مقایسه و تفاوت تارا دنده ای و اتوماتیک

در این نوشته قصد داریم تفاوت‌های میان تارا با جعب‌دنده معمولی و تارا با جعب‌دنده خودکار را بررسی کنیم. این دو مدل از خودروی تارا، که از محصولات نسبتاً تازه و در عین حال شیک ایران خودرو به شمار می‌روند، از جنبه‌های گوناگونی با هم متفاوت هستند. بررسی این تفاوت‌ها می‌تواند هنگام تصمیم‌گیری برای خرید یک خودروی تارا، راهنمای خوبی برای شما باشد.

معرفی ماشین تارا ایران خودرو

پیش از آن که به تفاوت‌های تارا با جعبهدنده دستی و اتوماتیک بپردازیم، بد نیست کمی با این خودروی سدان کوچک و جمع‌وجور آشنا شویم. در ابتدا قرار بود ایران خودرو با همکاری گروه پژو سیتروئن، خودروی پژو ۳۰۱ را تولید کند؛ اما به دلیل تحریم‌ها، این همکاری به سرانجام نرسید. با این حال، ایران خودرو اجازه داشت بر اساس پلتفرم پژو ۳۰۱، محصولات جدیدی طراحی و تولید کند. به همین خاطر، در ابتدا تصمیم گرفت یک مدل ایرانی از پژو ۳۰۱ را به بازار عرضه کند، اما بعداً برنامه خود را تغییر داد و در نهایت یک نمونه به‌روزرسانی‌شده از پژو ۳۰۱ را با نامی جدید به مشتریان معرفی کرد. نتیجه این تصمیم، خودرویی است که امروز با نام تارا در بازار ایران شناخته می‌شود.

تارا ایران خودرو

خودروی تارا در دو مدل دنده‌ای و اتوماتیک به بازار عرضه شده است که با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. در این مطلب، به بررسی تفاوت‌های این دو مدل از نظر ویژگی‌های فنی، تجهیزات و سایر جنبه‌ها می‌پردازیم.

مقایسه فنی تارا اتومات و دنده ای

تفاوت اصلی بین تارا دنده‌ای و اتوماتیک، فقط در نوع جعبه دنده آن‌هاست. هر دو مدل تارا از ایران خودرو، موتور یکسانی دارند که به آن TU5 پلاس می‌گویند. این موتور در واقع نمونه به‌روز شده موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است. این موتور ۱.۶ لیتری و ۱۶ سوپاپ، حدود ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۴۴ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

اما مهم‌ترین فرق این دو خودرو، جعبه دنده آن‌هاست. در مدل دنده‌ای، از یک جعبه دنده دستی پنج سرعته برای انتقال نیرو به چرخ‌های جلو استفاده شده است. در مقابل، مدل اتوماتیک به یک جعبه دنده خودکار شش سرعته مجهز است. این گیربکس اتوماتیک که ساخت شرکت DAE چین است و از مبدل گشتاور استفاده می‌کند، وظیفه انتقال قدرت را بر عهده دارد.

موتور تارا

خودروی تارا با گیربکس اتوماتیک سوخت بیشتری نسبت به مدل دنده‌ای مصرف می‌کند. همچنین، نوع گیربکس باعث می‌شود احساس رانندگی و قدرت این دو مدل با هم تفاوت داشته باشد. برای دیدن جزئیات فنی و مقایسه‌ی دقیق‌تر این دو خودرو، می‌توانید به جدول زیر نگاه کنید.

خودرو

تارا دنده  ای

تارا اتوماتیک

نوع موتور

چهار سیلندر – 1.6 لیتری- تنفس طبیعی – tu5 plus

چهار سیلندر – 1.6 لیتری- تنفس طبیعی – tu5 plus

بیشترین قدرت(اسب بخار)

113

113

بیشترین گشتاور(نیوتن متر)

144

144

گیربکس

پنج سرعته دستی

شش سرعته اتوماتیک AT

شتاب 0-100 (ثانیه)

12.5

13

بیشترین سرعت (km/h)

190

190

مصرف سوخت (lit/100km)

7

7.3

ابعاد (میلی‌متر)

4519 – 1953-1466

4519 – 1953-1466

حجم باک (لیتر)

50

50

وزن (کیلوگرم)

1170

1268

مقایسه آپشن های تارا اتوماتیک و دنده ای

یک تفاوت مهم دیگر بین تارا اتوماتیک و تارا دنده‌ای، به تجهیزات و امکاناتی برمی‌گردد که این دو مدل دارند. بر این اساس، مدلی که جعبه دنده دستی دارد، معمولاً با امکانات کمتری به بازار عرضه می‌شود و این یک نقطه ضعف برای آن محسوب می‌شود.

در مقابل، تارا اتوماتیک امکانات بیشتری دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: کیسه‌های هوای جانبی، دوربین برای دنده عقب، سانروف برقی، رینگ‌های آلیاژی ۱۶ اینچی، روکش چرمی و پارچه‌ای برای صندلی‌ها، امکان تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، آینه‌های بغل که با برق جمع می‌شوند، سنسورهای تشخیص نور و باران، سیستم ورود بدون نیاز به کلید و استارت دکمه‌ای.

داخل تارا

کابین خودروی تارا دنده‌ای

همچنین، مهم‌ترین امکانات رفاهی و ایمنی مشترک این دو خودرو شامل موارد زیر است:
کروز کنترل، صفحه‌نمایش لمسی چندمنظوره ۷ اینچی، سیستم کنترل پایداری، دو کیسه‌هوای جلو، حسگر دنده عقب، فرمان برقی، سیستم بررسی فشار باد لاستیک‌ها، امکان اتصال از طریق بلوتوث و USB و…

مقایسه تارا دنده ای و اتوماتیک از نظر ظاهری

هرچند از نظر ظاهری تفاوت چندانی بین تارای دنده‌ای و اتوماتیک وجود ندارد، اما با نگاه کردن به چرخ‌های خودرو می‌توان به‌راحتی متوجه این تفاوت شد. در تارای دنده‌ای، ایران خودرو از رینگ‌های فولادی ۱۴ اینچی استفاده کرده و روی آن را با یک قالپاق پلاستیکی به رنگ نقره‌ای پوشانده است. در مقابل، مدل اتوماتیک تارا دارای رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ اینچی با طراحی متفاوت است که به‌سادگی از قالپاق مدل دنده‌ای قابل تشخیص می‌باشد. پس با دقت به رینگ‌ها می‌توان فهمید که تارا دنده‌ای است یا اتوماتیک. البته داخل خودرو نیز با نگاه کردن به اهرم دنده و صفحه‌ی اطراف آن نیز می‌توان به این موضوع پی برد.

تارا ایران خودرو

کلام پایانی

در پایان بررسی تفاوت‌های تارا دنده‌ای و اتومات، می‌توان به طور خلاصه گفت که این دو مدل در بخش‌هایی مانند طراحی رینگ‌ها، وجود یا نبود برخی امکانات ویژه، نوع جعبه دنده، شکل اهرم دنده، مقدار مصرف بنزین و رفتار حرکتی خودرو با یکدیگر تفاوت دارند.

همچنین بدیهی است که مدل اتوماتیک تارا، قیمتی بالاتر از نمونه دنده‌ای دارد و در بازار نیز استقبال از این نسخه بیشتر بوده و مشتریان تمایل بیشتری به خرید آن نشان می‌دهند.

برای مشاهده قیمت تارا و آگاهی از شرایط خرید اقساطی آن، می‌توانید روی لینک مربوطه کلیک کنید.
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن