سوئیت ،مجموعه‌ای از چند موومان الهام گرفته از رقص

سوئیت نام یک قالب موسیقایی است. در این قالب، چند قطعه موسیقی سازی که با هم ارتباط دارند، پشت سر هم اجرا می‌شوند. این قطعات ممکن است برای یک ساز تنها یا برای یک ارکستر نوشته شده باشند. در ادامه، بیشتر با این فرم موسیقی آشنا خواهید شد.

فرم سوئیت

این قالب موسیقی در سده‌ی چهاردهم میلادی از ترکیب آهنگ‌های رقص پدید آمد و به تدریج تا آغاز سده‌ی هفدهم، به مجموعه‌ای از پنج قطعه‌ی رقص، گاهی همراه با یک مقدمه، تبدیل شد. قطعه‌های تشکیل‌دهنده‌ی یک سوییت معمولاً از نظر درون‌مایه یا حال‌وهوای موسیقایی با هم پیوند نزدیکی دارند.
سوییت در واقع مجموعه‌ای از چند قطعه است که از ریتم‌های رقص الهام گرفته‌اند. در دوره‌ی باروک، سوییت‌ها برای تکنوازی یک ساز، گروه‌های نوازندگان کوچک، یا ارکستر کامل نوشته می‌شدند.

فرم سوئیت 

فرم سوئیت 

سوئیت بر دو گونه است:

سوئیت باروک (قرن هجدهم)

سوئیت مدرن (قرن نوزدهم به بعد)

هر دو گونه سوئیت از چند قطعه رقص پشت سر هم تشکیل می‌شوند. باخ، فرم سوئیت دوره باروک را گسترش داد و به همین دلیل این قالب موسیقایی به نام سوئیت باخ شناخته می‌شود. سوئیت امروزی شامل چند بخش است که با ترتیب و ساختاری آزاد کنار هم قرار می‌گیرند. گاهی اوقات از این موسیقی برای همراهی رقص باله نیز استفاده می‌شود.
دو آهنگساز سرشناس در زمینه باله، چایکوفسکی با آثاری مانند «دریاچه قو»، سوئیت «فندق‌شکن» و «زیبای خفته» و همچنین استراوینسکی با قطعاتی چون «پتروشکا»، «پرنده آتشین» و «پرستش بهار» هستند.
سوئیت‌ها در گذشته در خانه‌های افراد، در کنسرت‌های درباری، یا به عنوان موسیقی مناسب برای زمان صرف غذا و نیز در جشن‌های فضای باز اجرا می‌شدند. آهنگسازان دوره باروک به خلق سوئیت، یعنی مجموعه‌ای از چند موومان که از قطعات رقص الهام گرفته بودند، روی آوردند.
سوئیت باروک، چه برای یک ساز تکنواز، چه برای گروه کوچکی از سازها یا برای ارکستر نوشته شده باشد، از موومان‌هایی تشکیل شده که همه در یک گام موسیقایی واحد هستند، اما از نظر سرعت، وزن و حال‌وهوای قطعه با یکدیگر تفاوت دارند.

موومان‌های سوئیت

سوئیت معمولاً از قطعاتی تشکیل شده که ساختاری دو قسمتی دارند. در این ساختار، هر قسمت دوبار اجرا می‌شود و می‌توان آن را به شکل A A B B نمایش داد.
قسمت اول (A) در گام اصلی شروع می‌شود، سپس به گام پنجم (دومینانت) تغییر می‌کند. قسمت دوم (B) این توازن را برقرار می‌سازد؛ چرا که از گام پنجم آغاز شده و دوباره به گام اصلی بازمی‌گردد. هر دو قسمت از درونمایه‌های مشابهی استفاده می‌کنند و تنها تفاوت اصلی آنها در گامِ به کار رفته است. اغلب، سوئیت با قطعه‌ای شروع می‌شود که الهام گرفته از رقص نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن