جواب کار در کلاس و فعالیت صفحه ۱۳ و ۱۴ ریاضی ششم

پاسخ تمرین‌های صفحه ۱۳ کتاب ریاضی پایه ششم

**فعالیت صفحه ۱۳**

در این فعالیت، از شما خواسته شده تا با استفاده از شکل‌ها و الگوها، مفهوم کسر را بهتر درک کنید. به هر شکل به عنوان یک واحد کامل نگاه کنید و سپس بخش‌های رنگی شده را به صورت کسر بنویسید.

برای مثال:
– اگر شکلی به ۴ قسمت مساوی تقسیم شده و ۱ قسمت آن رنگی باشد، کسر `۱/۴` را می‌نویسیم.
– اگر شکلی به ۶ قسمت مساوی تقسیم شده و ۳ قسمت آن رنگی باشد، کسر `۳/۶` را می‌نویسیم.

سعی کنید با دقت به هر شکل نگاه کنید، تعداد کل قسمت‌ها و تعداد قسمت‌های رنگی را مشخص کنید و سپس کسر مربوطه را بنویسید.

**کار در کلاس صفحه ۱۳**

در این بخش، تمرین‌هایی برای محاسبه و مقایسه کسرها وجود دارد. شما باید با توجه به شکل‌ها یا سؤال‌های نوشتاری، جواب هر کدام را پیدا کنید.

برای حل این سؤال‌ها:
1. ابتدا مسئله را با دقت بخوانید.
2. اگر شکلی وجود دارد، آن را به دقت بررسی کنید.
3. سپس محاسبات لازم را انجام دهید.
4. در پایان، پاسخ خود را به ساده‌ترین شکل ممکن بنویسید.

به یاد داشته باشید که در بعضی از سؤال‌ها ممکن است لازم باشد کسرها را ساده کنید یا با هم مقایسه کنید. با آرامش و دقت پیش بروید تا به پاسخ صحیح برسید.

جواب کار در کلاس و فعالیت صفحه ۱۳ ریاضی ششم

**عنوان درس: بخش سوم – بخش‌پذیری**
**نوع محتوا: یادگیری گام‌به‌گام**
**مقطع: ششم دبستان**

در این درس با مفهوم بخش‌پذیری آشنا می‌شویم. بخش‌پذیری به این معناست که وقتی یک عدد را به عدد دیگری تقسیم می‌کنیم، باقیمانده تقسیم صفر شود. برای مثال، عدد ۱۰ بر ۵ بخش‌پذیر است چون ۱۰ تقسیم بر ۵ می‌شود ۲ و باقیمانده صفر است.

در زندگی روزمره هم از بخش‌پذیری استفاده می‌کنیم. مثلاً وقتی می‌خواهیم چند شکلات را بین دوستانمان به طور مساوی تقسیم کنیم، باید تعداد شکلات‌ها بر تعداد دوستان بخش‌پذیر باشد تا همه به یک اندازه شکلات بگیرند.

بعضی از عددها قواعد بخش‌پذیری ساده‌ای دارند:
– یک عدد بر ۲ بخش‌پذیر است اگر رقم یکان آن زوج باشد (مثل ۲، ۴، ۶، ۸ یا ۰).
– یک عدد بر ۵ بخش‌پذیر است اگر رقم یکان آن ۰ یا ۵ باشد.
– یک عدد بر ۱۰ بخش‌پذیر است اگر رقم یکان آن ۰ باشد.

با یادگیری این قواعد، می‌توانیم بدون انجام تقسیم طولانی، سریع تشخیص دهیم که یک عدد بر عدد دیگر بخش‌پذیر است یا خیر. این مهارت به ما در حل مسائل ریاضی و حتی برنامه‌ریزی کارهای روزانه کمک می‌کند.

گام به گام ریاضی ششم صفحه 13 با جواب

انتخاب بخش مورد نظر:
حل تمرین صفحه ۱۳ ریاضی ششم
پرسش‌های کلاسی صفحه ۱۳ ریاضی ششم
پاسخ بخش فعالیت صفحه ۱۳ ریاضی ششم
حل تمرینات صفحه ۱۴ ریاضی ششم

در این قسمت پاسخ‌های صفحه ۱۳ کتاب ریاضی پایه ششم ابتدایی قرار داده شده است. در پایان این بخش می‌توانید دیدگاه‌تان را با ما در میان بگذارید. پیشنهاد می‌کنیم از مطالب فصل اول ریاضی ششم نیز بازدید کنید.

کار در کلاس صفحه ۱۳ ریاضی ششم

اعدادی را که بر دو تقسیم می‌شوند، دور آن‌ها یک خط بکشید.

جواب کار در کلاس صفحه 13 ریاضی ششم

اعدادی را که بر ۵ بخش‌پذیر هستند، مشخص کنید و دور آن‌ها خط بکشید.

2- دور اعدادی که بر 5 بخش‌پذیرند، خط بکشید.

با استفاده از کارت‌های اعداد ۹، ۰ و ۵، اعداد سه‌رقمی بسازید که:

الف) بر ۲ بخش‌پذیر باشد:
۹۵۰ — ۵۹۰

ب) بر ۵ بخش‌پذیر باشد:
۹۵۰ — ۹۰۵

پ) بر ۵ بخش‌پذیر باشد، اما بر ۲ بخش‌پذیر نباشد:
۹۰۵

ت) نه بر ۲ بخش‌پذیر باشد و نه بر ۵:
۵۰۹

3- با کارت‌های 9 ، 0 ، 5 عددی سه رقمی بسازید که:

۴- جاهای خالی را کامل کنید.
– بزرگترین عدد سه رقمی که بر ۲ تقسیم می‌شود، عدد ۹۹۸ است.
– کوچکترین عدد سه رقمی که بر ۵ تقسیم می‌شود، عدد ۱۰۰ است.

۵- اعدادی را که هم بر ۲ و هم بر ۵ تقسیم می‌شوند، مشخص کنید.

دور اعدادی که هم بر 2 و هم بر 5 بخش‌پذیرند خط بکشید

– آیا اعدادی که انتخاب کردید بر ۱۰ تقسیم می‌شوند؟
پاسخ: بله

– رقم یکان این اعداد چیست؟
پاسخ: صفر

– آیا می‌توانید عددی مثال بزنید که بر ۱۰ بخش‌پذیر باشد، ولی رقم یکان آن صفر نباشد؟
پاسخ: خیر

۶– چرا اعدادی که بر ۱۰ بخش‌پذیر هستند، همیشه رقم یکانشان صفر است؟
پاسخ: زیرا این اعداد از ترکیب یک یا چند دسته‌ی ۱۰ تایی، ۱۰۰ تایی، ۱۰۰۰ تایی و… تشکیل شده‌اند.

جواب فعالیت صفحه ۱۳ ریاضی ششم

اگر این شکل‌ها نشان‌دهنده کلوچه‌های داخل یک کارتن باشند،
وقتی یک بسته صدتایی از کلوچه‌ها را به سه بخش مساوی تقسیم کنیم،
چه تعداد کلوچه باقی می‌ماند؟

پاسخ: یک عدد

جواب فعالیت صفحه 13 ریاضی ششم

وقتی یک بسته ده‌تایی کلوچه را می‌خواهیم به سه بخش مساوی تقسیم کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟
پاسخ: یک کلوچه اضافه می‌ماند.

جواب فعالیت صفحه 13 ریاضی ششم

پس وقتی هر بسته‌ی صدتایی و ده‌تایی را بر ۳ تقسیم می‌کنیم، باقیمانده برابر با ۱ خواهد بود.

– اگر ۲ بسته‌ی صدتایی را بر ۳ تقسیم کنیم، باقیمانده چقدر است؟
پاسخ: ۲

– حالا اگر ۲ بسته‌ی ده‌تایی را بر ۳ تقسیم کنیم، باقیمانده چقدر می‌شود؟
پاسخ: ۲

– اگر هر بسته‌ی صدتایی کلوچه را به ۹ قسمت مساوی تقسیم کنیم، چند کلوچه باقی می‌ماند؟ با کشیدن یک خط نشان دهید.
پاسخ: یک

جواب فعالیت صفحه 13 ریاضی ششم

وقتی یک بسته ده‌تایی کلوچه را می‌خواهیم به ۹ بخش مساوی تقسیم کنیم، چه اتفاقی می‌افتد؟
پاسخ: یک عدد کلوچه اضافه می‌ماند.

جواب فعالیت صفحه 13 ریاضی ششم

پس وقتی هر دسته صدتایی یا ده‌تایی را بر ۹ تقسیم کنیم، باقیمانده برابر با…۱… خواهد بود.

– اگر ۲ دسته صدتایی را بر ۹ تقسیم کنیم، باقیمانده چقدر می‌شود؟
پاسخ: ۲

– در مورد ۲ دسته ده‌تایی چطور؟
پاسخ: ۲

– اگر ۳ دسته صدتایی را بر ۹ تقسیم کنیم، باقیمانده چند است؟
پاسخ: ۳

– برای ۳ دسته ده‌تایی چطور؟
پاسخ: ۳

جواب صفحه ۱۴ ریاضی ششم

یک چاپخانه قصد دارد ۲۸۲ جلد کتاب را صحافی کند. مدیر چاپخانه می‌خواهد این کتاب‌ها را به طور مساوی بین سه کارگر تقسیم کند. آیا پس از تقسیم، کتابی باقی می‌ماند؟

پاسخ: خیر

جواب صفحه ۱۴ ریاضی ششم 

عدد ۲۸۲ نشان‌دهنده‌ی این است که ۲ تا صدتایی، ۸ تا ده‌تایی و ۲ تا یکی داریم.
با نگاه به شکل، وقتی می‌خواهیم صدتایی‌ها را به سه بخش مساوی تقسیم کنیم، چند کتاب باقی می‌ماند؟
پاسخ: ۲ کتاب
حالا اگر ده‌تایی‌ها را به سه قسمت مساوی تقسیم کنیم، چند کتاب باقی می‌ماند؟
پاسخ: ۸ کتاب
در نهایت، همه‌ی کتاب‌ها به سه بخش مساوی تقسیم شده‌اند به جز:

جواب صفحه ۱۴ ریاضی ششم 

بین اعداد ۲ و ۸ و ۲ که در عدد ۲۸۲ دیده می‌شوند، چه رابطه‌ای وجود دارد؟
پاسخ: اگر این سه رقم را با هم جمع کنیم، حاصل برابر است با مجموع ارقام عدد ۲۸۲.

– آیا راهی آسان برای تشخیص اینکه آیا عدد ۲۸۲ بر ۳ بخش‌پذیر است، می‌شناسید؟
پاسخ:

جواب صفحه ۱۴ ریاضی ششم 

از آنجایی که مجموع ارقام عدد ۲۸۲ بر ۳ بخش پذیر است، پس خود عدد ۲۸۲ نیز بر ۳ بخش پذیر خواهد بود.
آیا هنگام تقسیم کتاب‌ها بین سه نفر برای صحافی، کتابی باقی می‌ماند؟
پاسخ: خیر

حال اگر پس از صحافی بخواهیم کتاب‌ها را به طور مساوی در ۹ جعبه بگذاریم، آیا کتابی اضافه می‌ماند؟
با توجه به محاسبات انجام شده، وقتی صدتایی‌ها را به ۹ قسمت مساوی تقسیم کنیم، ۲ تا باقی می‌ماند و وقتی ده‌تایی‌ها را به ۹ قسمت مساوی تقسیم کنیم، ۸ تا باقی می‌ماند.
پس همه کتاب‌ها به طور مساوی بین ۹ جعبه تقسیم می‌شوند به جز:

جواب صفحه ۱۴ ریاضی ششم 

اگر عدد …۱۲… را بر ۹ تقسیم کنیم، باقیمانده برابر با …۳… خواهد بود. بنابراین، …۳… کتاب باقی می‌ماند.
آیا می‌توان از روشی که برای تشخیص بخش‌پذیری اعداد بر ۳ بیان شد، برای تشخیص بخش‌پذیری بر ۹ هم استفاده کرد؟
پاسخ: بله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن