مقایسه ساینا و رانا – تلاشی برای ملی سازی
رانا
ساینا و رانا، هدف این نوشته در مجله آرین لوتوس است. در اینجا میخواهیم این دو خودرو را با هم مقایسه کنیم؛ دو خودرو که با نام ملی و در راستای کوشش برای داخلیسازی خودروها وارد بازار شدهاند.
|
خرید رانا را بدون دغدغه ،کارشناسی شده و با گارانتی مدت دار از آرین لوتوس بخرید برای خرید اینجا کلیک کنید |
در سالهای اخیر، دو شرکت بزرگ خودروسازی ایران، یعنی سایپا و ایرانخودرو، تلاش زیادی کردهاند تا قطعات و محصولات بیشتری را در داخل کشور تولید کنند. اگرچه بیشتر این تلاشها به ساخت مدلهای بهروزشده از خودروهای داخلی و خارجی منجر شده، اما نمیتوان انکار کرد که همین اقدامات نیز بر صنعت خودروسازی کشور اثرگذار بودهاند. در ادامه، نگاهی میاندازیم به دو خودرو که تا حدی در داخل کشور تولید شدهاند و توسط این دو غول خودروسازی ایران، یعنی سایپا و ایرانخودرو، به بازار عرضه گردیدهاند.
طراحیهای جهش یافته: شکست یا پیروزی؟

بدون شک یکی از اصلیترین نکات در مقایسه خودروهای رانا و ساینا، ظاهر بیرونی و فضای داخلی آنهاست. نکته مهم دیگر این است که باید به مدل پایه این دو خودرو توجه کنیم. منظور از مدل پایه، خودرویی است که این دو نمونه بر اساس آن طراحی و بهروزرسانی شدهاند. در واقع مدل پایه ساینا، تیبا است و مدل پایه رانا، پژو ۲۰۶ صندوقدار میباشد.
در طول سالهای گذشته، شرکتهای سایپا و ایرانخودرو تلاش کردهاند تا خودروهای کاملاً ایرانی تولید کنند، اما در بیشتر مواقع این تلاشها با موفقیت چندانی همراه نبوده است. به عنوان مثال، تیبا که از اولین خودروهای ملی به شمار میرود، پس از عرضه با انتقادهای زیادی در زمینه ایمنی و مهندسی روبرو شد. این موضوع باعث شد سایپا دوباره برای بهبود این خودرو دست به کار شود.
از طرف دیگر، ایرانخودرو نیز برای بومیسازی محصولات خود، اقدام به طراحی یک مدل ارزانتر از پژو ۲۰۶ کرد و در نهایت رانا را به بازار معرفی کرد. رانا هم مانند تیبا با انتقادهای فنی زیادی مواجه شد.
در طراحی بیرونی، ساینا یک مدل بهروز شده از تیبا است، اما به نظر بسیاری از کارشناسان، تغییرات آن کافی و چشمگیر نیست. اگر تغییرات کاپوت و چراغهای جلو را در نظر نگیریم، طراحی بیرونی ساینا تفاوت چندانی با تیبا ندارد.
همچنین، وجود یک ورودی هوای نسبتاً بزرگ در جلوی ساینا این سوال را پیش میآورد که آیا خودرویی با این اندازه واقعاً به چنین ورودی هوایی نیاز دارد؟ البته قسمت عقب ساینا تغییرات بهتری داشته و چراغهای عقب آن که الهام گرفته از خودروهای خارجی هستند، ظاهر زیبایی به این خودرو بخشیدهاند. با این حال، برخی رانندگان از هماهنگ نبودن طراحی جلو و عقب خودرو یا نوشته شدن نام ساینا به فارسی در مدلهای جدیدتر، ناراضی هستند. بزرگترین نقطه ضعف ساینا نیز عدم تغییر در نمای جانبی خودرو است، زیرا از این نما کاملاً شبیه تیبا به نظر میرسد.
حالا نوبت به رانا میرسد. رانا که تلاش ایرانخودرو برای بومیسازی پژو ۲۰۶ است، از نظر طراحی بیرونی تغییراتی داشته است. هرچند طرح کلی آن بر اساس پژو ۲۰۶ است، اما ایرانخودرو سعی کرده تغییرات و طراحیهای داخلی خود را نیز به آن اضافه کند.
در کل، در مقایسه ساینا و رانا از نظر طراحی بیرونی، رانا مشکلات بیشتری دارد. مونتاژ رانا ضعیف است و حتی چراغ مهشکن سمت شاگرد در عقب خودرو کاملاً نمایشی است. همچنین، بیرون زدگی قلاب یدک و نداشتن پوشش برای قفل صندوق عقب از دیگر مشکلات طراحی بیرونی رانا محسوب میشوند.
در مقایسه فضای داخلی این دو خودرو نیز تفاوت زیادی با بخش بیرونی آنها دیده نمیشود و در این زمینه هم ساینا عملکرد بهتری نسبت به رانا دارد. طراحی داخلی ساینا نسبت به تیبا پیشرفت قابل توجهی داشته و شاید بتوان گفت که بهترین بخش این خودرو، فضای داخلی آن است.
استفاده از رنگهای مشکی و نقرهای، بهبود داشبورد و کنسول مرکزی و راحتی بیشتر صندلیها، همگی نشاندهنده تلاش سایپا برای جذابتر کردن این خودروی ایرانی است و این تلاش تا حدی موفق بوده. در مقابل، رانا در مونتاژ قطعات داخلی ضعف دارد و کیفیت پایین مواد به کار رفته در آن به وضوح دیده میشود. حتی یک دکمه نمایشی نیز بین کلیدهای داخلی آن وجود دارد!
.jpg)
در پایان، وقتی میخواهیم طراحی داخلی و بیرونی خودروهای ساینا و رانا را با هم مقایسه کنیم، باید بگوییم که تغییراتی که سایپا در محصول خود ایجاد کرده، نسبت به تغییرات ایرانخودرو در رانا، نتیجه بهتری داشته است. این برتری میتواند باعث شود که خرید و فروش ساینا آسانتر از رانا باشد.
پیش به سوی پیشرانههایی تکراری!

مقایسه موتور و نحوه رانندگی با خودروهای ساینا و رانا، چندان جذاب نیست. دلیلش این است که موتورهای استفاده شده در این دو خودرو، دقیقاً شبیه به دیگر مدلهای همین شرکتها هستند.
موتور خودروی رانا، همان موتور قدیمی و همیشگی ایرانخودرو با نام TU5 است. این موتور ۱۰۵ اسب بخار قدرت در ۵۸۰۰ دور در دقیقه تولید میکند، حجم آن ۱۵۸۷ سیسی است و گشتاور آن به ۱۴۲ نیوتن متر میرسد. در کل، یک انتخاب تکراری و خستهکننده به شمار میرود.
از طرفی، وضعیت پیشرانه ساینا هم چندان بهتر نیست. موتور این خودرو از نوع M15 است که یک تیم مهندسی در دانشگاهی در اتریش روی آن کمی کار کردهاند. این موتور ۴ سیلندر، ۸۰ اسب بخار قدرت دارد و حجم آن ۱۵۰۳ سیسی است که این مشخصات هم چندان هیجانانگیز نیست.

بنابراین، وقتی از نظر فنی **ساینا** و **رانا** را با هم مقایسه میکنیم، متوجه میشویم که **رانا** در شتاب گرفتن و رسیدن به سرعت نهایی، عملکرد بهتری دارد و میتواند تا حدی انتظار کسانی که به قدرت موتور اهمیت میدهند را برآورده کند (البته در گروه خودروهای کمقیمت!). از سوی دیگر، شرکت سایپا عدد دقیقی برای شتاب صفر تا صد ساینا اعلام نکرده است. همچنین، قدرت موتور ساینا کمتر است و این باعث میشود حداکثر سرعت این خودرو به ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت محدود شود.

وقتی صحبت از تجربهی رانندگی میشود، باید گفت که رانا قدرت و شتاب بهتری دارد و رانندگی با آن لذتبخشتر است. اما در مقابل، طراحی داخلی ساینا بهینه و راحت است و سیستم فرمان آن نرمتر و روانتر عمل میکند. این ویژگیها باعث میشوند که قدرت و سرعت کمتر ساینا، با راحتی و آرامش بیشتری که در رانندگی ارائه میدهد جبران شود و در مجموع، رانندگی با آن تجربهای نرم و مطبوع باشد.
بومیسازی محصولات یا فیسلیفتهای ارزان قیمت؟
در پایان مقایسهی خودروهای ساینا و رانا، باید گفت که تلاش شرکتهای خودروساز ایران برای ساخت و تولید قطعات خودرو در داخل کشور، بسیار ارزشمند است. اما با این حال، نقدهایی که در سالهای اخیر به این شرکتها وارد شده، نشان میدهد که این تلاشها هنوز کافی نیست و کمبودهای زیادی در این زمینه وجود دارد.
متأسفانه بسیاری از محصولاتی که با نام «خودروی ایرانی» معرفی میشوند – مانند ساینا و رانا – در واقع فقط طراحی جلوی خودرو یا تغییرات جزئی در مدلهای قدیمی هستند. همچنین، کیفیت ساخت پایین این خودروها باعث شده است که انتقادها از صنعت خودروسازی ایران بیشتر شود.
اگر میخواهید ساینا یا رانا را به صورت اقساطی بخرید یا از شرایط خرید آنها مطلع شوید، میتوانید به وبسایت آرین لوتوس مراجعه کنید.
پیشنهاد میکنیم این مقالههای مرتبط را نیز مطالعه کنید:
– مقایسه پژو 405 و ساینا
– چرا رانا بخریم؟
– مقایسه کوئیک و ساینا
– با مزایای ساینا آشنا شوید
– مقایسه رانا و پژو پارس
– مقایسه ساینا sx و ساینا ex
– مقایسه رانا و ام وی ام 315
– مقایسه ساینا اتوماتیک با رانا
– بررسی معایب رانا ، تکرار مکررات!
– 5 دلیل برای اینکه ساینا بخریم
– مقایسه رانا و پژو 206 صندوق دار
– معایب تیبا، ساینا و کوییک
– مقایسه رانا، دنا و تندر 90
– ساینا اتومات، بررسی اولین خودرو فول ایران!
– مقایسه رانا و سمند سورن
– مقایسه ساینا و تیبا
– مقایسه رانا و کوییک











































