جواب فعالیت درس سکه طلا تفکر هفتم ؛ ۱۵و ۱۶

**پاسخ تمرین‌های درس «سکه طلا» – صفحات ۱۵ و ۱۶**

**بخش اول:**

در این بخش، داستانی خواندیم دربارهٔ مردی که یک سکهٔ طلا داشت. او این سکه را در خاک پنهان کرد تا بعداً از آن استفاده کند. اما وقتی بعد از مدتی برگشت، دید که سکه ناپدید شده است. این اتفاق باعث شد او بسیار ناراحت و عصبانی شود.

این داستان به ما یادآوری می‌کند که نگهداری از چیزهای باارزش، فقط با پنهان کردن آن‌ها کافی نیست. گاهی اوقات، باید از چیزهای ارزشمندمان به خوبی مراقبت کنیم و حتی از آن‌ها به شکل درست استفاده کنیم، در غیر این صورت ممکن است آن‌ها را از دست بدهیم. این موضوع فقط دربارهٔ پول و اشیاء نیست، بلکه دربارهٔ استعدادها، زمان و فرصت‌های زندگی ما نیز صدق می‌کند.

جواب فعالیت درس سکه طلا تفکر هفتم ؛ ۱۳ و ۱۴

**عنوان درس: سکه طلا | موضوع: راهنمای قدم به قدم | پایه هفتم**

در این درس، داستان پسری به نام امیرعلی را می‌خوانیم. او یک سکه طلای قدیمی و باارزش از پدربزرگش هدیه می‌گیرد. امیرعلی بسیار خوشحال است و دوست دارد این سکه را به همه نشان دهد.

یک روز، او سکه را با خود به مدرسه می‌برد و آن را به دوستانش نشان می‌دهد. همه از دیدن سکه تعجب می‌کنند و آن را تحسین می‌کنند. اما در میان شادی و سر و صدا، ناگهان متوجه می‌شود که سکه گم شده است!

امیرعلی بسیار ناراحت و نگران می‌شود. او همه جا را به دنبال سکه می‌گردد، اما آن را پیدا نمی‌کند. احساس می‌کند چیزی بسیار گرانبها را برای همیشه از دست داده است.

در ادامه، داستان به ما می‌آموزد که گاهی اوقات، ارزش واقعی یک چیز، فقط به قیمت مالی آن نیست. پدربزرگ به امیرعلی توضیح می‌دهد که خاطره‌ای که پشت آن سکه بوده، از خود سکه مهم‌تر است. این خاطرات هستند که برای همیشه در قلب ما می‌مانند، حتی اگر آن وسیله فیزیکی دیگر پیش ما نباشد.

این درس به ما یادآوری می‌کند که به جای وابستگی بیش از حد به اشیای مادی، به احساسات و یادهایی که با خود دارند، اهمیت بدهیم.

جواب فعالیت های بخش 1 تفکر هفتم(سکه طلا)

انتخاب سریع صفحه:
پاسخ تمرین‌های بخش اول تفکر هفتم (سکه طلا)
بحث گروهی صفحه ۱۵ تفکر هفتم
تمرین تکمیلی کلاسی صفحه ۱۶ تفکر هفتم
تمرین خانگی صفحه ۱۶ تفکر هفتم

سکه طلا
بحث گروهی صفحه ۱۳ تفکر هفتم / تمرین خانگی صفحه ۱۴ تفکر هفتم / تمرین تکمیلی کلاسی صفحه ۱۴ تفکر هفتم

گفت و گو کنید صفحه 15 تفکر هفتم

🔵- آیا آن زن سالخورده ثروتمندترین فرد جهان بود؟
پاسخ: خیر

🔵- آیا اخلاق و رفتار او روی مردم روستا و خووان تأثیر گذاشت؟ به چه شکل؟
پاسخ: بله؛ او با سخاوت به دیگران کمک می‌کرد و حل کردن مشکلات مردم روستا برایش اهمیت زیادی داشت.

🔵- یک فرد چطور می‌تواند در تغییر جامعه نقش داشته باشد؟
پاسخ: هر شخص می‌تواند با رفتار، حرف‌ها و کارهایش بر هویت و شخصیت دیگران اثر بگذارد و از این طریق در دگرگونی جامعه مؤثر باشد.

🔵- رفتار مردم روستا با خووان چه تأثیری روی او گذاشت؟
پاسخ: این رفتار باعث شد خووان هویت واقعی خود را بهتر بشناسد.

🔵- جامعه چطور می‌تواند در تغییر افراد نقش داشته باشد؟
پاسخ: جامعه و روابط بین آدم‌ها می‌توانند با شکل‌دادن به هویت افراد، باعث تغییر آنها شوند.

🔵- چه چیزهای دیگری به جز جامعه در تغییر انسان‌ها مؤثر است؟
پاسخ: خانواده، دوستان، همسالان، رسانه و…

فعالیت تکمیلی در کلاس صفحه 16 تفکر هفتم

از وقتی کودک بودم تا الان، چه چیزهایی در علایق، اخلاق و شخصیتم عوض شده است؟
این تغییرات را می‌نویسم.

✅ یک تغییر مهم در من، یادگیری خواندن و نوشتن بوده. رفتن به مدرسه و یادگرفتن حروف، باعث شد بتوانم کتاب بخوانم و بنویسم.

✅ یک تغییر اخلاقی دیگر این است که الآن کمتر از قبل عصبانی می‌شوم. با یادگیری روش‌های کنترل خشم و حفظ آرامش، توانسته‌ام رفتار بهتری داشته باشم.

✅ همچنین، علاقه‌ام به تماشای زیاد تلویزیون کمتر شده. دلیل این تغییر، عوض شدن سلیقه‌ام، روی آوردن به مطالعه کتاب و کمبود وقت است.

جواب جدول صفحه ی ۱۴ تفکر هفتم

پاسخ جدول صفحه ۱۶ کتاب تفکر و سبک زندگی پایه هفتم به شرح زیر است:

**جدول:**

| ردیف | مهارت | تعریف |
|——|——————-|—————————————————————————————————|
| ۱ | خودآگاهی | توانایی شناخت نقاط قوت و ضعف، نیازها، ترس‌ها، آرزوها و احساسات خود. |
| ۲ | همدلی | توانایی درک احساسات و دیدگاه دیگران و قرار دادن خود در موقعیت آن‌ها. |
| ۳ | ارتباط مؤثر | توانایی برقراری رابطه با دیگران به شیوه‌ای مناسب و انتقال صحیح افکار و احساسات. |
| ۴ | روابط بین فردی | توانایی ایجاد و حفظ روابط سالم و مثبت با دیگران. |
| ۵ | تصمیم‌گیری | توانایی انتخاب راه حل مناسب پس از بررسی گزینه‌های مختلف و پیامدهای آن‌ها. |
| ۶ | حل مسئله | توانایی شناسایی مشکل، پیدا کردن راه‌حل‌های مختلف و انتخاب و اجرای بهترین راه حل. |
| ۷ | تفکر خلاق | توانایی نگاه کردن به مسائل از زاویه جدید و پیدا کردن ایده‌ها و راه‌حل‌های نو. |
| ۸ | تفکر نقاد | توانایی تحلیل و ارزیابی اطلاعات و قضاوت در مورد درستی یا نادرستی آن‌ها. |
| ۹ | مقابله با هیجان | توانایی شناخت هیجان‌های خود و دیگران و مدیریت آن‌ها در شرایط مختلف. |
| ۱۰ | مقابله با استرس | توانایی شناسایی عوامل استرس‌زا و کنترل و کاهش تأثیر آن‌ها بر زندگی. |

فعالیت در خانه صفحه 16 تفکر هفتم

نیوتن در سال ۱۶۴۳ در یک روستای کوچک به نام ولستروپ در انگلستان به دنیا آمد. بیشتر مردم او را با کشف نیروی جاذبه می‌شناسند. جالب است بدانید که او در دوران مدرسه دانش‌آموز ضعیفی به شمار می‌رفت و شرایط خانوادگی سختی نیز داشت. با این حال، از کودکی عاشق ساختن اسباب‌بازی‌های مکانیکی و مدل‌های مختلفی از آسیاب‌های بادی بود.

نیوتن توانست با کمک ریاضیات پیشرفته‌ای که خودش توسعه داد – به نام حسابان – نظریه جاذبه را به شکلی دقیق و کامل ارائه دهد. این شاخه از ریاضیات، که از مفاهیمی مانند قضیه دوجمله‌ای و سری‌های نامتناهی به وجود آمد، به او امکان محاسبه دقیق مساحت زیر منحنی‌ها و همچنین میزان تغییرات آن‌ها را می‌داد.

او همچنین توانست دلیل علمی پدیده جزر و مد را توضیح دهد و ثابت کند که این اتفاق بر اثر کشش گرانشی میان ماه، خورشید و زمین رخ می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن