جواب فعالیت صفحه ۴ ریاضی ششم

پاسخ تمرین‌های صفحه ۴ ریاضی پایه ششم
راهنمای حل مسئله‌های صفحه ۴ ریاضی ششم به همراه پاسخ

جواب فعالیت صفحه ۴ ریاضی ششم

**عنوان درس: دنباله‌های عددی**
**موضوع: یادگیری مرحله‌به‌مرحله**
**پایه: ششم دبستان**

در این درس با دنباله‌های عددی آشنا می‌شویم. دنباله‌های عددی مانند یک زنجیره از اعداد هستند که با قاعده‌ای خاص پشت سر هم قرار گرفته‌اند. برای مثال، در دنباله‌ی ۲، ۴، ۶، ۸، … هر عدد دو واحد از عدد قبلی بیشتر است.

شناخت این الگوها به شما کمک می‌کند تا رابطه‌ی بین اعداد را بهتر درک کنید و بتوانید عدد بعدی را به راحتی پیدا کنید. گاهی الگوها با جمع یا تفریق مشخص می‌شوند و گاهی با ضرب یا تقسیم.

برای حل مسائل دنباله‌های عددی، ابتدا به اعداد دقت کنید و ببینید هر عدد چگونه از عدد قبلی به دست آمده است. سپس با استفاده از همان قاعده، عدد بعدی را پیدا کنید. با تمرین بیشتر، شناسایی این الگوها برای شما آسان‌تر خواهد شد.

گام به گام ریاضی ششم صفحه 4 با جواب

در ادامه، پاسخ‌های تمرین صفحه ۴ ریاضی پایه ششم را برای شما آماده کرده‌ایم. در پایان این بخش می‌توانید دیدگاه و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید. همچنین اگر علاقه‌مند هستید، می‌توانید از مطالب فصل اول کتاب ریاضی ششم نیز بازدید کنید.

۱- در تصویر زیر، مسیری که دو دانش‌آموز انتخاب کرده‌اند، نشان داده شده است.

جواب فعالیت صفحه ۴ ریاضی ششم

الف) بعد از این که یک مسیر را انتخاب کردید، تعداد توپ‌های داخل تونل‌ها را با هم جمع بزنید.
– آیا هیچ کدام از همکلاسی‌های شما مسیری از «تونل‌های زوج و فرد» انتخاب کرده‌اند که مجموع توپ‌هایش زوج باشد؟
پاسخ: خیر
– مجموع توپ‌های مسیر انتخابی چه زمانی زوج و چه زمانی فرد می‌شود؟
پاسخ: اگر هر دو توپ از یک سمت باشند، مجموع زوج است؛ اما اگر از دو سمت مختلف باشند، فرد است.

ب) جای خالی جملات زیر را پر کنید.
🔸 جمع دو عدد زوج، همیشه یک عدد زوج می‌شود.
🔸 جمع دو عدد فرد، همیشه یک عدد فرد می‌شود.
🔸 جمع دو عدد که یکی زوج و دیگری فرد باشد، همیشه یک عدد فرد می‌شود.

پ) با توجه به شکلی که در بالا می‌بینید، به کمک معلم و همکلاسی‌هایتان یک بازی جدید طراحی کنید و آن را در کلاس انجام دهید.
پاسخ: این سوال پاسخ مشخصی ندارد و باید در کلاس بازی طراحی کنید.

۲- این الگو با چوب کبریت ساخته شده است. جاهای خالی را کامل کنید.

الگوی زیر از چوب کبریت‌ها تشکیل شده است الگوی زیر از چوب کبریت‌ها تشکیل شده است الگوی زیر از چوب کبریت‌ها تشکیل شده است

با توجه به نمونه‌ای که در صفحه قبل مشاهده کردید، جاهای خالی را کامل کنید.

جواب فعالیت صفحه ۴ ریاضی ششم

آیا بین شماره شکل و تعداد چوب‌کبریت‌های به‌کاررفته رابطه‌ای وجود دارد؟ چرا؟
پاسخ: بله، چون در هر شکل، تعداد چوب‌کبریت‌ها دقیقاً سه برابر شماره آن شکل است.

– توضیح دهید مضرب‌های عدد ۳ چطور محاسبه می‌شوند.
پاسخ: برای به‌دست‌آوردن مضرب‌های عدد ۳، کافی است عدد ۳ را در اعداد طبیعی پشت‌سرهم مانند ۱، ۲، ۳، ۴ و … ضرب کنیم.

– چند نمونه دیگر از مضرب‌های عدد ۳ را نام ببرید.
پاسخ: ۱۵ – ۲۱ – ۲۹ – ۳۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن