مقایسه دنا پلاس کارکرده و رانا پلاس صفرکیلومتر

اگر این روزها برای خرید به بازار بروید و بخواهید یک خودروی خانوادگی و معمولی از محصولات داخلی انتخاب کنید، به احتمال زیاد بین دو گزینه یعنی دنا پلاس دست دوم و رانا پلاس نو، سردرگم می‌شوید. دلیلش این است که هر دو خودرو در شرایط کنونی، قیمت تقریباً یکسانی دارند و انتخاب بین آن‌ها ممکن است برای خیلی از خریداران کار سختی باشد.

به همین خاطر، ما در این مطلب قصد داریم دنا پلاس کارکرده و رانا پلاس صفرکیلومتر را با هم مقایسه کنیم و ویژگی‌های هرکدام را در کنار هم بررسی کنیم تا در نهایت، شما بتوانید انتخابی مناسب‌تر بین این دو خودروی ایران خودرو داشته باشید. اگر شما هم قصد خرید دنا پلاس یا رانا پلاس را دارید، پیشنهاد می‌کنیم در ادامه با آرین لوتوس همراه باشید.

دنا پلاس

دنا پلاس

مدتی پس از آن که خودروی دنا به عنوان نسخه به‌روز شده سمند معرفی شد، ایران خودرو تصمیم گرفت تغییرات بیشتری در این خودروی خانوادگی ایجاد کند. هدف این بود که خودرویی با ظاهر زیباتر و امکانات بیشتر به بازار ایران عرضه شود. به این ترتیب، در پاییز سال ۱۳۹۵، دنا پلاس وارد بازار شد.

این مدل جدید، تغییرات ظاهری و فنی مختلفی داشت. برای مثال، طراحی چراغ‌های جلو و عقب کمی تغییر کرد، قسمت جلوی خودرو و شبکه‌ی رادیاتور بزرگ‌تر شد، فرم قسمت پایین شیشه عقب متفاوت شد و برخی امکانات جدید نیز به آن اضافه گردید. همچنین خطوط و طرح‌های روی بدنه نیز به شکل تازه‌ای طراحی شد.

این تحولات باعث شد استقبال از خودروی تازه ایران خودرو به شکل چشمگیری بیشتر شود و دنا پلاس به یکی از پرطرفدارترین خودروهای سواری داخلی تبدیل گردد. طراحی داخلی این خودرو نیز در مقایسه با رقبای هم‌رده خود مانند پژو پارس و تندر ۹۰، بسیار شیک و امروزی‌تر است و به خوبی با سلیقه خریداران ایرانی هماهنگی دارد. همچنین صندوق عقب ۵۰۰ لیتری آن، نگرانی‌های مربوط به جاسازی وسایل سفر را به مقدار زیادی برطرف می‌کند.

نمای پشتی دنا پلاس

دنا پلاس از یک موتور شناخته‌شده به نام EF7 استفاده می‌کند که ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۷ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. این قدرت از طریق جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این خودرو در مدت ۱۳.۵ ثانیه می‌تواند از حالت ایستاده به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که در مقایسه با رقبایی مانند تندر ۹۰ و رانا پلاس، کمی آهسته‌تر است. میانگین مصرف سوخت دنا پلاس نیز حدود ۷.۹۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که از نظر مصرف سوخت در حد متوسط قرار می‌گیرد.

در مورد امکانات رفاهی نیز باید گفت اگر مدل فول آپشن این خودرو را انتخاب کنید، از ویژگی‌های خاصی مانند کیسه‌هوای جانبی و سانروف بهره‌مند خواهید شد. متأسفانه این دو قابلیت پس از سال ۹۷ از برخی مدل‌های دنا پلاس حذف شده‌اند و همین موضوع باعث تفاوت قیمت بین تیپ‌های مختلف شده است. پس هنگام خرید باید به این نکته توجه کنید. سایر امکانات رفاهی و ایمنی دنا پلاس شامل موارد زیر است:

آپشن های دنا پلاس

خودروی دنا پلاس دارای امکانات ایمنی و رفاهی فراوانی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود:

– سیستم ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
– ترمز دیسکی برای چرخ‌های جلو و عقب
– کیسه‌هوای مخصوص سرنشینان ردیف جلو
– فرمان هیدرولیک برای رانندگی راحت‌تر
– سیستم تهویه هوای اتوماتیک با دریچه‌ی جداگانه برای سرنشینان عقب
– صفحه‌نمایش لمسی ۷ اینچی چندمنظوره به همراه سیستم ناوبری
– درگاه USB و بلوتوث
– چهار بلندگو به همراه تقویت‌کننده صدا
– قابلیت تنظیم ارتفاع چراغ‌ها از داخل خودرو
– چراغ‌های جلوی LED با قابلیت Daylight
– سیستم مشایعت برای روشن ماندن چراغ‌ها پس از خاموش کردن خودرو
– آینه‌های برقی کناری که قابلیت جمع‌شوندگی دارند و چراغ راهنما دارند
– سیستم ایزوفیکس برای نصب صندلی کودک
– سنسور پارک عقب و دوربین دید عقب
– سیستم قطع خودکار سوخت در مواقع ضروری
– رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی
– صندلی‌های راننده و سرنشین جلو با قابلیت تنظیم برقی در هشت حالت مختلف
– آنتن کوسه‌ای شکل
– کروز کنترل برای حفظ سرعت خودرو بدون فشار دادن پدال گاز
– نمایشگر دمای محیط

با توجه به این ویژگی‌ها، دنا پلاس در گروه خودروهای پرمصرف و مجهز در رده قیمتی خود قرار می‌گیرد.

