جواب فعالیت زمان را چگونه مدیریت کنیم تفکر هفتم ؛ ۴۵ ، ۴۶ ، ۴۷ ، ۴۸ و ۴۹
**پاسخ فعالیتهای بخش دوم تفکر هفتم: مدیریت زمان**
**صفحه ۴۵:**
**فعالیت اول: زمان خود را چگونه میگذرانید؟**
در این فعالیت باید ببینید در یک روز معمولی چطور وقت خود را صرف میکنید. کارهایی مثل خوابیدن، درس خواندن، بازی کردن، کمک در خانه و استراحت را یادداشت کنید. این کار به شما کمک میکند بفهمید وقتتان کجا میرود و چطور میتوانید بهتر از آن استفاده کنید.
**صفحه ۴۶:**
**فعالیت دوم: کارهای مهم و فوری**
در این بخش باید کارهای خود را به دو دسته تقسیم کنید:
* **کارهای مهم:** کارهایی که برای هدفهای شما ضروری هستند، مثل درس خواندن و انجام تکالیف.
* **کارهای فوری:** کارهایی که باید همین حالا انجام شوند، مثل یک امتحان ناگهانی.
سپس باید ببینید چطور میتوانید برای کارهای مهم برنامهریزی کنید تا به کارهای فوری و اضطراری تبدیل نشوند.
**صفحه ۴۷:**
**فعالیت سوم: برنامهریزی برای فردا**
در اینجا باید برای روز بعد خود یک برنامه ساده بنویسید. سعی کنید زمانهای مشخصی را برای کارهای مهم مثل مطالعه، استراحت و سرگرمی در نظر بگیرید. داشتن یک برنامه به شما کمک میکند وقت خود را هدر ندهید و همه کارهای لازم را انجام دهید.
**صفحه ۴۸:**
**فعالیت چهارم: وقتهای تلفشده**
در این فعالیت، باید ببینید چه مواقعی از روز را بیهدف و بدون انجام کار مفیدی میگذرانید. مثلاً زمانی که زیاد در فضای مجازی میچرخید یا بدون برنامه تلویزیون نگاه میکنید. با پیدا کردن این وقتهای تلفشده، میتوانید آنها را برای کارهای بهتر و مفیدتری استفاده کنید.
**صفحه ۴۹:**
**فعالیت پنجم: هدفهای کوچک**
برای خودتان هدفهای کوچک و کوتاهمدت تعیین کنید. مثلاً “تا پایان هفته این فصل از کتاب را تمام کنم”. وقتی برای رسیدن به این هدفهای کوچک برنامهریزی کنید، مدیریت زمان برایتان آسانتر میشود و انگیزه بیشتری برای ادامه دادن پیدا میکنید.

**عنوان درس: چطور از وقت خود بهترین استفاده را ببریم**
**موضوع: پاسخ تمرینها**
**پایه: هفتم**
—
**پاسخ فعالیتها:**
**فعالیت ۱: برنامه روزانه من**
در این بخش، از شما خواسته شده برنامه یک روز خود را بنویسید. سعی کنید کارهای روزمره مانند خواب، درس خواندن، بازی، استراحت و کمک در خانه را در برنامه بگنجانید. یادتان باشد زمانی را هم برای کارهای مورد علاقه خود در نظر بگیرید.
**فعالیت ۲: اولویتبندی کارها**
در این تمرین، باید کارهای خود را به دو دسته «مهم و فوری» و «کماهمیتتر» تقسیم کنید. مثلاً انجام تکالیف مدرسه مهم و فوری است، اما تماشای تلویزیون میتواند به زمان دیگری موکول شود.
**فعالیت ۳: هدفگذاری کوچک**
برای خودتان یک هدف کوتاهمدت انتخاب کنید، مثل خواندن یک کتاب در دو هفته. سپس مراحل رسیدن به این هدف را مرحله به مرحله بنویسید. این کار به شما کمک میکند برنامهریزی را به صورت عملی یاد بگیرید.
**فعالیت ۴: عوامل اتلاف وقت**
در این بخش، باید عواملی که وقت شما را هدر میدهند، شناسایی کنید. مثلاً استفاده طولانی از موبایل یا انجام چند کار همزمان بدون برنامهریزی. سعی کنید راهحلهایی برای کاهش این عوامل پیدا کنید.
**فعالیت ۵: برنامه هفتگی**
یک برنامه برای یک هفته خود طراحی کنید. در این برنامه، زمانهای مشخصی برای درس خواندن، ورزش، استراحت و تفریح در نظر بگیرید. برنامهریزی هفتگی به شما کمک میکند تعادل بهتری بین کار و زندگی خود ایجاد کنید.
**نکته پایانی:**
مدیریت زمان به معنای شتابزدگی یا پرکاری نیست، بلکه به معنای استفاده هوشمندانه از وقت است. با تمرین این روشها، میتوانید هم به درس خود برسید و هم از اوقات فراغت لذت ببرید.
جواب فعالیت های بخش 2 تفکر هفتم(زمان را چگونه مدیریت کنیم)
پاسخ تمرینهای بخش دوم: مدیریت زمان
درس تفکر و سبک زندگی پایه هفتم
**فعالیت صفحه ۴۵ – مطالعه و یادگیری**
* **تعریف مدیریت زمان:** مدیریت زمان به این معناست که ما برای کارهای روزانهمان برنامهریزی کنیم و وقت خود را به گونهای تقسیمبندی کنیم که بتوانیم همه کارهای ضروری و مهم را به موقع و بدون عجله انجام دهیم.
* **فواید مدیریت زمان:**
* باعث میشود کارهایمان را سریعتر و بهتر انجام دهیم.
* از وقتهای خالی بهتر استفاده میکنیم.
* استرس و نگرانی ما کمتر میشود.
* فرصت کافی برای درس خواندن، استراحت و تفریح پیدا میکنیم.
**فعالیت صفحه ۴۶**
* **کاربرگ «برنامه روزانه من»:** در این بخش باید یک برنامه روزانه برای خودت بنویسی. سعی کن در برنامهات زمانهای مشخصی برای این کارها در نظر بگیری:
* خواب و استراحت
* خوردن صبحانه، ناهار و شام
* رفت و آمد به مدرسه
* انجام تکالیف درسی
* مطالعه و درس خواندن
* شرکت در کلاسهای فوق برنامه (اگر داری)
* کمک در کارهای خانه
* تفریح و بازی
* وقت آزاد
**فعالیت ۲ صفحه ۴۶**
* **مقایسه برنامهها:** پس از نوشتن برنامه، آن را با برنامه دوستانت مقایسه کن. ببین چه قسمتهایی شبیه هم هستند و چه قسمتهایی متفاوت. این کار به تو کمک میکند ایدههای خوبی برای بهتر کردن برنامه خودت پیدا کنی.
**فعالیت صفحه ۴۷**
* **کاربرگ «مدیریت وقت در خانه»:** در این بخش باید فکر کنی و بنویسی که چطور میتوانی در خانه وقتت را بهتر مدیریت کنی. برای مثال:
* کارهایت را اولویتبندی کنی (اول کارهای مهم و ضروری را انجام بدهی).
* کارهای مشابه را پشت سر هم انجام بدهی تا وقت کمتری از دست برود.
* از وقتهای مرده (مثل زمان رفت و آمد) برای کارهای کوچک (مثل مرور درسها) استفاده کنی.
**فعالیت ۳ صفحه ۴۸**
* **موانع مدیریت زمان:** درباره چیزهایی که باعث میشوند نتوانیم از وقت خود خوب استفاده کنیم فکر کن. برای مثال:
* برنامه ریزی نکردن
* پشت گوش انداختن کارها
* سردرگمی و ندانستن اولویت کارها
* انجام چند کار به طور همزمان
* حواسپرتی (مثل استفاده زیاد از موبایل و فضای مجازی)
* سپس راهحلی برای هر کدام از این موانع پیشنهاد بده. مثلاً برای مقابله با حواسپرتی، میتوانی هنگام درس خواندن موبایلت را روی حالت سکوت بگذاری.
**فعالیت در خانه صفحه ۴۹**
* **تهیه گزارش:** از تو خواسته شده که برنامه مدیریت زمان خودت را برای یک روز اجرا کنی و نتیجه آن را به کلاس گزارش بدهی. در این گزارش بنویس:
* آیا توانستی طبق برنامه پیش بروی؟
* رعایت کردن برنامه سخت بود یا آسان؟
* بعد از اجرای برنامه، چه احساسی داشتی؟ (آرامش بیشتر، استرس کمتر و…)
* چه قسمتهایی از برنامه را دوست داشتی و چه قسمتهایی نیاز به تغییر دارد؟
جواب فعالیت صفحه 45 مطالعه و یادگیری تفکر هفتم
**فعالیت اول: گفتوگوی گروهی**
این بخش شامل دو حدیث از پیامبر اکرم، حضرت محمد (صلیاللهعلیهوآله) و امام علی (علیهالسلام) درباره ارزش زمان است. پس از خواندن آنها، به پرسشهای مطرح شده پاسخ دهید.
پیامبر اسلام (صلیاللهعلیهوآله) میفرماید:
**دربارهی عمر خود بخیل تر از پول وثروت خود باش. (بحارالانوار، جلد 77، ص 78)**
امام علی (علیهالسلام) در نهجالبلاغه میفرماید:
**وقت چون ابر میگذرد، فرصت های خیر را دریابید. (نهجالبلاغه، حکمت 20)**
جواب صفحه 46 تفکر هفتم
۱. چرا زمان و عمر ما از پول و دارایی مهمتر است؟
پاسخ: چون با پول نمیتوانیم زمان از دست رفته را برگردانیم یا به عمرمان اضافه کنیم. اما اگر زمان داشته باشیم، میتوانیم با تلاش، پول و دارایی به دست بیاوریم. عمر ما دائم در حال گذر است و لحظههایی که میروند، هرگز برنمیگردند؛ اما اگر پول خرج کنیم، امکان دارد دوباره آن را به دست آوریم.
۲. در مورد فرصتهای مهم زندگی که ممکن است از دست برویم، گفتوگو کنید.
پاسخ: فرصتهایی مانند انتخاب شغل مناسب، تشکیل خانواده، تحصیل در رشته مورد علاقه و…

جواب فعالیت 2 صفحه 46 تفکر و سبک زندگی هفتم
۱- میخواهید در آینده چه کاره شوید؟ چرا این شغل را انتخاب کردهاید؟
پاسخ: این سؤال به عهده خود شماست. میتوانید شغلهایی مانند دندانپزشکی، معلمی و غیره را انتخاب کنید. دلایل شما میتواند شامل علاقه به درسهایی مانند ریاضی، علوم یا زبان انگلیسی، یا داشتن درآمد خوب و آینده شغلی مناسب باشد.
۲- برای رسیدن به این هدف چه کارهایی باید انجام دهید؟
پاسخ: برای مثال: باید در رشته علوم تجربی انتخاب رشته کنم و برای درس خواندنم برنامهریزی دقیقی داشته باشم.
جواب صفحه 47 تفکر هفتم
برای انجام هر کار چقدر وقت نیاز داریم؟
جواب این است که این مسئله کاملاً به نوع کاری که میخواهیم انجام دهیم بستگی دارد. بعضی از کارها هستند که در مدت زمان کوتاهی تمام میشوند. در مقابل، کارهای دیگری هم وجود دارند که ممکن است ساعتها، روزها یا حتی سالها طول بکشند تا به نتیجه برسیم. به همین دلیل است که ما اهداف خود را به برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت تقسیم میکنیم.
جواب فعالیت 3 صفحه 48 تفکر و سبک زندگی هفتم
با توجه به برنامههایی که برای آینده خود دارم، نمونهای از اهدافم را در سه بازه زمانی مختلف مشخص میکنم:
**هدف بلندمدت:**
دندانپزشک شدن
**هدف میانمدت:**
انتخاب رشته علوم تجربی و قبولی در رشته دندانپزشکی
**هدف کوتاهمدت:**
کسب نمرات عالی در تمام دروس
جواب فعالیت درخانه صفحه 49 تفکر هفتم
برای یک هفته خوب، از قبل برنامهریزی داشته باش
پاسخ: ۱- اول کارهای مهم را مشخص کن و آنها را اولویتبندی کن.
۲- کارهایی که برای رسیدن به اهداف لازم است انجام دهی، بنویس.
۳- برای هر کار، زمانی در روز یا شب، از شنبه تا جمعه در نظر بگیر.
۴- در پایان، نتیجه برنامهات را به کلاس ارائه بده.
اهداف من:
– ورزش منظم
– گرفتن نمرههای بهتر
– حفظ کردن یک شعر
کارهای لازم:
– آماده کردن وسایل ورزشی
– خواندن درسها و انجام تکالیف
– بلند خوانی شعر
زمان انجام کارها:
– ورزش (۲ ساعت در روز)
– درس خواندن (۲ ساعت در روز)
– حفظ شعر (۱۵ دقیقه در روز)