جواب فعالیت صفحه ۱۶ و ۱۷ و ۱۸ریاضی ششم
پاسخ تمرینهای صفحات ۱۶، ۱۷ و ۱۸ کتاب ریاضی پایه ششم
**پاسخ سوالات صفحه ۱۶:**
در این صفحه، معمولاً تمرینهایی دربارهی کسر و عدد مخلوط وجود دارد. برای حل این سوالات باید به این نکات توجه کنید:
* اگر شکل داده شده باشد، باید تعداد قسمتهای رنگی را به کل قسمتها تقسیم کنید تا کسر به دست آید.
* برای تبدیل عدد مخلوط به کسر نامناسب: مخرج را در قسمت صحیح ضرب کرده و با صورت جمع میکنیم. مخرج ثابت میماند.
* برای تبدیل کسر نامناسب به عدد مخلوط: صورت را بر مخرج تقسیم میکنیم. خارجقسمت، قسمت صحیح و باقیمانده، صورت کسر میشود.
**پاسخ سوالات صفحه ۱۷:**
تمرینهای این صفحه دربارهی جمع و تفریق کسرها است. راه حل:
* اگر مخرج کسرها یکسان باشد، صورتها را با هم جمع یا تفریق میکنیم و مخرج را همان مخرج مشترک مینویسیم.
* اگر مخرج کسرها متفاوت باشد، ابتدا باید مخرج مشترک بگیریم. سادهترین روش این است که کوچکترین مضرب مشترک (ک.م.م) دو مخرج را پیدا کرده و آن را مخرج مشترک قرار دهیم.
* پس از انجام عمل جمع یا تفریق، حتماً پاسخ را تا حد امکان ساده کنید.
**پاسخ سوالات صفحه ۱۸:**
این صفحه به تمرینهای مربوط به ضرب و تقسیم کسرها میپردازد. روش کار به این صورت است:
* **برای ضرب کسرها:** صورت کسر اول را در صورت کسر دوم ضرب میکنیم (این میشود صورت جواب). مخرج کسر اول را در مخرج کسر دوم ضرب میکنیم (این میشود مخرج جواب). سپس کسر به دست آمده را ساده میکنیم.
* **برای تقسیم کسرها:** کسر اول را نگه میداریم، علامت تقسیم را به ضرب تبدیل میکنیم و سپس کسر دوم را معکوس میکنیم (جاهای صورت و مخرج آن را عوض میکنیم). سپس مانند ضرب، عمل میکنیم.
به یاد داشته باشید که قبل از ضرب یا تقسیم، اگر امکان سادهکردن وجود دارد، این کار را انجام دهید تا محاسبات برای شما آسانتر شود.

**عنوان درس: فصل اول | موضوع: یادگیری مرحله به مرحله | پایه ششم دبستان**
در این بخش، میخواهیم با هم قدم به قدم پیش برویم و مطالب جدید را به آرامی و با دقت یاد بگیریم. این روش به ما کمک میکند تا مفاهیم را بهتر بفهمیم و در ذهنمان نگه داریم. هر قدم کوچک، ما را به هدف بزرگتر نزدیک میکند. پس بیایید با حوصله و شکیبایی، این مسیر یادگیری را با هم طی کنیم.
گام به گام ریاضی ششم صفحه 16 و 17 با جواب
انتخاب سریع صفحه:
حل تمرینهای ریاضی ششم صفحات ۱۶ و ۱۷
پاسخ فعالیت صفحه ۱۶ ریاضی ششم
پاسخ صفحه ۱۷ ریاضی ششم
پاسخ تمرینهای کلاسی صفحه ۱۷ ریاضی ششم
پاسخ صفحه ۱۸ ریاضی ششم
در این قسمت پاسخهای صفحه ۱۶ ریاضی ششم را برای شما آماده کردهایم. در پایان مطلب میتوانید دیدگاه خود را درباره این بخش با ما در میان بگذارید. پیشنهاد میکنیم از بخش فصل اول ریاضی ششم نیز بازدید کنید.
فعالیت صفحه ۱۶ ریاضی ششم
با نگاه کردن به تصویرهای زیر، جای خالی را کامل کنید.

معلم از بچهها خواست تا دمای هر یک از اجسام را روی مقیاس عددی بنویسند، بدون آنکه از عبارتهای “بالای صفر” یا “زیر صفر” استفاده کنند.
در ادامه، پاسخهای تعدادی از دانشآموزان را مشاهده میکنید. حالا نوبت شماست که پاسخ خود را وارد کنید.

در ریاضی، برای نشان دادن اعداد بالای صفر و پایین صفر، از علامتهای مثبت و منفی استفاده میشود.
جواب صفحه ۱۷ ریاضی ششم
برای این کار، ابتدا باید مشخص کنیم که چه جهتی را مثبت و چه جهتی را منفی در نظر میگیریم. پس از این قرارداد، دمای هر کدام از اجسام زیر را با استفاده از علامت مثبت (+) یا منفی (–) مینویسیم.

پاسخ خود را با جواب دوستانتان در کلاس مقایسه کنید.
برای آنکه بتوانیم به اعداد علامت بدهیم، باید ابتدا نقطه شروع (مبدأ)، واحد اندازهگیری و نیز جهتهای مثبت و منفی را مشخص کنیم. سپس بر همان اساس، اعداد را علامتدار میکنیم.
معمولاً وقتی دمای هوا بالای صفر باشد، آن را با علامت + نشان میدهیم و وقتی دما زیر صفر باشد، از علامت – استفاده میکنیم.
کار در کلاس صفحه ۱۷ ریاضی ششم
در سال قبل، با موضوع قرینه نسبت به یک نقطه آشنا شدید. حالا قرینه هر عددی را که روی محور اعداد نوشته شده است، نسبت به نقطه صفر پیدا کنید و آن را با مداد قرمز روی محور علامت بزنید.

برای دیدن تصویر در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.
محور اعداد زیر را با نوشتن اعداد مثبت و منفی کامل کنید.

اگر تعداد گلهایی که یک تیم میزند را با عدد مثبت و تعداد گلهایی که میخورد را با عدد منفی نشان دهیم، هر یک از حالتهای زیر را میتوانیم به صورت یک عدد صحیح بنویسیم:
– ۴ گل زده: ۴+
– ۳ گل خورده: ۳-
– ۱ گل زده: ۱+
– ۲ گل خورده: ۲-
– بدون گل: ۰
– ۱ گل خورده: ۱-
جواب صفحه ۱۸ ریاضی ششم
۳- با توجه به شکل، اول جای خالیها را پر کنید. سپس هر ارتفاع را با یک عدد که علامت دارد، نشان دهید.
محل شروع: سطح آب
بالاتر از سطح آب: +
پایینتر از سطح آب: –
پهپاد (پرنده بدون سرنشین): ۱۶۰+
غواص: ۷۰-
کشتی: ۰
پرنده: ۲۰-
زیردریایی فاتح: ۲۱۰-
ماهی: ۸-
۴- نقطههایی که روی محور زیر مشخص شدهاند، چه عددهایی را نشان میدهند؟

برای دیدن عکس در اندازه بزرگتر، روی آن کلیک کنید.
۵- وقتی دو عدد را روی محور اعداد با هم مقایسه میکنیم، عددی بزرگتر است که در سمت راست عدد دیگر قرار گرفته باشد.
با کمک محور اعداد، دو عدد زیر را با هم مقایسه کنید و علامت درست (< = >) را بین آنها بگذارید.

در محور اعداد صحیح، هر چه به سمت **راست** حرکت کنیم، مقدار اعداد **بزرگتر** میشود و هر چه به سمت **چپ** برویم، مقدار اعداد **کوچکتر** میشود.
۶- جاهای خالی را کامل کنید:
– هر عدد صحیح **مثبت** از هر عدد صحیح **منفی** بزرگتر است.
– همهی اعداد صحیح **مثبت** از صفر بزرگتر هستند.
– همهی اعداد صحیح منفی از صفر **کوچکتر** هستند.