جواب کار در کلاس و تمرین صفحه ۱۵ ریاضی ششم

پاسخ تمرین‌های صفحه ۱۵ ریاضی پایه ششم

**کار در کلاس:**

1. برای حل این سوال، باید ابتدا صورت و مخرج کسرها را به گونه‌ای تغییر دهیم که مخرج همه‌ی آن‌ها یکسان شود. این کار مقایسه و مرتب کردن آن‌ها را آسان‌تر می‌کند.
پس از انجام این کار و نوشتن کسرها با مخرج مشترک، می‌توانیم به راحتی آن‌ها را از کوچک به بزرگ مرتب کنیم.

2. در این قسمت نیز مانند سوال قبل عمل می‌کنیم. کسرهای داده شده را طوری می‌نویسیم که همه مخرج یکسانی داشته باشند. وقتی مخرج‌ها برابر شد، با مقایسه صورت‌ها می‌توانیم کسرها را از بزرگ به کوچک مرتب کنیم.

**تمرین:**

1. برای نشان دادن علامت مناسب (>, < یا =) بین دو کسر، بهترین روش این است که مخرج مشترک بگیریم. یعنی هر دو کسر را طوری بنویسیم که در زیر خط کسر (مخرج) عدد یکسانی داشته باشند. سپس فقط کافی است اعداد بالا (صورت) را با هم مقایسه کنیم. کسری که صورت بزرگ‌تری دارد، خودش نیز بزرگ‌تر است. 2. در این سوال باید کسرها را با هم مقایسه و سپس آن‌ها را مرتب کنیم. * برای قسمت الف: ابتدا کسرها را با مخرج مشترک می‌نویسیم و سپس از کوچک‌ترین به بزرگ‌ترین می‌چینیم. * برای قسمت ب: مانند قبل عمل می‌کنیم، اما این بار کسرها را از بزرگ‌ترین به کوچک‌ترین مرتب می‌کنیم. 3. این سوال از شما می‌خواهد که با توجه به شکل‌های داده شده، کسر مربوط به قسمت رنگی را بنویسید و سپس کسرها را با هم مقایسه کنید. با نگاه کردن به شکل‌ها می‌توان فهمید که کدام قسمت رنگی بزرگ‌تر است و در نتیجه کسر بزرگ‌تر کدام است. 4. در این تمرین باید جای خالی را با عدد مناسب پر کنید تا عبارت یا تساوی برقرار شود. برای این کار باید به رابطه‌ی بین صورت و مخرج کسرها دقت کنید. 5. این سوال یک مسئله است. باید با دقت متن را بخوانید و اطلاعات داده شده را استخراج کنید. سپس با استفاده از مقایسه کسرها (همان‌طور که در سوالات قبل یاد گرفتید) مشخص کنید کدام یک از دوستان بخش بیشتری از مسیر را پیاده رفته است.

جواب کار در کلاس و تمرین صفحه ۱۵ ریاضی ششم

**عنوان درس: بخش سوم – بخش‌پذیری**
**نوع محتوا: یادگیری گام‌به‌گام**
**پایه: ششم دبستان**

در این درس با مفهوم بخش‌پذیری آشنا می‌شویم. بخش‌پذیری به این معناست که وقتی یک عدد را به عدد دیگری تقسیم می‌کنیم، اگر باقیمانده صفر شود، می‌گوییم عدد اول بر عدد دوم بخش‌پذیر است.

برای مثال، عدد ۱۰ بر ۵ بخش‌پذیر است چون وقتی ۱۰ را بر ۵ تقسیم می‌کنیم، باقیمانده صفر می‌شود. اما عدد ۱۰ بر ۳ بخش‌پذیر نیست چون باقیمانده تقسیم آن بر ۳، یک می‌شود.

در این درس، روش‌های تشخیص بخش‌پذیری اعداد بر ۲، ۳، ۵، ۶، ۹ و ۱۰ را یاد می‌گیریم. این قوانین به ما کمک می‌کنند تا بدون انجام تقسیم طولانی، بتوانیم سریع تشخیص دهیم که یک عدد بر عدد دیگر بخش‌پذیر است یا خیر.

مثلاً:
– یک عدد بر ۲ بخش‌پذیر است اگر رقم یکان آن زوج باشد (۰، ۲، ۴، ۶، ۸).
– یک عدد بر ۳ بخش‌پذیر است اگر مجموع رقم‌های آن بر ۳ بخش‌پذیر باشد.
– یک عدد بر ۵ بخش‌پذیر است اگر رقم یکان آن ۰ یا ۵ باشد.

با یادگیری این قوانین، می‌توانیم مسائل ریاضی را سریع‌تر و راحت‌تر حل کنیم.

گام به گام ریاضی ششم صفحه 15 با جواب

در این قسمت پاسخ‌های تمرین صفحه ۱۵ کتاب ریاضی پایه ششم را برای شما آماده کرده‌ایم.
در پایان این بخش می‌توانید دیدگاه و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.
همچنین پیشنهاد می‌کنیم حتماً از مطالب فصل اول ریاضی ششم نیز دیدن کنید.

کار در کلاس صفحه ۱۵ ریاضی ششم

اعدادی را که بر ۳ تقسیم می‌شوند، مشخص کنید و دور آن‌ها خط بکشید.

1- دور اعدادی که بر 3 بخش‌پذیرند خط بکشید.

آیا تمام عددهایی که علامت زدید بر ۹ هم تقسیم می‌شوند؟
پاسخ: نه

دور عددهایی که بر ۹ تقسیم می‌شوند، یک خط بکشید.

جواب کار در کلاس صفحه 15 ریاضی ششم

آیا عددی وجود دارد که دور آن را خط کشیده باشید و نتوان آن را بر ۳ تقسیم کرد؟
پاسخ: نه، هر دو عدد بر ۳ بخش‌پذیر هستند.

از پرسش‌های اول و دوم چه نتیجه‌ای می‌توان گرفت؟
پاسخ: این نتیجه به دست می‌آید که هر عددی که بر ۹ بخش‌پذیر باشد، بر ۳ نیز بخش‌پذیر است؛ اما هر عددی که بر ۳ بخش‌پذیر باشد، لزوماً بر ۹ بخش‌پذیر نیست.

درون 🟥 عددی قرار دهید به طوری که:
الف) عدد به دست آمده بر ۳ بخش‌پذیر باشد.
ب) عدد به دست آمده هم بر ۲ و هم بر ۳ بخش‌پذیر باشد.

اعداد حاصل بر 3 بخش‌پذیر باشند.

در این تمرین باید عددی را انتخاب کنید که بتوان آن را به هر دو عدد ۲ و ۳ تقسیم کرد، و همچنین بر ۶ نیز بخش‌پذیر باشد.

– آیا اعدادی که به دست می‌آورید بر ۶ هم تقسیم می‌شوند؟ با انجام عمل تقسیم، این موضوع را بررسی کنید.
پاسخ: بله

تمرین صفحه ۱۵ ریاضی ششم

در یک کلاس درس، ۲۵ دانش‌آموز حضور دارند. معلم می‌خواهد آن‌ها را به گروه‌هایی تقسیم کند که تعداد اعضای هر گروه برابر باشد و هیچ دانش‌آموزی تنها نماند.
پاسخ: گروه‌های ۵ نفره

– اگر تعداد دانش‌آموزان کلاس ۳۰ نفر باشد، معلم می‌تواند آن‌ها را در گروه‌های زیر دسته‌بندی کند:
پاسخ: گروه‌های ۲ نفره، ۳ نفره، ۵ نفره، ۶ نفره، ۱۰ نفره و ۱۵ نفره

– اگر تعداد دانش‌آموزان کلاس بین ۲۰ تا ۳۰ نفر باشد، در چه صورتی نمی‌توان آن‌ها را به گروه‌های ۲، ۳، ۵ یا ۹ نفره تقسیم کرد؟
پاسخ: وقتی تعداد دانش‌آموزان ۲۳ یا ۲۹ نفر باشد. (چون این اعداد بر ۲، ۳، ۵ و ۹ بخش‌پذیر نیستند)

اعدادی که بر ۲ بخش‌پذیرند را مشخص کنید.

دور اعدادی که بر 2 بخش‌پذیرند خط بکشید.

اعدادی را که بر ۹ تقسیم می‌شوند، مشخص کنید و دور آن‌ها خط بکشید.

دور اعدادی که بر 9 بخش‌پذیرند خط بکشید.

۴- با توجه به شرایط خواسته شده، عدد مناسب را در جای خالی بنویسید.

الف) عددی که بر ۵ بخش‌پذیر باشد.
پاسخ: [۳۱۵]

ب) عددی بین ۴۰ تا ۶۰ که بر ۳ بخش‌پذیر باشد.
پاسخ: [۴۲]

پ) عددی که بر ۳ بخش‌پذیر باشد.
پاسخ: [۲۱]

ت) عددی که بر هیچ‌یک از اعداد ۲، ۳، ۵ و ۹ بخش‌پذیر نباشد.
پاسخ: [۷۱]

۵- مادر ریحانه به مناسبت روز بیست و هشتم ماه صفر (سالروز رحلت پیامبر اکرم (ص)) می‌خواهد شله‌زرد نذری بپزد. او برای ریختن ۳۵ لیتر آب در دیگ، باید از کدام پیمانه استفاده کند: ۲ لیتری یا ۵ لیتری؟
پاسخ: پیمانه ۵ لیتری (چون ۳۵ عددی فرد است و با پیمانه ۲ لیتری نمی‌توان آن را اندازه گرفت).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن