تاریخچه آموزش موسیقی کودک در جهان

تحقیقات گسترده‌ای در مورد تأثیر یادگیری موسیقی بر کودکان و آینده آن‌ها انجام شده است. نتایج همه این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که آموزش موسیقی به کودکان، اثرات بسیار خوب و قابل توجهی بر رشد آن‌ها دارد. به همین دلیل، اهمیت یادگیری موسیقی از سنین پایین بسیار زیاد است.

کودکان دنیای ویژه‌ای دارند؛ بنابراین برای آموزش موسیقی به آن‌ها باید از روش‌های خاص و مناسب سنشان استفاده کرد. لازم است تمام ویژگی‌های دوران کودکی در نظر گرفته شود تا استعدادهای موسیقایی کودکان به بهترین شکل پرورش یابد.

در ادامه این نوشته در وبلاگ آرین لوتوس، با تاریخچه آموزش موسیقی به کودکان در جهان بیشتر آشنا خواهید شد.

تاریخچه آموزش موسیقی کودک در جهان

تأثیر موسیقی بر تقویت هوش واضح و شناخته شده است. دوران کودکی بهترین زمان برای پرورش و رشد ذهن است و به همین دلیل، امروزه در روش‌های آموزشی جدید، به موسیقی مخصوص کودکان اهمیت زیادی داده می‌شود. موسیقی کودک نوعی از موسیقی است که با تنظیم ویژه، ملودی‌های آسان و جذاب ساخته می‌شود. این آثار معمولاً توسط آهنگسازان بزرگسال برای کودکان خلق می‌شوند و مخاطبان آن تا گروه سنی نوجوانان را نیز شامل می‌شوند.

آموزش موسیقی کودک

کلاس موسیقی کودک

آموزش موسیقی به کودکان با آموزش به بزرگسالان تفاوت دارد. پس نباید توقع داشت که یک کودک با همان شیوه‌ای که بزرگسالان موسیقی یاد می‌گیرند، آموزش ببیند و به آن علاقه پیدا کند.
در کلاس‌های موسیقی کودک، سازها و روش تدریس با در نظر گرفتن روحیه و ویژگی‌های کودکان انتخاب می‌شود و شیوه آموزش، الگو و روش ویژه‌ای دارد.
هدف اصلی از ساختن موسیقی برای کودکان، جنبه سرگرمی و آموزشی آن است. این موسیقی در تربیت کودک، رفتار، آگاهی‌بخشی، یادگیری، تقویت مهارت‌ها، بازی‌ها، رقص و شناخت فرهنگ محلی نقش مهمی ایفا می‌کند.
این شاخه از موسیقی بسیار اهمیت دارد؛ زیرا در واقع پایه و اساس یادگیری موسیقی — چه به صورت شنیداری و چه به صورت اجرایی — محسوب می‌شود.
این بخش از موسیقی که در برخی کشورها مانند کشور ما جوان و تازه‌است، در کشورهای پیشرفته — به ویژه پس از جنگ جهانی دوم — ابعاد تازه‌ای به خود گرفته است.
نخستین کسی که به تنظیم روش‌های درست و کامل موسیقی کودک پرداخت، پزشکی ایتالیایی به نام “کلودید مونته سوری” است. او به طور حرفه‌ای موسیقی‌دان نبود و اطلاعات زیادی در این زمینه نداشت.

روانشناسی در موسیقی کودک

موسیقی و بازی از ابزارهایی هستند که می‌توانند به بهبود برخی مشکلات عاطفی و روانی کودکان کمک کنند. موسیقی‌درامی می‌تواند بر حالت‌های روحی کودک تأثیر بگذارد و به بهتر شدن رفتارهای شخصی، روابط اجتماعی، افزایش اعتماد به نفس، درمان مشکل لکنت زبان و رشد هوش آن‌ها بینجامد.

نحوه تدریس موسیقی کودک

کلاس موسیقی کودک

امروزه گروهی از متخصصان شامل پزشکان، روانشناسان کودک و مربیان موسیقی با یکدیگر همکاری می‌کنند. آنها از موسیقی به عنوان یک روش درمانی مؤثر برای کمک به کودکان مبتلا به اختلالاتی مانند اوتیسم، بی‌قراری و بیش‌فعالی استفاده می‌کنند.

تاریخچه آموزش موسیقی کودک

از آغاز سده بیستم، مربیان و استادان موسیقی به این فکر افتادند که روش‌های منظم و برنامه‌ریزی‌شده‌ای برای آموزش موسیقی به کودکان ابداع کنند. برخی از روش‌های شناخته‌شده و پرکاربرد در این زمینه عبارت‌اند از:

روش « مونته سوری »

او نخستین کسی بود که راه‌های آموزش موسیقی به کودکان را سامان بخشید. او پزشکی ایتالیایی بود و کار اصلی‌اش موسیقی نبود.
در سال ۱۹۰۷، او “خانه کودکان” را برای خردسالان سه تا هفت ساله بنیان نهاد و دشواری‌های آموزشی و پرورشی کودکان دارای معلولیت را مطرح کرد و از این راه، به شیوه‌ای برای آموزش موسیقی به کودکان دست یافت.

 روش «امیل ژاک-دالکروز» ( ۱۸۶۵ تا ۱۹۵۰) :

او یک موسیقیدان، نوازنده و معلم اهل سوئیس بود. باور داشت سال‌های کودکی، زمان بسیار مهمی برای پرورش مهارت‌های بنیادین موسیقی است. به نظر او، رشد درک و هوش موسیقایی، یکی از پایه‌های اساسی آموزش و پرورش کودکان به شمار می‌رود.

روش «کارل ارف» ( ۱۸۹۵ تا ۱۹۸۲ ) :

آهنگساز، مدرس و نوازنده‌ای از کشور آلمان بود. او مؤسس «مدرسه موسیقی و ورزش» است. این استاد بر قدرت خلاقیت و نواختن بداهه تأکید زیادی داشت و معتقد بود که هدف اصلی موسیقی، شکوفایی خلاقیت و آشکار کردن استعدادهای نهفته در کودکان است. در سال ۱۳۴۸ «سعید خدیری» که در آلمان در مکتب ارف تحصیل کرده بود، برای نخستین بار این روش آموزش موسیقی را در ایران معرفی کرد.

روش «زولتان کدای»  ( ۱۸۸۲ تا ۱۹۶۷ ) :

او یک آهنگساز و معلم اهل مجارستان بود. اگرچه نام روش آموزشی «کدای» از نام او برداشته شده، اما این روش را خودش به طور مستقیم ابداع نکرده است. بلکه این سبک آموزشی با بهره‌گیری از ایده‌ها و باورهای او درباره آموزش موسیقی شکل گرفته است.

روش «ادگار ویلمز» و «مارتینو»

ادگار ویلمز اهل کشور سوئیس بود. او باور داشت که آموزش موسیقی از همان دوران پیش از تولد و زمانی که نوزاد در شکم مادر است، آغاز می‌شود. در روش آموزشی او، هم کودک و هم خانواده نقش بسیار مهمی دارند.

روش «شینیچی سوزوکی  » ( ۱۸۹۸ – ۱۹۹۸  ) :

شینیچی سوزوکی، یک معلم ویلن از کشور ژاپن بود. پس از پایان جنگ جهانی دوم، او تمام وقت و انرژی خود را صرف آموزش موسیقی به بچه‌ها کرد. نظر او این بود که مهارت در موسیقی، یک استعداد مادرزادی و ویژه نیست، بلکه مانند بسیاری از توانایی‌های دیگر، چیزی است که هر کودکی می‌تواند با آموزش درست و تمرین، آن را به دست آورد و در خود رشد دهد.

سیستم «منهتن » :

در دهه ۱۹۷۰ و پس از راه‌اندازی کالج «مانهاتان ویل» در آمریکا، آموزش موسیقی به شکلی فراگیر و گسترده در دستور کار قرار گرفت. این اقدام با هدف پیشبرد و ارتقای سطح هنر و ادبیات در سراسر ایالات متحده انجام شد.

انواع متد آموزش موسیقی کودک

بهترین آموزشگاه موسیقی کودک

از آنجا که شیوه آموزش موسیقی به کودکان و فضای یادگیری آن بسیار مهم است، ما در آموزشگاه موسیقی آرین لوتوس — که از برترین و معتبرترین آموزشگاه‌های شرق تهران و محله نارمک محسوب می‌شود — این امکان ویژه را برای خانواده‌ها و فرزندان علاقه‌مند فراهم کرده‌ایم. همه کلاس‌ها زیر نظر برجسته‌ترین اساتید این حوزه و در محیطی شاد، سالم و کاملاً امن برگزار می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن