جواب تمرین صفحه ۶ ریاضی ششم
پاسخ تمرینهای صفحه ۶ کتاب ریاضی پایه ششم
**فعالیت صفحه ۶**
**پاسخ قسمت ۱:**
* مساحت مربع با ضلع ۴ سانتیمتر برابر است با: ۱۶ = ۴ × ۴
* مساحت مربع با ضلع ۵ سانتیمتر برابر است با: ۲۵ = ۵ × ۵
* مساحت مربع با ضلع ۶ سانتیمتر برابر است با: ۳۶ = ۶ × ۶
**پاسخ قسمت ۲:**
* مربعی با مساحت ۴۹، ضلعی به طول ۷ سانتیمتر دارد، زیرا: ۴۹ = ۷ × ۷
* مربعی با مساحت ۶۴، ضلعی به طول ۸ سانتیمتر دارد، زیرا: ۶۴ = ۸ × ۸
**کار در کلاس صفحه ۶**
**پاسخ قسمت ۱:**
* مساحت مربعی با ضلع ۹ سانتیمتر برابر است با: ۸۱ = ۹ × ۹
* مساحت مربعی با ضلع ۱۲ سانتیمتر برابر است با: ۱۴۴ = ۱۲ × ۱۲
* مساحت مربعی با ضلع ۱۵ سانتیمتر برابر است با: ۲۲۵ = ۱۵ × ۱۵
**پاسخ قسمت ۲:**
* مربعی با مساحت ۱۰۰، ضلعی به طول ۱۰ سانتیمتر دارد، زیرا: ۱۰۰ = ۱۰ × ۱۰
* مربعی با مساحت ۱۴۴، ضلعی به طول ۱۲ سانتیمتر دارد، زیرا: ۱۴۴ = ۱۲ × ۱۲
* مربعی با مساحت ۴۰۰، ضلعی به طول ۲۰ سانتیمتر دارد، زیرا: ۴۰۰ = ۲۰ × ۲۰
**تمرین صفحه ۶**
**پاسخ سوال ۱:**
مساحت یک مربع از ضرب کردن طول ضلع در خودش به دست میآید.
**پاسخ سوال ۲:**
* مساحت مربعی با ضلع ۱۱ سانتیمتر: ۱۲۱ = ۱۱ × ۱۱
* مساحت مربعی با ضلع ۲۱ سانتیمتر: ۴۴۱ = ۲۱ × ۲۱
* مساحت مربعی با ضلع ۳۵ سانتیمتر: ۱۲۲۵ = ۳۵ × ۳۵
**پاسخ سوال ۳:**
* مربعی با مساحت ۸۱، ضلعی به طول ۹ سانتیمتر دارد.
* مربعی با مساحت ۱۲۱، ضلعی به طول ۱۱ سانتیمتر دارد.
* مربعی با مساحت ۲۵۶، ضلعی به طول ۱۶ سانتیمتر دارد.
**پاسخ سوال ۴:**
* مربعی با مساحت ۱۶۹، ضلعی به طول ۱۳ سانتیمتر دارد.
* مربعی با مساحت ۳۶۱، ضلعی به طول ۱۹ سانتیمتر دارد.
* مربعی با مساحت ۵۲۹، ضلعی به طول ۲۳ سانتیمتر دارد.
**پاسخ سوال ۵:**
برای محاسبه مساحت یک مربع، باید اندازه یک ضلع آن را داشته باشیم.

در این درس با دنبالههای عددی آشنا میشویم. دنبالههای عددی، مجموعهای از اعداد هستند که با نظم و ترتیب خاصی پشت سر هم قرار گرفتهاند. در این الگوها، هر عدد با یک قاعده مشخص به عدد بعدی مربوط میشود.
برای مثال، به این اعداد نگاه کنید: ۲، ۴، ۶، ۸، ۱۰
در اینجا هر عدد، دو واحد از عدد قبلی بیشتر است. پس قاعده این الگو این است: “عدد قبلی را با جمع کردن عدد ۲ به دست میآوریم.”
گاهی اوقات الگوها شکل دیگری دارند. مانند این: ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰
در این مثال، هر عدد پنج واحد از عدد قبل بزرگتر است. قاعده این الگو این است: “عدد قبلی را با جمع کردن عدد ۵ به دست میآوریم.”
حالا به این الگو دقت کنید: ۱، ۳، ۶، ۱۰، ۱۵
این الگو کمی متفاوت است. برای پیدا کردن عدد بعدی، باید به عدد قبلی، یک عدد بیشتر از دفعه قبل اضافه کنیم. یعنی:
از ۱ به ۳ میرویم (۲ تا اضافه شده)
از ۳ به ۶ میرویم (۳ تا اضافه شده)
از ۶ به ۱۰ میرویم (۴ تا اضافه شده)
پس برای پیدا کردن عدد بعد از ۱۰، باید ۵ واحد به آن اضافه کنیم که میشود ۱۵.
با یادگیری این الگوها میتوانید عدد بعدی در یک دنباله را پیشبینی کنید و رابطه بین اعداد را درک کنید.
گام به گام ریاضی ششم صفحه 6 با جواب
در ادامه، پاسخهای تمرین صفحه ۶ کتاب ریاضی پایه ششم را برای شما آماده کردهایم. در پایان این بخش میتوانید دیدگاه و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر علاقهمند هستید، میتوانید از بخشهای دیگر فصل اول ریاضی ششم نیز دیدن کنید.
۱- در جدول روبرو، خانههایی که عدد زوج دارند را رنگ آمیزی کنید.

– اعدادی که خانههایشان رنگ نخورده است، چه نوع اعدادی هستند؟
پاسخ: اعداد فرد
– در اعداد زوج، رقم یکان چه ارقامی میتواند باشد؟
پاسخ: ۰، ۲، ۴، ۶، ۸
– آیا رقم دهگان در اعداد زوج همیشه زوج است؟
پاسخ: نه، مثلاً در عدد ۵۲ رقم دهگان ۵ است که فرد است.
– آیا رقم دهگان در اعداد فرد همیشه فرد است؟
پاسخ: نه، مثلاً در عدد ۴۵ رقم دهگان ۴ است که زوج است.
– چطور میتوانیم بفهمیم یک عدد زوج است یا فرد؟
پاسخ: اگر رقم یکان زوج باشد، عدد زوج است و اگر رقم یکان فرد باشد، عدد فرد است.
۲- در یک جدول مانند جدول شماره ۱، اعداد ۱ تا ۱۰۰ را بنویسید و عددهایی که مضرب ۳ یا ۵ هستند، رنگ بزنید.
سوالی درباره این جدول طراحی کنید و از دوستانتان بخواهید به آن جواب بدهند.
۳- با توجه به الگوی دادهشده، شکل چهارم را بکشید و جدول را پر کنید.

بین شماره هر شکل و تعداد مربعهای آن چه ارتباطی وجود دارد؟ جواب خود را با دوستانتان در کلاس مقایسه کنید.
پاسخ:
تعداد مربعها = ۲ + (۳ × شماره شکل)
– رابطه بالا را به صورت زیر با نمادها نشان دهید:
به جای «تعداد مربعها» از ◻ و به جای «شماره شکل» از ◯ استفاده کنید.
![]()
برای پیدا کردن جواب، به شکلهای داده شده دقت کنید. در هر مرحله، یک ردیف جدید به پایین شکل اضافه میشود که مکعبهای آن یکی بیشتر از ردیف قبلی است.
– شکل اول: ۱ مکعب
– شکل دوم: ۱ + ۲ = ۳ مکعب
– شکل سوم: ۱ + ۲ + ۳ = ۶ مکعب
پس برای شکل چهارم داریم:
۱ + ۲ + ۳ + ۴ = ۱۰ مکعب
بنابراین، شکل چهارم با ۱۰ مکعب ساخته میشود.

شکل چندم را میتوان با ۲۵ مکعب ساخت؟
![]()
شکل شماره هشت
– رابطه بین تعداد مکعّبها و شماره هر شکل را توضیح دهید.
![]()
۵- فاطمه در یک صف ۳۱ نفره، دقیقاً در مرکز ایستاده است. در مورد هر یک از گزارههای زیر، صحیح یا غلط بودن آن را مشخص کرده و دلیل آن را توضیح دهید.
– فاطمه پانزدهمین نفر در صف است. ❌ غلط
– ۱۵ نفر قبل از فاطمه و ۱۵ نفر بعد از او در صف قرار دارند. ✅ صحیح
– ۱۵ نفر قبل از فاطمه و ۱۶ نفر بعد از او در صف هستند. ❌ غلط
– فاطمه شانزدهمین نفر در صف است. ✅ صحیح
۶- به پرسشهای زیر پاسخ دهید.
– عدد ۱۲ مضرب چه اعداد دیگری است؟
پاسخ: ۱، ۲، ۳، ۴، ۶، ۱۲
– عدد ۱۵ مضرب چه اعداد دیگری است؟
پاسخ: ۱، ۳، ۵، ۱۵