جواب درس دوم ۲ نگارش دهم / صفحه ۳۳ , ۳۴ , ۳۵ , ۳۶ , ۳۷ و ۳۸
**پاسخ تمرینهای درس دوم کتاب نگارش پایه دهم**
**(صفحات ۳۳ تا ۳۸)**
**صفحه ۳۳:**
**فعالیت شماره ۱: نوشتن خلاقانه**
در این بخش باید با استفاده از کلماتی که معلم داده است، یک بیت شعر ساده یا یک جمله زیبا بنویسید. هدف این است که بتوانید با کلمات، تصویرسازی کنید و احساسات خود را بیان کنید. برای مثال، اگر کلماتی مانند «باران»، «شب» و «چراغ» داده شده، میتوانید بنویسید: «در شب تاریک، باران میبارید و نور چراغ، راه را به من نشان میداد.»
—
**صفحه ۳۴:**
**فعالیت شماره ۲: درک متن**
در این قسمت، یک متن کوتاه به شما داده میشود و سپس سوالاتی درباره آن مطرح میگردد. شما باید با دقت متن را بخوانید و با توجه به آنچه فهمیدهاید، به سوالات پاسخ دهید. این کار به شما کمک میکند تا مفهوم اصلی متن را بهتر درک کنید.
—
**صفحه ۳۵:**
**فعالیت شماره ۳: واژهسازی**
در این تمرین، باید کلمات جدیدی را از ریشههای مشخص شده بسازید. این کار به گسترش دایره لغات شما کمک زیادی میکند. برای مثال، از ریشه «نور» میتوان کلمات «نورانی»، «منور» و «نوروز» را ساخت.
**فعالیت شماره ۴: نگارش**
در این بخش، یک موضوع ساده به شما داده میشود و باید یک یا دو پاراگراف درباره آن بنویسید. موضوعات معمولاً درباره تجربیات شخصی، طبیعت یا مسائل اجتماعی است. سعی کنید جملات شما روشن و مرتبط با موضوع باشد.
—
**صفحه ۳۶:**
**فعالیت شماره ۵: ویرایش**
یک متن شامل چندین اشتباه املایی یا نگارشی به شما داده میشود. شما باید این متن را با دقت بخوانید، اشتباهات را پیدا کنید و آن را به شکل درست بازنویسی کنید. این تمرین به شما کمک میکند تا در نوشتههای خود دقیقتر شوید.
—
**صفحه ۳۷:**
**فعالیت شماره ۶: درست و نادرست**
در این بخش، جملاتی به شما داده میشود و شما باید مشخص کنید که از نظر دستوری و معنایی کدام یک درست و کدام یک نادرست هستند. این کار به درک بهتر شما از ساختار زبان کمک میکند.
—
**صفحه ۳۸:**
**فعالیت شماره ۷: تکمیل متن**
متنی به شما داده میشود که در آن برخی از کلمات یا عبارات حذف شدهاند. شما باید با توجه به مفهوم کلی متن، جاهای خالی را با کلمات مناسب پر کنید. این تمرین، درک مطلب و دایره لغات شما را تقویت میکند.
**فعالیت شماره ۸: نوشتن پایانی**
در آخرین بخش، از شما خواسته میشود درباره یک سوال فکر کنید و پاسخ خود را در چند خط بنویسید. این سوال معمولاً درباره موضوعی است که در طول درس با آن آشنا شدهاید. هدف، بیان نظر شخصی و تقویت مهارت نوشتاری شماست.

عنوان درس: درس دوم – تمرین نوشتن | موضوع: آموزش مرحله به مرحله | مقطع: دهم ریاضی، تجربی و انسانی
گام به گام درس دوم نگارش دهم
انتخاب آسان صفحهها:
راهنمای کامل درس دوم نگارش پایه دهم
پاسخ تمرینهای صفحههای ۳۳، ۳۴ و ۳۵ نگارش دهم
پاسخ سوالات صفحه ۳۶ درس دوم نگارش دهم
پاسخ صفحه ۳۷ درس دوم نگارش دهم
پاسخ بخش مثلنویسی صفحه ۳۸ نگارش دهم
راهنمای نگارش پایه دهم / در این قسمت پاسخ همه فعالیتها و پرسشهای درس دوم کتاب نگارش پایه دهم برای شما گردآوری شده است. شما میتوانید پاسخ صفحههای ۳۳، ۳۴، ۳۵، ۳۶، ۳۷ و ۳۸ را در این بخش از سایت همگام درس ببینید.
جواب کارگاه نوشتن صفحه ۳۳ و ۳۴ و ۳۵ نگارش دهم
متنهای زیر را مطالعه کنید و نوع فضایی که در آنها حاکم است (عینی یا ذهنی) را مشخص کرده و دلیل خود را توضیح دهید.
متن اول:
پاسخ: فضای این نوشته عینی است، زیرا به توصیف چیزهایی مانند قفس و تنبلی پرداخته است.
متن دوم:
پاسخ: فضای این نوشته عینی است، زیرا دربارهی چیزهای ملموسی مانند ماشین، کلاغ، همسایه و دانههای باران صحبت شده است.
متن سوم:
پاسخ: فضای این نوشته عینی است، زیرا شامل توصیفاتی مانند نردههای کوچه و موارد مشابه است.
متن چهارم:
پاسخ: فضای این نوشته ذهنی است، زیرا نویسنده درگیر افکار و تخیلات خود شده است.
جواب صفحه ۳۶ درس دوم نگارش دهم
موضوع: مادر
مادر فقط یک واژه ساده نیست. وقتی نامش را میبری، گویی طعم محبت و مهربانی را روی زبانت حس میکنی. انگار خداوند همهٔ مهربانیها و از خودگذشتگیهای جهان را در یک کلمه گرد آورده است.
مادر، تنها همراهی است که بعد از خدا میتوان با اطمینان به او تکیه کرد. او تنها کسی است که در تمام زندگی مراقب من بوده و حتی یک لحظه هم مرا فراموش نکرده است.
در روزهای شاد، با خندههایم خندیده و در لحظههای غم، همراه من گریسته. وقتی بیمار شدم، تا صبح کنارم ماند و از استراحت خود گذشت.
مادر فرشتهای بیبال است که خداوند او را در قالب انسان به زمین فرستاده تا هرگز تنها نباشیم. فرشتهای که هرگاه گریستم، با دستان پرزحمتش اشکهایم را پاک کرد و مانند پروانه دورم گردید تا رشد کنم و بزرگ شوم.
مادرم، رنجهایی که برایم متحمل شدیدی بیپایان است و من هرگز نمیتوانم خدمتت را جبران کنم؛ اما همیشه میکوشم فرزند خوبی برایت باشم و رویاهایت را تا آنجا که میتوانم، برآورده سازم.
جواب صفحه ۳۷ درس دوم نگارش دهم
نوشتههای دوستان خود را بر اساس معیارهای زیر بررسی و ارزیابی کنید.
جواب مثل نویسی صفحه ۳۸ نگارش دهم
از تو تلاش، از خدا برکت.
**داستان اول: پسر و مادر**
در روزگار قدیم، در یک روستا، زنی با سه فرزند زندگی میکرد: دو بچه کوچک و یک پسر بزرگتر. شوهر این زن فوت کرده بود و تنها منبع درآمدشان، گاو و گوسفندهایی بود که داشتند. اما درآمد حاصل از آنها برای زندگی کافی نبود.
مادر به پسر بزرگش گفت: “پسر عزیزم، لطفاً به شهر برو و برای خودت کاری پیدا کن تا بتوانی مخارج برادر و خواهرهای کوچکت را تأمین کنی. من هم از اینجا با فروش شیر دامها، مقداری پول درمیآورم.”
اما پسر گفت: “مادر، مگر کار کجاست؟ الان همه جا بیکاری است. فرقی بین شهر و روستا نیست.”
یک سال گذشت و ناگهان بیماری به دامهایشان افتاد و تمام گاو و گوسفندها مردند. این بار، پسر به اجبار و با اصرار مادر، راهی شهر شد تا شغلی پیدا کند.
در شهر، او با سختی بسیار به دنبال کار گشت تا اینکه بالاخره پس از چند روز، کار خوبی با درآمد مناسب پیدا کرد. او یک ماه کامل کار کرد، پولش را جمع کرد و نزد مادرش به روستا بازگشت و تمام درآمدش را به او داد.
مادر از خوشحالی گفت: “پسرم، میخواهم نصیحتی به تو بکنم که تا آخر عمرت به آن عمل کنی: تا زمانی که تو خودت نخواهی و دنبال کار نروی، کار به سراغت نمیآید.”
در اینجا یاد آن ضربالمثل معروف افتاد که میگوید: از تو حرکت، از خدا برکت. تو باید تلاش کنی و مطمئن باش که خداوند کمکات میکند. آب اگر در یک جا بماند، میگندد.
**داستان دوم: مرد و همسرش**
مرد از روی چهارپایه پایین میآید. نفس کشیدن برایش دشوار است. با دست کمرش را میگیرد و ناله میکند. خودش را روی مبل کهنه و فرسودهای پرتاب میکند. صدای شکستن فنرهای مبل بلند میشود. همسرش مشغول خیاطی است. چشمهایش را تنگ کرده و با نظم مشغول دوختن است.
مرد با صدای بلندی آه میکشد. زن به او نگاه میکند و میگوید: “الان دیگر وقت ناله کردن نیست.”
مرد با ناراحتی دهانش را کج میکند و از روی مبل بلند میشود. سرفه میکند، قرصهایش را برمیدارد و با آب قورت میدهد. سپس به دیوار خیره میشود؛ به مدالهایی که روی دیوار آویزان است و روزگاری بر سینه او میدرخشیدند.
چهرهاش در هم میرود. به بیرون پنجره نگاه میکند. ناگهان با حالتی شادمانه نفسش را به حبس میاندازد و فریاد میزند: “احمد! این احمد است! احمد دهقان. یادت میآید؟”
زن با سر اشاره میکند که نه. مرد ادامه میدهد: “همان که با هم به مسابقات چین رفتیم. من مقام اول را آوردم و او سوم شد.”
“پسر بامزهای بود. در هر مسابقهای، گوشش آسیب میدید.” زن میپرسد: “که چی؟”
مرد جواب میدهد: “همین الان او را دیدم که وارد یک مغازه شد. اصلاً هم تغییر نکرده. بعد از سیوچند سال، هنوز سرحال و قبراق است. به نظر میرسد الان یک مربی بسیار موفق شده. اما همه میگفتند من از او بهتر بودم. او هم خوب بود، اما زیاد اهل تمرین و تکنیک نبود. انگار زندگی با او بسیار مهربان بوده.”
مرد دوباره ناله میکند و از درد کمر، خودش را روی مبل میاندازد. شدیداً سرفه میکند. اسپری تنفسیاش را برمیدارد و بعد از استفاده، کمی نفسش آرام میگیرد.
زن با لبخندی مسخرهآمیز میگوید: “آب که یکجا بماند، میگندد. تو که دیگر هیچ کاری نمیکنی. سی سال است که هیچ فعالیتی نداشتهای. فقط خوردن و خوابیدن است. حالا مقایسه کن زندگی ما را با زندگی او. دیگر جای تعجب ندارد.”
مرد از درد خم میشود و روی مبل به خود میپیچد…
**ضربالمثلها و مفهوم آنها:**
* **کار نیکو کردن از پر کردن است.**
**مفهوم:** برای رسیدن به هدف و جایگاهی که میخواهی، باید پشتکار و تلاش مستمر داشته باشی.
* **معنی ضربالمثل “باد آورده را باد میبرد”**
**مفهوم:** هر دارایی و ثروتی که بدون زحمت و رنج به دست بیاید، به آسانی و بدون effort از دست میرود.
* **تو نیکی می کن و در دجله انداز**
**مفهوم:** نتیجه نیکیهایی که انجام میدهی، در نهایت به خودت بازمیگردد.