در شهرهایی غیر از تهران زندگی میکنید، هیوندای سوناتا هیبرید انتخاب بهتری برای شماست. اما اگر برنامهریزی بلندمدت دارید و برای اعتبار برند و سطح ایمنی بالا اهمیت ویژهای قائل هستید، بهتر است تویوتا کمری هیبرید را انتخاب کنید.
بیشتر بخوانید
چرا سوناتا هیبرید بخریم؟
تویوتا پریوس بخریم یا سوناتا هیبرید؟
مقایسه هیوندای سوناتا هیبرید 2018 و تویوتا chr
چرا کمری هیبرید بخریم؟
مقایسه هیوندای آزرا و تویوتا کمری
مقایسه رنو تلیسمان و تویوتا کمری 2016


