رانا پلاس

رانا پلاس

شرکت ایران خودرو در سال ۱۳۹۹، یعنی تقریباً هشت سال بعد از اینکه نخستین مدل رانا را به بازار عرضه کرد، تصمیم گرفت یک نمونه بهبودیافته از این خودرو را با نام رانا پلاس به مشتریان داخلی ارائه دهد. این مدل جدید، تغییرات کوچکی در ظاهر داشت؛ مثلاً چراغ‌های جلو و عقب کمی متفاوت شد، یک نوار نوری (دیلایت) به آن اضافه گردید، قاب آینه‌ها عوض شد، دستگیره‌های در و نوار کنار پنجره همرنگ بدنه شدند، جلوپنجره‌ای با طراحی تازه پیدا کرد و شکل چرخ‌پوش‌ها (قالپاق) نیز تغییر کرد. با این همه، در نگاه کلی نمی‌توان تغییر چشمگیری در نمای بیرونی این خودرو نسبت به مدل‌های قبلی مشاهده کرد.

 

کابین رانا پلاس

اما تغییرات داخل کابین خودرو بیشتر به چشم می‌آید. رانا پلاس فرمان جدیدی از پژو ۲۰۷ دارد که روی آن دکمه‌هایی برای کنترل صدا و کروز کنترل نصب شده است. طراحی رودری‌ها نیز عوض شده و صفحه کیلومترشمار، اهرم راهنما و برف‌پاک‌کن‌ها هم جدید هستند.
با این حال، فضای داخلی خودرو هنوز هم از پلاستیک‌های باکیفیت پایین ساخته شده و از این نظر حتی از دنا پلاس هم ضعیف‌تر عمل می‌کند. فضای داخلی خودرو به‌ویژه صندلی‌های ردیف عقب، کوچک‌تر از رقیبش است و سرنشینان عقب با کمبود فضا برای پاها، زانوها و سر خود روبه‌رو خواهند شد.

در بخش فنی نیز موتور ۱.۶ لیتری این خودرو استاندارد آلایندگی بهتری پیدا کرده و به یورو ۵ رسیده است که آلودگی کمتری دارد. این موتور همانند قبل ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و نیرو را از طریق گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ‌های جلو منتقل می‌نماید.
راناپلاس می‌تواند در ۱۲ ثانیه از حالت ایستاده به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که از این نظر نسبت به دنا پلاس برتری دارد. همچنین مصرف سوخت آن حدود یک لیتر کمتر شده و به ۶.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر رسیده است.

سواری این خودرو نه خیلی نرم است و نه خیلی خشک، اما هنگام عبور از دست‌اندازها ممکن است کمی برای سرنشینان آزاردهنده باشد.

نمای پشتی رانا پلاس

در بخش امکانات و تجهیزات داخلی، تغییر خاص و چشمگیری در خودروی رانا پلاس نسبت به مدل ال ایکس ایجاد نشده است. امکاناتی که در این خودرو مشاهده می‌شود شامل ترمزهای ضد قفل (ABS) و سیستم توزیع نیروی ترمز (EBD)، دو کیسه‌هوای جلو، فرمان هیدرولیک مجهز به دکمه‌های کنترلی، کروز کنترل، قفل ایموبلایزر، قفل مرکزی، شیشه‌بالابرهای برقی، آینه‌های برقی جانبی با چراغ راهنما، سیستم تهویه دستی، مه‌شکن‌های جلو و عقب و چراغ مشایعت است.

با این شرایط، رانا پلاس در زمینه امکانات رفاهی، برتری قابل توجهی در مقایسه با دنا پلاس ندارد و نمی‌تواند رقیب جدی برای آن محسوب شود.

نتیجه‌گیری مقایسه دنا پلاس کارکرده و رانا پلاس صفرکیلومتر

اگر خانواده‌ی بزرگی دارید، زیاد سفر می‌روید، امکانات رفاهی خودرو برایتان بسیار مهم است، به ظاهر شیک و کلاس خودرو اهمیت می‌دهید و به طراحی داخلی زیبا هم بسیار علاقه‌مند هستید، خرید یک دنا پلاس دست‌دوم می‌تواند نیازهای شما را به خوبی برآورده کند و گزینه‌ی بهتری نسبت به یک خودروی کوچک داخلی باشد.

از طرف دیگر، رانا پلاس موتوری کم‌استهلاک‌تر دارد، سبک‌تر و چابک‌تر است، مصرف سوخت کمتری دارد و چون نو است، از گارانتی ایران خودرو بهره می‌برد. این گارانتی باعث می‌شود برای مدتی خیالتان از بابت هزینه‌های پیش‌بینی نشده راحت باشد. بنابراین اگر خانواده‌ی کوچکی هستید و ظاهر خودرو، طراحی داخلی و امکانات آن برایتان اهمیت چندانی ندارد، احتمالاً رانا پلاس می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد و لحظات خوشی را برایتان بسازد.

اما در نهایت، به نظر می‌رسد که خرید یک دنا پلاس کارکرده، در مقایسه با رانا پلاس نو، انتخاب منطقی‌تر و مناسب‌تری است. برای اطلاع از قیمت رانا پلاس می‌توانید به صفحه قیمت این خودرو مراجعه کنید. برای اطلاع از خرید اقساطی رانا و همچنین اطلاع از شرایط و نحوه خرید اقساطی دنا پلاس کلیک کنید.
بیشتر بخوانید:

مقایسه دنا پلاس و سمند سورن

مقایسه دنا پلاس اتوماتیک و تارا اتوماتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن