جواب تمرین صفحه ۲۰ و ۲۱ ریاضی ششم

پاسخ فعالیت‌های صفحات ۲۰ و ۲۱ کتاب ریاضی پایه ششم

**پاسخ سوالات صفحه ۲۰:**

**فعالیت ۱:**
در این قسمت، با استفاده از شکل‌های داده شده، می‌توانیم ببینیم که هر کدام از کسرها نشان‌دهنده چه مقدار از شکل کلی هستند. با مقایسه قسمت‌های رنگی می‌توان به پاسخ صحیح رسید.

**فعالیت ۲:**
در این تمرین باید کسرها را با هم مقایسه کنیم. برای این کار می‌توانیم از روش مخرج مشترک گرفتن استفاده کنیم یا اینکه کسرها را به صورت عدد اعشاری بنویسیم تا مقایسه آن‌ها ساده‌تر شود.

**فعالیت ۳:**
در این بخش باید کسرها را به ساده‌ترین شکل ممکن بنویسیم. برای ساده کردن یک کسر، صورت و مخرج آن را به بزرگ‌ترین عددی که هر دو بر آن بخش‌پذیر هستند، تقسیم می‌کنیم.

**پاسخ سوالات صفحه ۲۱:**

**فعالیت ۱:**
در این قسمت با کمک شکل‌های مختلف، مفهوم جمع و تفریق کسرها را یاد می‌گیریم. وقتی مخرج کسرها برابر باشد، فقط صورت‌ها را با هم جمع یا از هم کم می‌کنیم و مخرج ثابت می‌ماند.

**فعالیت ۲:**
اگر مخرج کسرها با هم برابر نباشد، ابتدا باید مخرج مشترک برای آن‌ها پیدا کنیم. سپس هر کسر را به شکلی تبدیل می‌کنیم که مخرجش برابر با مخرج مشترک باشد. بعد از این کار، می‌توانیم صورت‌ها را با هم جمع یا از هم کم کنیم.

**فعالیت ۳:**
در این بخش، مسائل کلامی مطرح شده است. برای حل این مسائل، باید مسئله را با دقت بخوانیم، اطلاعات مهم را از آن استخراج کنیم و سپس با استفاده از جمع یا تفریق کسرها، جواب را به دست آوریم.

جواب تمرین صفحه ۲۰ و ۲۱ ریاضی ششم

**عنوان درس: فصل اول | موضوع: یادگیری مرحله‌به‌مرحله | پایه ششم دبستان**

در این بخش، می‌خواهیم درس اول را با هم به‌صورت گام‌به‌گام و ساده یاد بگیریم. هدف این است که مطالب را به زبانی روشن و قابل درک برای همه دانش‌آموزان بیان کنیم.

در هر قسمت، ابتدا موضوع اصلی را مرور می‌کنیم، سپس به توضیح نکات کلیدی می‌پردازیم. سعی می‌کنیم با مثال‌های ساده و روزمره، مفاهیم را شفاف‌تر کنیم تا برایتان ملموس‌تر شود.

در پایان هر بخش نیز تمرین‌های کوتاهی قرار داده شده تا بتوانید آنچه را که فراگرفته‌اید، محک بزنید و بهتر در ذهن خود تثبیت کنید. یادتان باشد که پیشرفت در یادگیری، مانند راه رفتن است؛ آرام و پیوسته، اما مطمئن.

گام به گام ریاضی ششم صفحه 20 و 21 با جواب

در این قسمت پاسخ‌های تمرین‌های صفحات ۲۰ و ۲۱ کتاب ریاضی پایه ششم را برای شما قرار داده‌ایم. در پایان این بخش می‌توانید دیدگاه و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید. همچنین توصیه می‌کنیم برای مطالعه مطالب بیشتر، از بخش مربوط به فصل اول ریاضی ششم نیز بازدید کنید.

جواب تمرین صفحه ۲۰ ریاضی ششم

شکل بعدی در این الگو را رسم کنید. سپس رابطه بین تعداد چوب کبریت های به کار رفته و شماره هر شکل را پیدا کرده و بنویسید.

جواب تمرین صفحه ۲۰ ریاضی ششم

ب) یک نمودار بکشید که ارتباط بین تعداد تصاویر و شماره‌ی هر تصویر را به این شکل نشان دهد.

۲- الف) دور عددهایی که بر ۳ تقسیم می‌شوند، یک خط بکشید.

جواب تمرین صفحه ۲۰ ریاضی ششم

اعدادی را که هم بر دو و هم بر پنج تقسیم می‌شوند، مشخص کنید.

جواب تمرین صفحه ۲۰ ریاضی ششم

جواب صفحه ۲۱ ریاضی ششم

پ) سه عدد کمتر از ۵۰ را نام ببرید که بر ۲، ۳ و ۵ بخش‌پذیر نباشند.
پاسخ: ۱۱ – ۲۳ – ۳۱

ت) آیا عدد ۶۷۵ بر ۹ بخش‌پذیر است؟ دلیل خود را بیان کنید.
پاسخ: بله، چون مجموع رقم‌های آن (۱۸) بر ۹ بخش‌پذیر است.

۳- مشخص کنید هر یک از جملات زیر درست است یا نادرست و دلیل آن را توضیح دهید.
الف) عدد ۱۲۳ بر ۲ بخش‌پذیر است چون جمع رقم‌هایش (۶) بر ۲ بخش‌پذیر است.
❌ نادرست. عددی بر ۲ بخش‌پذیر است که رقم یکان آن زوج باشد. رقم یکان این عدد فرد است، پس بر ۲ بخش‌پذیر نیست.

ب) عدد ۷۶ بر ۳ بخش‌پذیر است چون رقم یکانش بر ۳ بخش‌پذیر است.
❌ نادرست. عددی بر ۳ بخش‌پذیر است که مجموع رقم‌هایش بر ۳ بخش‌پذیر باشد. مجموع رقم‌های این عدد ۱۳ است که بر ۳ بخش‌پذیر نیست.

پ) کوچک‌ترین عدد سه‌رقمی بخش‌پذیر بر ۹ که رقم‌هایش تکراری نباشند، عدد ۱۰۸ است.
✅ درست است، زیرا هم مجموع رقم‌هایش بر ۹ بخش‌پذیر است و هم کوچک‌ترین عدد ممکن با این شرایط است.

۴- یک جدول از اعداد ۱ تا ۱۰۰ رسم کنید و اعداد بخش‌پذیر بر ۲، ۳، ۵ و ۹ را با رنگ‌های مختلف مشخص کنید. چه رابطه‌ای بین آن‌ها می‌بینید؟
پاسخ: همه این اعداد با فاصله‌های مشخصی تکرار می‌شوند.
بعضی از خانه‌های جدول بیش از یک بار رنگ می‌خورند، یعنی بر چند عدد از این اعداد بخش‌پذیر هستند.
رنگ‌آمیزی جدول را خودتان انجام دهید.

جدول اعداد ۱ تا ۱۰۰

۵- عدد چهل و نه میلیون و هشتصد و هفت را به صورت عددی بنویسید.
پاسخ: ۴۹۰۰۰۸۰۷

– این عدد را به شکل گسترده نشان دهید.
پاسخ:
۴۰,۰۰۰,۰۰۰ + ۹,۰۰۰,۰۰۰ + ۸۰۰ + ۷

– رقم دهگان هزار این عدد کدام است؟
پاسخ: ۰

– این عدد به چهل و نه میلیون نزدیک‌تر است یا به پنجاه میلیون؟
پاسخ: چهل و نه میلیون

– اگر عدد را در ۱۰۰ ضرب کنیم، ارزش مکانی رقم ۹ چطور تغییر می‌کند؟
پاسخ: از جایگاه یکان میلیون به جایگاه صدگان میلیون تغییر می‌کند.

عدد چهل و نه میلیون و هشتصد و هفت را به رقم بنویسید.

برداشت برنج در استان‌های گیلان و مازندران در سال جاری، ۶ میلیون و هفتصد و سه هزار و چهارصد کیلوگرم بوده است. اگر این دو استان ۹۲۱ هزار کیلوگرم از این برنج را خودشان مصرف کنند، چه مقدار برای فرستادن به دیگر شهرهای کشور باقی می‌ماند؟

با توجه به نقطه شروع (صفر) و جهت‌های مثبت و منفی روی هر شکل، عدد صحیحی که هر عقربه نشان می‌دهد را بنویسید.

جواب صفحه ۲۱ ریاضی ششم جواب صفحه ۲۱ ریاضی ششم جواب صفحه ۲۱ ریاضی ششم جواب صفحه ۲۱ ریاضی ششم

مقایسه کنید و علامت درست را بین آن‌ها قرار دهید.

جواب صفحه ۲۱ ریاضی ششم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن