تاریخچه نسل های موسیقی کانتری

همانطور که پیش از این نیز اشاره کردیم، موسیقی کانتری یکی از سبکهای تاثیرگذار و بسیار پرطرفدار است. امروزه از واژه موسیقی کانتری برای معرفی طیف گستردهای از سبکها و زیرمجموعههای آن استفاده میشود. خاستگاه این موسیقی به آهنگهای مردمی و فولکلور کارگران آمریکا بازمیگردد. در ادامه این نوشته در وبلاگ آرین لوتوس، با دورههای مختلف و نسلهای گوناگون موسیقی کانتری بیشتر آشنا خواهیم شد.
تاریخچه نسل های موسیقی کانتری
این قطعه موسیقی، از ملودیهای محبوب و فولکلور آمریکایی الهام گرفته است. این سبک ریشه در نواهای سلتیک، ترانههای سنتی انگلیسی، آوازهای گاوچرانها، سبک کریدو، موسیقی آمریکاییهای آفریقاییتبار، موسیقی محلی فرانسه و دیگر سنتهای موسیقی بومی دارد.

سیر تحول موسیقی کانتری از گذشته تا امروز
موسیقی کانتری ریشههایی عمیق در داستانگویی و سنتهای موسیقایی مردمان ساکن مناطق روستایی و کوهستانی آمریکا دارد. این سبک در ابتدا ترکیبی از ترانههای قدیمی مهاجران اروپایی، ملودیهای محلی و نیز تأثیرات مهم موسیقی بلوز بود. سازهایی مانند بانجو، فیدل (ویولن محلی) و گیتارهای آکوستیک، ستون فقرات صدای اولیه آن را تشکیل میدادند.
با گذشت زمان و با پیشرفت فناوری ضبط و پخش موسیقی، این سبک شنوندگان بیشتری پیدا کرد. در دهههای میانی قرن بیستم، حضور پررنگ رادیو و بعدها تلویزیون، چهرههای درخشانی را به دنیا معرفی کرد و موسیقی کانتری را به خانههای مردم در سراسر آمریکا برد. در این دوره، تنظیمها کمی پختهتر شد و گاهی از سازهای بادی یا پسزمینههای کر نیز استفاده گردید.
از اواخر قرن بیستم تا به حال، این موسیقی همچنان در حال تکامل است. امروزه شاهد تلفیق آن با عناصری از پاپ، راک و حتی موسیقی الکترونیک هستیم که باعث ایجاد زیرشاخههای متنوع و جذابی شده است. با این وجود، هسته اصلی این سبک — که شامل روایت صادقانه زندگی، عشق، دلتنگی و ارزشهای روزمره است — همچنان در ترانهها پابرجا باقی ماندهاست.
تاریخچه :
نسل اول موسیقی کانتری (۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰)
جیمی راجرز به عنوان پدرخوانده موسیقی کانتری در نظر گرفته میشود. از آثار معروف او، مجموعهای به نام «آوازه خان آبی» است که قطعه موسیقی همراه آن، با فروشی بیش از یک میلیون نسخه، یکی از پرفروشترین آثار دوران خود محسوب میشود.
نسل دوم موسیقی کانتری (۱۹۳۰ تا ۱۹۴۰)
در آن زمان که همزمان با یک رکود گسترده اقتصادی در جهان بود، فروش آثار موسیقی به شکل چشمگیری کم شد. با این حال، رادیو به تدریج در میان مردم فراگیر شد و به یکی از محبوبترین منابع برای سرگرمی در زندگی روزمره تبدیل گشت.
نسل سوم موسیقی کانتری (۱۹۵۰ تا ۱۹۶۰)
در آن سالها، سبک خوانندگی کابویها و حرکات رقص محبوب غرب، به دنیای موسیقی کانتری اضافه شد. از مشهورترین خوانندههای کابوی در آن زمان میتوان روی راجرز، جین اتری و همچنین گروهی به نام پسران پیشگام را نام برد.
نسل چهارم موسیقی کانتری (۱۹۷۰ تا ۱۹۸۰)
در این دوره، شاهد پدیدار شدن چند سبک فرعی دیگر در موسیقی کانتری بودیم، مانند رد دِرت و کانتری آوتلاو. این سبکها ریشه در موسیقی سنتی وسترن و سبک هانکی تانک داشتند.
یکی دیگر از زیرشاخههای موفق سبک کانتری که در این دوران رشد چشمگیری کرد، سبک پرطرفدار کانتری پاپ است. این سبک میزبان خوانندگان موفقی شد که آلبومهای بسیار پرفروشی ارائه دادند، مانند جان دنور، برادران بلامی و لیندا رانستد (برندهٔ ۱۱ جایزهٔ گرمی).
نسل پنجم موسیقی کانتری (۱۹۹۰ تا این لحظه)
دوره پنجم، عصر درخشان خوانندگان زن در موسیقی کانتری به شمار میرود که آثارشان به موفقیتهای بسیار بزرگی دست یافت. از جمله چهرههای موفق این دوره، ریبا مکاینتایر است که در بسیاری از محافل موسیقی، او را با عنوان ملکه سبک کانتری میشناسند.
هنرمندان معروف موسیقی کانتری :
جیمی راجرز، ورنون دالهارت، روی آکوف، جانی کش و فلوید کرامر از چهرههای مشهور و تأثیرگذار موسیقی کانتری به شمار میروند.













































